Hopp til innhold
bjxxx81

Hvor i Mjøsa skal jeg fiske?

Recommended Posts

Hei!

Skal til moelv en tur i sommer og vil svinge fluestanga en tur i mjøsa. Noen som kan anbefale gode plasser å fiske på? og ikke minst....hvilke fluer skal jeg bruke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvis du vil prøve deg etter mjøsørreten, er det som på sjøørretfiske i sjøen å finne ei varm vik og sandaktig bunn (i alle fall ikke steinete), der det er grunt. Vent så til det mørkner, til mjøsørreten kommer nærmere land. Jeg har aldri prøvd dette fisket, men det må definitivt være verdt et forsøk, fordi jeg har mange en gang sett ørreten vake nære land i skumringen, på gråværsdager på morgenkvisten og på mørket. Det er få, om det i hele tatt er noen, som driver med dette fisket.

Hvor? Nettopp langs Mjøsa sør for Lillehammer, dvs. mellom Brøttum og Moelv, kanskje også sør for Moelv (er ikke kjent). Du er i alle fall på den riktige sida på den delen av Mjøsa til å fnne en slik plass.

Fluer? Store streamere med sølv og blått, kanskje litt svart ville jeg prøvd. Kanskje også noe kobberfarget. Det vet jeg dreggerne bruker på slukene.

Lykke til!

Det hadde vært spennende å høre hva du erfarte med dette fisket .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for tipset anne!

Men, jeg ser du holder til på lillehammer, så regner med du vet hvordan det er å fiske fra vingnes og oppover?

og, er det bra fiske i lågen eller gausa nå?

Har du noen gang fisket i rena?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror jeg ikke hadde orket å denge fuer etter Mjøsørretten, men med nok timer kan det da hende man får en fisk.... Håper jeg tar feil! ;)

Sats heller på Gausa eler Lågen. Elvene er på full fart nå og har du muligheten så smell deg en tur til Rena. Det starter nå ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du spurte etter Mjøsa.

BjørnarF; jo, det skal du ikke gimse av. Hvis du vet hvor den går nære land, som den gjør flere steder blant annet langs Brøttums-stranda, er det ikke håpløst å prøve seg på den. Og mjøsørreten er en grov fisk. Det er få som driver med dette, men de finnes de fiskerne som både har prøvd og fått.

Men når vi snakker om Gudbrandsdalslågen og Gausa er det mange plasser å fiske på - og til dels mye folk. Begge deler er jo oppgangsørret og Lågen-fisket er veldig likt laksefisket. Gausa-fisket er heller ikke så ulikt, men både redskap og fluer er i den lettere klassen.

Hvordan forholdene er der nå vet ikke. Har vel ikke regnet så mye på Lillehammer og dalstroka de siste dagene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

skal fiske i uke 28/29 så satser pålitt nedbør til da.

bør jeg ta med tohåndsstanga i lågen kanskje?

Planen var femmer stanga:)

Må si det høres spennende ut med strandfiske etter mjøsørreten. Gleder meg noe sinnsykt, har bare småørret her på jæren:(

Rena blir garantert besøkt, vurderer faktisk guide for å få maks ut av turen dit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja lykke til i Mjøsa. Kanskje du treffer Vulgata-klekking også. Den er litt senere i Mjøsa enn i vanan rundt ;)

Guide til Rena; jeg kunne gjerne vist deg litt men akkurat i det tidsrommet du er herover så skal jeg til Afrika. Men se her:

http://www.renaelva.net/arkiv_gratisguide.html

Lykke til!

Mvh

Bjørnar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå er mjøsørreten - og de fleste andre ørretene som «hører» til de mange sideelvene - oppgangsørret, som ikke er så glas i døgnfluer og andre tørre saker.

Men fluer ala sjøørretfiske i sjøen er nok mer å anbefale.

Lykke til i Rena, sammen med alle de andre.

Håper det blir en god klekkesommer, en god vannstandsommer og en god kose seg-sommer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg