Hopp til innhold
cobsen

Realistisk (?) døgnflue by Tommy Jacobsen

Recommended Posts

Hei,

Midt i serieproduksjonen av march browns til kommende ørret sessong, ble jeg inspirert av Thomas (t.z) sine realistiske imitasjoner av forskjellig rart. Har forsøkt å kombinere både bruken av skumkropper, Veli Autti bein og origami vinge og blei da hvertfall selv fornøyd med resultatet. I close up ser jeg at jeg har litt å øve ved alle de tre nevnte teknikker, men det kommer seg.

clapping.gif

Made by nature:

Made by Tommy Jacobsen:

Håper dere liker den like godt som meg thumbsup_still.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Artig å se slik binding, og synes det så bra realistisk ut.

Tar du utfordringen på en realistisk fjærmygg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

super. Jeg liker vinge veldig. Disse ser fin og "fragile" ut men er ganske "tough" faktisk. Jeg er veldig stolt at du er inspiriert av fluene mine.

Original konsept av fluene er Oliver Edwards Mohican Mayfly. Ideen var å lage fly som ser rett i vannet og lander riktig. Hans konstruksjon ligner på en fly "empennage".

120px-Aircraft_tail.JPG

The fly you tied looks really nice and shows great craftmenship. However, the picture might suggest that the "empennage" effect is a bit compromised by the way the hackle is crushed downwards. Getting the hackle standing off 90 degrees to the wing is the hardest bit. Things preventing this can be different. The thickness of the foam used or the way the hackle was wound on. It requires a bit of experimenting abouts. Maybe you can try to have one body segment less on the hook. Thsi would give a bit more room for the thorax / wingpost / hackle construction. The way you bend the abdomen upwards looks interesting, but might also counter the patterns fishability. The easiest test is to simply throw it up on the air and see what happens while faling downwards. Does it flip up the right way? If "yes" all the time - mission accomplished.

Mohican Mayfly tied by yours truely - picture by Hans Weilenmann. I cheated a bit on this one by using quite a bit of dubbing at the thorax area. This made the hackle stand off as desired.

mohican_mayfly.jpg

I altered Edwards original concept by opting for a little easier parachute hackle material (CDC) to avoid the problems described.

25499_1224565182542_1481392914_30548113_

The legs like that on a dryfly in one of Ulf Hagströms flies. His emerger pattern looks very realistic.

n600482713_669080_442.jpg

If you are interested in realistic tyings you should check out his stuff - http://www.facebook....01&id=600482713

Med vennlig hilsen,

Thomas

Endret av t.z.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for positive tilbakemeldinger.

Var veldig spennende å binde slike typer fluer, når man i all hovedsak sitter å binder sammen tradisjonelle tørrfluer.

Thomas: angående hanckle i denne fluen så tror jeg hovedproblemet ligger i for tykk skumgummi, men også litt av uerfarenhet. Detter er den 2 fluen av denne typen jeg binder, så virker som det krever litt trening for å "treffe riktig".

(jeg skriver til deg på norsk da jeg har oppfattet at du godt kan forstå norsk. Skriv uansett gjerne tilbake på engelsk msn-wink.gif )

Anna: tror jeg avventer litt fjærmyggen. hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Siden døgnfluekreasjonen, så har jeg blitt litt hekta på foam som bindematerial. Måtte eksperimentere litt med andre bruksområder for skum, ettersom det jo er ett fabelaktig tørrfluematerial.

Ved å bruke en dubbingnål som ble varmet under en lighter, fikk jeg formet foam biter til denne formen:

På kroken laget jeg først en underkropp tilsvarende som bak kroppen på døgnflua. La inn litt haredubbing først som blei børsta frem etterhvert for å få litt action under.

Så ble foambiten øverst klipt til som en vårfluevinge biggrin.gif

Jeg betviler at varianten over er veldig fiskbar, men synes på en måte den blei litt tøff. Ser veldig diger ut, men er bundet på 10er krok.

Denne er kanskje mer fiskevennlig. Her i 12er utførelse med hacklet som er klipt til på undersiden. på denne måten kan det vel tenkes den legger seg fint på vannet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for positive tilbakemeldinger.

Var veldig spennende å binde slike typer fluer, når man i all hovedsak sitter å binder sammen tradisjonelle tørrfluer.

Thomas: angående hanckle i denne fluen så tror jeg hovedproblemet ligger i for tykk skumgummi, men også litt av uerfarenhet. Detter er den 2 fluen av denne typen jeg binder, så virker som det krever litt trening for å "treffe riktig".

(jeg skriver til deg på norsk da jeg har oppfattet at du godt kan forstå norsk. Skriv uansett gjerne tilbake på engelsk msn-wink.gif )

Anna: tror jeg avventer litt fjærmyggen. hehe

Thanks. Yes, I understand pretty much everything in Norwegian, just writing myself is difficult. Speaking works fine though. Yes, these semi realistics flies are very depening on the materials used, and foam is not foam and 2mm is not 2mm either.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

The caddis looks cool. Have you seen the one tied by Stancev? They use the foam body like you did and a wing made of a Partridge feather.

cd001.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den formede foamen til caddisen kom jeg faktisk på selv. Mente det var en genistrek, men da viser det seg at det finnes flere genier, haha.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

check out my buddy "crazy" Nick Runnarson ... he´s a master in "skum" ;-)

http://www.swedneckflyfishing.com/

2410_1086523131440_1477288433_858156_731

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fantastisk nivå på bindinga i denne tråden !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

24180_1232957272339_1481392914_30563924_

Hook: Mustad C49S *

Thread: Benecchi 12/0 *

Tail: Water Buffalo *

Body: Closed Cell Foam *

Wing: snowshoe hares feet *

Notes: Fly seen tied by Davie McPhail

Endret av t.z.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

another one with CDC

24180_1233237639348_1481392914_30564279_Hook: Mustad C49S size 16 on the picThread: Benecchi 12/0 Tail: Water Buffalo Body: Closed Cell Foam Wing: CDC Thorax : olive dubbing

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Artig å se slik binding, det får mine kreasjoner til å virke ganske.. rølpete ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I got hold of some nice hackle at the Vilmarksliv. Foxtail had some really nicely died capes.

24688_1241319041378_1481392914_30579788_

Hook: Mustad R50 *

Thread: Benecchi 12/0 *

Tail: Antilope *

Body: Closed Cell Foam *

Wingpost: Mallard Flank died olive *

Hackle: Ewing Hackle died olive *

Notes: Fly originated by Oliver Edwards (Mohican Mayfly) - I have modified the wing material.

Endret av t.z.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

wish I had a better cam..

Men, hva slags kamera bruker du? Jeg bruker Pentax W30 eller Nikon 9900 (10 år gammel)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg