Hopp til innhold
Erlend H

Allround objektiv

Recommended Posts

Tjaaaa.... :scared:

Kan jo prøve da. Synest du bør gå for et L-objektiv fra Canon. F.eks 24-105mm f/4L IS USM. Da har du et glimrende utgangspunkt for bra bilder med det kameraet. L-objektivene er jo en del dyrere enn f.eks. Sigma-objektivene, men da har du jo go-optikk når du skal kjøpe deg full-format etter hvert :biggrin: Men for all del Sigma fungerer jo meget godt det også. (Det vet du jo) Skal du gå for en EF-S-løsning ville jeg valgt Canon EF-S 18-85mm f/3.5-5.6 IS USM. Ligger på ca 5500,- Har ikke prøvd det, men ser ut som en grei all-round løsning.

Lykke til Erlend.

(Regner med det ikke ble noe laks på søndag siden jeg ikke hørte noe) :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Enig med Zap her, 24-105 er et veldig bra alround objektiv.

Eventuelt 24-70 F/2.8L eller 17-40 F/4.0L

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det nye Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM. (Mulig det er dette objektivet zzzzap mener.)

Vid nok i den vide enden, og 85mm rekker rimelig langt i den andre.

Effektiv IS, god skarphet gjennom hele zoomområdet, kompakt og fint.

Bra tester overalt, bl.a. her: the-digital-picture.com

Pris rundt 5500.-

Bruker selv 24-105mm f/4L IS USM på fullformat, til crop-kamera har EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM omtrent det samme zoomområdet og hadde uten tvil vært førstevalget som standardobjektiv.

Suppler gjerne med noe lyssterk fastoptikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

24-105 synes jeg blir vel trangt på et 450D. EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM er både mer allround, og betraktelig bedre på de fleste måter, ikke minst optisk. EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM er også et godt crop-objektiv.

Skal du ha en 24-105 bør du også vurdere en separat vidvinkel.

Endret av ESL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ESL: Mener du at 17-55 F/2.8 er bedre optisk enn et L-objektiv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ESL: Mener du at 17-55 F/2.8 er bedre optisk enn et L-objektiv?

Jeg mener den er bedre enn 24-105 f4 IS, og sammenlignbar med en god versjon av 24-70 f2.8 L USM.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den er nok bedre enn IS ja, men jeg har mine tvil om den kan måle seg med et L-objektiv, selv om de kan sammenlignes. Optisk og byggemessig er L Canon sine beste objektiver...

Endret av Hoaas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den er nok bedre enn IS ja, men jeg har mine tvil om den kan måle seg med et L-objektiv, selv om de kan sammenlignes. Optisk og byggemessig er L Canon sine beste objektiver...

Jeg mener selvfølgelig 24-105 f4 L IS USM. Meg bekjent fins det ikke noe 24-105 med IS som ikke er et L objektiv. Du står selvfølgelig fritt til å mene hva du vil, men labtester bekrefter at 17-55 f2.8 IS USM er en av de skarpeste og beste zoom-objektivene Canon noensinne har bygd. Det kan man ikke si om 24-105. Den vignetterer kraftig på 24mm, og må blendes ned et par trinn for å bli like skarp som f.eks 17-55 varianten. Det er en grunn til at det koster det det gjør... Endret av ESL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som vil driste seg på å anbefale et godt allroundobjektiv til en canon 450?

Hei Erlend

Hvis du ikke hadde tenkt å kline til med 8000kr eller mer, så kan kanskje disse være alternativer?

Tamron 17-50mm f2,8 til ca 3000kr.

Tokina 16-50mm f2,8 til ca 5000kr

Begge får ganske fin omtale, og Tokinaen skal være bedre bygd enn Canons 17-55mm f2,8 EF-S. Hadde likevel valgt EF-S`en selv, om saldoen var klar for et uttak på åtte lapper. smile.gif

Ellers er vel Canons 17-40mm f4 L allerede nevnt. Det får du pent brukt fra 4500kr på foto.no, og nytt for litt over 6000kr.

Jeg ville ikke valgt 24-Xmm som eneste objektiv til 1,6 crop hus. Da går det kun kort tid før du vil ha vidvinkel. (Det vil jeg!)

Mvh

Erlend

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her var det mange gode tips, så da får vi bare se hvor lenge jeg klarer å spare før kjøpelysten tar overhåndscared.gif

Fint at det er alt fra tre tusen til sinnssykt dyrt. Artig å vite hva man har å velge av.

Fortsett gjerne å komme med tips, morsomt å høre om andres erfaringer.

Tokinaen var forresten ny for mitt vedkommende. Så veldig interessant utsmile.gif

Bare et enkelt spørsmål i min uvitenhet: er alle disse alt-i-ett objektivene bare søppel(18-200,18-250,18-270)?

Og det stemmer Steinar det ble ingen laks. Når en ørret på 2hg står og vaker steady på rhodani midt i go-kulpen, så vet du at noe er galt..... Kunne selvfølgelig ikke dy meg og la ut et strøkent kast på ørreten. Den tok med største selvfølgelighet. Det ble en stor fight på sekserstangblush.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tokinaen var forresten ny for mitt vedkommende. Så veldig interessant utsmile.gif

Her er litt omtale:

http://www.fredmiran...7&cat=40&page=1

http://www.photozone...-report--review

Bare et enkelt spørsmål i min uvitenhet: er alle disse alt-i-ett objektivene bare søppel(18-200,18-250,18-270)?

Det kan kanskje sammenlignes med å kjøpe en stang som skal dekke klasse 4, 5, 6, 7 og 8..? smile.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Erlend

Hvis du ikke hadde tenkt å kline til med 8000kr eller mer, så kan kanskje disse være alternativer?

Tamron 17-50mm f2,8 til ca 3000kr.

Tokina 16-50mm f2,8 til ca 5000kr

Begge får ganske fin omtale, og Tokinaen skal være bedre bygd enn Canons 17-55mm f2,8 EF-S. Hadde likevel valgt EF-S`en selv, om saldoen var klar for et uttak på åtte lapper. smile.gif

Ellers er vel Canons 17-40mm f4 L allerede nevnt. Det får du pent brukt fra 4500kr på foto.no, og nytt for litt over 6000kr.

Jeg ville ikke valgt 24-Xmm som eneste objektiv til 1,6 crop hus. Da går det kun kort tid før du vil ha vidvinkel. (Det vil jeg!)

Mvh

Erlend

Ser at noen testere mener at Tamron 17-50 tar marginalt bedre bilder enn tokina 16-50. Hva mener du om det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser at noen testere mener at Tamron 17-50 tar marginalt bedre bilder enn tokina 16-50. Hva mener du om det?

Har ikke peiling.. smile.gif Jeg har overhodet ikke fotografstatus, men har hatt samme dilemma som deg og dermed lest og diskutert. Altså er dette synsing på tynt teoretisk grunnlag. blush.gifthumbsup_still.png

Jeg vet ikke i hvor stor grad man skal vektlegge de små nyanseforskjellene som kommer fra labtestene? Det kan sikkert de ekte fotografene på forumet mene noe om. Frågan er vel hva man har tenkt å bruke bildene sine til, og hvor detaljfiksert man er. Mine øyne dras stort sett mot motivet. Tamronen har ett gullargument - ytelse for pengene. Tokinaens trumfkort er byggekvaliteten. 16mm er en bonus.

Min fotobag inneholder et Canon 40D, en 18-55mm kitlinse og en 70-200mm f4 L. Nå trenger jeg en vidvinkelzoom (enten EF-S 10-22 eller Tokina 11-16mm) og et lyssterkt fastobjektiv (35mm eller 50mm), så går kitlinsa i lerduekasteren. Men skuldrene blir såre, så det spørs hvor glad jeg blir når jeg skal på tur. Dette utstyret kommer til å veie inn til 4-5kg. Selv med dagens begrensede fotobag har jeg mer enn en gang tenkt at det hadde vært jævlig behagelig med en 450D og en god standardzoom. Bra bilder, lav vekt og begrenset volum, i en liten snutebag... wub.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sigma 17 - 70 mm med bildestabilisering er et knallbra objektiv. I alle tester på nett, i fotoblader mm (og jeg har lest mange) kommer det ut med super omtale. Jeg hadde det samme uten bildestabilisering på mitt 400D. Flott nærgrense på 20 cm og lyssterkt. Solid bygd. Går utapå Canon sine i samme segment.

Et sånn løp og kjøp objektiv!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sigma 17 - 70 mm med bildestabilisering er et knallbra objektiv. I alle tester på nett, i fotoblader mm (og jeg har lest mange) kommer det ut med super omtale. Jeg hadde det samme uten bildestabilisering på mitt 400D. Flott nærgrense på 20 cm og lyssterkt. Solid bygd. Går utapå Canon sine i samme segment.

Et sånn løp og kjøp objektiv!!!

Søstra mi har brukt det objektivet i flere år, hun er kanonfornøyd med det. Det er jo i utgangspunktet et macro-objektiv, men funker MEGET godt til landskap, portrett og det man måtte ønske også! Eneste jeg har å utsette med sigma er at de ikke har like god kvalitetssikring som Canon..har fått noen mandagsobjektiv fra de. Men har inntrykk av at akkurat dette objektivet skal være stabilt bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Beste allround til canon crop er 17-55 f/2.8 :) SÅnn rent optisk i alle fall og under 10 lapper.

Men skulle jeg handlet meg ett allround i dag tror jeg muligens EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM hadde havnet i fotobaggen, mest pga det er optisk bra og har en genial brennvidde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg