Hopp til innhold
Asbj.R.

Alta 2010

Recommended Posts

Nei å nei! Atter en gang klarer de å la være å trekke mitt navn opp av hatten!

Grattis og skitt fiske til de heldige!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvor mange er det i år som skal fiske på bikkja til naboen? msn-wink.gif

Godt at dette blir ryddet opp i, dette er jo helt texas mht registreing av totalt ukjendte individer som hunder, katter , marsvin mv. Få plassert søknaden på en gyldig person med en minimumsalder, og sett krav om at personen som får tildelt kort er personen som fisker. Handel med kort fra denne tildelingen med det som hensikt å skaffe seg tilgang til fiskeplass mot godtgjørelse, byttehandel eller skaffe seg fordeler på annen måte, må det settes en stopper for. Likeså overføring av kort mellom personer. Kort som ikke vil bli benyttet av person som det er blitt tildelt skal returneres til utsteder for omfordeling til neste person på lista.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Slik jeg ser det blir det nok en løsning med støttemedlem som betaler kontingent og får være med trekning av kort.

Hvis de skal fjerne summen du betaler for å være med på trekning idag, så kan jeg love dere det blir texas. Når 5 000 er med på trekning som koster 100 kr stk, så sier det seg selv at alle kommer til å melde seg på. Selv om de ikke er interessert i laksefisket selv, det er jo gratis, og de kjenner vel alltids noen som er delvis interessert.

Tidligere var det fiskeinteresserte som satt og venta spent i kinosalen, mens bingokulene snurret. Det er synd at det utviklet seg til å bli en konkurranse om å ha flest mulig stråmenn, for så å selge kortene til høyeste pris. Dette er heldigvis ikke mulig idag.

Som andre også sier her, så begrunner jo lotteritilsynet greia med at markedsprisen er høyere, og at man derfor har en "gevinst" ved videresalg. Det er bare tullprat, for det er ikke mulig å selge kortene videre idag.

Gratulerer til de som fikk kort i utenbygdstrekninga, nå venter vi bare spent på trekninga for de lokale :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tviler på at A.l.i har lov til å utestenge utebygds fra fisket. Er ikke de også berørt av finnmarksloven som sier at ALLE skal ha tilgang? eller er altaelva utenfor?? Noen her som vet hvor stor del av altaelva som er Fefo-eiendom?

Alta og Tana står utenfor Finnmarksloven. Reindriftsloven står langt over Finnmarksloven. Finnmarksloven gjør ikke livet bedre for den gjennomsnittlige Finnmarking.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Akkurat nå er jeg for markedspris.

Må nok i banken i morgen for å høre hva jeg kan få lånt på huset, så får vi se hvor langt det rekker, kanskje til 1/2 døgn på Mikkeli eller Nedre Scierra?

Gratulerer til de heldige vinnere...................

Endret av Tres Bien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:clapping: :clapping::clapping: Samboeren til sønnen min var den heldige og heldigvis er

hun ikke fiskeinterssert , så kortet blir overført til oss. :biggrin: Får håpe det blir noe

annet enn Raipas seint i august.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Akkurat nå er jeg for markedspris.

Må nok i banken i morgen for å høre hva jeg kan få lånt på huset, så får vi se hvor langt det rekker, kanskje til 1/2 døgn på Mikkeli eller Nedre Scierra?

Gratulerer til de heldige vinnere...................

Yes yes og atter yes... med 3 på trekning klarte vi et treff,,, fikk 3 døgn i august 10-13... blir konge det...

Men... 3-4 lapper går det.. + + ... yes yes yesssssss... føler med dere alle som ikke fikk kort i år...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:clapping::clapping::clapping: Samboeren til sønnen min var den heldige og heldigvis er

hun ikke fiskeinterssert , så kortet blir overført til oss. :biggrin: Får håpe det blir noe

annet enn Raipas seint i august.

Overføre kortet?

Var det ikke akkurat det det skulle bli slutt på?

Betyr det at alt er som før, at man kan engasjere en masse folk til å registrere seg for å sikre seg et kort som man kan få overført til seg selv?

Jeg trodde at ett av tiltakene for å unngå et enkelte fiskere stiller med 20 - 30 kandidater til trekning, var nettopp at det skulle være umulig å overføre kort.

Her synes jeg ALI kunne lagt ut reglene på sine nettsider slik at man vet hva som gjelder før man søker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Overføre kortet?

Var det ikke akkurat det det skulle bli slutt på?

Betyr det at alt er som før, at man kan engasjere en masse folk til å registrere seg for å sikre seg et kort som man kan få overført til seg selv?

Jeg trodde at ett av tiltakene for å unngå et enkelte fiskere stiller med 20 - 30 kandidater til trekning, var nettopp at det skulle være umulig å overføre kort.

Her synes jeg ALI kunne lagt ut reglene på sine nettsider slik at man vet hva som gjelder før man søker.

Ali driter i hvem som fisker bare de får betalt. Koster vel bare en høvding ekstra hvis man ønsker å overføre kortet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ali driter i hvem som fisker bare de får betalt. Koster vel bare en høvding ekstra hvis man ønsker å overføre kortet.

Du får det til å høres så jævlig fantastisk ut! Stort sett negativ til det meste..

På utenbygdsfiske er det fortsatt lov å overføre kort, ikke for lokale.

Problemet med stråmenn er så å si ikke-eksisterende på utenbygdstrekninga, på den lokaletrekninga ser vi nå resultater av tiltakene som er gjort for å unngå stråmenn. I 2007 var det opp mot 5000 påmeldte, i år var det 3500.

Endret av Hoaas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det bare meg, eller minner denne trekningen veldig mye om Tufte Johansen og Eias "Ekstra Joker Nord"?

"Hvis du hadde kunnje reglan, så hadde du visst at...":clapping:

Endret av Håvard Stubø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du får det til å høres så jævlig fantastisk ut! Stort sett negativ til det meste..

Problemet med stråmenn er så å si ikke-eksisterende på utenbygdstrekninga, på den lokaletrekninga ser vi nå resultater av tiltakene som er gjort for å unngå stråmenn. I 2007 var det opp mot 5000 påmeldte, i år var det 3500.

Ja når det gjelder Altaelva er jeg negativ til det meste. Forbaska oppblåst pampestyre som driver å selger finnmarks ressurser til høystbydende. Motbydelig i mine øyne. Må jo være jæææææææææææææææææævli artig å være laksefisker i Alta...

Endret av Repparfjording

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda,

men overföringsregler for utenbygdsboende har vaert publisert fra ALI sist höst på websiden. Og det er nå andere saisongen at overföring for innenbygdsboende var forbudt.

Forresten gratulerer jeg hoaas ?!?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke enig med deg med det at det er lite stråmenn på utenbygds trekning. Mange med penger som sørger for at kanskje ti - femten venner er med på utenbygdstrekninga. ALI burde gjøre akkurat det samme på utenbygdstrekninga som for de lokale , ikke tillat og overføre kort og en utenbygdsmedfisker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt greit for utenbygdsboende mot et gebyr på kr.1000 iflg. ALI `s regler. Har sjekket dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt greit for utenbygdsboende mot et gebyr på kr.1000 iflg. ALI `s regler. Har sjekket dette.

Var det jeg også mente..... Som sagt... Helt greit med stråmenn så lenge ali tjener penger... Må jo ta inn litt for å betale lønna til formannen....

står følgende i brevet som lotteritilsynet sendte ali tidligere i vinter "De lokale får ikke overføre kortet til andre, mens utenbysfiskerne kan overføre kortet til andre mot et gebyr på kr 1000"...

Endret av Repparfjording

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var det jeg også mente..... Som sagt... Helt greit med stråmenn så lenge ali tjener penger... Må jo ta inn litt for å betale lønna til formannen....

står følgende i brevet som lotteritilsynet sendte ali tidligere i vinter "De lokale får ikke overføre kortet til andre, mens utenbysfiskerne kan overføre kortet til andre mot et gebyr på kr 1000"...

Det stemmer at utenbygds enda kan overføre kort. Dette er fortsatt lov, grunnet at det ikke er like enkelt for mennesker som ikke bor i Alta og nabokommunnene å få kabalen til å gå opp mtp fiske i altaelva, om de skulle få kort. Og da er muligheten å overføre kort et gode de har. Men hvis ALI unngår lotteritilsynet hvis dette ikke tillates mer, ja da må jo det bli den enkleste løsninga.

Det er greit at du absolutt skal mislike Altaelva, jeg fisker veldig lite laks selv, det er kun i Altaelva de årene vi har fått døgn. Men å spre rundt seg med tull og tøys som du gjør er jo helt tåpelig.

Tror du ALI hadde gjort tiltak for å fjerne stråmenn og forby overføring av kort om de i hovedsak var ute etter å tjene mest mulig penger, og driter i hvem som får fiske så lenge de får pengene??

Og det er vel heller ikke på utenbygdstrekninga de tjener mest penger..

Men du har helt rett i en ting, det er JÆVLIG artig å være laksefisker i Alta :D

Endret av Hoaas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda,

men overföringsregler for utenbygdsboende har vaert publisert fra ALI sist höst på websiden. Og det er nå andere saisongen at overföring for innenbygdsboende var forbudt.

Forresten gratulerer jeg hoaas ?!?

Hepp! Ble nr 24 i årets trekning, 10 år siden sist man var så høyt oppe på lista :D

Langstilla 21. juli!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hepp! Ble nr 24 i årets trekning, 10 år siden sist man var så høyt oppe på lista :D

Langstilla 21. juli!

Hørte rykter om at det var Bollo som var sonen i år :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hørte rykter om at det var Bollo som var sonen i år :msn-wink:

Kanskje Bollo var sonen på trekninga ja , men om det blir det fiskemessig er jo noe annet :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal fiske mye i Altaelva denne sommeren... ingen krem kort.. men det gikk bra... selv for en utenbysfisker.

Nesten alle som virkelig ønsker seg en tur til Altaelva for å fiske gjør det som er mulig for å ordne seg kort.

Di lokale som får kort kan ta med en utenbys fisker. Selv så gjør jeg det som må gjøres for å lykkes med å få kort, alt av familie og venner er på trekning utenbys eller lokalt. Det svir på kontoen,,, Men det gir så mye for den eller di dagan som kan komme når du er med.

Er det umoralsk eller dårlig gjort å alliere seg med flest mulig for å få fiske i Alta ? NEI.. her er det som trekninga i Repparfjordelva samt alle andre elver.. det koster å drive i dette gamet.. Du må ha litt flaks,,, både på trekning og i elva.

At det er dyrt i Altaelva er sikkert,, men den er også verdt det når du har opplevd litt av det hun kan tilby en tulling med stanga i handa 18 timer.. 4 timer soving og nye 18 timer... 4-5 timer på øyet... og nye 18 timer... med 3 døgnskort.. ååå dæven di uke kortene... 5 døgn....

Om pengene som brukes for å få kort går til å lønne ALI eller Vakthold i Repparfjorelva når jeg er der så er det helt greit.

Det er bare noen uker nu så starter det opp... lykke til om det er i Altaelva eller Repparfjordelva det fiskes, æ kommer.. om så med bussen..

.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For å si det sånn, så er det ikke BARE laksefiske jeg gleder meg til når jeg skal på døgn i elva. Det er fantastisk fin natur å være i, et kjempesosialt lag med likesinnede, pils, kaffe og cognac i midnattsol. Det er bare helt spesielt.

Selvsagt, at man skal fiske i en av verdens beste lakseelver, er nok grunnen til at det kiler ekstra i magen dagene før man skal på døgn :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er greit at du absolutt skal mislike Altaelva, jeg fisker veldig lite laks selv, det er kun i Altaelva de årene vi har fått døgn.

Misliker ikke altaelva,men måten den blir drevet på....

Men å spre rundt seg med tull og tøys som du gjør er jo helt tåpelig.

Tull og tøys??? Unnskyld meg,men sitter du på stortinget eller noe sånt?? Er jo ikke nødvendigvis tull og tøys bare fordi du er uenig. Jeg mener det jeg skriver. Den måten Altaelva blir drevet på synes jeg er forkastelig.

Tror du ALI hadde gjort tiltak for å fjerne stråmenn og forby overføring av kort om de i hovedsak var ute etter å tjene mest mulig penger, og driter i hvem som får fiske så lenge de får pengene??

jepp!

Og det er vel heller ikke på utenbygdstrekninga de tjener mest penger..

Tja... 400kr pr søker... for å registrere navn og adresse... Nesten like imponerende som omregistreringsavgift på biler...

Men du har helt rett i en ting, det er JÆVLIG artig å være laksefisker i Alta :D

Ja,kanskje det ene døgnet man får fiske i året... Men å være bosatt i alta og måtte se på andre fiske laks hele sommern... not that fun...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg