Hopp til innhold
Anne

Hodelykt Ledlenser H7

Recommended Posts

Kjøpte Ledlenser H7 hodelykt til mannen hos NAF, fordi det er god pris i forhold til samme lykt i sportsbutikken. Lykta er knall, har dimmer og spreder. Men vippedigsen har en plast"hake" for at den skal kunne stå i flere stillinger; den knekker! To på kort tid, reklamert og retur, no problem. Nå leter jeg etter en ny, uten den patenten, om du skjønte hva jeg mente .

Forslag, please.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har samme lykt som deg, bare måtte ha den :biggrin:

Kommer ikke til å dra på fjellet med kun den lykta, altfor skrøpelig til det. Siste skitur jeg var på så slo lykta seg på i lomma, heldigvis hadde jeg ekstra batteri med.

Har også en Lucido/Mammut TX1 som virker mye mere solid, den kan jeg trygt dra på tur med.

Ta en kikk i linken:

http://www.buskerud-brannservice.no/nettbutikk/lucido___mammut_tx1_hodelykt_med_led_lyskilde./188/vis_prod/175

LTX1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De Lucido modellene jeg har testet har ikke vært spesielt imponerende mtp pris/kvalitet/funskjonalitet. En test i Villmarksliv eller Jakt & Fiske slaktet samtlige Lucido lykter. Skeptisk!

Anne, jeg mener at du kan

a) kjøpe en lykt med mye dårligere lysstyrke, til samme pris som H7. H7 er ei sykt rå lykt til 500kr. Det finnes ingen lykter til den prisen som er i nærheten når det kommer til lysstyrke. På det prisnivået får du ellers lykter som har grei spredning, men lyser for kort for skibruk.

b) behandle H7`en bedre, i og med at du vet hva svakheten er. F.eks unngå å tryne på ski, eller vri den sidelengs i sterk kulde... :msn-wink: Sett den på hodet og vri den til rett posisjon, og så rører du den ikke. :)

c) betale mer for en lykt med sterkere konstruksjon og samme/litt bedre lysstyrke. Silva har noen greie modeller. PrincetonTec Apex er også god. Men du må over tusen kr. Det blir også mer å drasse på huet.

Ops! Denne gjengen selger Apex billig. Sjekk Extreme utgaven for løs batteripakke som kan gjemmes under klærne. Den tar 8 stk AA batterier. Fint for lange skiturer i streng kulde. Lurer på om dette er fjorårsmodellene. Den nye utgaven heter det samme, men er nesten dobbelt så lyssterk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk, ErlendW. God info du kommer med.

H7 er ei sykt rå lykt til 500kr. Det finnes ingen lykter til den prisen som er i nærheten når det kommer til lysstyrke.

Det er det vi har erfart, lysstyrken.

Men finnes det bare en Ledlenser H7? Vet det er et merke, leveres av Trygve Alm, men det virker som disse lyktene er å finne alle steder, til alle priser under 599,-. Europris selger en råbillig, kalles H7. XXL har en variant til 244,- som ikke heter LL H/ Hokus Fokus, som er den Trygve Alm er leverandør av. NAF selger den, billigere til medlemmer. Så hva er hva og har «originalen», som jeg mener er den fra Alm denne klikksvakheten?

...behandle H7`en bedre... F.eks unngå å tryne på ski, eller vri den sidelengs i sterk kulde...

Ikke meg , Boye!

Den er brukt hver dag i vinter (2 stk, begge har røket), til å gå tur med bikkja og hente ved i skjulet.

Dessuten tryner jeg ikke på ski i mørt'n...

PrincetonTec Apex er også god.

Er DETTE den samme, ErlendW?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som Erlend sier. Du finner ingenting i nærheten av H7 når det gjelder lysstyrke/prisforholdet. Bakdelen er at den må behandles pent. Min har overlevd mye bruk i halvannet år, så det er fullt mulig når du er klar over ulempene. Led Lenzer kommer med en lykt som heter H14 etterhvert (et halvt år forsinket allerede). Bittelitt bedrelysstyrke, så mye mer robust ut. Prisen blir nok noe høyere. Skal du ha et alternativ med ca samme lysstyrke men som tåler mer må du fort opp i nesten 3 ganger prisen. Apex er et alternativ, men selv på full guffe lyser den ikke like godt som H7en.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er det vi har erfart, lysstyrken.

Men finnes det bare en Ledlenser H7? Vet det er et merke, leveres av Trygve Alm, men det virker som disse lyktene er å finne alle steder, til alle priser under 599,-. Europris selger en råbillig, kalles H7. XXL har en variant til 244,- som ikke heter LL H/ Hokus Fokus, som er den Trygve Alm er leverandør av. NAF selger den, billigere til medlemmer. Så hva er hva og har «originalen», som jeg mener er den fra Alm denne klikksvakheten?

Det er Zweibrüder Company fra Tyskland som står bak merket Led Lenser, og de lager en rekke modeller "professionelle, fokussierbare LED-Taschelampen". Nå kjenner jeg bare utvalget som Trygve Alm førte t.o.m i fjor vår. Etter at jeg slutta i sportsbutikk har jeg ikke lenger full oversikt. Men så vidt jeg vet er H7 den kraftigste hodelyktmodellen fra LL som føres i Norge pr.d.d. H7R er siste skrik, en utgave med oppladbare batterier. I følge ryktene har Led Lenser laget en ny lykt som er mer solid, og vesentlig sterkere(!), men den er ikke leveringsklar i Norge før til høsten en gang. Skal bli spennende å se hva ze Germans har fått til. 8)

Ikke meg :biggrin:, Boye!

Den er brukt hver dag i vinter (2 stk, begge har røket), til å gå tur med bikkja og hente ved i skjulet.

thumbsup_still.png Dessuten tryner jeg ikke på ski i mørt'n...

Det burde du prøve. Det er spennende. :biggrin:

Du kan jo be Boye om å kule`n litt i nedoverbakkene en stund, leve på livstidsgarantien til Led Lenser, og kjøpe den nye grom modellen til høsten..? NB. Den nye lykta kommer til å koste litt over 1000-lappen.

Er DETTE den samme, ErlendW?

Jepp. Men jeg stusser litt på prisen. Led Lenser har tatt noe j***** med markedsandeler, så det kan jo være årsaken. Apex`en koster egentlig ca 1200kr veil. Eller så er dette en fjorårsmodell. Jeg tror at den eneste måten å se forskjell på er å lese på pakken; der er forskjell på angitt lysstyrke (i lumens). Dette burde Tabaqui vite!? Den gamle modellen er faktisk litt svakere enn H7. Den nye er sterkere og utnytter batteriene bedre. Jeg meeener den vant testen jeg nettopp leste. Tror det var Jakt og Fiske.:huh:

Apex er ei god lykt, med en ganske solid konstruksjon. Knappene er lettere å betjene med votter/hansker. Har blandt annet sett den i panna til Robert Sørlie da han runda målstreken i Iditarod.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som Erlend sier. Du finner ingenting i nærheten av H7 når det gjelder lysstyrke/prisforholdet. Bakdelen er at den må behandles pent. Min har overlevd mye bruk i halvannet år, så det er fullt mulig når du er klar over ulempene. Led Lenzer kommer med en lykt som heter H14 etterhvert (et halvt år forsinket allerede). Bittelitt bedrelysstyrke, så mye mer robust ut. Prisen blir nok noe høyere. Skal du ha et alternativ med ca samme lysstyrke men som tåler mer må du fort opp i nesten 3 ganger prisen. Apex er et alternativ, men selv på full guffe lyser den ikke like godt som H7en.

Der var du ja! :biggrin: Hva med "nye" Apex? Har ikke karene fra Cirdan gitt deg info? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da bir det en H7 så lenge den varer. Knekker'n igjen, går'n i retur (vi turner da ikke på den ). Så ny modell til høsten. Kjekt med reklamasjon hvert år, blir billige bursdagsgaver til Boye av slik .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

vet black diamond har en lykt med tilsvarende lysstyrke som h7(ca?,den lyser ihvertfall meget bra) og har enda ikke feilet for en kompis..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har denne:

http://www.petzl.com/en/outdoor/myo-series/myo-rxp

Funger fett som F!den. Til både fisketurer og skiturer i svarte natta :)

Om den er noe bedre enn noe annet tja...vet ikke. Men er jo solid og fin og har ikke kranglet i det hele tatt. Koster vel rundt en høvding tror jeg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde et par turer i nattemørket i Drammensmarka i forrige uke. Første turen med min nye H7. Tryna skikkelig i djupsnøen i full fart pga av lite lys i løkta. Dagen etter henta jeg fram den gamle Petzelen min, og den ga merkbart mere lys.

Men så...etter å ha fulgt med i denne tråden tok jeg i går turen ned på "gutterommet", henta begge løktene, slukka lyset i kjellerstua og testa dem mot hverandre. Himmel og hav for en forskjell det var da jeg oppdaga muligheten til å pøse på med mere strøm fra batteripakka ved å justere med spaken. Den hadde ikke jeg sett, og hadde bare gått med halv strømstyrke de 15 kilometerne i nattemørket.

Neste tur blir med H7en på full styrke! .. Gleder meg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har sett på hodelykta til Led Lenzer, og den virker utrolig kjip i forhold til min T7 lykt som er et masterpiece av lys og finish. 

Men lyset fra hodelykta er suverent. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan ser det T7-lykt du nevner ut? Hvem lager den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

T7 er en "vanlig" lykt fra samme produsent som H7. En normal lommelykt kan du si, men med et perverst lys. Kvalitetsfølelsen på de kan ikke sammenlignes, men så er det jo ikke så greit å lage en skikkelig tight lykt når vekta skal holdes nede. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Beklager for å bumpe opp denne gamle tråden, men vil rett og slett bare komme med et innlegg her nå..

Jeg har hatt ørten hundre og schnørrogførti Led Lenser H7 hodelykter og har dermed god erfaring med dem, og de er ikke mye å samle på synes nå jeg.

Dårlig kvalitet på elektronikk, brytere som knekker, lyset er ABSOLUTT ikke regulert (Lyset blir bare svakere og svakere pr minutt) Relativt stor med batteripakke på bakhodet, og litt vond å ha på. Den er heller ikke mye vanntett, og rett og slett for svak.

Til samme pris som Led Lenser H7 liker jeg denne; ZebraLight H31 Dette er rett og slett en fantastisk lykt! Den bruker ETT CR123 batteri (10 stk for 100 kroner hos 4Sevens.com, mot 50-70 kr i Norske matvarebutikker) og veier rundt 40 gram.

Lykta er fantastisk liten, måler under 7 CM i lengden og har INGEN batteripakke! Batteriet er inne i lykta. Lyset på lykta er 220 Out-The-Front lumens (Led Lenser H7 leverer ca 160 LED lumens, det vil si nærmere 100-120 Out-The-Front Lumens) så H7 blir rett og slett knust. Lykta er selvfølgelig vanntett til IPX-8 standard, nedsenket til 1,5 meter i 2 timer. Zebralight har VELDIG god kvalitet på lyktene sine, har ikke hatt noen problemer med de. Zebralight får skryt av kundene sine for god service, mens jeg bare har hatt dårlige minner med H7, elendig service OG kvalitet. Zebralight H31 kan forresten brukes som lommelykt og tas av hodebåndet(Som er MEGET komfortabelt, mye mer behagelig enn H7).

Zebralight har blitt veldig populært på CandlePowerForums, et lommelyktforum med nærmere 140 000 medlemmer! tro det eller ei, så mange lommelykt fanatikere finnes det.. Til samme pris som Led Lenser H7 er ZebraLight H31 i en klasse for seg. Den er forresten regulert, og vil dermed holde seg på 220 lumens helt til batteriet dør, noe som H7 absolutt ikke gjør..

H31 har 6 lys-moduser :) På lavest (0,5 lumen) lyser den i over 20 dager..

min utendørs hodelykt er Lupine Tesla som leverer 700 lumen.. rimelig god lykt. Lupine betty leverer 1750 lumen!! men koster dog 8000 kr..

Beklager for å si det, men ingen av Led Lenser lyktene er spesielt moderne, og til samme pris som så og si si alle Led Lenser lykter finner du MANGE kraftigere lykter, mer brukervennlige og mer PÅLITELIGE lykter.

og til sammenligning; En Mini-Maglite 2AA lyser ca 8 lumen, og en 50 CM lang Maglite med 6 D-Batterier leverer spinke 170 lumen.

Det finnes en lys fremtid for oss lommelykt elskere..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette høres jo fantastisk ut. Er du lommelykselger eller? :msn-wink:

Har en Led Lenzer H7 som pen-light. Funker greit til sitt bruk, men denne som du ref. til her virker jo helt rå.

Zebralight er bestillt! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har brukt min H7 på mine Afrika(jakt)turer et par år - samt fiske/jaktturene her hjemme.

Ennå er ikke noe brukket - og den lyser som :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk Zebra-lykta i går. Meget liten og hendig sak. Lyser ekstremt godt. Blir moro å ta med seg denne på tur til høsten. Bra at den også har tre forskjellige lysstyrker, alt etter hvor lenge man holder inne på/av knappen. Fulgte også med en ekstra brakett, samt en pose med ekstra o-ringer. Meget bra! Blir spennende å se hvordan den er på batteriforbruket.

Ikke at det betyr så mye for meg, men jeg trodde at lykta var svart på farge. Det var det den ble vist som på nettsidene til lightman.no. Var heller ikke noe sted man kunne velge en annen farge. Jeg fikk den i en slags kobber-grønn farge. Som sagt, spiller liten rolle i de store og hele! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk Zebra-lykta i går. Meget liten og hendig sak. Lyser ekstremt godt. Blir moro å ta med seg denne på tur til høsten. Bra at den også har tre forskjellige lysstyrker, alt etter hvor lenge man holder inne på/av knappen. Fulgte også med en ekstra brakett, samt en pose med ekstra o-ringer. Meget bra! Blir spennende å se hvordan den er på batteriforbruket.

Ikke at det betyr så mye for meg, men jeg trodde at lykta var svart på farge. Det var det den ble vist som på nettsidene til lightman.no. Var heller ikke noe sted man kunne velge en annen farge. Jeg fikk den i en slags kobber-grønn farge. Som sagt, spiller liten rolle i de store og hele! :thumbup:

Bare innrøm at du er forfengelig og at det spiller en rolle:) Haha!!!! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har hatt H7 lykta i etpar år og brukt den veldig mye. Så mye at det er blitt brudd i ledningene, og høydereguleringen er nesten utslitt.

Lykta er fin den, og jeg har tatt den opp og loddet ledningene. Jeg er avhengig av en lykt jeg kan stole på og jeg holdt på å kjøpe meg en ny av samme type. Men så så jeg omtalen av ZebraLight H31 her, og fikk den etter etpar dager. Rask levering forresten. Jeg prøvde den nye i går. Her er det jeg satte pris på. Veldig lett, jeg kjenner nesten ikke vekten av den på hodet, ingen utvendige ledninger som blir slitt og så tåler den regn.

En fordel er også at jeg kan lett dra den ned på halsen når jeg skal skifte flue om natten. Da bruker forstørrelsesglass på capsen og hodelykt på eller under capsen går ikke. H7'en har batteripakka bak og den kommer i nakken og setter seg fast i hetta.

Det som var mindre positivt var at man må bruke fotoapparat- batterier. Standard AA eller lign. batterier har alle butikker men ikke disse.

Det er litt fiklete å trykke flere ganger på en knapp for å justere lysstyrken, og det er ikke zoomfunksjon som på H7'ern

Men, alt i alt - jeg tror jeg blir godt fornøyd med den nye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette høres jo fantastisk ut. Er du lommelykselger eller? :msn-wink:

Har en Led Lenzer H7 som pen-light. Funker greit til sitt bruk, men denne som du ref. til her virker jo helt rå.

Zebralight er bestillt! :thumbup:

Er absolutt ikke lommelyktselger :closedeyes: Men jeg har en utrolig stor kjærlighet for lykter o.l.

selvfølgelig ble det kjøpt inn LED Lenser lykter før, de er jo kjente komersielle varer osv.(Dette var før jeg søkte på nett)

Og tenkte selv at dette var det sykeste som fantes.

Men så søkte jeg på nett, og da åpnet det seg en helt ny verden på www.candlepowerforums.com 150 000 lykte medlemmer!

Grunnen til at det ikke er Zoomfunksjon på de fleste lykter er at det mistet MYE lys innenfor optikken, så dermed er det mer effektivt med vanlige reflektorer, som leverer en god mix mellom flomlys og kastelengde. Dessuten er det VELDIG vanskelig å få optikk og zoomfunskjon i en så liten lykt som H31. Led Lenser H7 er stor i forhold til H31.

Ble det kjøpt en Zebralight H31? Fantastisk lykt sammenlignet mot H7 må jeg si. Kraftigere og veldig liten.

Stein; Blir ikke så mye fikling egentlig

Zebralight lagrer siste modus brukt på LAV og MEDIUM (Høy starter alltid i Høy 1)

Si at du har LAV 1(0,5 lumen) som sist brukte modus på sin Zebralight. Hvis du såvidt holder knappen inne litt starter den automatisk i LAV1, (Du kan selvfølgelig dobbeltklikke for å få LAV2. Du slipper også å synkronisere LAV-MEDIUM-HØY.

Det samme er det med MEDIUM, men dobbeltklikk for å få tillgang til Medium med en gang. Ett enkelt klikk for å aktivere HØY.

Det var en som skrev her at Zebralight har 3 moduser, dette er galt. den har 6! :)

Mens du blar gjennom 3 HOVEDmoduser, og velger ett modus kan du velge et under-modus.

Eks: LAV 1 og LAV 2. MEDIUM 1 og MEDIUM 2. HØY 1 og HØY 2. Dobbeltklikk for å åpne de nye modusene.

HVis du bare har fått til HØY 1 så får du 120 lumen,men du får 220 lumen hvis du dobbeltklikker.

Virker som om den nye LED Chippen Cree XM-L snart kommer ut, og skal visstnok gi 160 lumen pr watt og da kjøres på 350 mAh!!!:clapping:

Hvis Zebralight fikser disse chippene bra kan vi vente oss 350-400 lumen på hodelykter på størrelse med H31, hvis vi er heldige.

Egentlig er jeg lei av ALT av Led Lenser, dessverre.

Endret av DerFanatic

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes forresten at dere burde sjekke ut Zebralight H51 hos Lightman!

200 lumen på 1 AA Nimh batteri(Vanlig oppladbart batteri)

Bra lykt med veldig vanlig batteri!

H31 og H51 kommer forresten også i vidvinkel versjoner om et par måneder, og vil levere 120 graders flomlys. Denne vil lyse utrolig bredt, fantastisk arbeidslys, men den vil ikke lyse langt i det hele tatt.

Ellers kan man se at Lupine Piko har kommet ut, 550 lumen! Liten og kraftig.

Går også rykter om at HDS Systems skal komme med en ny hodelykt(Antageligvis den beste kvaliteten på hodelykt siden SureFire Saint og Saint Minimus)

HDS og SureFire er i en klasse for seg på kvalitet, men Zebralight er også VELDIG høyt!

Forresten, dere som har Zebralight H31;

Putt et oppladbart 3,7 V RCR123 batteri i lykta og se 260 lumen ut av lykta!!! :D

dette blir dyrt, med lader og batteri, men..

Og hvis det er noe å ha, så er det viktig at man leser mye om Li-Ion batterier og er alltid i nærheten mens batteriet lader!! :)

Endret av DerFanatic

Del dette innlegget

Lenke til innlegg