Hopp til innhold
Myhre Fluefiske

#5 Cup og utstyr

Recommended Posts

Hei,

i 5#CUP, som i all øvrig fiskekasting og konkurransekasting, er fiskeren/kasteren viktigst.

I CUP'en brukes handelsvanlig utstyr, og sammensetningen blir jo ganske så enkel.

Mange lurer likevel på hva det kastes med i 5#CUP, og hvordan utstyret rigges.

Så store forskjeller blir det ikke, som følge av at vi alle forholder oss til et regelverk, men preferansene blant kasterne er likevel litt ulike, både i forhold til type stang, linevalg, fortomsoppbygning- og lengde.

Tenkte det kunne være greit at kasterne la igjen et lite visittkort her inne, til opplysning og hjelp, men også for å mette allmennhetens og kanskje også kasterne seg i mellom sin nysgjerrighet. La oss vise dem hva vi kaster med. Litt spesiell tråd kanskje, håper ikke den blir ansett som eller brukt som en reklametråd for utstyr, men altså som en tråd av opplysende karakter.

Litt spennende er det jo også, ikke minst fordi en da kan vurdere helheten; kaster + utstyr. Sikkert mange betraktninger en kan få ut av akkurat det.

Å føre opp sitt utstyr her må selvsagt være helt frivillig, så det blir for de som har lyst å dele med seg. Alle har noen små hemmeligheter, og det er ikke noe å si på at de får forbli akkurat det.

Jeg benytter samtidig anledningen til å takke miljøet for en varm velkomst. For de av dere som lurer på om dere skulle prøve dere, så er det ikke så mye å tvile på egentlig. Har du lyst, så prøv. Svært sosialt, flott miljø, og personlig synes jeg selv, som gammel fotballspiller, at det var godt å få på plass litt konkurranseaspekt igjen. Jeg har savnet det å konkurrere, og når en kan konkurrere innenfor det en liker aller best her i verden, ja så hvorfor ikke det?

Rigging JanM:

Stang: Scott S4, 905/4

Line: Vision Extreme Distance #5, 15,4 gram

Fortom: Umodifisert Foxtail 9 fot 2x (0,23), lengde klar til bruk (fortom er knytt og flue festet) 2,60 meter

Bakline: RIO Powerflex coated

Ønsker neste rigging velkommen.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei

Regner med at jeg vil bruke følgende utstyr:

Stang: Streamstix Evolution #5 (1/4 aksjon og ERN 7,0)

Snøre: Orvis wonderline easy mend (rundt 16 gram)

Fortom: Selvknytt (Maxima) lengde 250,01 cm

Bakline: Coated skyteline (samme tykkelse som skytelina til snøret)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvilken type stenger er aktuelle å bruke i #5 cup: 9' #5-#6 eller #7? Har tenkt å anskaffe meg en stang i #6 som må være god både på lengde og Presisjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvilken type stenger er aktuelle å bruke i #5 cup: 9' #5-#6 eller #7? Har tenkt å anskaffe meg en stang i #6 som må være god både på lengde og Presisjon.

Ett år gammel denne tråden nå, w.trout. Ting har endret seg en liten tanke i forhold til regelverk. Se www.castingforbundet.no

Forøvrig; ja, du kan bruke stang stemplet 6 eller 7 som du spør om, bare den er innenfor 9 fot. Personlig skal jeg fortsatt bruke 5, og jeg vet at endel andre også gjør det fortsatt. For eksempel kastet Tom Larsen femmer sist, og det gikk vel over 35 der mener jeg. Men så er han også en dyktig kaster. Hva som vil være optimalt for deg avhenger som for oss andre av mange faktorer... stangegenskap, linetype, kastestil. Du er deg. Det kan ta litt tid å finne seg sjæl sammen med riktig kombo. Håper du finner den. Sees kanskje i Kristiansand da, og/eller i Oslo.

Spurte du om stangmerker, så blir det litt feil av meg å trekke frem noen spesielle akkurat på nåværende tidspunkt. Det kastes med mye forskjellig.

Mvh. Jan.

Endret av Myhre Fluefiske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg brukte en Zpey Competition line 9' #5 (den hvite med lysegrønne surringer - herlig kombinasjon :thumbup: ), og SA ED (orange) i Tønsberg. Jeg har en glimrende Sage av samme type som Grundes og noen andre lovlige snører, men jeg kommer nok til å bruke samme kombinasjon neste gang også.

Etter sluttsummen, står det hvilken stang-/snørekombinasjon de har brukt i Tromsø:

http://www.fluefiskeinord.no/news.php?readmore=375

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Hadde jeg hatt råd skulle jeg fått bygd/kjøpt en splittcane med god gammeldags konkurranse tapering i klasse 5. Fikk prøve en standard ny lagd splittcane 8.5 fot klasse 5 sist søndag. Nådde 29.1 m i lengste kast og ble svært imponert over egenskapene til dette materialet. Skal være fullt mulig å nå 32-33 m med litt trening. Håper å få prøvd stanga igjen i kveld, om ikke skal jeg stille med en gammel rpl 490. Har enda ikke kjøpt snøre til cupen men håper å få lånt noe som kan passe.

Trenger råd om fortom! Hadde krøllx10 under presisjonskastingen og det gikk ikke særlig bra.

mvh

tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Trenger råd om fortom! Hadde krøllx10 under presisjonskastingen og det gikk ikke særlig bra.

mvh

tore

Jeg har ikke noen magiske tips, men jeg pleier sjelden å ha problemer med den fortommen jeg bruker. Jeg tar utgangspunkt i en ferdigtapert fortom med 1X spiss. Deretter bruker jeg mikrometer for å finne hvor level-delen (den jevne delen på 1X=0,25 mm slutter), klipper av denne og erstatter den med 50 cm av en sene jeg vet er under 0,25 mm. Jeg velger å ha en spiss som er litt lengre enn 40 cm som er minimum etter reglene, da har jeg litt å gå på om jeg blir nødt til å knyte på ny flue i løpet av konkurransen. Jeg bruker Golden STREN som tippetmateriale, den spolen jeg har som er merket 0,25 mm holder 0,24 mm med de mikrometerne jeg har målt den med. Husk, du kan ikke stole på det produsenten har skrevet på spolen, men må sjekke selv. På alle stevnene skal arrangøren ha et mikrometer du kan låne, oftest har de også en spole med fortomsmateriale som holder regelkravet.

For å unngå krøll på fortommen er det viktig å strekke fortommen skikkelig. Du får egne fancy-pancy fortomsstrekkere, men gjør det like enkelt med hendene. Dra fortommen langsomt og hardt gjennom fingrene (så du kjenner at det blir varmt), hold fortommen stram i 5 sekunder. Vips, så er den rett og fin. Er fortommen fremdeles krøllete, ville jeg kastet fortomsmaterialet i søppla og funnet meg et annet! :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter sluttsummen, står det hvilken stang-/snørekombinasjon de har brukt i Tromsø:

http://www.fluefiskeinord.no/news.php?readmore=375

Kjempe god idé :clapping:,

eller......?

Endret av topeti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Orvis Helios 907 tipflex og SA XXD fungerer veldig bra HVIS en treffer ;)..... Trolig kan Carron og Cortland gi mer stabilt lange kast med denne stanga, men XXD/ED gir trolig de aller lengste kastene.

Jeg har også trua på Scott S4s 907.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg