Hopp til innhold
internist

Fiskerute i Rondane

Recommended Posts

Hei!

Jeg og en kamerat skal ut på en uke fiske tur i JULI med toppebestigning langs denne ruten.

Litt om meg selv: Jeg har hytte på furusjøen og bruker den som utgangs punkt.

Vi går oppover glitterdalen og skal prøve fisken i hver eneste dam eller tjern vi kommer over på turen.

Jeg vet at det er fisk alle plasser vi skal prøve men jeg hadde håpet at noen her kanskje kunne fortelle om

deres fangster(størrelse på fisken? Overbefolket? )/opplevelser på samme steder/ gode tips for disse områdene ?

1) Glittra: Mulig å få steke fisk, men har ikke fisket der på 20 år så vet ikke hvordan det er nå. Mark er vel best her?

2) Stor-ula: bruke spinner og evnt mark mens vi tusler mot rondvaabu,

3) Er det verdt og ha på litt større sluk og vandre litt langs rondevannet? Vill ikke ha små fisk for det blir sikkert masse av det i illmanndalen uansett.

Vannet har vært dårlig før men når jeg var der sist for sikkert 10 år siden vaket det fært i den lille putten utenfor hytta så regner med at det har tatt seg opp kraftig ettersom vannkvalitet er blitt bedre ?

4) Illmanndalen: Et av turens høyde punkter for min del. jeg har alltid hørt om disse overbefolkede røye vannene men aldri fått prøvd fisken der!

Skal kjøre på med spinner og sluk evnt med litt størrelse på får å ungå 50 grams fisken... Har du fått fisk her eller har et godt tips fra denne plassen så

er gode råd velkommen!

5) Bjørnhollia: naturlig campeplass og ser at det er muligheter for å fiske er men har ikke klart å finne noe særlig på nette om dette. Plan vår er å gå

til Vuludalen og senere kanskje Eldåa! Er det noe storfisk som står i Musvolåa eller er det best å bare prøve litt i bergetønna og så rusle mot turens 2 hovedmål!

6) Vulutjønna! Dette helt klart et av turens høydepunkter og jeg har alltid hørt om det gode fisket her fra langt tilbake...

Hvordan er det med fiske her idag? Vet noen om en leirplass der ? Det er mulighet for gratis utleie av båt! Spennende plass uten tvil!

Har noen prøvd fisken her? Dette er kanskje det jeg lurer mest på !

7) Eldåa: Dette er vel mark som duger sannsyneligvis, eller er det mulighet for fluestang? Størrelse på fisken ?

Til slutt: Er det verdt å drasse med seg en fluestang på denne turen eller får det holde med spinner stang og mark ?

Noen som har noen meninger om dette?

Jeg kan komme tilbake med evnt linker til bilder og rapport etc, vis det viser seg å være noe interresse rundt tråden og ruten vi har valgt!

Ønsker alle innspill velkommne!

God tur folkens!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei

Jeg disponerte selv en hytte ved Furusjøen for en del år tilbake. Jeg mener å huske at det var en stor flom i fjellene der for noen år siden som ødela alt fiske i elvene rundt (Glitra,Frya) Når det gjelder Rondevatnet så vet jeg at de låner ut garn og båt til alle på Rondvassbu.... lukter mye småfisk. Jeg husker at det lå noen vann ikke langt fra Per Gynt, om du skal dit. Fikk noen ørret der på tørrflue for noen år siden.

Jeg venter i spenning på ev. raporter fra turen deres. Lykke til og god tur!

Hei!

Jeg og en kamerat skal ut på en uke fiske tur i JULI med toppebestigning langs denne ruten.

Litt om meg selv: Jeg har hytte på furusjøen og bruker den som utgangs punkt.

Vi går oppover glitterdalen og skal prøve fisken i hver eneste dam eller tjern vi kommer over på turen.

Jeg vet at det er fisk alle plasser vi skal prøve men jeg hadde håpet at noen her kanskje kunne fortelle om

deres fangster(størrelse på fisken? Overbefolket? )/opplevelser på samme steder/ gode tips for disse områdene ?

1) Glittra: Mulig å få steke fisk, men har ikke fisket der på 20 år så vet ikke hvordan det er nå. Mark er vel best her?

2) Stor-ula: bruke spinner og evnt mark mens vi tusler mot rondvaabu,

3) Er det verdt og ha på litt større sluk og vandre litt langs rondevannet? Vill ikke ha små fisk for det blir sikkert masse av det i illmanndalen uansett.

Vannet har vært dårlig før men når jeg var der sist for sikkert 10 år siden vaket det fært i den lille putten utenfor hytta så regner med at det har tatt seg opp kraftig ettersom vannkvalitet er blitt bedre ?

4) Illmanndalen: Et av turens høyde punkter for min del. jeg har alltid hørt om disse overbefolkede røye vannene men aldri fått prøvd fisken der!

Skal kjøre på med spinner og sluk evnt med litt størrelse på får å ungå 50 grams fisken... Har du fått fisk her eller har et godt tips fra denne plassen så

er gode råd velkommen!

5) Bjørnhollia: naturlig campeplass og ser at det er muligheter for å fiske er men har ikke klart å finne noe særlig på nette om dette. Plan vår er å gå

til Vuludalen og senere kanskje Eldåa! Er det noe storfisk som står i Musvolåa eller er det best å bare prøve litt i bergetønna og så rusle mot turens 2 hovedmål!

6) Vulutjønna! Dette helt klart et av turens høydepunkter og jeg har alltid hørt om det gode fisket her fra langt tilbake...

Hvordan er det med fiske her idag? Vet noen om en leirplass der ? Det er mulighet for gratis utleie av båt! Spennende plass uten tvil!

Har noen prøvd fisken her? Dette er kanskje det jeg lurer mest på !

7) Eldåa: Dette er vel mark som duger sannsyneligvis, eller er det mulighet for fluestang? Størrelse på fisken ?

Til slutt: Er det verdt å drasse med seg en fluestang på denne turen eller får det holde med spinner stang og mark ?

Noen som har noen meninger om dette?

Jeg kan komme tilbake med evnt linker til bilder og rapport etc, vis det viser seg å være noe interresse rundt tråden og ruten vi har valgt!

Ønsker alle innspill velkommne!

God tur folkens!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med vatna rundt Peer Gynt menes sannsynligvis Høvringvatna, og de er forsåvidt fulle av fisk, ørret og røye, gode gyteforhold og alt for liten beskatning. Rondvatnet har fått tilbake fiskebestanden etter at ph'en er blitt bedre, men som røyevatn flest blir det fort overbefolket hvis det ikke stelles. I perioden da fisken begynte å komme tilbake i vatnet, ble det tatt en del pen fisk, men jeg veit ikke hvordan det har de vært de to siste åra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt sen rapport men bedre sent enn aldri. Vi forsøkte turen fra frya ved furusjøen, gikk langs furusjøen, opp den fantastiske glitterdalen(valgte å ikke fiske i glitra tross drøm og fantastisk vær, måtte rekke inn til rondvassbu) og deretter inn til rondvassbu. Slo opp telt på første illmanntjønna og koste oss fært i det flotte været. Deretter gikk vi ned på rondvassbu og lånte en båt(den første båten som vi skulle låne hadde et hull i bauen på størrelse med en ryggsekk..). Fikk ca 10 røyer på markedrag på kort tid og dro deretter inn igjen, ikke noe størrelse på disse egentlig men det var svært gøy å se at fiske generellt har tatt seg opp her. Det var jo dårlig i lange tider pga sovjetunionen og den sure nedbøren. Forsøkte kun kort i ula øvre del, så noen pene vak men forsøkte ikke så lenge. Dro tilbake til Illmanntjønna og slappet av resten av kvelden. På morgen fikk turkameraten en pen ørret på ca 250-300 gram, dette må sies å være fin fisk så høyt til fjells og dette vannet er jo i tillegg kjent for å være overbefolket av smårøye. Vi gikk videre innover illmanndalen til første vann, da fikk jeg en epost om at jeg måtte velge turnusplass innen 24 timer, fikk ikke noe forvarsel så måtte hive oss tilbake til rondvassbu og fikk lånt nettet der så fikk heldigvis ordnet dette i fjellheiem. På vei tilbake i illmanndalen så fikk kompisen min telefon om at han hadde 72 timer tidsfrist eller noe slikt på å rette opp en artikkel i forbindelse med doktorgradsprosjektet hans så vi pilte hjemmover og måtte avbryte turen, litt synd men jobb og utdannelse må gå først så tidlig i livet.. 

I 2013 var vi på tur til vulutjønna fra eldåbua siden men kom frem så sent at vi ikke fant hytta hvor vi skulle sove, så gikk tilbake til eldåbua. Fisket deretter i eldåa i 1 døgn og fikk bra med fisk, ikke den største men fisket nok altfor høy i eldåa også, i tillegg hadde jeg bare med meg tørr fluer. Skulle gjerne hatt noen nymfer å forsøkt i hølene nedenfor turrist hytta. Vet om en kar som har fått endel fisk på ca 500 g ovenfor hytta men dem så jeg ikke noe til på tørt hvertfall hehe. 

Alt i alt så er dette en tur jeg skal gjenta i fremtiden, dog tror jeg at jeg skal sette av 1 uke til dette slik at man får fisket i ula 1 dag, illmanndalen 1 dag, 1 dag bjørnholia bekkene der og vann, 2 dager i vulutjønna. de 2 siste dagene må bli gåing inn og ut fra område. 

Hvis noen har lyst til å være med på en slik tur til sommeren så må gjerne si ifra. Evnt andre muligheter som feks 5 dager i vulutjønna står også på menyen men dette kan diskuteres.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt forsinket status rapport, turen ble ikke helt som planlagt. Vi dro fra spranget å inn til Rondvassbu og deretter slo vi opp camp ved det første vannet i illmandalen. Det var ingen liv i illmanntjønna og vi kastet endel, det var fine forhold med mye insekter og særlig med mygg, dog ingen vaking. Vi la oss og sto opp dagen etter, hvor kompisen min forsøkte seg på en sluk og fikk en ørret på 250g som ble stekt til frokost. Deretter kom det flere lokale(?) som hadde brukt sykkel inn til rondvassbu og begynte å kaste med sluk, blant annet en person med downs syndrom som kom i shorts i dette mygghelvete men de fikk ingenting. Samtidig med dette fikk jeg beskjed om at jeg måtte velge turnusplass og måtte gå til Rondvassbu å komme meg på internett for å få valgt plassen. Samtidig fikk kompisen min en mail av veilederen og et tidsskrift om å gjøre endringer på et innsendt manuskript for hans doktorgrad så vi måtte bare rushe ned fra fjellet. Kjedelig når turene blir avbrutt på denne måten men det er jo ikke enkelt å planlegge slike hendelser... Jeg glemte å nevne at vi lånte båten på Rondvassbu og forsøkte oss med markedrag i Rondevatnet, fikk 15-20 røyer på 20 min... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg