Hopp til innhold

Recommended Posts

Det har du rett i Tom, men tida brukt på spekulasjoner om hvordan et snøre kunne vært lagd og likevel kalles #5 kunne vært bedre anvendt. Temaet har fulgt oss noen år nå i diskusjonene rundt 5'er-regler. Det er utrolig i og med at en aldri hører det diskutert blant dem som stiller opp i 5'er-cupen.

Utstyret i 5'er-cupen kan forøvrig ikke tilpasses.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg over at det tar så veldig lang tid Åge.Det tar noen minutter eller timer av hele livet. :biggrin:

Jeg for min del synes det er interessant med snøreprofiler og hvordan forskjellige type snører har

blitt produsert opp i gjennom årene.

Joda,jeg viste vel at 5`er cupen ikke tillater at man modifiserer stanga.

Siden nå VM reglene så langt i hvertfall sier:"Standard fly rod at any make or AFTM class,maximum lenght 275cm.

Da kan man jo anta,i allefall så synes jeg det er naturlig å anta,at reglene for 5`er cupen også etterhvert burde være de samme?

Så vidt jeg vet så er ikke snøret eller snørene som tillates brukt ennå bestemt?

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

En annen ting Åge.

Hvis man ikke kan tilpasse utstyret,med andre,ord kappe stanga i tuppen,slik Terje har gjort ved

et uhell vel og merke,slik at stanga blir stivere,betyr det da at en stivere stang kaster lengre enn enn mykere stang?

Hvis så ikke er tilfelle burde jo ikke regelen vært gjeldende?

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

HI...

Da var reglene klare...sjekk www.castingforbundet.no for info.

Tommy

Yess!!! :clapping:

Da var jeg, og veldig mange med meg, blitt hørt! Fluesnøret for Trout Accuracy og Trou Distance blir Scientific Anglers Mastery expert distance (konk.utg. på 120 fot) - (den mange av oss fremdeles kaller for XXD)! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser at det skiljer sej i spölängd mellan Salmondistance og

15´1 Spey reglerna.

Är det så att det finns 15 fotare som är 15´1 fot eller varför har man valt dessa?

Ingen spöleverantör vad jag sett marknadsför väl 15´1 spön?

// Bosse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser at det skiljer sej i spölängd mellan Salmondistance og

15´1 Spey reglerna.

Är det så att det finns 15 fotare som är 15´1 fot eller varför har man valt dessa?

Ingen spöleverantör vad jag sett marknadsför väl 15´1 spön?

// Bosse

Jeg gjetter på at de har valgt 15'1" for at alle 15' på markedet skal være lovelig.

Det ville ellers vært trist om du stilte i konkurransen med en stang som var oppgitt til å være 15' av produsenten, men i virkeligheten var 1 cm lengre slik at du ble diskvalifisert. Selv om en fabrikkstang er sagt å være 15', så vet vi at fabrikkstenger kan variere litt fra både oppgitt lengde og vekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg gjetter på at de har valgt 15'1" for at alle 15' på markedet skal være lovelig.

Det ville ellers vært trist om du stilte i konkurransen med en stang som var oppgitt til å være 15' av produsenten, men i virkeligheten var 1 cm lengre slik at du ble diskvalifisert. Selv om en fabrikkstang er sagt å være 15', så vet vi at fabrikkstenger kan variere litt fra både oppgitt lengde og vekt.

Når Knut skrev disse reglene, nevnte han for meg at det ikke var satt noen begrensninger for tilpasning av stang innen for maks lengde 15'1". Altså om man har en 15'6" eller - 9" eller 16' kan du utmerket godt lovlig innenfor disse reglene kappe denne slik at den ikke overskrider 15'1". Reglene forutsetter ikke handelsvanlige stenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når Knut skrev disse reglene, nevnte han for meg at det ikke var satt noen begrensninger for tilpasning av stang innen for maks lengde 15'1". Altså om man har en 15'6" eller - 9" eller 16' kan du utmerket godt lovlig innenfor disse reglene kappe denne slik at den ikke overskrider 15'1". Reglene forutsetter ikke handelsvanlige stenger.

Jeg kan spørre Knut neste gang jeg treffer han, men jeg tror fremdeles årsaken for valget av akkurat 15'1" er det jeg skrev. Selv om mange kapper stenger og får fabrikkbygde spesialstenger, så er det mange deltagere som ikke tar fram målebåndet men stoler på stangbyggerens som har sagt at stangen er 15'. Da er det veldig synd å bli disket om stangen skulle være 15' og 5 mm. I et castingmesterskap på 90-tallet husker jeg at en av de svenske kasterne ble disket p.g.a. en enhåndsstang som var 3-7 mm over de lovlige 300 cm - det er rimelig surt. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kan spørre Knut neste gang jeg treffer han, men jeg tror fremdeles årsaken for valget av akkurat 15'1" er det jeg skrev. Selv om mange kapper stenger og får fabrikkbygde spesialstenger, så er det mange deltagere som ikke tar fram målebåndet men stoler på stangbyggerens som har sagt at stangen er 15'. Da er det veldig synd å bli disket om stangen skulle være 15' og 5 mm. I et castingmesterskap på 90-tallet husker jeg at en av de svenske kasterne ble disket p.g.a. en enhåndsstang som var 3-7 mm over de lovlige 300 cm - det er rimelig surt. msn-wink.gif

Du har sikkert rett i at reglen 15'1" er satt for å fange opp det meste av "dagens" 15 fotere. (15'1", 15'3" osv) Mange stenger av nyere modell har fått en mer "ukurrant" lengde pga antall stangdeler, evt ringplassering.

Hvordan skal stangen måles? Er det total lengde fra endebutt til "løkka" på topp ringen (total fysisk lengde), eller fra framkant gummibutt til avslutning av stangemnet ved toppringen?

Var det ikke mulig for svensken å presse stangdelene såpass sammen at han "skled" inn under reglene msn-wink.gif

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan skal stangen måles? Er det total lengde fra endebutt til "løkka" på topp ringen (total fysisk lengde), eller fra framkant gummibutt til avslutning av stangemnet ved toppringen?

Var det ikke mulig for svensken å presse stangdelene såpass sammen at han "skled" inn under reglene msn-wink.gif

Om de måler stengene på samme måte som i internasjonale castingmesterskap, så er det den totale fysiske lengden som måles.

Aner ikke hva han tenkte, men det er mulig at stangen allerede var presset maks sammen, og at han fryktet en evig 1-delt stang som krevde en stangcontainer på 3 meter! :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Handler dette her om en halv,eller kansje mer riktig en tiendels millimeter fra eller til?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Lite mer spörsmål från Svensken,

Vad gäller i 15 fotsklassen overhuedekastning, är det ett ogiltigt kast om fluen tuchar marken i fram eller bakkast?

// Bosse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Bosse H!

Vi vil under all sansynlighet stå på ei brygge med vann forran og bak.

Dersom du slår flua i vannet, er det allikevell et fullverdig kast.

Men vær klar over at du taper mye lengde på dette.

Mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Här får man ju svar på det mesta, tack så mycket.

Fler spörsmål,

Lägger man alltid banan i gynsammaste vind, på skissen som låg på castingforbundet såg det ju ut att vara två kastriktningar både i spey och overhuedekastningen, känns ju omöjligt att kasta långt i motvind, men det kanske bara är bristande teknik, har bott i Bodö nått år och vet att det kan blåsa i Norge :)..

Är det max 8 tävlande för ett land eller max 8 i varje gren eller max 8 tvåhandskastare och max 8 enhandskastare från samma land, har hört lite olika bud på det ?

Tittar man på 15 fots speykonkuranser så ser ju kastlängderna på de bästa ut att ligga på ca 45-50m, men för overhuedekastning är det ju svårare att hitta relevanta längder, tror ni det kommer att skilja mycket på längderna i overhuedekastningen i VM jämfört med Guideline cup, lättare klump och kortare spö borde ju minska längderna.

Mvh

Bosse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Här får man ju svar på det mesta, tack så mycket.

Fler spörsmål,

Lägger man alltid banan i gynsammaste vind, på skissen som låg på castingforbundet såg det ju ut att vara två kastriktningar både i spey och overhuedekastningen, känns ju omöjligt att kasta långt i motvind, men det kanske bara är bristande teknik, har bott i Bodö nått år och vet att det kan blåsa i Norge :)..

Är det max 8 tävlande för ett land eller max 8 i varje gren eller max 8 tvåhandskastare och max 8 enhandskastare från samma land, har hört lite olika bud på det ?

Tittar man på 15 fots speykonkuranser så ser ju kastlängderna på de bästa ut att ligga på ca 45-50m, men för overhuedekastning är det ju svårare att hitta relevanta längder, tror ni det kommer att skilja mycket på längderna i overhuedekastningen i VM jämfört med Guideline cup, lättare klump och kortare spö borde ju minska längderna.

Mvh

Bosse

På ovehodekasteøvelsene velger man den bryggen som gir medvind ved stevnestart. Jeg er usikker på hva man gjør hvis vindretningen snur under konkurransen i VM, som regel forsetter man å kaste fra samme brygge.

På 15' spey øvelsen kan man til enhver tid velge kasteretning, det er bare å snu seg å kaste den andre retningen på neste kast hvis du ønsker det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

[

På 15' spey øvelsen kan man til enhver tid velge kasteretning, det er bare å snu seg å kaste den andre retningen på neste kast hvis du ønsker det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da ser det ut som deltakerlista er nesten klar:

http://www.castingforbundet.no/WCflycasting2010/Partcipants_WC_08062010.pdf

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da ser det ut som deltakerlista er nesten klar:

http://www.castingforbundet.no/WCflycasting2010/Partcipants_WC_08062010.pdf

Grunde

Norge stiller med hele 21 utøvere, det blir en vaken tropp!

Etter å ha sett fort over listen, så var ikke Norges lag så veldig overraskende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg