Hopp til innhold
Erlendw

Foto for dummies

Recommended Posts

Siden tråden "Dagens dilemma..." skled ut for lenge siden, tar jeg like godt opp hansken og starter en ny tråd som står mer i samsvar med innholdet. Det burde gjøre det enklere å stille nye spørsmål. Tittelen på tråden skulle si det meste.

Og som Mr.Garrison, en av lærerne i South Park sier (oversatt til norsk):

"Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme folk."

Dette er tråden for oss! :msn-wink: Her er det bare å fyre løs. Håper de proffe og semi-proffe gidder å svare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Siden ingen andre har benyttet sjansen enda, så stiller jeg første spørsmål. :) Et tema som ofte blir glemt i slike sammenhenger, men som de fleste nybegynnere (og mer erfarne fotografer?) sliter med, er komposisjon. En hver fotobok refererer til det gyldne snitt og tegner opp rutenett i søkeren. Greit nok det, men det må da gå an å være litt mer konkret! Så om noen har oppdaget en "rød tråd" i hva som gjør gode fluefiskebilder, please enlighten me. :)

Kategoriser gjerne! F.eks

- Klassisk troféfiskeposering/portrett

- "Kreative vinkler"

- ?

- ?

osv osv osv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vet ikke helt med gode trofèbilder.

Men det jeg bruker mest av alt når jeg komponerer bilder er linjer.

F.eks:

En diagonal linje gjennom bildet, eller

Linjer som trekker øynene "inn" i bildet, eller leder øynene mot motivet du ønsker å framheve.

En annen ting ved f.eks. landskapsbilder er at du ikke bør ha horisonten midt i bildet, trekk den ned eller opp, alt etter hva du ønsker å framheve.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Erlend!

Dette er kjente problemstillinger hos enhver fotograf. Dette diskuterer vi også i fotoklubben. Det å fortelle andre hva som er riktig komposisjon er veldig vanskelig. Du nevner det gylne snitt som en mulig plassering av hovedmotivet. Det funker og er en god rettesnor for plassering av motiv. I tillegg er det linjer, former og gjentagelser å tenke på. Lyset, en refleks, speilbilde i vannet, og skygger er også faktorer å tenke på når det "perfekte" bildet skal taes. Eleminere uønskede forstyrrende elementer som tar fokuset vekk fra hovedmotivet(ene).

Det største problemet er imidlertid å legge vekk fiskestanga for å lete etter fisken som vaker, fisk som blir drillet og stemningen rundt en fiskermann. :msn-wink:

Vi treffes kansje i Bardu i slutten av april kansje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et godt utgangspunkt;

- del aldri bildet i to like deler. F.eks. Plasser ikke horisonten vannrett midt på - hev den, senk den. Plasser ikke en stor blomst eller plante du vil ta bilde av, loddrett midt på - flytt utsnittet til høyre eller venstre.

Noen tips i farta;

- beveg deg og møt motivet. F.eks. ned i liggende/knestående når du vil ta bilde av gakk-gakker, ovenfra og ned funker dårlig.

- gå tettere på. De fleste er redde for å ta tettere motiver, skal ha med alt.

- ikke kapp. F.eks. ikke kapp ei grein bare litt. Skal du kappe så kapp ordentlig. Ved speilbilde i vann, hvor du har med hele greina på bildet, sørg for at hele er med i vannet også. Ikke kapp kirkespiret litt, ikke kapp spolen på fisken litt...

- ikke kapp folk på anklene og leggene. FY!

- portrett og ansikt. Funker meget sjelden rett på. Flytt deg, ta det litt, mye fra siden, ovenfra, nedenfra - alt annet enn rett på.

Dette var bare kjapt innpå... :) Må dra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det største problemet er imidlertid å legge vekk fiskestanga for å lete etter fisken som vaker, fisk som blir drillet og stemningen rundt en fiskermann. :msn-wink:

Ja, det er den første store flaskehalsen. :biggrin:

Vi treffes kansje i Bardu i slutten av april kansje?

Ser ikke bort fra det.. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for alle tips så langt! Jeg har akkurat pløyd gjennom Scott Kelbys bøker, og mye av det dere sier går også igjen der. Utfordringen er å huske slike ting når man kikker inn i søkeren. Det har vært en overgang å ikke lenger bare peke og trykke. :blush:

I det siste har jeg gjennomgått fire års bildemateriale, hovedsaklig tatt med mitt gamle Canon 350D, innstilt på en eller annen auto modus. Og den neste ku**en som sier at dagens kameraer er så gode at man kan gi beng i å lære seg manuell/halv-manuelle funksjon(er), ja han kan få sette seg på den gamle kit-linsa mi. For dæven som det kameraet har funnet på mye morsomt med iso og blender. Mest sur er jeg selvsagt på meg selv, som faktisk har skrudd hjulet til "sportsmodus", en vakker solskinnsdag preget av storørret og ekte kodak moments. Da setter nemlig kameraet iso til 800. Og det gjør seg dårlig i sterk sol, og det gjør seg hvertfall dårlig på et gammelt 350D. Og det var bare første avsnitt på tabbelista... :evil:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, her er et forsøk på å beskrive noen ting som kan sjekkes for komposisjon:

1. Form og kompoosisjon

a) Er det en sterk komposisjon som drar tilskuer til bildet? Eksempelvis deler av bildet med sterk farge eller kontrast til andre deler som danner mønstre vi gjenkjenner og ubevisst liker.

Kunne det ha vært valgt annet perspektiv, avstand eller utsnitt for å bedre komposisjon?

b) Holdes blikket inne i bildet?

c) Er det naturlige linjer som øyet kan følge, og eventuellt lede inn i horisont?

d) Innholder det detaljer som holder på interessen?

e) Ødelegger noen av detaljene for komposisjon?

f) Er det skapt dybde i bildet?

2. Innhold

a) Forteller bildet noe? Historie, følelse etc,,,?

b) Er det noen punchline?

3. Teknikk

Kan billedbehandling forbedre noe dersom det grunnleggende er på plass?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nytt spørsmål:

Tokina 11-16mm f/2,8 og Canon 28mm f/1,8 USM - en mer hensiktsmessig og morsom combo å løpe rundt med, i stedet for en god normalzoom, f.eks type 17-40 f/4 eller 17-55 f/2,8 IS..? :)

(Til crop hus, selvsagt..)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis jeg måtte velge ei linse hadde det blitt normalzoomen, men som gikk så langt ned i vidvinkelområdet pengene mine tillot kombi med kvalitet. Normalområdet er det vi ser og oppfatter som er mest normalt - men som gir lite utfordringer og spenning i bildeutsnittet. Det er safe, men jeg synes det er dønn kjedelig, men nødvendig noen ganger.

Men når du tenker to linser ville jeg sørget for å få meg meg vidvinkelområdet i en av dem, f.eks i den >11mm (du har DX-format?) du nevner som gir så mange flere muligheter til å være kreativ. Men så 28mm, når den andre stopper på 16mm? Jeg ville ha beveget meg mer vekk, f.eks. en zoom rundt normalområdet mot liten tele.

Hva er kritikken på den Tokina-linsa?

Når du kikker utenom Canon, har du sett hva Sigma har?

PS; les kritikker og tester på linser!

PS2: Har ikke du vurdert makroobjektiv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

La meg først si at jeg har en skarp og fin 70-200mm og en 17-50mm kitlinse. Sistnevte skal erstattes... Jeg har sett over bildene mine og konstaterer at en stor prosentandel er tatt på 17-22mm. Derav tanken om å kjøpe en god vidvinkelzoom. Tokinaen får gjennomgående svært god omtale. Tester og brukererfaringer fra her og der skryter veldig av den. Like bra/nesten like bra bildekvalitet som dx-alternativet til canon (10-22mm), men bedre byggekvalitet og 2000kr rimeligere. 11-16mm er knapt, men man får til gjengjeld f2.8. :)

http://www.fredmiran...7&cat=40&page=1

http://www.photozone...a_1116_28_canon

Tokina har også en nesten like skarp 12-24mm f4.

http://www.dpreview....4_n15/page4.asp

28mm f1.8 USM blir ca 45mm på mitt 40D. Tanken var at en liten, lett, lyssterk og skarp normallinse kan være en grei sak å ha, mellom vidvinkel- og telezoom. Den koster litt over 3000kr ny. 35mm f2.0 er et alternativ, til litt over 2000kr. Dog med ekstra plastfølelse og støyende fokus.

Altså koker det ned til A) to objektiver, en vid.zoom og en fast til omtrent samme pris som B) en 17-55 f2.8 IS.

Macro..? Uff, ikke minn meg på om det. :glare: Har jo fått studentøkonomi! Macrolinse, stativ, fjernutløser, blitz, flere filtere, ny bag.. Mindre plass til fiskeutstyr i sekken? Legge igjen ølet i bilen? LA LA LA LA LA LA LA...!!! (fingrene i øra, blokkade blokkade) :biggrin: :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Altså koker det ned til A) to objektiver, en vid.zoom og en fast til omtrent samme pris som B) en 17-55 f2.8 IS.

A.

Opplysningen om at du har en 70-200 er vesentlig i denne vurderingen.

Macro, macro, LA LA LA LA...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har en kollega som just presis har kjøpt seg 450D,en standard pakke medfølgende kitobjektiv(18-55 ellerhvacanonofteslengerpå). Har personlig kommet med den krasse kommentaren; kast og kjøp annet :biggrin: Svaret på kommentaren er selvfølgelig -ok,men hva skal jeg kjøpe da?

Kjøper har belagt seg på maks 5500-6000,og zoom er ønskelig,noe lignende 18-200 vidden,da foto ikke kommer til å ta helt av. mao helgebilder av hytteturer,fjell og barnebarn.

høres ut som overkill med nytt kjøp,men kollegaen var med på leken.

Så, noen med erfaringer? Har sigma/Tokina noe? Blitz vet jeg ikke om kommer på listen,kanskje en liten en? Det antas også og bli en del innendørsbilder,canonfatning rundt de 50mm?

takker for tips

torleiv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har en kollega som just presis har kjøpt seg 450D,en standard pakke medfølgende kitobjektiv(18-55 ellerhvacanonofteslengerpå). Har personlig kommet med den krasse kommentaren; kast og kjøp annet :biggrin: Svaret på kommentaren er selvfølgelig -ok,men hva skal jeg kjøpe da?

Kjøper har belagt seg på maks 5500-6000,og zoom er ønskelig,noe lignende 18-200 vidden,da foto ikke kommer til å ta helt av. mao helgebilder av hytteturer,fjell og barnebarn.

høres ut som overkill med nytt kjøp,men kollegaen var med på leken.

Så, noen med erfaringer? Har sigma/Tokina noe? Blitz vet jeg ikke om kommer på listen,kanskje en liten en? Det antas også og bli en del innendørsbilder,canonfatning rundt de 50mm?

takker for tips

torleiv

Min første rigg var et 350D og en Sigma 18-200mm. Versjonen uten IS, til ca 3000kr. Den linsa er ikke å anbefale! Slarkete og lite skarp. Det finnes vistnok anstendige tredjeparts normalzoomer fra Tamron (17-50mm f2.8. Den siste versjonen har stabilisator og koster 4000kr), Sigma og Tokina. Tokinaen (16-50mm f2.8) er veldig solid, men da må han opp på 5000kr. Ellers skal Canons 17-40mm f4 L være veldig bra.

http://www.japanphot...i-vc-for-canon/

http://www.japanphot...acro-for-canon/

http://www.japanphot...-2-8-for-canon/

http://www.japanphot...0mm-f-4-0l-usm/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min første rigg var et 350D og en Sigma 18-200mm. Versjonen uten IS, til ca 3000kr. Den linsa er ikke å anbefale! Slarkete og lite skarp. Det finnes vistnok anstendige tredjeparts normalzoomer fra Tamron (17-50mm f2.8. Den siste versjonen har stabilisator og koster 4000kr), Sigma og Tokina. Tokinaen (16-50mm f2.8) er veldig solid, men da må han opp på 5000kr. Ellers skal Canons 17-40mm f4 L være veldig bra.

http://www.japanphot...i-vc-for-canon/

http://www.japanphot...acro-for-canon/

http://www.japanphot...-2-8-for-canon/

http://www.japanphot...0mm-f-4-0l-usm/

takker Erlend

kikket litt rundt og tror jeg vil komme til å anbefale canon 85mm1.8.. denne må vel være egentlig et meget anvendelig objektiv m tanke på brennvidde, lysstyrke OG pris..(og til husmorbruk :unsure: )

Tror dette vil være kanon utgangspunkt,for så og supplere en annen gang hvis behovet er der.

Erfaringer med nevnte objektiv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

takker Erlend

kikket litt rundt og tror jeg vil komme til å anbefale canon 85mm1.8.. denne må vel være egentlig et meget anvendelig objektiv m tanke på brennvidde, lysstyrke OG pris..(og til husmorbruk :unsure: )

Tror dette vil være kanon utgangspunkt,for så og supplere en annen gang hvis behovet er der.

Erfaringer med nevnte objektiv?

Du må IKKE høre på meg! :) Jeg har lite erfaring.

Dog har jeg opplevd samme problemstilling, finlest tester, stilt dumme spørsmål og spekulert noe jævlig. 85mm blir noe sånt som 110mm på crop, så det kan bli litt kjedelig å løpe rundt med den linsa alene..? Spesielt til husmorbruk. Han kommer til å få fine portrettbilder hvis han holder seg på 4 meters avstand. Men det er litt kjedelig å være låst til tele, hjemme i stua. Han kan jo spe på med en billig 24mm eller 30mm?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det enkleste og viktigste prinsippet med trofebilder er å fylle ramma med trofeet. Ta en laks, sett deg på kne, hold laksen slik at kroppen har en fin svømmefasong, sørg for at hodet på laksen er nærme ditt ansikt, og zoom inn så du får med passe deler laksekropp, gutte/jentekropp, og begge trynene.

Underregel nummer en: tørk bort blod og slim, på laksen også. Gresstuster og blader er heller ikke bra. Sørg for at fisken er blank og ren. Et skyll i elva ordner den saken.

Underregel nummer to: ta bildet ved elvebredden, ikke ved Bjølseth-campingvogna eller utenfor REMA.

Underregel nummer tre: unngå forstyrrende bakgrunn: oransje regnfrakker, plastbøtter, campingvogner, m.v. Tenk grønt, tenk mørkegrått iblandet grønt.

Unngå bilder av laks hengende i galge med blodet rennende nedover kroppen, med fiskeren stående ved siden av i stram giv akt.

Ikke brekk nakken på fisken før du tar bilde. Sørg for at det ikke er gjeller som henger utenfor når du tar bilde.

Hvis du tar bilder av levende fisk som skal tilbake kan bildet med fordel pre-komponeres, fotografen gjør seg helt klar, fisken løftes fra vannet, bildet tas mens vannet renner av fisken.

Legg bort stanga, den ender bare med å dele bildeflaten. Hvis du skal ha med stanga begrens deg til snelle og korkhåndtak.

Ta noen bilder mer eller mindre bare av fisken.

Skriver mer ettersom jeg husker flere kjepphester.

Endret av SFTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du må IKKE høre på meg! :) Jeg har lite erfaring.

Dog har jeg opplevd samme problemstilling, finlest tester, stilt dumme spørsmål og spekulert noe jævlig. 85mm blir noe sånt som 110mm på crop, så det kan bli litt kjedelig å løpe rundt med den linsa alene..? Spesielt til husmorbruk. Han kommer til å få fine portrettbilder hvis han holder seg på 4 meters avstand. Men det er litt kjedelig å være låst til tele, hjemme i stua. Han kan jo spe på med en billig 24mm eller 30mm?

Kjedelig og være låst til èt objektiv,ja...(er ikke det litt av poenget,da må man kjøpe ny :clapping: )

Til innendørs tror jeg det blir 85.....Og det ER virkelig ei husmor :closedeyes: ..

Jeg har brukt min (nikon) 85mm mye men ser 30mm kunne blitt spedd på ja.Derav hovedønske til damen,ett enkelt objektiv fra 17 til 250mm,lyssterk,billig,bra,lett og som tar kun gode bilder :blink:

Nei,hadde hun bare gått for nikon istedet :thumbup:

Hva har canon av blitzer?

(nå spør jeg mye,men det er så kjett å søke)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har selv canon 30D og ei kit linse (22-55) og canon 10-22 vidvinkel. tenker å kjøpe ei normal zoom linse. Har kanskje mest lyst på canon 17-85 is, men nå har de kommet med en 18-135 å..Noen som kjenner til forskjellene? Gode tips?

Macro ser jeg også blir nevnt. Er det noe man "må" ha? eller blir det bare ei sånn blomster på enga linse? Hva bruker dere den til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har selv canon 30D og ei kit linse (22-55) og canon 10-22 vidvinkel. tenker å kjøpe ei normal zoom linse. Har kanskje mest lyst på canon 17-85 is, men nå har de kommet med en 18-135 å..Noen som kjenner til forskjellene? Gode tips?

Macro ser jeg også blir nevnt. Er det noe man "må" ha? eller blir det bare ei sånn blomster på enga linse? Hva bruker dere den til?

Regelen er vel at stort spenn i brennvidde gir dårligere optikk. Har du tenkt over hvilke brennvidder du trenger? Jeg har hatt en 18-200mm der jeg stort sett bare brukte vidvinkelen. Den kosta meg 3500kr i sin tid. I ettertid ser jeg at det ikke var value for money!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vei ikke helt. Tenkte å bruke vidvinkelen til å få laksene til å se litt større ut ved posering, i tillegg trenger jeg en linse som blir mer allround, til vanlige jaktbilder, turer o.l. Tenker nok å kjøpe ei skikkelig zoom linse etter hvert også, 70-300 eller lignende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vei ikke helt. Tenkte å bruke vidvinkelen til å få laksene til å se litt større ut ved posering, i tillegg trenger jeg en linse som blir mer allround, til vanlige jaktbilder, turer o.l. Tenker nok å kjøpe ei skikkelig zoom linse etter hvert også, 70-300 eller lignende.

Kjøper du 17-85 brukt så får du ihvertfall mye linse for pengene. Akkurat nå ligger det en til 1600 kr på foto.no !

Jeg har den linsa sjøl og er egentlig godt fornøyd. Bruker den på 40D og må vel si at de fleste bildene mine blir tatt lavt i zoomområdet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Har holdt på med foto en del år alt. Men jeg må innrømme at jeg kjøper en del bøker for å lære mer.

(Man blir aldri utlært innen foto)

Har lagt med et bilde av en bok som er utrolig fin. Og den tar for seg de viktigste tingene som man må tenke over for å få flotte bilder. Anbefaler den på det sterkeste for dem som har lyst å få bedre bilder på fisketurene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg