Hopp til innhold
Fluesmekker'n

9,8 kg sjøørret i torskegarn...

Recommended Posts

Hei! For en stund siden kjøpte jeg boka til Ingar Heum som heter (sportsfiske i oslofjorden) der sto det blant annet at en sjøørret på 9,8kg og 92cm hadde blitt tatt i et torskegarn i april i 2004 utenfor skjæløy utenfor Onsøy i østfold... Er det noen som vet noe mer om dette, har noen bilder eller sånt så send! Har blitt veldig nygjerrrig på saken.... :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ser ingen grunn til at dette ikke stemmer. Fredrikstad og området rundt (glommas munningsfelt) holder mye ferskvann og næring. Brakkvannsområder kan være temmelig fulle av SØ, og særlig vintertid. Under årets stamfiske i Akerselva (Oslo sentrum/Grünerløkka) fikk vi godt med SØ og noen få laks. Ene ørreten var på 89cm og rundt 7kg, og et par like under. Ettersom hovedstaden ikke akkurat er østlandet elveparadis regner jeg med at fjorden kan holde nokså mange større sjøørret lengre ut.

Fint om noen legger ut mer info da. :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Leif Øvergaard tok vel en på drøye 10 kg i Drøbaksundet,.. på Jig?

Juletorsken skulle sikres osv. Historien med bilde stod skrevet i VillmarksLiv eller Alt om Fiske for en del år siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det sjøørret på 10 kg du skriver om her? :msn-wink:

Sjøørret ja... Og i klubbhuset til Vestre Bærum Sportsfiskere står det en utstoppet SØ på rundt 10 kg, fisket i Lysakerfjorden..

På 80-90 tallet var det nesten dagligdags med SØ, på vårfisket rundt Askerlandet, på mellom 3-6 kg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dæven :thumbup: Tenk om det hadde vært sånn i dag! Men nå som vi er inne på saken av stor sjøørret, kan du avsløre noen bra steder der hvor man ihvertfall har muligheten til å få noen store sø? :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjøørret ja... Og i klubbhuset til Vestre Bærum Sportsfiskere står det en utstoppet SØ på rundt 10 kg, fisket i Lysakerfjorden..

På 80-90 tallet var det nesten dagligdags med SØ, på vårfisket rundt Askerlandet, på mellom 3-6 kg.

Dagligdags og dagligdags fru Blom. Selv ikke på 80-90 tallet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dæven :thumbup: Tenk om det hadde vært sånn i dag! Men nå som vi er inne på saken av stor sjøørret, kan du avsløre noen bra steder der hvor man ihvertfall har muligheten til å få noen store sø? :biggrin:

det er mange fine plasser på jeløya, og spesielt på utsiden er mulighetene for og fange stor sø gode... :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dagligdags og dagligdags fru Blom. Selv ikke på 80-90 tallet

Ok, kanskje med en liten klype salt... Men dagens SØ fiske kan ikke måle seg mot de gyldne 80-90 åra.... Er langt mellom de store nå...

Er i grunnen langt mellom hver SØ.......................

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det sjøørret på 10 kg du skriver om her? :msn-wink:

Ja, det ble vel formulert litt feil dette, men historien er omtrent slik;

Leif var ute etter Juletorsk i Drøbaksundet og var derfor rigget med spinn-utstyr og stor Jig, og stOOr fisk tok på ganske dypt vann og hele "drillingen" av fisken bar preg av at dette var en stor Torsk (hard kjøring av fisk). På grunt vann kom sjokket: Sjøørret på 10+ osv.osv.. Hele historien inkl. bilde i VillmarksLiv. (Rundt 1990).

Ved flere tidligere annledninger, og denne, har jeg oppdaget at jeg har klisterhjerne! :P , eller så er jeg en god del eldre enn de fleste brukerne her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er blitt tatt enda større sjø-ørret i det område hvor Leif tok sin stor-ørret. Den største jeg kjenner til ble tatt fra båt med dyp-rigg (er det det det heter) Samme fisker har forsøkt litt med fluestanga etter de store ørretene, men det er visst vanskelig gitt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Større enn 10 kg, hadde vært morro om noen hadde fått noen av de store som vi prater om her på haspel, flue eller hva som helst.... :P Det kommer helt sikkert en dag i næmeste framtid!!! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei! For en stund siden kjøpte jeg boka til Ingar Heum som heter (sportsfiske i oslofjorden) der sto det blant annet at en sjøørret på 9,8kg og 92cm hadde blitt tatt i et torskegarn i april i 2004 utenfor skjæløy utenfor Onsøy i østfold... Er det noen som vet noe mer om dette, har noen bilder eller sånt så send! Har blitt veldig nygjerrrig på saken.... :msn-wink:

Husker godt denne saken - han som fikk den i garnet fikk bilde i Fredrikstad Blad - garnfisket ble meddelt naturoppsynet ved Eggen - men tror du at han ble anmeldt eller fikk noe bot - hurra for forvaltningen :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
unsure.gifHøres helt vilt ut for meg må jeg grundig si... Men er det mulighet for å få laks på flue i Oslofjorden? Har noen fått det mon tro??????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

unsure.gifHøres helt vilt ut for meg må jeg grundig si... Men er det mulighet for å få laks på flue i Oslofjorden? Har noen fått det mon tro??????

Muligheten er der, men det er jammen ikke lett. Vet om folk som har brukt hele sommeren og høsten på målrettet dorgefiske etter laks. Resultatet har vært et par-tre smålaks. En kompis fikk en smålaks på fluefiske fra et av skjæra i Vestfjorden i høst.. Gir nok mer resultat å gå etter sjøørreten..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

det der er en ørret og ikke laks!!!!!!! det ser mann på både hale og hodetbiggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gif

Langt ifra enig... Hvor er tegningene som er så karakteristisk for SØ...??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ja, det kan se ut som en laks og det kan se ut som en sjøørret.huh.gifhuh.gifhuh.gif

så får og bli enige kan vi vell kalle det en hybrid.clapping.gifclapping.gifclapping.gifthumbsup_still.pngthumbsup_still.pngthumbsup_still.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok, her må jeg si meg enig om at dette er en sjøørret.. Palmer'n har rett med tanke på både huet og halen. Hvis man ser på kroppen i forhold til huet og halerota og tenker at dette er en sø så skjønner dere her vel hva jeg mener.... Det kunne ved første øyekast vært laks ska jeg være enig, men jeg stemmer for sø... ! thumbsup_still.png

Jeg har sett noen tusen SØ fra Oslofjorden og et par tusen lakser opp igjennom årene... Etter å ha studert bildet en gang til så er jeg rimelig sikker på at dette er en laks. Antagelig en tidlig gytevandrer som var på tur opp Glomma.

Er klar over at det ble tatt mye stor SØ i Oslofjorden en periode. Det en skal ha i bakhodet er at det på 80 tallet ble satt ut en god del stor ørret fra forskjellige storørretstammer. Gullspång og Tunhovdørret. SØ èn på rundt 10 kilo, som henger på vårt klubbhus, tror jeg heller ikke er en ren SØ.

Ørreten i Oslofjorden har godt med prikker, det har ikke fisken på bildet....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har sett noen tusen SØ fra Oslofjorden og et par tusen lakser opp igjennom årene... Etter å ha studert bildet en gang til så er jeg rimelig sikker på at dette er en laks. Antagelig en tidlig gytevandrer som var på tur opp Glomma.

Er klar over at det ble tatt mye stor SØ i Oslofjorden en periode. Det en skal ha i bakhodet er at det på 80 tallet ble satt ut en god del stor ørret fra forskjellige storørretstammer. Gullspång og Tunhovdørret. SØ èn på rundt 10 kilo, som henger på vårt klubbhus, tror jeg heller ikke er en ren SØ.

Ørreten i Oslofjorden har godt med prikker, det har ikke fisken på bildet....

jeg stoler på de med erfaring jegthumbsup_still.pngthumbsup_still.pngthumbsup_still.png men prikkene kan ha blitt borte, fordi det bilde er tatt lenge etter fisken var død...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser helt klart ut som laks. Er faktisk ikke i tvil. Og til sistnevnte som nevnte prikker, de forsvinner ikke om fisken har vert dau en stund. Prikker, eller rettere sagt, pigmenteringer, overlever faktisk månedsvis i fryser og for den saks skyld. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg