Hopp til innhold
1Vepz

Første speilrefleks

Recommended Posts

Hei. Skal kjøpe mitt første speilrefleks. Fant et par billige, da jeg ikke lever skattefritt. Men hva er forskjellen? Og hvilken bør jeg velge? Skal fotografere alt fra tryne mitt til utsikten fra verandaen.

Canon EOS 1000D 18-55mm kit

Nikon D3000 18-55mm kit

MVH

¨Mariannebiggrin.gif

Jeg er sikkert minst like mye nybegynner som deg og jeg valgte D3000. Enkelt å komme i gang og Auto-funksjonen fungerer greit i 90% av situasjonene.

jeg anbefaler boka: http://www.amazon.com/David-Buschs-Nikon-Digital-Photography/dp/1435456335/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1273821017&sr=1-2

Den viser hva hver funksjon gjør for deg og inneholder litt teori.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Med tanke på teknisk, bildekvalitet og funksjon er det ett fett hvilket du velger. De er så like at du vil ikke merke forskjell. Når det gjelder brukervennlighet, mener jeg Nikon faller bedre i hånda og knappene er mer «naturlige». Dette oppleves selvsagt forskjellig, men kjenn på kameraet før du kjøper. Hvilket er mest naturlig, når det gjelder fokusknapp etc?

:clapping: Setter ei krone på at du innen ett år har kvittet deg med nykjøpet og er på oppgraderingskjøret...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har du sjekket om det er fokusmotor i begge husene? Så vidt jeg vet manglet det gamle entrylevel kameraet til Nikon det (D40). I praksis betyr det at man må passe på å kjøpe optikk med innebygget autofokus. Og da går du glipp av en del rimelig fastoptikk. (Det går selvsagt fortsatt an å fokusere manuelt).

Videre sender et Canon kamera et signal til omverden om at du er et kult og oppegående menneske, mens et Nikon rundt halsen stempler deg som en innadvent dust.. :msn-wink::biggrin:

Du kan forresten legge på 400kr og få canons kit linse med IS (bildestabilisator) her. Den går for å være ei av de bedre kit-linsene der ute.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Videre sender et Canon kamera et signal til omverden om at du er et kult og oppegående menneske, mens et Nikon rundt halsen stempler deg som en innadvent dust.. :msn-wink::biggrin:

Ha, ha , ha... *LOL*

SÅ feil kan selv en gammel mann ta :clapping:.

Du er herved satt til rigging, kokking, vasking, skjenking, rydding hele fiskehelga! :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ha, ha , ha... *LOL*

SÅ feil kan selv en gammel mann ta :clapping:.

Du er herved satt til rigging, kokking, vasking, skjenking, rydding hele fiskehelga! :msn-wink:

Greit det, bare du ikke skal dokumentere det med noen Nikon greier. Det kommer til å ta eeeevigheter. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Greit det, bare du ikke skal dokumentere det med noen Nikon greier. Det kommer til å ta eeeevigheter. :biggrin:

Greit det, bare du ikke nevner ordet Canon :biggrin:.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I stedet for å kjøpe 1000D nytt kan du kjøpe deg 450D, eller enda bedre, 500D brukt.

Det er mye bra bruktutstyr ute, og der er det mye penger å spare. På f.eks. foto.no har de et eget bruktmarked hvor fotoentusiaster legger ut utstyr for salg.

Med 500D får du 3" skjerm, liveview, bedre byggekvalitet og du kan filme i HD kvalitet med det.

Min personlige mening, for å svare på det du spør om, er at Canon sitt er bedre. Men det blir som med fluestenger, smaken er som baken..bildekvalitetsmessig vil du neppe merke noen forskjell uansett hvilket av de du velger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for det, jeg er jo litt skeptisk til å kjøpe brukte ting uansett hva det er..reklamasjonsretten gjelder som regel ikke lenger, og kjøper det meste nytt. Tror jeg går for en Canon etter å ha snakket med noen "eksperter", Canon sitt skal visst være raskere å ta bilder med, noe som kanskje er en fordel. 

Men takk for svar :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er vel ingen av de kameraene som er spesielt raske :) Kitlinsa til canon er ett utrivelig leketøy syns jeg, den med IS er ikke akkurat så veldig bra den heller, men den kan ta gode bilder for all del.

Hva med andre merker da? Pentax K-x feks, går for å være ett særdeles godt kamera. Eller olympus sine? Koster jo knapt noen ting og leverer god bildekvalitet. Ellers syns jeg disse micro 4/3 virker spennende. Mye mindre og stort sett meget god kvalitet for de fleste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Micro 4/3 er fortsatt ganske dyre. Det skal bli spanande å se når de har vært på markedet en stund, og kommet ned i et ok prisleie.

Jeg hadde nok også vurdert Olympus eller Pentax hvis jeg skulle kjøpe mitt første Speilrefleks. Men det er nå en gang sånn at der er litt mer schwung over Nikon og Canon navnene. Og utvalget på optikk og annet stash er vesentlig større.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvilket olympus kamera ville dere ambefale da? sånn til en nybegynner:)  

Endret av 1Vepz

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjøl er jeg såpass individualist at jeg ga f.... i hele Canikonon- maset og kjøpte meg et Pentax K7 da det kom i fjor!! (Solgte 450Den) Skulle jeg ha kjøpt et innstegskamera dag hadde jeg valgt Pentax Kx. Strålende kritikker og bildestabiliseringa i kameraet!!

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxkx/

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Olympus E-450 får man for under 3000 kroner på elprice. Bedre enn canon sitt objektiv i alle fall.

Evnt ett Olympus PEN PL1, følge en eller annen side på nett er det det kamera som har finest jpg bilder :) Kjøpe kamer er vanskelig, spiller egentlig ikke en dritt hvilket merke du handler, alt er like bra. Gjelder å bare lære å bruke det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

1Vepz: Så lenge selger har kvittering gjelder reklamasjonsretten i 5 år, uansett :) Så skal du kjøpe brukt må du forhøre deg om kvittering og alder på utstyr. Jeg vet ikke om jeg nevnte det, men har handlet 99% av mitt utstyr brukt. Eneste jeg har som er nytt fra butikk er et canon 10-22mm objektiv. Ellers kjøpte jeg et Canon 40D for 3500,- brukt, kunne knapt se at det var tatt i når jeg fikk det :)

Men selvsagt, er man skeptisk av natur er det bare å handle nytt fra forhandler, da har du noen som kan reklamere for deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg