Hopp til innhold
Proverb

Viktigheten av utstyr

Recommended Posts

Jeg har nylig bestemt meg for å revitalisere fluefiskingen jeg hadde store planer om å mestre kort tid etter konfirmasjonen min for 10 år siden. Jeg har fisket hele livet (ikke med flue) og har vært innom svært få stenger. Og jeg håper det samme kan gjelde fluestangen min.

Skal vi se om jeg husker riktig: Det er en todelt 6/8 Abu Garcia Diplomat som siden den ble kjøpt for rundt 1500,- av en 14 år gammel konfirmant i år 2k, som kun har blitt brukt i ferskvann. På veldig små fisker. Er denne stangen helt avleggs, eller vil den gjøre jobben?

Jeg var nettopp ute og prøvekastet, og det gikk overraskende bra. Fortommen var ganske flisete, men det er nok bare å forvente. Så kommer det til snøret da. Det var ikke veldig glatt og det vil ganske sikkert gjøre kastene kortere. Når det er sagt er det kun småørrett jeg nå helt i begynnelsen skal jakte på. Jeg var ute ved vannet forrige helg og testet sluken, og fisken vaket veldig nært land. Så jeg håper forholdene er like nå til helga og at det er presisjon og ikke lengde det står på. Da spiller kanskje ikke snøret så stor rolle?

Hva dere mener om stangen jeg har beskrevet avgjør hvilke oppfølgerspørsmål jeg har. Så det er egentlig det jeg lurer på først og mest: Er stanga god nok? Hvis ja, bør jeg uansett bytte snøre?

På forhånd takk for svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Bruk stanga. Du kunne godt hatt en lettere stang til småørreten, men det er helt ok med det du har. Kjøp et nytt snøre. Få en erfaren fluefisker til å hjelpe deg med hvilken vektklasse snøret bør ha for å passe stanga. SA AirCel er billig og bra. Kjøp ny fortom og noen ruller med fortomsspisser. Skaff deg noen forskjellige fluer. Får du sansen kan du kjøpe deg en ny stang senere. Stanga er ikke veldig viktig :)

Lykke til!

Endret av ESL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg ville vel ha satset på en moderne stang, da de gamle er "lett" og legge til seg uvaner med. dette pga dagens snører. når du skal "tørrtrene" er det greit og knyte på en liten garnbit på enden av fortommen så slipper tu og høre "smellet" og fortommen holder lenger. men, uansett valg,så lykke til å husk der det er småfisk,KAN det være stort som kommer inn på kvelden for å beite.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva er forskjellen på dagens og "gårsdagens" snører?

Jeg føler stangen jeg har nå er veldig enkel å kaste med. Det er kanskje en fordel at jeg faktisk har en del kastetimer med den. Men jeg registrerer at det kanskje er en fordel å investere i ny stang. Det jeg liker nå er at de fleste stengene er firedelte og derfor lettere å ta med seg. Jeg har også prøvd ut en #5 karbonstang og den var vesentlig lettere (og annerledes) enn min.

Men jeg elsker å få til ting med utstyr under par, så jeg kommer til å prøve meg. I hvert fall nå til helga. Vadere er definitivt øverste på ønskelisten og får studielånet før stanga.

XXL forteller meg at nytt snøre koster nesten like mye som en rimelig stang (med snøre, backing og et par fortommer). Hvorfor det?

Og hvor lenge varer egentlig et fluesnøre?

Endret av Proverb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stanga di er vel karbon?

Hvis ikke ville jeg rett og slett kjoept ny. Faren er at du ikke vil synes fluefiske er saa kult med en gammel glassfiberstang. Du finner mange helt OK stenger fra 500 kroner og oppover. Forskjellene er ikke saa store som de var foer, og de aller fleste stenger paa markedet er gode. Selv de aller billigste.

SA Aircel er et godt tips. Det er billig og bra. Tar du vare paa det (vasker det innimellom, ikke traakker paa det, ikke legger det i sola, osv) saa holder det i flere aar. De ivrigste bytter snoere hvert aar. Det koster 300 kroner: http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=44484

Eller du faar et helt nytt komplett sett til tusenlappen: http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=50447

Klasse 4 og 5 er de mest vanlige allround oerretstengene. 6 og oppover blir ofte brukt til sjoeoerret, og blir i kraftigste laget for oerret. Det gaar, for all del, men det blir nok ikke saa goey aa kjoere 2-3hgs fisk paa :msn-wink: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har en eldre versjon av dette settet og det er 100% grafitt. Det var tre-fire ganger dyrere da jeg kjøpte det, men min utgave er nok et par hakk dårligere. Det er helt klart en stang langt under det jeg får for en tusenlapp nå og jeg kommer garantert til å gå til anskaffelse av en ny stang i nærmeste fremtid. Mye fordi en firedelt karbonstang er enkel og lett å ta med meg på fjelltur. Jeg har også funnet ut at jeg foretrekker en litt mindre stang enn den jeg har nå (6/8).

Stangen jeg har nå kommer til å bli testet natt til lørdag og søndag i to forskjellige fjellvann. Jeg kommer også til å kaste litt med en langt lettere klasse 5 karbonstang for å teste forskjellen.

Tidligere i dag plukket jeg med meg et par Guideline vadere, ny og mindre vest, et par fortommer og noe utstyr til markefiske. Jeg gleder meg helt sykt til å vasse ut i vannet i noe som (forhåpentligvis) holder meg tørr. Da jeg først begynte å kaste med flue var jeg ung og fattig og lagde mine egne vadere med regnbukser, støvler og sykt mye gaffatape. Det lakk.

Endret av Proverb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Støtter ESL. Bruk heller penger på snøre & fortom, kaffekjele, vadere & sko, polariode briller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Proverb.

En ting som kunne være smart,(i hverfall slik jeg ser det) er å prøve forskjellige stenger og snører. :biggrin:

Og det koster jo ikke noe heller. :biggrin:

Det ingen her som kan si om stanga og snøret du bruker er dårlig eller god,uten å ha sett deg kaste.

Det handler om at du skal kunne trives med det.

Så mitt råd er,ikke bruk penger på stang eller snøre før du har prøvd forskjellige ting.

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kjøpte min første stang (snøreklasse 6-8, kull) i 1997, etter at jeg i en del år hadde brukt min fars gamle glassfiberstang.

Settet jeg kjøpte var et billigsett, og jeg brkte det i noen år før jeg investerte i en del nye stenger av ymse prisklasser.

I år har jeg fisket en del med den første jeg kjøpte, og kommet frem til at den er aldeles utmerket. Litt upraktisk at den er to-delt men det er vel strengt tatt ikke et spesiellt stort problem etter min mening.

Mvh

Erlend

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kan si at jeg slet en del på fredagen. Vinden var umulig å kaste i, men jeg måtte jo prøve litt til. Håndleddet og skulder ble fort ømt og i det som ble mitt siste kast fisket jeg øyenbrynet mitt. Da tenkte jeg at det var greit å finne frem sluken.

I morgen reiser jeg tilbake til Trondheim fra Stavanger hvor jeg er nå og tar ikke med meg stanga. Den blir plassert på hytta. Så skal jeg få en oversikt over stenger og fiskemuligheter i bartebyen ila sommeren. Tar gjerne i mot tips her også.

Det blir ny stang. Klasse 4 eller 5.

Endret av Proverb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har sett meg litt rundt etter fluesett på studentbudsjett og lagt litt nettelsk på Guideline Explorer. Noen som har noen formeninger om dette settet? Jeg tenkte meg ned på Agdars i morgen og høre med dem.

Tror du vil få de aller beste råd hos Agdars ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

det har blitt sendt noen sånne pakker ut fra agdars, og med god grunn. det er mye for pengene, om "før" eller "veiledende" prisen på Agdars har noen verdi.

Men det er et veldig greit sett, med ei veldig lettkasta stang. eneste minus jeg har på påpeke på de stengene jeg har prøvd med det snøret som følger med på det settet er at snøret kan være stivt med mye minne.

Løp og kjøp!

Mener å huske at det følger med en DVD på den pakken også, som tar for seg tips til knuter når du skal sette sammen snørene også, hvis ikke kan du jo sjekke om de er villige til å sette sammen snørene for deg i butikken.

og forrestenforresten: en kompis kjøpte samme pakke for ett eller to år siden på agdars, da hadde han en ordning der alle som kjøpte ny fluestang fikk tilbud om å delta på gratis kastekurs. kan være verdt å sjekke muligheten for det, så får du beholde det andre øyenbrynet. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg