Hopp til innhold
Stein G

#5 cup i Sørlandshallen

Recommended Posts

Minner om at nest siste konkurranse i #5 cup'en arrangeres i Sørlandshallen søndag 28/2. Påmelding fra 09.00 og start kl.10.00. Vi ønsker alle gamle og nye kastere velkommen. Vi kan i alle fall skryte på oss cup'ens største hall!!

Stein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei!

Gratulerer så mye til Jan Vidar med seieren.

Gratulerer til Per Grønberg med ny norsk rekord.

Her haglet det inn med mange lange kast.

Dette er ekstrem lengdekasting på 5`er.

Mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Gratulerer så mye til Jan Vidar med seieren.

Gratulerer til Per Grønberg med ny norsk rekord.

Her haglet det inn med mange lange kast.

Dette er ekstrem lengdekasting på 5`er.

Mvh

PEREK

Dette er desverre ikke ekstrem kasting "bare " langkasting ekstremt er nok mye nermere 40m :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er desverre ikke ekstrem kasting "bare " langkasting ekstremt er nok mye nermere 40m :unsure:

Så du sier at det er noen som kaster nesten 15 meter lengre med det samme utstyret ????? inne??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Lars P :biggrin: Du strøyk i matte her :biggrin: Nærmere 40 m Ikke ca 50 :scared:

skrev feil der ja :biggrin: , men er det så mange som ligger opp på 40 grensa ?? det er jo sykt langt de siste 5 meterne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Nei det er ikke mange runt 40m men det er mange +- 35m Derfor mener jeg at et kast på ca 35m ikke er ekstremt Hilse Nielsen :wub:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt av greia er jo og klare det i Konkurranse da, er jo ganske mange som ikke takler presset.

PS: sjøl knekker jeg som ei sviske bare jeg skal prøve å nå 20 meter og noen ser på meg :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bli med å tren !! Hver tirsdag på Holmendammen når isen har gått Før det noen turer i Lillestrømparken :unsure:

Endret av nielsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Et kast på 34,87m er kanskje ikke ekstremt, men et veldig langt kast med liner under 17gr i konkurranse.

Sørlandshallen kan være litt tung å få til lange kast.

Hallen er gedigen, med mange svære friskluftsvifter plassert i taket.

Det kan være vanskelig for de aller fleste å holde høyde på bakslengen, og kunstgresset er som en borelås på flua.

Jeg har sett mange gode kastere på 5`er, men aldri sett så mange kast over 34m i konkurranse på liner under 17gr.

Og dette på kunstgress.

Dette er ekstrem kasting i verdesklasse.

Hadde det vært glatt gulv i hallen, ville han kunne senke bakslengen noe og gitt lengre kast.

Han har som de fleste, kastet betydelig lengre på trening.

Mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig med Hr. Nilsen - 40m med 17g line er extremkasting, 50m er enda mer extremt. Minner bare om at kastet til Per er det lengste som er kastet i konkurranse i Norge. Sees i Oslo - vi går for 40!!

stein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Nei det er ikke mange runt 40m men det er mange +- 35m Derfor mener jeg at et kast på ca 35m ikke er ekstremt Hilse Nielsen :wub:

Er det noen rundt 40m. i det hele tatt da,med utgangspunkt i gjeldende regler?

Ikke misforstå meg da Nielsen,jeg er helt enig med deg i at 35m. ikke er ekstremt. :biggrin:

Bli med å tren !! Hver tirsdag på Holmendammen når isen har gått Før det noen turer i Lillestrømparken :unsure:

Lillestrømparken ja.Det var der du egentlig lærte deg deg å kaste. :clapping:

lars p,ta deg en tur til Holmendammen og bli kjent med oss. :biggrin:

Ikke bry deg om det der med å være sviske.Jeg er enda mer sviske enn deg. :biggrin:

(Hvis du dukker opp så skal jeg vise deg hvordan du tar rotta på Nielsen med Vision snøret. :biggrin: )

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Perek :biggrin:

Har du lest innlegget ditt ? :scared: Jeg skjønner at du er blank når det gjelder kasteteknikk!

Jeg kan gjerne ta en privatime med deg !! :biggrin: hilsen nielsen

Endret av nielsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nielsen ringte meg for noen få minutter siden.

Og hyggelig var jo det selvsagt. :biggrin:

Det var,eller er selvsagt ingen bombe,at vi snakker om kasting selfølgelig.

Han fortalte meg at Per Grønnberg har en fantastisk teknikk,flotte små

trange bukter,og når Nielsen sier det,så vet jeg at det ikke er noe jeg trenger å tvile

på.

Jeg for min egen del har aldri sett Per Grønnberg kaste,så det hadde vært veldig kult å få se. :biggrin:

Og når Nielsen sier de, så bli jeg så nysgjerrig at det ikke er måte på......

Kanskje jeg kunne få filme med EX - F1 kameraet også?

Kunne det vært litt allright?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jøss dette blir spennende. Skjønner at rekorden kommer til å bli tangert så lett som ingentingsmile.gif

Men jeg skjønner ikke hvordan en rekord kan ligge på 34,87m når det er vanelig med 35+- og helt opp i 40.

Hvem av dere skal stille på neste konk? Skal bli spennende å følge med.

Grattuler med norgesrekorden Per Grønnberg. Flott prestasjon.

Edit: Er det nielsen jeg skal se etter på resultatlista?

Endret av Snipa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er fryktelig stor forskjell på å kaste 35 meters utendørs og 35 meter innendørs. Og det er heller ikke tull som Perek skriver at kasteforholdene i sørlandshallen kan være litt vanskelige. Ene året kastet vi vesentlig lengre når en snudde seg motsatt vei av slik en skulle kaste i konkurransen. Blir litt trekk inne i en slik hall og dette merkes på kastene.

Bare å ta av seg hatten for Per Grønberg for en slik prestasjon!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

34-35 meter innendørs, med nåværende utstyr, under en konkurranse, er nok ekstremt langt.

Tror ikke det er så veldig mange som når slike lengder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

34-35 meter innendørs, med nåværende utstyr, under en konkurranse, er nok ekstremt langt.

Tror ikke det er så veldig mange som når slike lengder.

Å joda. Mange som gjør det. Bare vanelig langkasting det vistnok. Bare følge med på resultatslista fremover så får vi sikkert se kast helt opp i 40 meter. Fy, det er mange gode kastere i norgemsn-wink.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å joda. Mange som gjør det. Bare vanelig langkasting det vistnok. Bare følge med på resultatslista fremover så får vi sikkert se kast helt opp i 40 meter. Fy, det er mange gode kastere i norgemsn-wink.gif

Hadde vært moro å sett det ja, og kanskje det er mulig med et XXD #5 eller en hel DT line, men ingen av disse er lovlig i 5'er cupen. Er rimelig mye å legge på 5 meter fra 35 meter, så om noen gjør det med de linene som brukes i dag blir jeg svært imponert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

All honnør til Per, ikke bare for resultatet i seg selv, men for nettopp å plukke frem resultatet I konkurranse... dette er like mye en konkurranse i å få hodet til å samspille med det grunnlaget en har lagt under trening over lang tid.

Nå har vi alle sikkert ulike oppfatninger av ordet ekstremt, jeg forstår det, men jeg synes vel at å snakke om lengder på mellom 40 og 50 meter i den innendørse femmercup'en ikke har så mye for seg. Da er vi over i Guideline-Cup, og der brukes det som kjent ikke "femmerutstyr"...

Personlig tror jeg ikke det er en eneste en i verden som kan dytte disse linene 40 meter innendørs uten noe trekk med en tilnærmet riktig femmerstang, men noen meter opp mot, muligens. Jeg mener altså liner under 17 gram.

For det er jo faktum ikke utendørs med trekk bakfra vi snakker her. I den forbindelse kan vi snakke over 40, selv på svært lette liner. Det er det mange som klarer.

Vi snakker om "forumlengder" og vi snakker om "hallengder". Greit nok det. Vi kan vel legge på noen meter av og til alle og enhver her inne, bevisst eller ubevisst.

Videre honnør til alle de som tør stille i cup'en. Jeg erfarer selv at dette tar tid, så alle stevner en kan få med seg er av det gode. Et konkurransekast er ikke det samme som et fiskekast, det er en ting, en annen ting er at en nok må gå noen runder før en er i stand til å ta ut potensialet sitt. Moro er det i hvertfall, og hyggelig miljø. En må bare tørre å "drite seg ut litt", for det gjør vi vel alle i starten, i større eller mindre grad.

Vær ydmyk, vinn og tap med samme sinn. Vær lojal mot miljøet. Sørg for fremgang. Det er det viktigste. Så er du der. Alle og alt som rører seg rundt deg på disse stevnene er viktig for din fremgang.

I Oslo blir det skarp konkurranse. Håper personlig jeg får satt lengdekastene mine, det har jeg ikke fått gjort så langt. Muligens kan det hjelpe litt å bytte til ei line som veier 2 gram mere også (det gjør jeg nå), men jeg mener fortsatt at er teknikken på plass, så skal en kunne dytte en 15,0 grams line langt den også, som jeg forøvrig kastet med i Kristiansand. Rett mot taket gikk forøvrig kastene der. Så får vi få skikk på det til neste gang, ikke sant.

Jan Vidar; gratulerer igjen med seieren!

Per; gratulerer med norgesrekorden! Den er ikke uslåelig, men den skal pinadø ta ut alt av seg selv som skal klare det.

Ja, en ting til slutt; hvis det er noen der ute som tror at vi ikke trener, tro om igjen. Hvis det er noen som forteller deg at de ikke trener, spør dem en gang til :-)

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor får dere 50 m fra trodde det var en slurvete mattefeil av Lars p :unsure:

Ellers har jeg titta litt på resultater fra fler 5er konker og di "vanskelige" forholdene i

Kristiansand fremkommer ikke av lengderesultatene :scared:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var ikke noe vanskelig med forholdene på sørlandet. Helt greit. Dessuten antar jeg likt for alle. Er en i form, kaster en bra uansett hall, i hvert fall bra nok.

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg