Hopp til innhold

Recommended Posts

Sakset fra www.castingforbundet.no:

NCF har i lengre tid arbeidet for internasjonal anerkjennelse av fluekasting med fiskeutstyr, og vi har nå gleden av å kunne invitere til det første offisielle VM i fluekasting med fiskeutstyr, godkjent av det internasjonale castingforbundet (ICSF). Mesterskapet arrangeres på Fagernes 13.-15. august 2010.

NCF startet sitt arbeid opp mot ICSF i 2007, med ønske om at fluekasting med fiskeutstyr skulle anerkjennes som en egen gren av ICSF. Dette har man fått gehør for, og ICSF har i generalforsamling vedtatt deres formelle ansvar for grenen. Høsten 2009 ble det så levert en søknad om å arrangere VM i fluekasting, og i desember mottok NCF en godkjennelse til å arrangere:

World championship in flycasting

-standard flyfishing eqipment-

Arrangementet vil finne sted i Strandefjorden bak Fagernes hotell som vil fungere som utøverhotell. Alle øvelser avholdes i umiddelbar nærhet til hotellet.

Invitasjon med program, regler, info om uttak og påmelding mm. vil bli sendt ut ila. februar.

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

OK, da kjører vi en "count down" inn mot det første offesielle mesterskap i Verden. Her kan faktisk vinnere tittelere seg som ekte Verdens mestere. :clapping: .

196 dager igjen til VM.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med lengde og presisjon som forskjellige øvelser åpner det seg nye muligheter. Skal se om noen av dem som har skygga unna både 5er- og Guideline-cup står fram. :badgrin:

Kan hende ferieplanene legges i bero av flere inntil opplegg med uttak etc er klart. Er det rom for listefyll melder jeg meg med en gang. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

VM i fluekasting i Norge er jo stort!

Spennende å se hva slags utstyr som skal brukes i de forskjellige disiplinene!

Noen som vet noe?

Høringsutkastet for reglene foreligger nå. Jeg har vært i kontakt med Morgan på Forbundskontoret, og har fått lov til å legge dem ut her.

Det blir 6 øvelser, jeg har hele blekka i .pdf-format, men skriver bare inn utstyrsforslaget ettersom jeg regner med at det er der det er knyttet mest spenning til detaljene. Har dere flere spørsmål til utkastet er det bare å fyre løs, så skal jeg se om jeg finner det eller dere kan kontakte Morgan på Castingforbundet. Fristen for å komme med innspill er 22. februar, send gjerne mail til casting@nif.idrett.no

Trout accuracy

Rod: Standard fly rod of any make or AFTM class, maximum length 275 cm

Fly line: Standard synthetic fly line, AFTM #5 (model not yet decided)

Leader: Standard monofilament, minimum length 2,5 metres. Tippet of minimum length 40 cm and maximum diameter of 0,25 mm.

Fly: Standard casting fly

Trout distance

Fly line: Standard synthetic fly line, AFTM #5 (model not yet decided)

Leader: Standard monofilament, maximum length 3 meters

Fly: Fluorescent wool thread

Seatrout distance

Rod: Standard fly rod of any make or AFTM class, maximum length 305 cm

Fly line: Floating synthetic fly line of any make or taper, head weight set to a maximum of (not yet decided)

Running line: Maximum diameter 0,75 mm

Leader: Standard monofilament, maximum length 3 meters. Tippet diameter unrestricted.

Salmon Distance

Rod: Standard fly rod of any make or AFTM class, maximum length 460 cm

Fly line: Floating synthetic fly line of any make or taper, head weight set to a maximum of (not yet decided)

Running line: Maximum diameter 1,00 mm

Leader: Standard monofilament, maximum length 5 meters. Tippet diameter unrestricted.

Spey 15’1”

Rod: Standard fly rod of any make or AFTM class, maximum length 460 cm

Fly line: Floating synthetic fly line of any make or taper, head weight (possible restrictions not yet decided)

Running line: (possible restrictions not yet decided)

Leader: Standard monofilament, maximum length 5 meters. Tippet diameter unrestricted.

Spey 18’1”

Rod: Standard fly rod of any make or AFTM class, maximum length 550 cm

Fly line: Floating synthetic fly line of any make or taper, head weight unrestricted

Running line: Unrestricted

Leader: Standard monofilament, maximum length 6 meters. Tippet diameter unrestricted.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ser ut som miljøet på Sexyloops engasjerer seg for å påvirke valg av snøret til Trout distance øvelsen:

http://www.sexyloops.co.uk/cgi-bin/theboard_07/ikonboard.cgi?act=ST;f=16;t=12003;&#top

Jeg er helt enig med dem og skulle gjerne sett at SA Mastery ED #5 blir snøret i denne konkurransen.

Det er ikke flust av inntekter i dette gamet og arrangøren får store utgifter til gjennomføring av arrangementet og dommere og annet mannskap, så det er ikke utenkelig at det økonomiske kan få en del å si ved valg av offisiell konkurranseline. Om det er en produsent som legger mye penger på bordet for å få sin line i konkurransen, kan det ha betydning for valget. En annen ting er Airflo som produserer T-38 og T-120 linene, har de noen form for enerett for produksjon av liner i konkurranser under ICSF? Fåglarna vet! Det var i hvertfall Airflo som produserte de forskjellige linene som ble benyttet i Emerald World Masters i 2006.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ser ut som miljøet på Sexyloops engasjerer seg for å påvirke valg av snøret til Trout distance øvelsen:

http://www.sexyloops.co.uk/cgi-bin/theboard_07/ikonboard.cgi?act=ST;f=16;t=12003;&#top

Jeg er helt enig med dem og skulle gjerne sett at SA Mastery ED #5 blir snøret i denne konkurransen.

Jeg er også helt enig med deg og sexyloops gutta, vi får sende en e-post til casting@nif.idrett.no og stemme på en SA MED #5 line eller tilsvarende i trout lengde konkurransen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er ikke flust av inntekter i dette gamet og arrangøren får store utgifter til gjennomføring av arrangementet og dommere og annet mannskap, så det er ikke utenkelig at det økonomiske kan få en del å si ved valg av offisiell konkurranseline. Om det er en produsent som legger mye penger på bordet for å få sin line i konkurransen, kan det ha betydning for valget. En annen ting er Airflo som produserer T-38 og T-120 linene, har de noen form for enerett for produksjon av liner i konkurranser under ICSF? Fåglarna vet! Det var i hvertfall Airflo som produserte de forskjellige linene som ble benyttet i Emerald World Masters i 2006.

Hei Tom

Inntektene til dette arrangementet kunne sikkert vært bra hvis dette kunne vært gjort som en happening, spunnet rundt Fluefiske/Fluekasting generelt med alt det innebærer for nettopp å trekke publikum. Man kunne ha tenkt litt nytt for å vekke interessen for Fluefiske. Alle som lever av dette er i samme båt og ved noen anledninger burde vi ha rodd den sammen. For meg er det helt utrolig at ikke noen ser mulighetene her.

Etter som jeg har skjønnt har forbundet også sikret seg retten til de tre første VM, og da burde vi(Norge) levere fra første åretak.

Jeg håper ikke arrangøren må sitte å vente på info som de sikkert gjerne skulle hatt i sine kataloger og flyers til alle messene de deltar på. Noen messer for 2010 er vel allerede kjørt.

Alle må spille på lag her, så kommer også inntektene som skal til for et slikt arrangement.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Tom

Inntektene til dette arrangementet kunne sikkert vært bra hvis dette kunne vært gjort som en happening, spunnet rundt Fluefiske/Fluekasting generelt med alt det innebærer for nettopp å trekke publikum. Man kunne ha tenkt litt nytt for å vekke interessen for Fluefiske. Alle som lever av dette er i samme båt og ved noen anledninger burde vi ha rodd den sammen. For meg er det helt utrolig at ikke noen ser mulighetene her.

Etter som jeg har skjønnt har forbundet også sikret seg retten til de tre første VM, og da burde vi(Norge) levere fra første åretak.

Jeg håper ikke arrangøren må sitte å vente på info som de sikkert gjerne skulle hatt i sine kataloger og flyers til alle messene de deltar på. Noen messer for 2010 er vel allerede kjørt.

Alle må spille på lag her, så kommer også inntektene som skal til for et slikt arrangement.

Enig at det er mye som kan gjøres her. Jeg tror at noe av problemet for Castingforbundet er at de har relativt få trofaste slitere som stiller opp og hjelper til på nasjonale konkurranser, NM, landskamper, Guideline Cup og 5'ercupen. For å gjennomføre et slikt stort mesterskap på en glimrende måte trengs det mange flere frivillige som kan bidra.

Det er ikke meningen at dette er et arrangment som skal "eies" av Norges Castingforbund, fra forbundets side er målet at dette skal gå inn som en fast del av ICSF's program slik at det blir arrangert hvert år på forskjellige steder i verden og at det har(eller får) legitimitet hos verdens fluefiskere som deres VM for å kåre den beste med fluestanga.

De potensielle deltagerne og tilskuerne for dette mesterskapet vil også være folk som er natur- og fiskeinteresserte. Arrangmentskomiteen burde burde raskt lage en egen fiskeguide for området rundt Fagernes, med kartreferanser, fiskekortinfo, fiskeguidetjenester, overnatting m.m. Selvfølgelig på minimum norsk og engelsk, men gjerne også tysk/spansk/fransk også. Deltagerne vil selvfølgelig dra til Fagernes selv om det bare blir for konkurransens skyld, men for alle de potensielle tilskuerne er det mye lettere å legge ferien til Norge om de både kan fiske og se på det første VM i fluekasting på samme sted.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

SA Mastery ED #5 er også mitt favorittsnøre, men uansett hvilket snøre de velger å bruke i VM (så håper jeg at dette også blir tillatt i #5 cupen.

Ser i reglene at man må benytte samme #5-snøre(sponsor) både til lengde og presisjon.

Er det ikke mulig å ha et presisjonssnøre, samt et lengdesnøre? (dvs. to sponsorer istedet for en)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Reglene for hvilke stenger som kan brukes i VM likte jeg spesielt godt. :msn-wink:

Trout accuracy

Trout distance

Presisjonsøvelsen likte jeg også, selv om den så svært vanskelig ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Reglene for hvilke stenger som kan brukes i VM likte jeg spesielt godt. :msn-wink:

Ja omsider! :thumbup:

Det har jeg mast om lenge det! Den satt langt inne hos regelkomiteen, men omsider har de tatt til fornuft!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Reglene for hvilke stenger som kan brukes i VM likte jeg spesielt godt. msn-wink.gif

sitat regler: Standard fly rod of any make or AFTM class

Dette må vel da åpne for modifisering av stenger, og selvmonterte stenger? Skal nå fokus flyttes fra snørekutting til stangkutting? biggrin.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

sitat regler: Standard fly rod of any make or AFTM class

Dette må vel da åpne for modifisering av stenger, og selvmonterte stenger? Skal nå fokus flyttes fra snørekutting til stangkutting? biggrin.gif

Snarere en aksept av at det spiller liten trille. Du vinner ikke noe VM med å lage et spett av en stang. Du kaster ikke nødvendigvis lengre med en stivere stang, slik mange tidligere har antatt/fryktet. Det er så mange stenger som egner seg glimrende for lengdekasting med longbellysnører, at alle kan skaffe seg en stang de fint kan vinne VM med i butikkhyllene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snarere en aksept av at det spiller liten trille. Du vinner ikke noe VM med å lage et spett av en stang. Du kaster ikke nødvendigvis lengre med en stivere stang, slik mange tidligere har antatt/fryktet. Det er så mange stenger som egner seg glimrende for lengdekasting med longbellysnører, at alle kan skaffe seg en stang de fint kan vinne VM med i butikkhyllene.

Dette har du helt sikkert rett i, men det var nå egoet da. Klart at en presterer bedre om selvtiliten er på topp med egen kutta stang tilpasset ens egen sære overbevisning. Slikt blir det helt sikkert lengder av. huh.gif En har kanskje ei stang stående som kanskje kunne være litt tøffere i toppen, eller en som det fullt mulig er å redusere litt i bunndelen. Dette er vel ikke nytt, men hittil har en jo vært begrenset av ordet "handelsvanlig".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette har du helt sikkert rett i, men det var nå egoet da. Klart at en presterer bedre om selvtiliten er på topp med egen kutta stang tilpasset ens egen sære overbevisning. Slikt blir det helt sikkert lengder av. huh.gif En har kanskje ei stang stående som kanskje kunne være litt tøffere i toppen, eller en som det fullt mulig er å redusere litt i bunndelen. Dette er vel ikke nytt, men hittil har en jo vært begrenset av ordet "handelsvanlig".

Nå snakker vi om et VM i fluekasting, da antar jeg at de som kan kjempe i toppen der både har tilgang på gode stenger og selvtillit/selvinnsikt nok til å vite at det er mannen bak som teller.

Har du et godt tilpasset utstyr er det mye mer å hente på å terpe detaljer i egen kasteteknikk enn det er på minimal utstyrsflikking. Min erfaring fra egen konkurransekarriere er at det snarere er negativt for selvtilliten om man går rundt og tror at resultatene er mer avhengige av utstyret enn egen prestasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja omsider! :thumbup:

Det har jeg mast om lenge det! Den satt langt inne hos regelkomiteen, men omsider har de tatt til fornuft!

Pr dags dato finnes det faktisk ingen måte å klassifisere fluestenger på, så da blir det jo litt rart med et regelverk som krever at stanga skal være i AFTM 5! Regler som ikke forholder seg til virkeligheten fungerer vanligvis dårlig. Fluesnører klassifiseres som kjent etter vekta på de første 9,1 meter, og da må man forholde seg til dette, og ikke lage en kunstig begrensing som ikke eksisterer. Regelen om at klumpen på et fluesnøre ikke skal veie mer enn 17 gram (slik som det er i 5# cupen) er en dårlig regel, fordi det finnes ikke en slik begrensing for snører i klasse 5!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Johnny,hva mener du når du sier at det ikke finnes en måte å klassifisere fluestenger på?

Du er jo av den oppfatning av at utstyret ikke betyr noe?(Hvis jeg ikke har misforstått deg da? :) )

Så da er det jo heller ingen vits i å klassifisere utstyret?

Hvis jeg ber Bruce Richards om å lage et snøre hvor de første 9,15m veier det de skal,og de neste

9,15. veier det dobbelte så er det fremdeles et femmersnøre i dine øyne,eller?

Sier du egentlig,at det ikke finnes en begrensning for hvor mye et femmer snøre kan veie?

Tom

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Johnny,hva mener du når du sier at det ikke finnes en måte å klassifisere fluestenger på?

Det finnes i dag ingen fabrikkstandard for fluestenger, slik at produsentene har fritt spillerom til å skrive hva som helst på klingen.

Du er jo av den oppfatning av at utstyret ikke betyr noe?(Hvis jeg ikke har misforstått deg da? :) )

Vel, når det gjelder lengdekasting så har stangas stivet liten betydning, men fluesnørets egenvekt (pga luftmotstand) har derimot stor betydning. Dvs jo mer konsentrert vekta er, desto større lengdepotensiale har snøret. En 17 grams sluk går jo veldig langt da! Regelen om en vektbegrensing på 17 gram slik det er i #5 cupen vil jo i praksis si at klumpen ikke kan være lengre enn 17 meter.

Så da er det jo heller ingen vits i å klassifisere utstyret?

Det er vel en grunn til at denne regelen kom: "Standard fly rod of any make or AFTM class, maximum length 275 cm".

Hvis jeg ber Bruce Richards om å lage et snøre hvor de første 9,15m veier det de skal,og de neste 9,15. veier det dobbelte så er det fremdeles et femmersnøre i dine øyne,eller?

I følge AFTM er dette dessverre et snøre i klasse 5.

(I mine øyne er det mest riktig å bruke vekt pr lengdeenhet, slik at et femmersnøre ikke kan veie mer 1 gram pr meter. Dvs har man et snøre med klumplengde på 14 m og vekt på 17 gram, så er dette egentlig et snøre i AFTM 6.)

Sier du egentlig,at det ikke finnes en begrensning for hvor mye et femmer snøre kan veie?

Et DT-snøre med lengde på 27 meter veier ca 27 gram, og hvis dette snøret er 100 meter langt må det da nødvendigvis veie 100 gram!

Endret av Nemoura

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En begrensning på snørene går ved hva en får solgt til fluefiskere og hva en regelkomite vil godta! Er det noe poeng i å spekulere på hva du kunne lagd så lenge det aldri vil bli produsert?

Så Tom, hold opp å stille spørsmål og begynn å trene!

Du har fire uker fra til 5'er-cupen på NIH og det er stevner i både Tromsø og Kristiansand i mellomtida.

Noe annet - har du en T5'er du ikke er redd for å låne Terje? :scared:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En begrensning på snørene går ved hva en får solgt til fluefiskere og hva en regelkomite vil godta! Er det noe poeng i å spekulere på hva du kunne lagd så lenge det aldri vil bli produsert?

Så Tom, hold opp å stille spørsmål og begynn å trene!

Du har fire uker fra til 5'er-cupen på NIH og det er stevner i både Tromsø og Kristiansand i mellomtida.

Noe annet - har du en T5'er du ikke er redd for å låne Terje? :scared:

Hei på deg Åge.

Å stille spørsmål i et forum er vel en ganske naturlig sak vil jeg tro?

Å få produsert et snøre avhenger i stor grad av antallet.

Sven fikk jo produsert et DT snøre ved bestilling av minimum 50stk.

Hva en regelkomite godtar er en annen greie.

Skal vi vedde på at det der med den 17grams regelen kanskje forsvinner etterhvert?

Jeg bare gjetter selfølgelig,hva gjetter du på?

Hva om spec`n for snøret baserer seg på vekt pr. meter?

Rådet ditt er godt Åge,det er smart å trene,men å holde opp å stille spørsmål

synes jeg ikke er smart.

Har ikke Terje en T5 selv da?Jeg vet at den er kappet i toppen,men er den da ikke

tilatt å bruke?

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å stille spørsmål i et forum er vel en ganske naturlig sak vil jeg tro?

Det har du rett i Tom, men tida brukt på spekulasjoner om hvordan et snøre kunne vært lagd og likevel kalles #5 kunne vært bedre anvendt. Temaet har fulgt oss noen år nå i diskusjonene rundt 5'er-regler. Det er utrolig i og med at en aldri hører det diskutert blant dem som stiller opp i 5'er-cupen.

Utstyret i 5'er-cupen kan forøvrig ikke tilpasses.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg