Hopp til innhold
Fluesmekker'n

Hvilken elv bør jeg ta?

Recommended Posts

Hei, tenkte å ta en tur til en elv som ligger på østlandet et sted.. Er nesten nybegynner etter ørret i elv, hvilken elv er det som det er lett å fange ørret fra 2kg og nedover...? msn-wink.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Når det gjelder Randselva på høsten, så er det ingen tvil om at det er stor ørret der nei. Den blir betydelig større enn 2 kilo også. Men det er her snakk om å bruke det samme utstyret som på laksefiske, enten tohånds eller tyngre enhåndsstenger. Og tubefluer e.l. Storørret beiter lite på aurivilli-nymfer. Så om du synes laksefiske virker spennende, men at laksen biter for ofte, er det bare å prøve seg etter gytevandrende storørret. Det er sikkert stedegen ørret i Randselva også, men hvor stor den blir skal ikke jeg uttale meg om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du skal i fluesonen i Hemsila i gromtida (Juni-midten av Juli) må du med 1....7....0....0 NOK for en uke.. Så jeg ville styrt langt unna Hemsila, spesielt med tanke på at elva har mange likemenn på Østlandet. http://www.fiskeihemsedal.no/no/html/kjop_fiskekort/ . Jeg gjentar, i år er prisen 1700 kr for fiskekort en uke (eller beskjedne 900 kr for to døgn). Kjøp heller en flybillett til Finnmark for den summen :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for at du advarer... ! Tror neppe jeg drar dit i år med den STORE prisen du skriver om her!!! Får heller prøve etter ørret i Vansjø!!!!!!! tongue.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva er Hemsilas likemenn på Østlandet?

Du har rett; det finnes ingen elv som er så overbefolket av fiskere og opptråkket som Hemsila :) . Altså ingen likemenn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bor ved Tinnelva i Notodden kommune, finnes fin ørret over kiloen her hvis man er tolmodig og vet hvor den ligger. Også er det gratis å fiske her, ser ikke mange fiskere langs denne elva, så her er man nesten alene når som helst på året!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bor ved Tinnelva i Notodden kommune, finnes fin ørret over kiloen her hvis man er tolmodig og vet hvor den ligger. Også er det gratis å fiske her, ser ikke mange fiskere langs denne elva, så her er man nesten alene når som helst på året!

Jasså fisker du der du :msn-wink:

Jeg har hytte på blefjell ved Bolkesjø så jeg er i Tinnelva fra Årlifoss og oppover regelmessig hele sessongen og kan skrive under at det kan være stor fisk der med enkelte flotte flue strekk, men det må fiskes noen timer for hver fisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I går hadde jeg en sigtsing langs Tinnelva fra Tinnoset til Notodden, stoppet på en del plasser men så ingen antydning til vak.

Vannstanden var ikke noe flompreget men omtrent som på sommeren, men elven er jo regulert så mange steder at de har ganske statisk vannstand hele året i de øvre partiene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva er Hemsilas likemenn på Østlandet?

Er nok kongen denne elva, men som andre nevner blitt et sørgelig "syn" på mange måter. men for all del; reis senere enn fellesferien så er det plass nok :)

Slutten av juni bør gi bra med valg: Engeråa (danica), Galtsrømmen, Drammenselva, etc. Litt uit i juli (spørs på vannstand) Gudbrandsdalslågen (Lesjaleira= New Zealand :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I går hadde jeg en sigtsing langs Tinnelva fra Tinnoset til Notodden, stoppet på en del plasser men så ingen antydning til vak.

Vannstanden var ikke noe flompreget men omtrent som på sommeren, men elven er jo regulert så mange steder at de har ganske statisk vannstand hele året i de øvre partiene.

Nei dårlig med vak enda, sitter å ser ut vinduet hver dag og venter på ørreten. Imens får man bare se på canadagjessene...

Endret av 1Vepz

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for at du advarer... ! Tror neppe jeg drar dit i år med den STORE prisen du skriver om her!!! Får heller prøve etter ørret i Vansjø!!!!!!! tongue.gif

....si ifra hvis du får tak i ørret i vansjø...den tror jeg er vrien....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

....-ja, ørretfangst der gjør meg egentlig litt vantro.... -og blaut vet du blush.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg