Hopp til innhold
innful

Laks på tørt

Recommended Posts

Lurer på hvilke tørrfluer dere har beste erfaring med til laks, fiskes de stripende eller dead drift etc.? For min del er streaking caddis den som er mest brukt i smålakselvene på Fosen, og har fått noen lakser på nesten tørr elv. Vært artig å høre med dere andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

En fin tørrflue til laks i Trøndelag er Stimulator i orange, #6.

Vanligvis fisker jeg dead-drift, med littegrann animasjon innimellom. Liten elv, relativt høy vanntemperatur, og solskinn er bra forhold for tørrflue etter laks.

Laksen reagerer på flere måter på en tørrflue. Noen ganger "drukner" den flua med hodet, og av og til får flua et rapp med halen. Av og til tar den. Min erfaring er at du har mer aktivitet rund en tørrflue enn en våtflue på liten elv og solskinn. Tørrflue er også fint til å finne fiskens standplasser. Selv om de ikke tar har de en tendens til å komme opp for å ta en titt.

Sett kroken absolutt med en gang. Du kan ikke nøle et sekund.

Laksefiske med tørt er så spennende at det holder. Anbefales på det varmeste.

Endret av SFTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Fisker en del i små Finnmarkselver. Også i år funket tørt svært bra, også på høy vannstand. De fleste ble tatt på tradisjonellt oppstrøms dead drift. Best funket caddis og litt store døgnfluer dun. Noen ganger spesiellt i hard strøm funket overdrevet store fluer, eks SC og Wulff i krok 4.

Opplevde også en del beitende laks, både på mygg, døgnfluer og sporadisk på vårfluer. Vi tok noen laks som mat, og på de sjekket vi mageinnhold. De var ikke proppet, men hadde spist en del, mest døgnflue og vårfluer nymfe/puppe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kom til elva i kveld, så to smålaks som hoppa. La på en bomber, men problemet er at det er så trangt at man er nødt til å starte kaste fra vannet. Fikk ikke bomberen til å flyte lengre enn maks to-tre sekunder siden den drukna veldig fort. Antar en av grunnene til det er at jeg speya eller rullekasta den ut. Fikk altså ikke tørka den i lufta. Fiska en stund før jeg ga opp og bytta til en liten lur bankersflue :) Fikk den ene med en gang, mens jeg mista den andre like etter. Hvordan skal jeg få bomberen til å flyte under slike forhold? Finnes det noe i foam som aldri drukner?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har sjelden anledning til å kaste over hodet. Legger bombere og caddiser lenge og vel i tørrflueimpregnering (Loons?). Det er en blank væske som stinker. Så får de tørke et døgn eller to. Flyter veldig godt. Med to-tre slike bundet på rør i lomma, kan en fiske lenge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

OK, jeg brukte gammel permafloat :) Får teste tipset ditt neste sesong, nå er laksesesongen over for min del.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror ikke det er navnet på kjemikaliet som er det mest avgjørende. Men bindingen på rør (ikke krok) gjør at en kan sette på veldig lette kroker, doble eller treble. Bruker Owner str 14 nå. Flyter lenge før ny og tørr settes på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I et vassdrag i Finnmark i sommer hadde kompisen og jeg fisket i vannet etter sjørøya. Vi skulle prøve en av kulpene i elva på vei ned, ei lita elv men med brukbar vannstand (det hadde regna frisk noen dager). Jeg hadde på ei kulehodenymfe, mens kompisen fortsatt hadde på ei lita vårflue. Vi observerte raskt at 3-4 lakser var å snudde bak vårflua. Jeg satte på en stor Muddler Caddis (2,5 cm vinge), og så at på de tre første kastene var laksen og så nærmere på flua. Jeg kastet skrått nedstrøms, og lot muddleren sripe tvers over strømmen. Laksene var flere ganger og snudde bak flua. Etter ca 10 min. slo laksen på flua, og jeg fikk kroket den. Anslo størrelsen til å være 4-5 kg. Kjørte på laksen i 5 min, men da den ville slippe seg ned over brekket, måtte jeg sette hardt mot hardt for å stoppe den. Dette resulterte i at den løsnet fra kroken. Når jeg tok inn flua så jeg at kroken hadde rettet seg kraftig ut. Jeg antar at fluekroken ikke var beredt for såpass stor fisk. Erfaringa var at stripende muddler/caddis trigger jaktinstinktet til laksen, og når den bare blir irritert nok, så tar den. Skal straks binde noen nye store muddlere/caddiser, men på kraftigere kroker heretter. Tro om man kan binde dem på tuber eller mindre dobbeltkroker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kom til elva i kveld, så to smålaks som hoppa. La på en bomber, men problemet er at det er så trangt at man er nødt til å starte kaste fra vannet. Fikk ikke bomberen til å flyte lengre enn maks to-tre sekunder siden den drukna veldig fort. Antar en av grunnene til det er at jeg speya eller rullekasta den ut. Fikk altså ikke tørka den i lufta. Fiska en stund før jeg ga opp og bytta til en liten lur bankersflue :) Fikk den ene med en gang, mens jeg mista den andre like etter. Hvordan skal jeg få bomberen til å flyte under slike forhold? Finnes det noe i foam som aldri drukner?

PolarDego:

At få tørflua at flyde:

Sørg for at din Bomber eller anden flue er gennemtør (helst ny) - dyp den i flydende silicone (f.eks. fra Engelske Muceline) - lad den tøre helt igennem... ca. 24 timer - tilsæt evt mere silicone under fiskeri vi bruger denne: http://fishmadman.auctivacommerce.com/Silicone-Mucilin-Green-P827996.aspx

Når du har fået fisk på fluen...eller din flue er blevet sykke våd...da skift til en ny flydende udgave...

Vi har fundet at det er den friske højtflydende udgave - der fanger bedst

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Fisker en del i små Finnmarkselver. Også i år funket tørt svært bra, også på høy vannstand. De fleste ble tatt på tradisjonellt oppstrøms dead drift. Best funket caddis og litt store døgnfluer dun. Noen ganger spesiellt i hard strøm funket overdrevet store fluer, eks SC og Wulff i krok 4.

Opplevde også en del beitende laks, både på mygg, døgnfluer og sporadisk på vårfluer. Vi tok noen laks som mat, og på de sjekket vi mageinnhold. De var ikke proppet, men hadde spist en del, mest døgnflue og vårfluer nymfe/puppe.

FlyAlf:

tænkte du skulle se dette "mave-indehold foto" fra i sommer.... tænkte om du havde et foto jeg kunne se...ville det være gøy

Venlig hilsen

Jesper Fohrmann

www.fishmadman.com

post-11076-090614700 1290265977_thumb.jp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg