Hopp til innhold
Stein G

#5 cup i Sørlandshallen

Recommended Posts

Er det likegyldig om det er parkett eller kunstgress?

Myre: det var et ærlig og reflektert innlegg smile.gif Du vet tydeligvis hva du snakker om!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Er det likegyldig om det er parkett eller kunstgress?

Hei Snipa.Så lenge du ikke ticker så er det likegyldig.

Og hvis du ticker,så har vel egentlig en kastefeil.

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Snipa.Så lenge du ikke ticker så er det likegyldig.

Og hvis du tikker,så har vel egentlig en kastefeil.

Tom.

Joda det har du helt rett i men det hender vel at meget dyktige kastere ticker og er det parkett så ødelegger ikke det den potensielle lengden så mye om man har kaste feil eller ikke. Skal bli spennende når neste cup avholdes for der er det parkett. Skal bli morro å se om det er noe videre forskjell i forhold til nå i helgen.

Men apropos kastefeil, mener du det er galt å legge bakslengen nærme bakken når man skal kaste langt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda det har du helt rett i men det hender vel at meget dyktige kastere ticker og er det parkett så ødelegger ikke det den potensielle lengden så mye om man har kaste feil eller ikke. Skal bli spennende når neste cup avholdes for der er det parkett. Skal bli morro å se om det er noe videre forskjell i forhold til nå i helgen.

Men apropos kastefeil, mener du det er galt å legge bakslengen nærme bakken når man skal kaste langt?

Joda,det er klart at dyktige kastere kan ticke.Nå er vi dette tilfellet innendørs,så en godkjent medvind

vil ikke kunne utnyttes.I medvind så er det smart å sikte høyere og forlenge overhenget.

(Altså senke bakslengen.)

Om du gjør det inne,så vil du etter min mening tape på det.Snøret slår over for høyt,og enden av

snøret og fortommen lander som en fallskjerm.(Kanskje hørt om fallskjermkast? :biggrin: )

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda,det er klart at dyktige kastere kan ticke.Nå er vi dette tilfellet innendørs,så en godkjent medvind

vil ikke kunne utnyttes.I medvind så er det smart å sikte høyere og forlenge overhenget.

(Altså senke bakslengen.)

Om du gjør det inne,så vil du etter min mening tape på det.Snøret slår over for høyt,og enden av

snøret og fortommen lander som en fallskjerm.(Kanskje hørt om fallskjermkast? biggrin.gif )

Tom.

Ja, kan hende du har rett. For meg virker det logisk å legge vinkelen slik at man får brukt opp energien fremover før man treffer bakken. Jeg tar sikkert feil.

Jeg er uannsett ikke god nok til å kunne diskutere på et slikt nivå med dere. Man bør kunne det man påstårsmile.gif

Tror derfor jeg bør bli flinkere før jeg begir meg ut på noen diskusjoner med dere. Jeg kaster ikke 35 meter engangmsn-wink.gif

Endret av Snipa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, kan hende du har rett. For meg virker det logisk å legge vinkelen slik at man får brukt opp energien fremover før man treffer bakken. Jeg tar sikkert feil.

Jeg er uannsett ikke god nok til å kunne diskutere på et slikt nivå med dere. Man bør kunne det man påstårsmile.gif

Tror derfor jeg bør bli flinkere før jeg begir meg ut på noen diskusjoner med dere. Jeg kaster ikke 35 meter engangmsn-wink.gif

Snøret går fremover så lenge det er forskjell mellom farten til over og undersnøret.

Slutter det å rulle,så lander det bare i en haug.

Jeg håper jeg ikke tar feil nå,men jeg mener å huske at Mathias Lilleheim kastet 40m. innendørs med et

femmersnøre og Fenwick Ironfeather #4 stanga.

Alle er enig i at 35m er langt.

Opp mot 40m er ekstremt.

50m er bare en regnefeil.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Det høres litt banalt ut, når vi snakker om vind ved innendørskasting i hall.

Vi skal heller ikke overdrive betydningen ømkring forholdene i hall.

Men, Sørlandshallen er en stor hall med et kraftig friskluftsanlegg.

Det vil alltid være trekk i slike haller, og det kan varriere noe med utetemperaturen.

I fjor var det litt sideveis trekk, men jeg kunne ikke observere noe av betydning i år.

Men, det vil alltid trekke fra viftene i taket mot bakken.

Det gjorde det også i år, og her er litt av problemet med slike store haller.

Det vi observerer i Sørlandshallen, er at det er vrient å holde høyde på bakslengen.

Den tar bakken på nesten hvert kast, for nesten alle kastere.

Og jeg observerte ikke mange kast som ikke berørte bakken.

Går man for lavt, tikker man.

Går man for høyt, får vi som Tom sier, en form for fallskjermkast (og dette kan ta bakken enda hardere).

Og, vi observerte veldig mange høye utganger som følge.

Dette trenger normalt ikke være et problem, men siden det er kunstgress i hallen vil flua hekte i kunstgresset.

Og for de kastene flua ikke hekter så mye, vil kastene sansynelig gå som normalt.

Og forholdene er like for alle.

Det Per er så god til, er at pga den lange arbeidsvegen og gode akslerasjonen, kan han kontrollert hente bakslengen litt før line ruller helt ut.

Da faller ikke lina så fort.

Litt av det samme benytter de beste speykasterne seg av, de starter fremkastet litt før lina tar vannet.

Derfor mener jeg at Per viste en ekstrem kasteoppvisning, med så mange lange kast i denne hallen.

Tro meg, vi ser større varriasjoner på kastene i denne hallen enn i de andre hallene, hvor det er glattere dekke.

Sånn er det bare.

For meg betyr det lite, siden det er kurvekast jeg driver med :biggrin:

Et kurvekast på 30m, er ikke så værst.

Men det hjelper ikke i 5`er cupen, der skal vi helst kaste rett :blush:

Faenskapen har tydelig slått rot i meg, men skal nok knekke dyret en vakker dag :mad2:

Mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I Oslo blir det skarp konkurranse. Håper personlig jeg får satt lengdekastene mine, det har jeg ikke fått gjort så langt. Muligens kan det hjelpe litt å bytte til ei line som veier 2 gram mere også (det gjør jeg nå), men jeg mener fortsatt at er teknikken på plass, så skal en kunne dytte en 15,0 grams line langt den også, som jeg forøvrig kastet med i Kristiansand. Rett mot taket gikk forøvrig kastene der. Så får vi få skikk på det til neste gang, ikke sant.

Hei Jan.

Jeg sitter her og tenker over saker og ting.

Nå vet ikke jeg om du bruker Vision ED lina,men la oss ta utgangspunkt i at du gjør det.

Hvis du skal øke klumpvekten fra 15 til 17 gram,så synes jeg det er på sin plass å spørre om

hvilken snøreklasse du da kaster med?(I henhold til AFFTA.)

Hvor lang er klumpen på Vision snøret?

Er den så lang som opplysningen på innpakningen sier,eller er den lenger?

Hvis klumpen veier 17 gram på Vision snøret,hva veier da de første 9,15m?

Hvis jeg får lov til å gjette så snakker vi om et drøyt seksersnøre,kanskje rett oppunder et sjuersnøre?

Hvis det nå viser seg at hele klumlengden veier ca.17gram,men de første 9,15m veier over 11 gram,

kan man da tillate dette snøret?

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

jeg brukte Vision sist, men bytter til den nye godkjente Platinum. De skal etter det jeg hører veie rundt 16,5, men jeg tror i hvertfall ett av de som ble brukt på sørlandet muligens kan ha vært noe mer oppunder 17, uten at jeg er 100% sikker. Kan jo være at de varierer litt de også. Brukte derfor en antakelse om ca. 2 gram. Den helt nøyaktige spec'en på Platinum-lina sitter jeg ikke på.

Edit; ja, hvorvidt et snøre skal tillates eller ikke, er det nok ikke min oppgave å bestemme, men forbundets. Vision-linene er fine å kaste med de, så det er ikke sikkert at Platinum går bedre. Jeg har lyst til å prøve det, om det gir noe ekstra er vanskelig å si, først og fremst må teknikken settes, uavhengig av line. Det vil alltids være litt debatt rundt disse linene, det er jo helt greit det. For meg spiller det liten rolle hva de andre hiver med, så lenge de holder seg til reglementet. Enkelt og greit.

Mvh. Jan.

Endret av Myhre Fluefiske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

jeg brukte Vision sist, men bytter til den nye godkjente Platinum. De skal etter det jeg hører veie rundt 16,5, men jeg tror i hvertfall ett av de som ble brukt på sørlandet muligens kan ha vært noe mer oppunder 17, uten at jeg er 100% sikker. Kan jo være at de varierer litt de også. Brukte derfor en antakelse om ca. 2 gram. Den helt nøyaktige spec'en på Platinum-lina sitter jeg ikke på.

Edit; ja, hvorvidt et snøre skal tillates eller ikke, er det nok ikke min oppgave å bestemme, men forbundets. Vision-linene er fine å kaste med de, så det er ikke sikkert at Platinum går bedre. Jeg har lyst til å prøve det, om det gir noe ekstra er vanskelig å si, først og fremst må teknikken settes, uavhengig av line. Det vil alltids være litt debatt rundt disse linene, det er jo helt greit det. For meg spiller det liten rolle hva de andre hiver med, så lenge de holder seg til reglementet. Enkelt og greit.

Mvh. Jan.

Takk for svaret Jan.

Det samme gjelder for meg Jan,jeg bestemmer heller ikke hvilke,eller hvordan dataene for de tillatte snørene skal være.

Jeg lurte egentlig bare på hva du selv mener.Hva forbundet bestemmer trenger vel ikke være fasit?

Ikke deltar jeg heller,så en kan jo undre seg over hvorfor jeg er så opptatt av det?

Hvis du kaster 30m med en Vision line med 14m klump som veier 15 gram,og de første 9,15 veier 9,1 gram,

og jeg kaster 30m med en Vision line med 14m klump som veier 17 gram,og de første 9,15m veier 11,6gram

så her vi begge kastet 30m.

Har vi kastet like langt synes du?

Og er det så enkelt og greit? :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svaret Jan.

Det samme gjelder for meg Jan,jeg bestemmer heller ikke hvilke,eller hvordan dataene for de tillatte snørene skal være.

Jeg lurte egentlig bare på hva du selv mener.Hva forbundet bestemmer trenger vel ikke være fasit?

Ikke deltar jeg heller,så en kan jo undre seg over hvorfor jeg er så opptatt av det?

Hvis du kaster 30m med en Vision line med 14m klump som veier 15 gram,og de første 9,15 veier 9,1 gram,

og jeg kaster 30m med en Vision line med 14m klump som veier 17 gram,og de første 9,15m veier 11,6gram

så her vi begge kastet 30m.

Har vi kastet like langt synes du?

Og er det så enkelt og greit? biggrin.gif

Tom.

Hehe, vet ikke jeg Tom, det er så mange andre faktorer som spiller inn vet du, men sånn i utgangspunktet bør vi vi vel kunne svelge kamelen ved å si at den som kastet med lettest line hev lengst (relatert direkte til ditt eksempel ovenfor).

Nå er jo Vision-lina ganske så level da, relativt uskyldig. Jeg vil ikke kunne sammenligne frontene ordentlig sett i forhold til Platinum, da jeg ikke har mottatt sistnevnte line ennå. Tok bare noen få kosekast med den på Lillehammer.

Forsøker å ikke tenke så mye jeg, Tom, om akkurat dette med regler, liner osv. Tankene mine ligger oftest på helt annet plan. Men det er vel kanskje sånn at når en er litt ute av pari på kastene sine, gjerne vil prøve noe nytt, og veier det et gram eller to ekstra, så hvorfor ikke? Jeg har ikke noe problem med å se hvor du vil, hvordan du tenker, og det synes jeg er helt greit. Vi tenker vel av og til på det samme alle sammen, noen mer enn andre, men for min del er en kaster som hiver mange og tredve med en 17-grammer uansett en dyktig kaster, og personlig har jeg ingen problemer med å berømme ham for det.

Streben mot likhet er jo bra. Men det er så mange andre ting som ikke er likt i denne sporten, ja noe av det mest ulike og unike er jo mennesket, både på det mentale og det kroppslige plan, så jeg tenker what the heck...

Kanskje blir jeg mer opptatt av dette neste år, dette året er jeg for det meste med for å få erfaring, bli kjent, ha det moro. Ikke for at jeg har tenkt å slutte med det neste år...

Jeg tror det er viktig at vi er romslige mot hverandre i denne sporten. Tross alt står det ikke om annet enn ære. Æren er også noe en har inne i seg selv, og en har vel æren i behold sålenge en har forholdt seg til et regelverk der alle har den samme mulighet til å delta likt på utstyrfronten.

Skal forresten kaste litt her igjen i morra, i Vestby, jeg og en kollega. Du kan jo godt ta deg en tur hvis du vil. Kan ta med S4 i 10-foter også. Du verden for en stang (så fikk jeg sagt det). På tide å få trimmet kastearmen igjen nå, etter ei uke med omgangssjuke.

Jan.

Endret av Myhre Fluefiske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He,he...

Stilig jan.

Kanskje det er smart å ikke tenke så mye,hva vet jeg.

Jeg er nå engang en slik figur,at jeg tenker og tenker jeg. :biggrin:

Jeg for min del blir mindre og mindre sikker på hva et femmersnøre

egentlig er for noe.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja,

på konkurranse så må vi jo ha en eller annen form for mal, men for fiske så tenker jeg mindre og mindre erfarer jeg på hva slags lineklasse jeg holder i hendene mine, jeg hiver det på stanga, og bruker det som for stanga virker å fungere bra i forhold til det kastet jeg skal utføre, være seg det er en wf-line eller en klump.

Jeg veier og måler av og til selvsagt, viktig med tanke på at jeg må ha ei line som kan jeg kan leke og manipulere med i elva. Ikke for tungt, ikke for langt. Så morsomt kasting kan være. Egentlig er det ganske kjedelig bare å hive rett frem bestandig. Nei, fleksibilitet = enkelhet. Komplisert kasting er enkel kasting. Enkel kasting er større fiskeglede.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis dere skal snakke om fisking (som er det som betyr noe for meg) Så er det ikke noe fasit for hva en seter på.

De fleste som har fisket en stund buker ikke et "5,er snøre" bom basta! Bruker du det samme snøret du setter på når du er påhøyfjellet på hardangervidda som du bruker når du går og lusker langs ei elv med overhengende vegetetasjon?

Nei du gjør nok ikke detsmile.gif

Men i 5,er cuppen er det likt for alle og linene blir veid etter det jeg har fått med meg.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis dere skal snakke om fisking (som er det som betyr noe for meg) Så er det ikke noe fasit for hva en seter på.

De fleste som har fisket en stund bruker ikke et "5,er snøre" bom basta! Bruker du det samme snøret du setter på når du er påhøyfjellet på hardangervidda som du bruker når du går og lusker langs ei elv med overhengende vegetetasjon?

Nei du gjør nok ikke detsmile.gif

Men i 5,er cuppen er det likt for alle og linene blir veid etter det jeg har fått med meg.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva mener du med det å sette på da?Snøreklasse?

De fleste som har fisket en stund buker ikke et "5,er snøre" bom basta!

Hæ?Den der skjønte jeg ikke.

Bruker du det samme snøret du setter på når du er påhøyfjellet på hardangervidda som du bruker når du går og lusker langs ei elv med overhengende vegetetasjon?

Det er selfølgelig fullt mulig.Det er avhengig av hva du driver med.

Hva mener du med at det er likt for alle?

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det meningen at jeg skal svare på alt det der? Dere har en merkelig form for debattmetode inne på dette forumet.

Jeg har reagert på det den lille tiden jeg har vært medlem. Ligger og plukke fra hverandre hele innlegget og gjerne sette det ut av sammenheng. Gjør det om til hundre spørsmål man kan angripe neste gang. Tror jeg egner meg best som tilskuer, det er kansje meningen? Du skriver at du ikke skjønner men det vet jo jeg og alle andre som leser dette at du gjør! "Nå skal den jævla yppete nykomlingen tas".

Hvis jeg svarer deg på spørsmålene skjer det samme igjen. Det gidder jeg ikke. Ja bare si at jeg ikke vil svare men det lever jeg greit medsmile.gif Jeg skal holde meg vekk i fra denne tråden en stund, i alle fall til neste cup. Bare å lese det jeg skrev en gang til å heller prøve å forstå i stedet for det motsatte. Desutten er jeg dårlig til å argumentere, dessverre.

Jeg er vel helst en fisker og det spiller vel liten rolle hva jeg mener.

Når folk ikke kan innrømme at det er meget langt å kaste nesten 35 meter innendørs og heller gi en fortjent applaus til den ferske norgesrekordholderen så stusser jeg. Hvorfor liksom? Det var til og med ikke langt.......

Jeg tror jeg skal ta meg en tur og kikke på neste cup for å se hvor langt det går og hvordan teknikken deres ersmile.gif

Det gleder jeg meg til og jeg regner med jeg kommer til å bli mektig imponert.

Ha en god aften.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er et prakteksemplar på Tom Syversens kyniske og meningsløse utspørring, som ikke leder noe vei!!

Den evinnelige kveruleringen din Tom tror jeg mange kunne vært foruten!?!?!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kikk i PM-boksen din, Tom. Inntil da, ta deg en kaffe og la tastaturet være i fred.

Til alle dere andre, debatter i vei. Også du Snipa, du er hjertelig velkommen til å diskutere konkurransekasting uten at hvert ord i innleggene skal bli plukket i filler og at dere skal føle at dere må svare for hvert komma. Håper du og andre fortsetter praten.

Anne

Administrator

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når folk ikke kan innrømme at det er meget langt å kaste nesten 35 meter innendørs og heller gi en fortjent applaus til den ferske norgesrekordholderen så stusser jeg. Hvorfor liksom? Det var til og med ikke langt.

HVOR har du dette fra snipa. jeg har lest tråden fler ganger men ikke funnet at noen gir uttrykk for at 35m ikke er langt og at norgesrekorden til P Grønberg ikke er lang.Du trekker innlegga så langt i negativ retning som bare mulig og komenterer deretter. Men det er vel noe du kan tillate deg nor du er anonym !! :mad2:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

HVOR har du dette fra snipa. jeg har lest tråden fler ganger men ikke funnet at noen gir uttrykk for at 35m ikke er langt og at norgesrekorden til P Grønberg ikke er lang.Du trekker innlegga så langt i negativ retning som bare mulig og komenterer deretter. Men det er vel noe du kan tillate deg nor du er anonym !! :mad2:

Helt ærlig Nielsen så begynte jeg også å oppfatte det som om 35 meter ble fremstilt som om det ikke var noe særlig.Men dette handler vel bare om hvordan vi personlig oppfatter definasjonen av "ekstremt "langt og så videre.

35 meter var vel nok så ekstremt langt sist vi var ute og fiska :P ...kommer du snart hit igjen da...isen er borte visse plasser.Kanskje kjerringa mi stiller som "utekokk" denne gangen også :thumbup:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har jeg misforstått. Jeg fikk følelsen av at enkelte her ikke mente dette var så utrolig bra. Da bør man virkelig ha noe å slå i bordet med selv!!!

Bra å høre at det faktisk er en prestasjon å sette ny norgesrekord.

Jeg tar selvkritikk for at jeg er med på å bringe dette forumet ned på et nivå hvor krangling og "knurring" står i sentrum.

Det kommer ikke til å gjenta seg.

Akkurat hvorfor jeg velger å fremstå anomym blir min sak og det har nok blitt diskutert mer en en gang før vil jeg tro men slik blir for min del, selv om noen knurrer. Jeg får heller tenke meg om to ganger før jeg taster enter.

Nå burde denne saken være over og fokuset burde kansje heller dreie seg om 5-cuppen.

Som sagt kommer jeg kansje ned og ser på dere på neste cup og da kan vi heller prate i stedet for å ødelegge denne tråden som jeg har vært med på å gjordt.

Hvem er favoritt til neste cup?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I og med at jeg har målt flere av Syversens kast på 36,50 m med "lett" 5er snøre (klomp 14,7g) inne og sett 40m kast med samme snøre på Harestua kan jeg desverre ikke være enig at 35m er ekstremt Langt :blush: Hilsen nielsen(Trener som f-- (kortere og kortere) :scared:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da blir det spennende til helga. Lukter ny rekord igjen nå. Får håpe han klarer å dra frem de lengdene i konkuranse.

Tror det blir morro å stå med målbandet der inne. Mange flinke for tidensmile.gif

Skulle ønske jeg var like flink selv......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor tar du det fra ?? :scared: Skal Tom delta?? :shock: Jeg kan jo ikke sette rekord

i og med at det går kortere og kortere. :wub: Det er litt for lett å sitte å slenge dritt når en er anonym !! :mad2:

Endret av nielsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg