Hopp til innhold
MaxGLX

Canon EOS 7d - Erfaringer?

Recommended Posts

Har et EOS 350d fra før, men føler meg klar for å avansere. Vurderer sterkt 7d og lurer på om noen har høstet erfaringer fra dette kameraet?

Max

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

En filmkollega av meg kjøpte dette for noen måneder siden, og har ingenting annet enn godord å si om kvaliteten på filmfunksjonen. Når det gjelder fotoegenskapene, så skal visstnok disse også være upåklagelige. Jeg ser at 7D kommer heldigere ut enn D300s i flere tester online.

Dersom filmfunksjonen er interessant, anbefaler jeg at du tar en titt her: http://vimeo.com/channels/eos7d

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Bestekompisen min/kollega reiser verden rundt og filmer skikjøring. Han har 1 7D i sekken, sammen med mye annet. Dvs filmkvaliteten på kamera er fantastisk ( i riktig lys vell og merke). Samtidig som bildefunksjonen er av ypperste klasse.

Ikke noe å tenke på spørr du meg!!!

Lange avhandlinger om kamerat finner du på nett, er det noe spesifikt er det bare å si i fra ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg hadde også 350D før, men kjøpte meg et 40D i julegave til meg selv.

Semiproft kamera som er i en helt annen klasse enn 350/450D osv. Når jeg tok de første bildene med kameraet ble jeg sjokkert over hvor stor forskjellen var på bildekvaliteten. Så klart, så detaljert, så perfekt...

Om du oppgraderer til 50D eller 7D tror jeg ikke du kommer til å angre ett sekund. For meg, som er hobbyfotograf, duger 40D lenge. Det er i allefall et langt skritt fra nybegynnerkameraene til semiproft hva angår bildekvalitet.

Men husk, optikk betyr mer enn hus.

Har lagt ut noen bilder tatt med kameraet her, foto.no

4 siste bildene er tatt med 40D.

Endret av Hoaas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg hadde også 350D før, men kjøpte meg et 40D i julegave til meg selv.

Semiproft kamera som er i en helt annen klasse enn 350/450D osv. Når jeg tok de første bildene med kameraet ble jeg sjokkert over hvor stor forskjellen var på bildekvaliteten. Så klart, så detaljert, så perfekt...

Om du oppgraderer til 50D eller 7D tror jeg ikke du kommer til å angre ett sekund. For meg, som er hobbyfotograf, duger 40D lenge. Det er i allefall et langt skritt fra nybegynnerkameraene til semiproft hva angår bildekvalitet.

Men husk, optikk betyr mer enn hus.

Har lagt ut noen bilder tatt med kameraet her, foto.no

4 siste bildene er tatt med 40D.

Har selv et 40D og er kjempefornøyd. Men opplevde du virkelig så mye større bildekvalitet med samme optikk mellom de to kameraene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har selv et 40D og er kjempefornøyd. Men opplevde du virkelig så mye større bildekvalitet med samme optikk mellom de to kameraene?

Hei!

Gikk fra 400D til 7D for et par måneder siden. Testet det nye kameraet med kit-linsa som fulgte med 400D, og jeg synes det er stor forskjell i kvalitet selv med samme optikk (uten at jeg har sammenliknet bilder direkte). Brukte det i helga med 70-200 linsa og tok 'action' bilder i relativt dårlig lys under en håndball kamp, og kan ikke si annet enn at det imponerer.

Har ikke fått testet filmfunksjonen skikkelig enda, men det ser virkelig lovende ut :clapping: .

Raymond

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var enorm forskjell, på alle måter! Fargegjengivelsen, detaljer kom MYE bedre fram, skarpheten osv. Jeg ble selv sjokkert når jeg så hvor stor forskjell det var, med samme optikk.

Jeg trodde ikke forskjellene skulle være så stor at man så det tvert, uten å måtte zoome inn på bilder, men.

Kvalitetsfølelsen er jo også noe helt annet på 40D kontra 350/450 osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har et EOS 350d fra før, men føler meg klar for å avansere. Vurderer sterkt 7d og lurer på om noen har høstet erfaringer fra dette kameraet?

Max

Tuusen takk for innspill. Dere har bestemt meg :clapping:

Max

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tok overgang fra 350D til 40D i sommer, og ble skamfornøyd. ALT er bedre med dette huset. Å gå fra 350D til 7D er nesten for drøyt! :msn-wink:

Men det store sjokket kom da jeg hentet frem en 70-200mm f4 L fra under juletreet, og begynte å knipse. Den får min gamle sigma 18-200mm til å fremstå som en hurtigsvarpremiekikkert.. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tok overgang fra 350D til 40D i sommer, og ble skamfornøyd. ALT er bedre med dette huset. Å gå fra 350D til 7D er nesten for drøyt! :msn-wink:

Men det store sjokket kom da jeg hentet frem en 70-200mm f4 L fra under juletreet, og begynte å knipse. Den får min gamle sigma 18-200mm til å fremstå som en hurtigsvarpremiekikkert.. :biggrin:

Hehe! Det kan jeg tro på, hadde selv en Sigma 18-200 tidligere, dårlig optikk sammenlignet med Canon 24mm f2.8.

For en som meg, med et begrenset fotobudsjett, så var 40D eneste alternativ. Og jeg er også Canonfornøyd :thumbup:

Vurderer en sigma 17-70mm f2.8 som tilleggsobjektiv..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En stund siden denne tråden var aktiv, men stadig like spennende.

Har vurdert å pensjonere min snart 6 år gammle 350d. Vurderer alt fra 50D, 7D, ja til og med 5D mkII. Da pga fullformat. Det blir er jo en del penger å legge i kamerahus,

men har en del okey optikk som fortjener en bedre venn. Sitter med en 16-35mm som egentlig krever en 5dmkII om jeg skal få ut potensialet i den. Skulle jeg gå for 7d kan jeg jo like godt selge denne og heller satse på 10-22mm ef-s.

Noen som har nye tips/forslag å komme med i denne saken? Evt. ta min 16-35 i bytte mot noe interresant? :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Valgte 7d pga mer værbestandig hus. Brukte det en uke i ekstremforhold på Kamsjatka. Mye fukt. Frost. Og en syklon som varte i tre dager. Raftet 10 mil. En linse og et reservekamera tok kvelden. Men ikke 7d'en. Tipper 5d hadde slitt. Men du må kjøre ekstern lyd via trådløse mygger! Blir en dokumentarfilm av turen som kommer på tv om kort tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den store forskjellen mellom 7D og 5D er at 7D har egenskapene til 1D, bare at det er cropsensor. Det er et rått actionkamera, mens 5D blir et litt "seigere" kamera.

Jeg hadde uten tvil gått for 7D framfor 5D, hvis det kun er det at det er fullformat og at du har objektiv liggende i fullformat som er avgjørende :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har 7D selv og brukt det i over ett år nå, har ikke noe negativt å komme med, annet enn at jeg skulle ønske fullformat for å få utnytta L-serie optikken optimalt. Selv kjøpte jeg bare kamerahus siden jeg hadde optikk fra før og kitobjektivet man får kasta etter seg er det en grunn til at man får kasta etter seg. Så for å få full glede av det trenger du optikk på linje med kameraet også, da blir det fort litt dyrere enn man kanskje i utgangspunktet så for seg. Men som det blir nevnt over her, huset er værbestandig som bare det, mener å ha lest at det er det som er mest værbestandig av det Canon har produsert så langt.

Noe av det jeg liker best er at man kan pumpe opp isoen ganske bra sammenlignet uten at det slår ut som støy på bildene, og det kommer jo godt med om man lusker ut i skauen i skumringstimene i "norsk vær".

I tillegg har den en utrolig hastighet på burst så man får mange sjanser til å treffe "øyeblikket" om ting skjer fort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Valgte 7d pga mer værbestandig hus. Brukte det en uke i ekstremforhold på Kamsjatka. Mye fukt. Frost. Og en syklon som varte i tre dager. Raftet 10 mil. En linse og et reservekamera tok kvelden. Men ikke 7d'en. Tipper 5d hadde slitt. Men du må kjøre ekstern lyd via trådløse mygger! Blir en dokumentarfilm av turen som kommer på tv om kort tid.

Det ble en veldig bra film, fikk heldigvis presset svigerfamilie til å prioritere fiskefilm i påsken :) Var det 7D du brukte i drittværet også? Ingen beskyttelse ?

Jeg har kjøpt 60D og er veldig fornøyd sålangt. Liker veldig godt at den er litt mindre fysisk enn 7D. Minuset er vel grovt sett at den er litt tregere, samt mindre værbestandig hus.

Jeg er veldig interessert i tips til gode videoobkjektiv til disse kameraene!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

7Den måtte tåle en del vann, både fra regn og sjøsprøyten fra raftingen... Jeg hadde opprinnelig et undervannshus, men dentlå igjen i tollen i Moskva. Sammen med resten av utstyret mitt. Men under det virkelige griseværet, ble det pakket i en vanntett sekk. I stedet brukte jeg Gopro Hero. Det kan brukes til en del klippebilder, men ikke til lyd, med mindre du har ekstern lydopptaker.

Det er jo krevende å fokusere med standard Canon-linser. Kjøp en LCD-viewfinder, så har du bedre kontroll. På en slik tur, der mye skjer på kort varsel, og du må nå både langt (bjørn som dukker uventet opp, laks som hopper) og kort (landing av fisk, intervjuer etc), er det veldig anvendelig med zoomlinse som strekker seg fra supervidvinkel til lang tele. Du mister en del skarphet med slike linser (feks 18-300), men det er først og fremst en diskusjon for stills - ikke video. Forøvrig hjelper det lite om bildene hadde blitt skarpere med en fast 400 mm, dersom bjørnen løper i buskene mens du skifter objektiv....

Jeg heller mot å velge det praktiske, foran det tekniske optimale gitt tid til planlegging, noe man sjelden har.

Jeg bruker vanligvis også en monopod (som også lå igjen i Moskva), slik at det blir noe stødigere. Men for all del, kjøp linser med bildestabilisator. Forskjellen på video er enorm.

Til mer planlagte settinger er en fast 50 mm aldeles utmerket. I godt lys kan faktisk fokuspunktet bli for snevert...

60D er supert. Huset tåler ikke like mye (mitt har gått rett i steinura og funket like fint), og eneste praktiske forskjell du vil merke er antall stillbilder i sekundet.

Merk at Canon har varslet noen linser med video-fokusring, altså en fokusring laget mer for video, enn for stills (mindre rykkete). Disse linsene skal være rett rundt hjørnet.

Jan O.

Det ble en veldig bra film, fikk heldigvis presset svigerfamilie til å prioritere fiskefilm i påsken :) Var det 7D du brukte i drittværet også? Ingen beskyttelse ?

Jeg har kjøpt 60D og er veldig fornøyd sålangt. Liker veldig godt at den er litt mindre fysisk enn 7D. Minuset er vel grovt sett at den er litt tregere, samt mindre værbestandig hus.

Jeg er veldig interessert i tips til gode videoobkjektiv til disse kameraene!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

7Den måtte tåle en del vann, både fra regn og sjøsprøyten fra raftingen... Jeg hadde opprinnelig et undervannshus, men dentlå igjen i tollen i Moskva. Sammen med resten av utstyret mitt. Men under det virkelige griseværet, ble det pakket i en vanntett sekk. I stedet brukte jeg Gopro Hero. Det kan brukes til en del klippebilder, men ikke til lyd, med mindre du har ekstern lydopptaker.

Det er jo krevende å fokusere med standard Canon-linser. Kjøp en LCD-viewfinder, så har du bedre kontroll. På en slik tur, der mye skjer på kort varsel, og du må nå både langt (bjørn som dukker uventet opp, laks som hopper) og kort (landing av fisk, intervjuer etc), er det veldig anvendelig med zoomlinse som strekker seg fra supervidvinkel til lang tele. Du mister en del skarphet med slike linser (feks 18-300), men det er først og fremst en diskusjon for stills - ikke video. Forøvrig hjelper det lite om bildene hadde blitt skarpere med en fast 400 mm, dersom bjørnen løper i buskene mens du skifter objektiv....

Jeg heller mot å velge det praktiske, foran det tekniske optimale gitt tid til planlegging, noe man sjelden har.

Jeg bruker vanligvis også en monopod (som også lå igjen i Moskva), slik at det blir noe stødigere. Men for all del, kjøp linser med bildestabilisator. Forskjellen på video er enorm.

Til mer planlagte settinger er en fast 50 mm aldeles utmerket. I godt lys kan faktisk fokuspunktet bli for snevert...

60D er supert. Huset tåler ikke like mye (mitt har gått rett i steinura og funket like fint), og eneste praktiske forskjell du vil merke er antall stillbilder i sekundet.

Merk at Canon har varslet noen linser med video-fokusring, altså en fokusring laget mer for video, enn for stills (mindre rykkete). Disse linsene skal være rett rundt hjørnet.

Jan O.

Takk for gode tips! Hvilken viewfinder bør jeg kjøpe da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det hadde vært veldig moro å prøvd filmfunksjonen i 7D. Har nå en 40D og når jeg er på tur har jeg med videokamera og G10 for å spare litt på vekt. Videokameraet og 40D blir for mye. Hadde jeg hatt en 7D eller 550D eller et kamera som du kan filme i HD med hadde jeg sluppet å ta med videokameraet. Da hadde jeg greid meg med speilrefleksen. En ting er mindre enn to :thumbup:

Hmmmm...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eller 60D - samme Full HD som 7D, men mindre og mer kompakt hus. Oppfølgeren til 4D

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10012297

Del dette innlegget

Lenke til innlegg