Hopp til innhold
bcvagan

Hva skal jeg ha i flueboksen?

Recommended Posts

Er det noen der ute som har noen gode tips på tørrfluer som som er gode i Nidelva og i fjell/skog vannene i Trondheim/Klæbu området.

Er helt fersk i dette gamet, og flue valget er for meg et mysterium. Har lest en del om tørrfluefiske, men skal jeg følge det som skrives ender jeg

opp med 100-150 forskjellige fluer.... Blir ikke enklere da.

På forhånd takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Heisann!

Jeg er ikke fra det området der, men jeg kan tenke meg at det er mye av det samme rundt om!

Du burde ha vårfluer i boksen din, det er det myye av i Norge. Foreks Europea 12:an. Den er jævlig effektiv

på ørret i fjellelver. Ellers er super puppan en effektiv vårflue imitasjon. Gul og brun superpuppan.

Ellers er jo døgnfluer god mat for ørreten. Så det du burde ha da, er parachute fluer.

Parachutes i farger som kan matche den aktuelle døgnflua :) Fra krok 18 og oppover blir det såppass lite for fingrene

mine at jeg klarer ikke å binde parachute :P Så da kan no hackle være en god ide. Der er det viktig at hale trådene er korrekt på pundet, for da flyter

flua mye på haletrådene og basen av vingene. Du finner nok binde beskrivelse på nett tenker jeg :)

Også må du ha spente spinnere i boksen din, slik at du har korrekt imitasjon i spinner fall.

Det du kan gjøre er å undersøke insektslivet i vassdraget du skal fiske i. Også bruke fluer som imiterer det du ser der.

Håper det var litt til hjelp!

Kim

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hei,,,ik lett å sette sæ inn i fluefisker verden når d gjeld fluevalg,,,æ for min del fikk mye hjelp og lærte masse av å læse og studer boka "insektslære for fluefiskere" den e verdt å lese før alle som slit med d samme som du:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvis det ikke vaker(og det skjer jo iblant), kan det være lurt og ha en montana og en streaking caddis i boksenbiggrin.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Er det noen der ute som har noen gode tips på tørrfluer som som er gode i Nidelva og i fjell/skog vannene i Trondheim/Klæbu området.

Er helt fersk i dette gamet, og flue valget er for meg et mysterium. Har lest en del om tørrfluefiske, men skal jeg følge det som skrives ender jeg

opp med 100-150 forskjellige fluer.... Blir ikke enklere da.

På forhånd takk!

Å ha 100 forskjellige fluer i flueboksen er unødvendig. Da er det bedre å ha 10 forskjellige fluemønstre, og 10 stk av hver, evt ulike størrelse på krokene. Selv satser jeg på disse tørrfluene i nord; Vårflue - caddisvarianter, døgnfluer - parachutevarianter + spent spinner, fjærmygg - hacle- og parachutevarianter + semitørre klekkere (i vannfilmen), og Russeflua. Innenfor variantene er det ulike størrelser og farger. Dette holder i massevis for meg, og fisk blir det også. Utover dette trenger du nymfestadiene og klekkerne av de samme + evt steinflua. Får du ikke fisk da, er det haillet det er noe galt med. :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er mitt forslag til minimum av tørrfluer i en boks (men det er en stund siden jeg bodde i Tronhjem, kanskje ørreten har lagt om kosten?):

Døgnfluer: 20 stk the Usual str 14, kun en farge; rosa bindetråd/lys naturell

Steinfluer til tidligfiske: 5 stk Airhead str 12 (2 long) (jada, litt store, men det virker ikke som at dette gjør noe)

Mygg: 10 stk Griffits Gnat str 20 (kan bindes med snøharefot i løkke i stedet for Grizzle hackle)

Vårfluer (de viktigste): 10 stk bruneRakkelahnen str 14 + 20 stk Streaking Caddies i rett farge (det er som kjent kun en farge som duger på kropp; nr17) str 10

Del dette innlegget

Lenke til innlegg