Hopp til innhold
silver and grey

Jan Erik Granbos nye film er her!

Recommended Posts

Jeg er trønder og DDE er totalt ute etter min smak. Har ALDRI likt musikken :mad2: og jeg rett og slett HATER den :scared: . Slik er det vil med filmer også? Men jeg trodde vi som liker fluefiske/kasting, også likte filmene av emnet. Slik er det nå ikke :mellow: .

Sluker nesten alt av emnet på dvd, og da først om fremst de norske og skandinaviske. Synes de ikke står tilbake for noen utenlandske dvder.

Trout Bumflimene blir for masete :blink: , med urolig kameraføring og MTVstil. Har samtlige av dem. Flott da med Granbo og Mortensen med sin stil og flotte kameraføringer. Slik liker jeg :thumbup: . Likte og filmen med Ed Ward og Skagitkasting :biggrin: .

Godt å høre :msn-wink: Sluker også alle fluefiske/kaste/binde dvd`er rått og tror jeg har en av kongerikets største samlinger(har 28 dvd`er om speycasting).Er også helt enig med deg om trout bum filmene........de er så fancy at man får gele i håret av dem..........menmen,det koker vel ned til at vi alle er forskjellige og liker forskjellige filmer...........De speycastfilmene jeg setter mest pris på er:CND-The art of speycasting,Spey masterclass m Derek Brown,Advanced skills of speycasting m Andy Murray,Scott Mackenzie`s Masterclass,Flycasting for trout & salmon m Hugh Falkus,Speycasting made easy m Ally Gowans og Speycasting & Salmonfishing m Michael Evans.........litt gammeldags vil kanskje enkelte si,men jeg digger dem :clapping: Liker desverre ikke så godt de skandinaviske,kanskje bortsett fra Gøran Anderssons gamle klassiker og svenske Black Shadows` Salmon.............hadde vært gøy med norsk speyfilm om langlinekastig :thumbup::thumbup:

Keep on Rockin`

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

.............hadde vært gøy med norsk speyfilm om langlinekastig :thumbup::thumbup:

Mistenker at det kommer. Gi det litt tid bare...

Forøvrig samstemmer jeg i din tidligere uttalelse om at vi som holder kurs ikke må glemme historikken bak de ulike teknikkene, og gjerne omtale/trekke frem opphavsmennene slik de fortjener. Det er flott å være stolt av sitt eget, ennå flottere å kreditere de som krediteres bør.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så filmen i dag.. Det er en dyktig kaster, uten tvil.. Litt Syrstad aktig teknikk. Fikk demonstrert en hel rekke fancy totalt unødvendige kast, men imponerende å se på...

Jeg tror nok de fleste kast har sin misjon i gitte situasjoner. Blir feil å kalle det totalt unødvendige kast synes jeg.

Mistenker at det kommer. Gi det litt tid bare...

Forøvrig samstemmer jeg i din tidligere uttalelse om at vi som holder kurs ikke må glemme historikken bak de ulike teknikkene, og gjerne omtale/trekke frem opphavsmennene slik de fortjener. Det er flott å være stolt av sitt eget, ennå flottere å kreditere de som krediteres bør.

Jan.

Ingen nevnt.....ingen glemt :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da den skandinaviske stilen er den stilen som har flest utøvere, er det naturlig at alle filmene som lages er av denne stilen.

Syrstadbrødrene, Mattias Drugge, Henrik Mortensen, Gøran Andersson, Jan Erik Granbo med mange flere bruker skandinavisk stil. Derfor er det vel naturlig at denne stilen har flest utøvere, da de som lærer bort kasting og gir dvder er utøvere av det moderne speykastet.

Man kan heller ikke glemme at den skandinaviske stilen er overlegen den klassiske når det gjelder kastesituasjoner i elva.

Ofte er det vegetasjon helt ned til elvekanten, og da er det vanskelig å vinkle ett klassisk kast ut slik som ett moderne kast.

Klumpesystemet er totalt overlegent.

Har prøvd det klassiske kastet og sett filmer om emnet. Det blir for gammeldags etter min smak. Passer ikke min kastestil og mine raske stenger i det hele tatt. Slik er det bare.

Men har ikke noe problem med å forstå at noen foretrekker klassisk kasting. Man må gå for det man liker og kan.

Men å se en Granbofilm er noe som kan anbefales uansett kastestil. Fin natur og elv i tillegg. Har forøvrig bestilt en film med Scott M. Blir ok det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da den skandinaviske stilen er den stilen som har flest utøvere, er det naturlig at alle filmene som lages er av denne stilen.

Hvordan vil du definere det du kaller for "den skandinaviske sitilen"? Hvor lang skal kastevekten/klumpen vere for å komme under din definisjon som skandinavisk stil? Hvor lang skal kastevekt/klumpen måtte vere før man beveger seg bort fra det som ikke er såkalt "skandinavisk stil"? Hvor lang/kort skal momentene i kasteutførelsen vere før du karakteriserer kastet som "moderne skandinavisk" eller som et "tradisjonellt speykast" En norgesmester i lengdekasting tohånds som bruker klump på over 20 meter og laaange kastebevegelser, kaster han "skandinavisk stil" eller "tradisjonell stil" eller kanske en hybridstil tilpasset utstyret og sine fysiske preferanser og anatomi? Hva er hva?

Syrstadbrødrene, Mattias Drugge, Henrik Mortensen, Gøran Andersson, Jan Erik Granbo med mange flere bruker skandinavisk stil. Derfor er det vel naturlig at denne stilen har flest utøvere, da de som lærer bort kasting og gir dvder er utøvere av det moderne speykastet
.

Hvor har denne såkalte stilen flest praktiserende utøvere? I skandinavia? På verdensbasis?Hvor mange utøvere av tohåndskasting tror du det er i Skandinavia? På det amerikanske kontinentet? I Storbritannia? Europa forøvrig? Eller i Asia? Hvor mange amerikanske utøvere tror du forresten praktiserer forskjellige typer "skagit-kast" som ikke kommer inn under verken "moderne skandinavisk stil" eller "tradisjonell speykast" Elller kommer de faktisk inn under noen av disse...? :msn-wink: Hva snakker vi om her? :unsure:

Man kan heller ikke glemme at den skandinaviske stilen er overlegen den klassiske når det gjelder kastesituasjoner i elva

Det er en for meg en vel bombastistik uttalelse. Igjen; hva definerer du som såkalt "skandinavisk stil"? Jeg skjønner at for de aller fleste er det lettere å vinkle en typisk kort klump 90 grader enn en typisk langline med over 20 meter kastevekt, for ikke å snakke om en DT. Men hva er typiske såkalte "kastesituasjoner"? Dette er særdeles individuellt alt etter hvor man fisker og hvilke fiskesituasjoner man er i. Hvor langt man skal kaste, og ikke minst hvordan man vil avfiske området man til en hver tid rår over. Korte klumper er nok ikke alltid "overlegent" uannsett fiske/kastesituasjoner som du så bombastisk uttaler. I mange fiskesituasjoner vil jeg mye heller benytte en DT, selvfølgelig er det og situasjoner en kort klump absolutt kan vere det beste. Poenget er at ordet "kastesituasjoner" ikke er statisk men meget situasjonsbestemt,

Ofte er det vegetasjon helt ned til elvekanten, og da er det vanskelig å vinkle ett klassisk kast ut slik som ett moderne kast.

Klumpesystemet er totalt overlegent.

OK. Du snakker om et "klassisk kast" vs. et "moderne kast". Snakker vi her mer om klumpengde og snøreprofil mer enn type kastestil? Hvor kort må klumpen din vere? :msn-wink:

Har prøvd det klassiske kastet og sett filmer om emnet.

Og derfor uttaler du deg så bombastisk..? :msn-wink:

Det blir for gammeldags etter min smak. Passer ikke min kastestil og mine raske stenger i det hele tatt. Slik er det bare.

Men har ikke noe problem med å forstå at noen foretrekker klassisk kasting. Man må gå for det man liker og kan

.

Nettopp! :thumbup: Her snakker om preferanser, hva vi liker og behersker. Og hva vårt utstyr vi benytter takler og passer for. Jeg hadde verken likt eller ville benyttet en DT 11 på min Albright EXS 15', den liker kortere klumper. Min Powell 15' kler utmerket godt en DT 11. Begge stenger med rett oppsett er gullgode alternativer ut i fra den fiskesituasjon jeg til en hver tid befinner meg i.

Mitt poeng: Fluekasting og fluefisking er ikke svart/hvitt! :msn-wink:

Men å se en Granbofilm er noe som kan anbefales uansett kastestil. Fin natur og elv i tillegg.

Den trønderske elvetopografi og natur er nok flott for en østlending eller trønder, For en ekte sogning er det nok ikke så eksepsjonellt :P Men Granbo er en flink og inspirerende kar. Filmene skal jeg ikke kommentere mer... :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg uttaler meg utelukkende om forholdene her i Skandinavia med mitt forrige innlegg. Kan ikke uttale meg om andre steder i verden, da det er Norge og Sverige som jeg kjenner best. Men skandinavisk stil får flere og flere tilhengere i andre steder i verden også.

Nå er det slik at hva som er det beste kastet har like mange meninger som det er fiskere. Tror heller ikke at den ene stilen er så mye bedre enn andre, men nå er det slik her til lands at raske stenger og klumpesystem har ett overtak når det gjelder antall fiskere. De som begynner med speykastet starter utelukkende på det moderne kastet, dvs skandinavisk stil og med forholdsvise raske stenger i 13'-14' og med klumper. Derfor blir det dessverre mindre av de som kaster med klassisk speykast. Jeg bruker stenger fra 12' til 15' og som er forholdvis raske stenger, avhengig av fiskesituasjon.

Se bare på vestkysten av USA/Canada. Der bruker nesten utelukkende Skagit stil med korte klumper. Nesten ingen bruker klassisk stil lenger.

Jeg synes at det er flott med forskjellige kastestiler. Hver stil har sin sjarm og nytte. At jeg bruker korte, lange klumper og andre bruker utelukkende lange liner er bare positivt.

Da jeg skev innlegget, skjønte jeg det kom ett motinnlegg. Egentlig har vi begge rett, for det er hva som du/jeg oppfatter som det rette som er rett. Du med klassisk stil og jeg med skandinavisk stil.

At noen ikke har samme smak av filmer og fluekasting kan jeg leve med :msn-wink: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Se bare på vestkysten av USA/Canada. Der bruker nesten utelukkende Skagit stil med korte klumper. Nesten ingen bruker klassisk stil lenger.

Jeg inntrykk av at klassisk stil er langt mere utbredt enn du sier i både USA/Canada og UK.

Oddbjørn startet en avstemning på speypages om temaet og resultatet viser at det er flest som kaster klassisk med skagit som nr. 2.

Speypages poll

Eller er de klassiske spey kasterne mest ivrige i å stemme ?

Det mange sier i USA/Canada er at de velger klassisk stil så fort forholdene tilater det, men ofte vil det være mest hensiktsmessig å bruke kortere liner pga plassmangel, tunge fluer eller høy synkegrad på snøret.

Her i Norge har jeg inntrykk av at de fleste ikke velger klassisk langline kasting selv om forholdene tilsier det, fordi de har hverken stang, line eller teknikk som passer til denne type fisking/kasting, og det er jo synd.

Vi i Norge har blitt veldig flinke til å kaste korte klumper med raske stenger takke være Andersson, Syrstad, Granbo m.flere, men vi er kanskje ikke så fleksible i vår teknikk som mange andre er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg inntrykk av at klassisk stil er langt mere utbredt enn du sier i både USA/Canada og UK.

Oddbjørn startet en avstemning på speypages om temaet og resultatet viser at det er flest som kaster klassisk med skagit som nr. 2.

Speypages poll

Eller er de klassiske spey kasterne mest ivrige i å stemme ?

Det mange sier i USA/Canada er at de velger klassisk stil så fort forholdene tilater det, men ofte vil det være mest hensiktsmessig å bruke kortere liner pga plassmangel, tunge fluer eller høy synkegrad på snøret.

Her i Norge har jeg inntrykk av at de fleste ikke velger klassisk langline kasting selv om forholdene tilsier det, fordi de har hverken stang, line eller teknikk som passer til denne type fisking/kasting, og det er jo synd.

Vi i Norge har blitt veldig flinke til å kaste korte klumper med raske stenger takke være Andersson, Syrstad, Granbo m.flere, men vi er kanskje ikke så fleksible i vår teknikk som mange andre er.

Helt enig,og nettopp her synes jeg at folk som Gawesworth,Sturn,Yin m.fl. er flinke til å påpeke at det er "mange veier til Rom".Altså,kastere som behersker scandinavian,skagit & traditional er de som til en hver tid er best "skodd" uansett forhold i elva. :biggrin: Og dessuten;har du en CND eller to i tillegg

skulle du være klar til det meste :clapping::clapping: :clapping:

Endret av dickie dick

Del dette innlegget

Lenke til innlegg