Hopp til innhold
Anne

Alt om Fiske kraftig tilbake

Recommended Posts

NJFF 15.2.2010:

Dramatisk nedgang for Villmarksliv og Alt om Fiske

Tallene viser kraftig tilbakegang for Villmarksliv, Jakt og Alt om Fiske.

Villmarksliv har nå 37.523 eksemplarer mot 42.032 i 2008. Nedgangen er på 4.509 eksemplarer, noe som tilsvarer over 10 prosent. Nesten like ille er det for Alt om Fiske, som med et opplag på 17.574 eksemplarer må notere seg en nedgang på 1.984 fra 19.298 i 2008. Dette er et svinn på 9 prosent.

Siden 1998 har det gått så å si bare én vei med Alt om Fiske. Bladet har mistet nesten 7.000 abonnenter. Villmarksliv har nesten halvert antall abonnenter siden 1998 fra 72.297 til fjorårets 37.523. Medlemsbladet Jakt & Fiske, som eies av Norges Jeger- og Fiskerforbund, har hatt en jevn økning de siste årene og hadde i fjor sitt største opplag noensinne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Rar trend da antall fiskere ikke ser ut til å gå ned ? "Jakt" mangler fiske, Alt om Fiske mangler jakt, Villmarksliv blir for mye "Vill" og for lite "mark" :) Jakt Og Fiske er jo et medlemsblad, som alle Sr. medlemmer får i sitt medlemsskap, så dette vil naturligvis være høyere.... Tror faktisk mange lesere sliter med å vite hva de vil ha mere av selv...

Mange abbonerer på utenlandske tidsskrifter (kjenner maaaange fluefiskere som gjør dette i allefall), de er rett og slett lei av å se artikler som omhandler ørretfiske på isen (tynne, utmagra vinterstøinger, og tester på haspelsneller, salamireklamer, flåtips og bikkjemat etc.

Desverre er det litt for snevert marked for ren spesiallitteratur i Norge.

FOR at innlegget ikke skal misforstås: Jeg ønsker og beholde ALLE nevnte tidsskrifter, og syntes de er en berikelse i norsk fiskelitteratur.

Endret av Pål Andersen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Abbonnerte vel 2-3 år på AOF men det er lite nytt fra år til år, og det blir veldig kjedelig i lengden...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, det var det; hva vil leserne ha?

Det er nok slik at leserne blir lei av det samme om og om igjen, hvis bladet ikke klarer å skape et inntrykk av nytt og nyheter i saken og vinklingen. I nyhetspressen har de den fordelen at de har nyheter innimellom reportasjene, som dermed gjør leseren (særlig lokal- og distriktsaviser) «avhengig» av avisa. Inklusive ting folk «må» ha om nærmiljøet. Da kan de spe på med reportasjer og dette trekker avisa opp, og noe leseren får på «kjøpet». Denne fordelen har ikke månedsbladene, fordi nyhetenes verdi er begrenset. Nyhetene blir historiske i et fagblad, mer enn noensinne med internett. Dermed er de helt avhengig av at folk vil ha reportasjene og ser en viss form for nyhet i dem.

Jeg tror også at det blir for mye utstyr og det materielle omkring hobbyen - spesielt gjelder dette Alt om Fiske. Kanskje også til en viss grad Villmarksliv, men jeg synes de har vært flinkere til å balansere stoffutvalget. Jakt kjenner jeg lite til. Nå synes jeg Villmarksliv er for likt Jakt & Fiske. AoF er for altomfattende, som Pål sier, fordi jeg gidder ikke å lese om NM i pilking, slukfiske etter stortorsk og atter en gang tarpon- og bonefishfiske i eksotiske strøk. Jeg vil lese om fluefiske, fluebinding, ørretfiske, lakseforvaltning, natur og ørretforvaltning mm. innen den sjangeren.

Samtidig får leserne som søker sitt særstoff mye av dette gratis på internett - og ikke minst mye raskere. Vi har etter hvert blitt vant å oppdatere oss i nyhetsbildet mye raskere enn før. Gjerne hver dag. Fluefiske.net er en slik kanal. Viilmarkslivfolket har sin kanal og jaktfolket har også slike forum og sider på internett, selv det nok virker som om det går tregere før en større del av denne gruppa bruker internett. Det kan ha en sammenheng med at det er flere noe eldre mennesker som ikke har vokst seg inn i internettets verden på lik linje med fluefiskere, turgåere etc. Men det kommer der også, tar bare litt lengre tid.

For 6-7 år siden var det helt naturlig meg oss å annonsere fluestanga i AoF, i dag er det utopi. Setter vi inn annonse både i AoF og på Fluefiske.net er stanga solgt før bladet kommer ut. Da har en annonse i AoF null verdi.

Internett er med oss overalt og vi kan velge hvor tilgjengelig det skal være. Vi kan ta med oss hele informasjonsbasen i en liten datamaskin eller smartphone. Og det er oppdatert hver dag.

Jeg tar i alle fall ikke med meg en bunke fagblader på tur.

Meninger i AoF er noe av det kjekkeste jeg leser, hvis de omhandler mitt interessefelt, men jeg finner også det daglig på internett - både her på forumet og på andre fagsider. Det holder. Mer rekker jeg ikke å lese.

Nærheten til de jeg debatterer med blir også mye sterkere på internett - og vi kan svare, mene, svare, mene fortløpende.

Så hva vil særleseren ha mer av?

Jeg er ikke sikker, men jeg tror og føler - og det er «jobben» min her på Fluefiske.net å tolke dette riktig;

- fluebinding, gjerne steg for steg.

- portretter - tett på personer innen fluefiske og fiskeforvaltning.

- koselige reportasjer fra fiske, gjerne med en «miniguide» som veileder dem for en tur, f.eks. til Island, Grønland, Danmark, Skottland, Kola, Balkan, New Zealand og ikke minst i Norge og Sverige.

- de gode debatter.

- smånytt, som oppdaterer dem kjapt og greit.

- faktabaser.

Alt som ligger der tilgjengelig når de vil lese det og søke seg fram til informasjon.

Her tror jeg pakka av fagbladenes tilbakegang ligger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du har mye rett her :) Dette setter selvfølgelig store krav til en redaksjon, men "fasit" for hvordan opplaget skal øke er det ikke lett å komme med.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Interessant tema, og tross all info på nett synes jeg det vil være trist dersom fagbladene forsvinner. Nå er nok ikke jeg den mest trofaste leseren, fordi Vilmmarksliv og Jakt&Fiske har for mye om jakt, som ikke interesserer meg, og AoF har for mye pilking og sjøfiske - men jeg innser jo at et superinteressant magasin om det jeg er mest opptatt av - fjellfiske etter ørret - heller ikke vil bli noen kommersiell suksess. Men jeg kjøper AoF og Villmarksliv innimellom, og sjekker Jakt&Fiske som blir kjøpt hvis de har noe spesielt interessant. Flugfiske i Norden handler jeg også innimellom, men heller ikke FiN er det ideelle magasin for meg - så det er nok ikke enkelt å tilfredstille så sære folk som oss.

Noe av det jeg savner i de norske magasinene er mer variasjon i ørret-reportasjene, det virker som 90% er fra Finnmarksvidda, Børgefjell og Hardangervidda. Dessuten er det bra, men sjelden, med litterære godbiter; sjøl har jeg oversatt (etter overenskomst med rettighetshaver) en etter min mening strålende fortelling av Gary LaFontaine og solgt den til ett av de nevnte magasiner (og fått utbetalt honorar for ett års tid siden), uten at den har kommer på trykk så langt jeg har registrert.

Jakt&Fiske har muligens størst finansielle muskler pga linken til NJFF, og fra fiskeres ståsted ville det nok være ønskelig med en oppgradering av fiskestoffet der, iallefall hvis AoF forsvinner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så hva vil særleseren ha mer av?

Jeg er ikke sikker, men jeg tror og føler - og det er «jobben» min her på Fluefiske.net å tolke dette riktig;

- fluebinding, gjerne steg for steg.

- portretter - tett på personer innen fluefiske og fiskeforvaltning.

- koselige reportasjer fra fiske, gjerne med en «miniguide» som veileder dem for en tur, f.eks. til Island, Grønland, Danmark, Skottland, Kola, Balkan, New Zealand og ikke minst i Norge og Sverige.

- de gode debatter.

- smånytt, som oppdaterer dem kjapt og greit.

- faktabaser.

Alt som ligger der tilgjengelig når de vil lese det og søke seg fram til informasjon.

Her tror jeg pakka av fagbladenes tilbakegang ligger.

Men alt dette leser vi jo her på Ff.net :msn-wink:

Selv så abbonerer jeg på Aof,Villmarksliv og J&F(sistnevnte på grunn av medlemskap) og føyer meg inn i gruppen av de som blar raskt forbi en del artikler pga tidligere nevnte grunner.

Jeg kjøper ofte Flugfiske i norden og diverse andre rene fluefiskeblad som stammer fra våre naboland og det slår meg ofte at jeg savner et rent norskt fluefiskeblad! Burde jo vært det her i landet med en sånn stor interresse som det er for temaet. Og siden svenske og danske blad selger brukbart i norge så burde jo et norskt fluefiskeblad også selge godt i våre naboland med tanke på interessen de har for fiske i norge.

Vet at det kommer ut et blad en gang i året som heter fluefiske som er norskt, jeg kjøper det hver gang. Skulle ønske de kunne komme med hvertfall 5 utgaver til i året!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hyggelig å høre, j.cash.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har man abonnert på Alt om Fiske èn gang, trenger man ikke kjöpe bladet de neste 15 årene; man har allerede lest alt de kan klare å finne på å skrive noe om! Hva er det egentlig de tenker med; man kan vel ikke väre nödt til å lese om Pheasant Tail Nymph, Dynamitt og Streaking Caddis HVER eneste gang det står noe om fluefiske?? Alt om Fiske er jo et blad som er 99% for förstegangsfiskere, og det virker som om redaksjonen tror folk som faktisk har interesse for fiske skal kjöpe suppa endog? WTF!? Det MÅ da vel gå an å se at fisket, OG fiskemagasiner i resten av verden faktisk har en utvikling? Spör man meg så kan de legge ned hele blekka, den er ingen berikelse av noe som helst, kun en dröy haug av enda mer unödvendig glanset reklamepapir som havner på dynga og ikke kan resirkuleres! :mad2:

Heldigvis finnes internettmagasiner som for eksempel Cath Magazine; gratis, på nett, absolutt helt fullstendig uten glanset papir, men med helt fantastiske bilder! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, Truttofil, jeg liker å ligge på ryggen i sofaen og lese (Vanskelig med laptoppen). Det samme gjelder de lange dobesøkene, lettere med blad enn PC. :msn-wink:

På hytta har vi blader og ikke PC, så noen fordeler har vel bladene.

Og looken på Catch Magazine er sikkert fin, men innholdet? Er det så different? :unsure:

Forumsider som Fluefiske.net er knallbra :thumbup: , men er vel et helt annet medie?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Abonnerer fortsatt på AOF, men innrømmer glatt at det er langt imellom høydarene, spesiellt på denne årstida.

Trodde det svenske bladet Alt om Flugfiske (eller hva det heter) skulle bli redningen da det ble lansert, men det er jo helt tragisk.

Nei, det er nok bare å innse at markedet for et eget fluefiskeblad i norge er for smalt . . .

Internet er nok like skummelt for denne bransjen som det er for feks musikk-bransjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke rart AOF sliter.

En kompis sa ja til abb. bladet kom aldri ei heller regning, selv etter 3 purringer skjedde intet. Etter ett halvt år kom regningne, da takket han nei takk.

Samme skjedde med meg. Takket ja for 2 mnd siden til ett tilbud. Skulle få tilsendt nr 2 + regning, enda ikke sett noe til dette, purret en gang, men nå gidder jeg ikke ha det uansett. Drit og dra tenker jeg......så hvis de er desperate etter lesere hjelper det ikke å ikke sende ut etter avtale.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg lurte på å abonnere på AOF pga denne forsikringsbiten, men da jeg ringte og prøvde å finne ut hva som egentlig ble forsikret og hva jeg hadde krav på ved stangbrudd, tyveri og all annen slags faenskap som kan inntreffe oss som har utstyr for noen kroner liggende i bilen. Så var det ingen som kunne svare. Mulig at de ikke turte til og med. Så jeg ga f.... Bladet suger, big time! Sikkert ok for en nybegynner eller to, med tester osv. men har du lest ett så har du nesten lest alle.

Alle andre medier taper terreng, hvorfor skal ikke det skje med trykte blader også? I tillegg er prisene helt på jordet. Hvorfor i all verden skal et blad som er trykket i Polen til 3 kr stk, selges for 79 i Norge? Som allerede er stappfullt med reklame, som har betalt det meste allerede. Hvorfor skal alle ha mer betalt hele tiden, hva med å teste om en prisnedgang gir et bedre resultat? Større opplag, mer fornøyde annonsører, voila, der har man svaret. Mye lettere å kjøpe to blader etterhverandre (som fortsatt suger) til kr 39 pr stk, og bare gå videre og riste det av seg uten å irritere seg nevneverdig. Har man bet 79 eller 99 eller hva det koster (AOF), så kvier man seg neste gang og ønsker ikke gå i samme fella en gang til. Lavere pris, så tror jeg ikke folk bryr seg på samme måte og vil forbruke hyppigere.

Det kan umulig være god forretning i å hele tiden øke prisen, når man egentlig burde gå motsatt vei. Men jeg bryr meg egentlig ikke, akkurat denne biten med lavere priser og økt forbruk er det få som skjønner i Norge.

Endret av juvis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Løsningen finnes der ute: http://www.flylife.com.au/

Dette er et fantastisk godt blad. Tykt, så du får mye for pengene, fantastisk gode reportasjer og meget gode bilder. I tillegg har de det mest populære forumet i Australasia. Selv om det bare er halvparten så stort som dette.

Fornyelse er svaret. Jeg har veldig sans for magasinform, da jeg helst vil unngå å sitte med trynet i dataen HELE dagen.

Men en ting er sikkert (og bevist) formelen som fungerte for 15 år siden fungerer ikke i dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Av alle verdens ting kom bladet i posten i dag med regning!

Ikke har de svart på mailen min, men kom likevel som avtalt.

Jaja, fint for de.

Bladet var "spekket" av fiske etter noe stor fredet i USA, Abborfiske og hvordan rigge spinneren for å miste færre :scared: Ganske nyttig det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Av alle verdens ting kom bladet i posten i dag med regning!

Ikke har de svart på mailen min, men kom likevel som avtalt.

Jaja, fint for de.

Bladet var "spekket" av fiske etter noe stor fredet i USA, Abborfiske og hvordan rigge spinneren for å miste færre :scared: Ganske nyttig det.

Hva med et sukkehjem? :lol: !

Skal være ening med det blir lengre og lengre mellom godbitene. Men igjen så er det lett å kritisere uten måtte begrunne det noe særlig. Hva er det du ønsker ut i fra et blad som skal dekke alle typer fiskere.. Burde de Aof spisse seg inn i mot en gruppe fluedengere etter laks?

Jeg vet ikke, jeg barre spør..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er i den heldige situasjonen at jeg både jakter, driver allsidig friluftsliv og driver alt for mange former for fiske. Slik sett skulle man tro at det meste som står på trykk i diverse blad bør være av interesse. Og i utgangspunktet er veldig mye av interesse. Helt til jeg finner ut at jeg har lest det samme før. Samme forfatter, samme tema, samme personer på bildene. Hvor mange artikler om isfiske etter ørret kan en og samme person klare å selge til samme blad? Og hvorfor i alle dager kjøper Alt om fiske en artikkel om fiske i et område når et annet blad hadde artikkel om samme område skrevet av samme forfatter for et år eller to siden? Ikke så rart at mange blir lei...

Jeg abbonerer forøvrig på alt om fiske og har sagt det opp både i fjor og nå nylig. I løpet av få dager har jeg da fått mail med tilbud om abb. til 349 i stedet for 520. Selv om bladet ikke er helt knall så synes jeg det er verdt 35 kroner stykket.

Endret av knutis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva med et sukkehjem? :lol: !

Skal være ening med det blir lengre og lengre mellom godbitene. Men igjen så er det lett å kritisere uten måtte begrunne det noe særlig. Hva er det du ønsker ut i fra et blad som skal dekke alle typer fiskere.. Burde de Aof spisse seg inn i mot en gruppe fluedengere etter laks?

Jeg vet ikke, jeg barre spør..

Jeg savner den gamle spiriten.

Har alle bladene siden nye AOF 1997, mangler ikke ett eneste eksemplar. På mørke psykotisk lange vinterkvelder hender det jeg tar fram de gamle bladene uten reklame og med gode fiskehistorier som skildrer livet som fisker. Ikke reklame fra Mitchell eller reklame av voksne mannfolk som plysterer mens de pisser utav en vader med glidelås.

AOF burde i allle fall segmentere bedre for hvem i svarteste hule heite av de allerede få leserne bryr seg om lese om ei forvokst flyndre som egentlig er freda i USA? Kan maks være 1%.

Hvis tropisk fiske, fiske i utlandet er del av fornyelsen av AOF bommer man på målet til sportsfiskere i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fristende å kommentere på dette - både som bidragsyter til noen av disse mediene og som ivrig bruker av ulike tidsskrift og nettsider.

1. Ingen tvil om at krisen i HM-Media preger AoF. De ansatte og også vi frilansere inspireres ikke akkurat av dette. Men er temmelig sikker på at tråden og synspunktene her leses av redaksjonen - konstruktive innspill vurderes sikkert.

2. Jeg er forbauset over at så få i Norge leser og abbonerer på Flugfiske i Norden. Mange gikk kanskje "lei" under Gunnar Jonssons siste redaktørår med en veldig gammelmodig og litt tilbakeskuende stil, men etter mitt syn har Thommy Gustavsson modernisert tidsskriftet kraftig samtidig som substans og kvalitet etter mitt syn er langt over det som ellers preger "bransjen". Artikler, bilder, lay-out gjør at langtidsverdien også er veldig høy. Et annet blad få vet om i Norge, men som jeg har stor interesse av er Canadiske "Atlantic Salmon Journal". Her er det mye forvaltningsstoff fra Canada, men også annet fint stoff. (se på www.asf.ca).

3. Internett er åpenbart en krevende konkurrent for de tradisjonelle medier, men ingen tjener penger på nettsider, ikke engang Dagbladet.no... Den dårlige lønnsomheten gjør at nettsider i liten grad har budsjetter til å honorere journalistiske bidrag. Da blir det eierne og forumene som bidrar til stoffet. Krevende, men jeg synes fluefiske.net er en flott nettside med mange bra bidrag. At forumet er så "disiplinert" og ikke ødelegges av useriøse eller meningsløse svar er bra, men samtidig er forumbidragene for få... Hvordan balansere dette?

4. Både alle forbrukere og alle leverandører er sammen med på å forme medieframtiden. Men fluefiske er ikke akkurat like "in" som på 1990-tallet, og det preger hele bransjen, medier og utstyr. Også de utenlandske bladene feks T&S preges av dette - Gud så kjedelig de fleste nummerne av dette bladet, med helt andre ressurser og markeder enn feks AoF og FiN har...

Moralen er: Kom med flere konstruktive innspill både til redaktører og skribenter/frilansere. Uten betalende kunder overlever ingen...

Mvh Ø

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei skribenter (Øystein)

Dine laksebidrag er til tider en fin oppstyver!

Når det er sagt lurer jeg på hvorfor man alltid skal sette en flue eller en teknikk i forbindelse med fiskehistorier?

Hvorfor ikke bare skildre det man gjør og når man tror man gjør noe lurt trenger ikke det poengteres som en lærebok. Laks er for det meste flaks som alt annet fiske, man skal treffe alt mulig av mål for få noe på kroken. Når man er helt fersk er slike ting veldig greit, men det bidrar ikke til annet enn at enten oss samlere eller de med litt mer erfaring orker lese for mye.

Jeg henviser alltid til historiene om Zankel, Minken og gjengen for dette er hyggelig, spennende og herlig lesning uten belærende utsagn om at flue med 2 tørn og 2.3 cm vinge er tingen når det er mørkt, brun elv, grå elv, flom, ikke flom, sommerfiske, tidlig sommerfiske, sent sommerfiske, laks i høstmørke, størrelse på flue i juni, juli, august, september, speykast i trange posisjoner zzzzzzz osv.

Jeg savner gode skildringer. Erling Olsen har en annen tilnærming der han tydelig fisker slik han har mest tro på uten å henvise til spesifikke ting og tang som gir gevinst + skildrer all den tid man ikke får fisk, om å stå på selv på dårlige dager, generelt ALT fiske består i,MYE tid uten fisk, venting, venting på flaks på klekking.

Altfor mye glorie historier der man nesten blir litt flau og med dårlig selvtillit for ALLE får jo hele tiden og kjempestore fisker i tillegg.

Jeg forlbir abb. så lenge jeg samler og prisen er til å leve med for p.teller egentlig de siste 4 år har det vårt trøttanes lite morosam lesning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Blir litt OT dette, men kan ikke dy meg:

Jeg tror jeg tør kalle meg skribent, andre er forfattere. (Hamsun fnøs vel forsåvidt også av den betegnelsen - han var dikter!). Og da tenker jeg i denne sammenhengen på Mikael Engström, mannen som etter mitt syn er den dyktigste fortelleren i nordisk fluefiske siden Hans Lidman. (Jada, det er han som skriver om Zankel, Minken, konsulenten osv.) Det bør tilføyes at Mikael er en etablert, suksessfull og prisbelønt svensk forfatter, som de siste årene har jobbet mest med barne- og ungdomsbøker.

I tillegg til historien du refererer til Tres, så er det jo en lang rekke slagere som han har stått bak. Historien "Budgetlax i Norge" er jo minst like sykt morsom, samtidig som den har en mystikk og underfundighet ved seg som gjør kunst ut av det. Ikke alle vet det, men Mikael har utgitt to bøker med fiskehistorier, blant annet med flere historier fra den nevnte laks/sjøørretelva der mange av historiene om Zankel og co stammer fra. Bøkene heter "Med korpen vid ån" og "Längtans öring" - søk på antikvariater så fins dom!

Siden jeg var så freidig å begynne å reklamere for Flugfiske i Norden så kan jeg jo fortsette: I FiN er det de siste årene også flere eksempler på fantastiske fortellinger av nye skribenter. Noe av det beste jeg har lest de siste årene er historiene til Tommi Dahlström (se www.carstenlorange.com), og han følges av flere i samme gata - yngre svensker de fleste som skriver så man blir misunnelig!

Kan forøvrig melde at redaksjoner både i blad- og bokbransjen er sykt opptatt av "fakta, tips og tricks"-vinklingene, og i boksammenheng er "fiskehistorier" fullstendig ut... Takk for oppfordringen uansett!

Mvh Ø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg savner den gamle spiriten.

Har alle bladene siden nye AOF 1997, mangler ikke ett eneste eksemplar. På mørke psykotisk lange vinterkvelder hender det jeg tar fram de gamle bladene uten reklame og med gode fiskehistorier som skildrer livet som fisker. Ikke reklame fra Mitchell eller reklame av voksne mannfolk som plysterer mens de pisser utav en vader med glidelås.

AOF burde i allle fall segmentere bedre for hvem i svarteste hule heite av de allerede få leserne bryr seg om lese om ei forvokst flyndre som egentlig er freda i USA? Kan maks være 1%.

Hvis tropisk fiske, fiske i utlandet er del av fornyelsen av AOF bommer man på målet til sportsfiskere i Norge.

Ikke morro å diskutere dette når vi er stortsett enige. Har også en del AoF blader fra før 1997. Men da var det en annen utgiver.

Ikke mye nytt når en kan fiske røye i fint vær, stygt vær, i værskifte og med maggot...+ blink. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

2. Jeg er forbauset over at så få i Norge leser og abbonerer på Flugfiske i Norden. Mange gikk kanskje "lei" under Gunnar Jonssons siste redaktørår med en veldig gammelmodig og litt tilbakeskuende stil, men etter mitt syn har Thommy Gustavsson modernisert tidsskriftet kraftig samtidig som substans og kvalitet etter mitt syn er langt over det som ellers preger "bransjen". Artikler, bilder, lay-out gjør at langtidsverdien også er veldig høy.

Mvh Ø

Enig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

VEL; etter å ha skumma hjemmesidene til FFN fant jeg bla. en kjempeinteressant artikkel om popperfiske etter småabbor i den svenske brakkvannsskjærgården... O jubel.

DETTE er vel svaret på hvorfor flere ikke leser FFN.. Eller???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg