Hopp til innhold
thomashalv

Fiskesesongen 2010

Recommended Posts

Da har fiskesesongen så vidt startet i Barduelva.

Været er ikke noe å rope hurra for, det er kaldt og det snør faktisk noen ganger.

Det er ikke mye vak og se, men vi får håpe at været snart snur og de første døgnfluene viser seg.

Vi ønsker dere alle velkommen, medlemmer som ikke medlemmer.

For de av dere som setter pris på elva, men ikke er medlem så håper vi selvfølgelig at dere melder dere inne.

Dere kan melde dere inn her.

Vi håper at dere i denne tråden kan skrive litt om oppholdet deres her i Bardu.

Vi kommer også i år til å oppleve regulantenes ignoranse, dette trenger vi dokumentasjon på.

Ta bilder og send de til oss.

Vi gjør oppmerksom på at bildemateriale kan bli brukt her i forumet, på hjemmesiden og som dokumentasjon i våre dokumenter som fremsendes i forbindelse med saker som vi jobber med.

Hvis du ikke ønsker at du krediteres med navn, gi beskjed om det.

Det vil komme mer informasjon i denne tråden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Var en kanotur på Kristi Himmelfart, med kompis og unger. Lite fisk å se eller kjenne. Vi kjøpte kort på Statoil på Heggelia. Jeg stusset litt over at kortet ikke hadde noen form for fangstrapportering. Nå ble det jo ikke noe fisk å rapportere om på denne turen. Burde man ikke sørge for en mulighet til rapportering slik at man kan ha en viss peiling på uttak av fisk i elva?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Asbj

Helt enig med deg angående fangstrapportering.

Dette er noe vi har tatt opp med samarbeidutvalget for grunneierlagene i Bardu tidligere.

Dette står fortsatt på agendaen våres.

Vi har en innrapporteringskjema på hjemmesiden våres som kan benyttes.

Den er ikke optimal, og kan sikkert gjøres bedre med andre løsninger, men vi får inn en del innmeldinger på denne gjennom året.

Dette har vært materiale som vi har hjulpet fiskebiologer med, samt det har bidratt som grunnlagsmateriale i våre dokumenter i forbindelse med blant annet revisjonen.

Her er link til fangstrapportering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er en treg start her i Bardu.

Lite insekter, lite vak (rettere sagt, ingen vak).

Har stort sett vært i de øvre partiene og sett.

Noen som har sjekket forholdene lengre nede?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Elva har blitt noe klarere i det siste, etter en periode hvor den har vært ganske brun.

Det er lite insekter, og enda færre vak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

God timing for meg med andre ord. Sees til uka Thomas :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Satser på at den trege starten betyr godt fiske utover sommeren! Kommer oppover i slutten av august, og gleder meg veldig.

Har det skjedd noe siden siste post?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En liten oppsummering så langt.

Det har vært meget gode klekkinger i elva så langt i år.

Har sett store klekkinger med Aurivilli, flere Baetis arter og Sulphurea. Tidvis med forekomster som jeg kun har opplevd i Renaelva.

Det har også vært gode observasjoner på Ignitaen.

For og oppsummere årets klekkinger kan man si det på følgende måte.

Årets dårligste klekkinger som jeg (flere med meg her) har sett, er bedre en fjorårets beste klekkinger.

Det som bekymrer er mangelen på større fisk (den som vi sportsfiskere jakter på).

Under flere av disse massive klekkingene som er observert, har det ikke vaket overhode.

Forleden dag så driftet jeg og en kompis over en mil langs elva, vi kom kun over 7 vak som jeg vil si var i klassen over 1 kg. Det var også en mangel på de mindre fiskene (under 1 kg).

Under dette driftet så hadde vi fine klekkinger med mye duns på vannet, samt et godt spinnerfall.

De som kjenner Barduelva vet at den er totalt uten forvaltning.

Man kan fiske 365 dager i året, ingen fangst begrensning, ikke noen form for maksmål, ingen fangstregistrering, det pilkes dønnhardt vinterstid hvor vi hører om de som drar med seg 4-5-6 bæreposer med fisk hjem og det fiskes med garn. Alle disse faktorene sammen med økt fiskepress og økt høsting er med til å redusere elva som en topp sportsfiskerelv til en middels god elv.

Vi håper selvfølgelig at det vises måtehold på hva man tar ut.

Fremtidige samtaler med grunneierlagene vil forhåpentligvis få satt forvaltning på kartet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Denne elva trenger helt klart maksmål, baglimit og forvaltning generelt.

En skulle tro at elva var mer verdt som "ren" sportsfiskeelv for grunneierene (dette er det helt sikkert delte meninger om).

Det koster en slikk og ingenting å fiske, noe som forsåvidt er greit, men jeg vet at ihvertfall jeg ikke ville hatt noe i mot

om prisene steg en del. Forutsatt at elva ble bedre forvaltet... Dette vil selvfølgelig hjelpe lite så lenge kraftaktørene ikke

tar seg i skinnet!

Jeg har opplevd svært varierende og ustabilt fiske de seks somrene jeg har vært i elva. Helt kanon ett år, og så og si ingenting

neste år. Mye av dette skyldes sikkert flaks/uflaks, temperatur, vær og så videre, men ikke alt!

Barduelvas venner er et veldig godt tiltak, og vi får bare håpe at fler og fler får øynene opp for jobben de gjør for denne perlen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Denne elva trenger helt klart maksmål, baglimit og forvaltning generelt.

En skulle tro at elva var mer verdt som "ren" sportsfiskeelv for grunneierene (dette er det helt sikkert delte meninger om).

Det koster en slikk og ingenting å fiske, noe som forsåvidt er greit, men jeg vet at ihvertfall jeg ikke ville hatt noe i mot

om prisene steg en del. Forutsatt at elva ble bedre forvaltet... Dette vil selvfølgelig hjelpe lite så lenge kraftaktørene ikke

tar seg i skinnet!

Jeg har opplevd svært varierende og ustabilt fiske de seks somrene jeg har vært i elva. Helt kanon ett år, og så og si ingenting

neste år. Mye av dette skyldes sikkert flaks/uflaks, temperatur, vær og så videre, men ikke alt!

Barduelvas venner er et veldig godt tiltak, og vi får bare håpe at fler og fler får øynene opp for jobben de gjør for denne perlen!

Jeg er helt enig i det du sier, og det er flere med oss.

Barduelva kan helt klart bli en bedre sportsfiskerelv, med høyere fiskekortpris om de begynte å ta forvaltning på alvor.

Maks/min mål.

Fangstregistrering

Baglimit

Fredningsperiode

Mer aktivt fiskeoppsyn

Ny forvaltningsplan (den gamle er fra 1996)

Som forening så er dette ting som vi har fremmet tidligere.

Vi får håpe at grunneierne kommer på banen når revisjonen er på plass, for dette er ting som går hånd i hånd.

Vi jobber i hvertfall med disse tingene.

Vi håper at flere av dere som har vært i elva i år legger inn deres tanker, meninger og opplevelser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Drar oppover om 6 dager :) Er det noe action?

Klekkinger? Vaking? Sikt? Temp?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Drar oppover om 6 dager :) Er det noe action?

Klekkinger? Vaking? Sikt? Temp?

Fortsatt df aktivitet, så både duns, spinnere og spent i går, noe vf men ikke det helt store. Men ting er noen uker forsinket her oppe virker det som, det samme sier bøndene også. Så jeg regner ned at vf aktiviteten vil ta seg noe opp.

Det meste av vakaktiviteten jeg har sett de siste dagene har primært vært mygg og vf.

Været de siste dagene har vært topp i motsetning til tidligere denne uken, ikke særlig varmt men sol og opphold, nesten ikke vind (nesten), det er bra sikt i elva. Kan bli kaldt på kveldene når sola forsvinner, men i går kveld/natt var det hele 11 c, kjempetemperatur. Er stort sett ute hver dag, og det har jeg vært siden begynnelsen av juli :biggrin:

Hvilket område planlegger dere å være i?

Endret av thomashalv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker så mye for info!

Vi kommer nok stort sett til å fiske fra Tune og nedover mot Elvemoen. Men vi har bil (og forhåpentligvis båt),

så vi er ikke låst til det strekket. Sikkert mange fine plasser oppover mot Setermoen også, men vi er ikke SÅ kjent.

Har seks dager til disp, så kom gjerne med forslag ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker så mye for info!

Vi kommer nok stort sett til å fiske fra Tune og nedover mot Elvemoen. Men vi har bil (og forhåpentligvis båt),

så vi er ikke låst til det strekket. Sikkert mange fine plasser oppover mot Setermoen også, men vi er ikke SÅ kjent.

Har seks dager til disp, så kom gjerne med forslag ;)

Hvor mange er dere, som skal oppover?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi er to stk som drar opp. Startet for 6-7 år siden da jeg besøkte en kompis som jobbet på brannstasjonen på flyplassen.

Jeg var der i 3 uker og fisket mens han var på jobb... Hehe! Vi har vært der nesten hver sommer siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi er to stk som drar opp. Startet for 6-7 år siden da jeg besøkte en kompis som jobbet på brannstasjonen på flyplassen.

Jeg var der i 3 uker og fisket mens han var på jobb... Hehe! Vi har vært der nesten hver sommer siden.

Ahh, ok. Kun to stk.

Vel, ta kontakt når dere er her oppe så kan jeg vise noen plasser.

Plasser som jeg evt viser dere viderformidles ikke, overhode.

Jeg sender en PM angående kontakt info.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg