Hopp til innhold
Attenborough

Fluer til ørret på Finnmarksvidda starten av juli

Recommended Posts

Hei. Skal en tur til finnmarksvidda i starten av juli og hovedsakelig fiske i elv etter ørret, men også noe i vann. Tenker å ha med aurivili- og myggimitasjon. Noen andre fluer som bør være i boksen på denne tida? Tar også gjerne i mot bindetips på mygg.

Takker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Baetis, vårfluer, bibio..

Når vårfluene begynner å klekke på våren klekker de minste artene først, så blir de større og større utover, så mindre igjen på høsten. Så jeg ville tatt med forskjellige størrelser og farger.

De fluene jeg har fått desidert mest fisk på her oppe er oliven døgnflue, brun caddis og sort caddis.

Fått en del på mygg også, men andre større og mer delikate insekter blir gjerne valgt framfor denne når de begynner å klekke.

Spent spinner, daddy longlegs og hvit moth er også greit å ha.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg binder dessverre ikke fluer selv, da tror jeg samboeren min hadde kasta meg på dør :P

Men elkhair caddis og parachute døgnflue er det jeg har hatt best resultat på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe, skjønner. Takk for gode tips.

Jeg binder dessverre ikke fluer selv, da tror jeg samboeren min hadde kasta meg på dør :P

Men elkhair caddis og parachute døgnflue er det jeg har hatt best resultat på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt enig i mygg, den funkar dåligt! Streking Caddis o Elk funkar alltid. Ørreten kan fort bli sær, o då passar ofte litt store saker, ikke alltid de penaste fluer. Longlegs, E-12, o kanske om de ikke e tidigt ryssefluer! Men ett gott tips o ta med gott med fluer i få mønster. De går mange i kratt o småskog, o då e de sutr o sette siste av caddisarna i bushen!

Skit fiske!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ei enkel oppskrift på en god caddis/vårflue.

Hjortehår i grått/brunt nyanser. Fest hårene bakerst mot krokbøyen, pekende frem mot øyet, klipp kort bakerst. Surr fremover mot øyet, hårene liggende oppå krokstammen, la bindetråden være ribb. Avslutt litt før øyet, brett hårene tilbake og surr over. Avslutt med noen runder dubbet gul CDC som hode/hacle. Ferdig. Binder denne på krok 10,12,14.

Forøvrig bør du ha med russeflua til finnmark. Svart 2mm foam til kropp, surret framme og løs bakover kroken, fasanhalefibre med en knute på til bein, kort (2-3mm) rød fjær ved beinparene. Begge fluene er enkle og hurtige å binde, og de fisker godt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ei enkel oppskrift på en god caddis/vårflue.

Hjortehår i grått/brunt nyanser. Fest hårene bakerst mot krokbøyen, pekende frem mot øyet, klipp kort bakerst. Surr fremover mot øyet, hårene liggende oppå krokstammen, la bindetråden være ribb. Avslutt litt før øyet, brett hårene tilbake og surr over. Avslutt med noen runder dubbet gul CDC som hode/hacle. Ferdig. Binder denne på krok 10,12,14.

Forøvrig bør du ha med russeflua til finnmark. Svart 2mm foam til kropp, surret framme og løs bakover kroken, fasanhalefibre med en knute på til bein, kort (2-3mm) rød fjær ved beinparene. Begge fluene er enkle og hurtige å binde, og de fisker godt.

Notert! Hjertelig takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror ikke det er så veldig mye vårfluer i begynnelsen av juli i Finnmark, men streaking caddis og goddards caddis er jo alltids gode attraktor fluer. Jeg ville kjørt parachute fluer i gult og brunt fra krok 10 - 16 + døgnflue nymfer krok 10-14.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Elk Hair bifalles, men husk også superpuppan. Genial til dead drift og sakte inntrekk. Disse to har vært de mest effektive for min del på vidda. Kulehodenymfer er også bra, særlig når (uungåelig) drittværet kommer. Da er sakte fiske langs bunnen veldig bra. Mygg er veldig bra, både tørre og saktesynkende pupper. Noen hurtigsynkende varianter har også tidvis vært en suxxess.

Og så må du ha med noe stort og stygt når været blir skikkelig råttent, kanskje mudlere av noe slag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det kan være ekstreme mengder vårfluer i Finnmark i begynnelsen av juli. Ikke overalt, men enkelte elver har teppeklekkinger av en kanelbrun sak med grønnlig kropp, krok 12-14. Fisken spiser seg stappmett lenge før klekkinga er over :) I tillegg kan den enorme vårflua Phryganea grandis klekke på stille vann, og i stilleflytende partier. Så ta med vårfluer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg