Hopp til innhold
Pjakkur

Videokamera - erfaringer?

Recommended Posts

Har et fire-fem år gammelt DV-kamera som begynner å skrante og må lukte på noe nytt. Med dagens store TV´er er det vel vanskelig å komme utenom HD. Ser for meg å bruke opptil 7-8000 og det bør kunne brukes i moderat belysning innendørs.

Utfordringen er at det er altfor mange modeller og merker å velge mellom. Er det noen som har / har prøvd noe som kan anbefales?

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har et fire-fem år gammelt DV-kamera som begynner å skrante og må lukte på noe nytt. Med dagens store TV´er er det vel vanskelig å komme utenom HD. Ser for meg å bruke opptil 7-8000 og det bør kunne brukes i moderat belysning innendørs.

Utfordringen er at det er altfor mange modeller og merker å velge mellom. Er det noen som har / har prøvd noe som kan anbefales?

Terje

Canon HF200 med 0,4 lux er ikke dum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selv har vi i min fiskeforening Skitt Fiske Lillesand nettopp gått til anskaffelse av JVC GZ HD 320 B.Dette er ett full HD kamera med 120GB hardisk.Direkte oppkobbling til Youtube etc.

Meet enkelt å bruke å koster veiledene 7490 Kr.Leter man på de store siden til Lefdal elkjøp,etc så ligger det på 5990 internettpris.

Uansett så er vi veldig godt fornøyd med dette JVC kameraet,enkelt og greit å bruke,og det var vår forutsettning!

Hilsen Kjaka. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det eneste jeg har å utsette på JVC er det håpløse TOD filformatet. Tungt å jobbe med hvis man skal gjøre litt "proff" redigering.

Personlig ville jeg nok godt for en Canon løsning. Synes de er best i det prissjiktet.

Endret av tmags

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk til alle for tips og innspill!

Skal ta en runde i sjappene og på nettet.

Går ut fra at det er relativt store mengder data som skal gjennom PC´en når en skal konvertere filer og brenne HD-film over på DVD - stiller det spesielle krav til PC´en eller holder det med en 2-3 år gammel "halvslapp" en?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bare for å korrigere litt; Brenne HD filmer til DVD går ikke. Da må man først konvertere til SD film. Hvis man skal "lage" HD må man brenne til Blue-Ray eller HD video (sistnevnte er vel ute av dansen)

Får å jobbe med ukomprimert HD må det nok bra med "datakraft" til. Det går med en litt slapp maskin, men det kan risikere at maskinen må "kode" selv korte filmer over natta....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva med Sony sine HD kameraer?

Har selv et DV Sony Handycam med litt ekstra utstyr og har brukt det relativt hardt.

Jeg har filmet mye skogsfugljakt, også i duskregn og snøvær. En god del isfiske ned til -10 til -15 grader (derfor tape og ikke harddisk). Fisketurer ved sjø og elv, og ALDRI hatt noe tull med kamera. Det virker like godt idag.

Mulig jeg var veldig heldig med akkurat dette kamera, og derfor har stor tro på Sony sine kameraer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruker Sony jeg også og er veldig fornøyd.Skulle jeg kjøpt kamera i dag hadde jeg nok begrenset "søket" til Canon eller Sony...siden det er to store og "solide merker" .

Sony slipper en bunke nye kameraer nå.Mest interessant (for min del :blush: ) er at noen kommer med Høyhastighetsopptak. :thumbup:

http://www.akam.no/artikler/videokameraer_...vidvinkel/74173

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg