Hopp til innhold
svensken

Ny #5 konkuranseline

Recommended Posts

Hei Micke!

Spennende, med lengden på ballyen.

Den er ikke helt hva en RIO GOLD er, men minner mere om RIO NYMPH, ut fra tegningen.

Det kan godt være den har profilen til en GOLD, men med mye lenger bally.

Er litt vanskelig å se ut fra tegningen, men dersom de benytter navnet GOLD, vil jeg tro dette er en GOLD-line med mye lengre bally.

I så tilfelle er den svært spennende.

Mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hoi, Micke,

ei spennende line som også jeg kunne tenkt meg å prøve ut.

Dersom produsentene legger seg på denne lista i forhold til lengde/vekt som standardliner for femmerkonkurranser fremover, er jeg kanskje redd vår egen cup's vektbegrensning må opp igjen, medmindre lina tillates i #4 og holder seg under der (skeptisk til det siste, da jeg mistenker den har mer mat enn SA ED). Kan ikke se noe om vekten her, men inklusive taperinger er den jo hele 22,86 meter lang. Jeg har da ganget med 0,3048.

Hvor lik den er på RIO Nymph vet jeg ikke helt. For en tid tilbake trente jeg litt med Nymph i #4, den har vel sånn ca. 18 meter, og det var godt med vekt i den. Nymph var ikke spesielt godt egnet til vårt formål, slenger litt der i fronten, jeg har snudd den, og laget speyline av den jeg, så får vi se åssen det funker.

Tror nok ikke Nymph og denne nye lina er så veldig like kastemessig egentlig. Hvis de er, blir jeg skuffet.

Interessant forøvrig at produsenten er ærlig, og går ut med denne. Skulle forsåvidt bare mangle også da:

"This line is not recommended as a fishing line as it has a fairly light breaking strength core and a low floating density coiating - all of which are supreme distance attributes, but affect the fishing performance".

Bra.

Ja, blei litt synsing dette her, men vi kan jo prøve den.

edit; jo, vekten på hodet stod jo der. Omregnet; 20,7 gram ja. Det skal det være.

Jan.

Endret av Myhre Fluefiske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fikk den lina i posten på lørdag, men har bare fått kastet en gang med den. Hørt rykter om at den går lengre enn SA ED og det stemte. Jeg skal teste lina nøyere innendørs nå til lørdag. Lina fungerte knallbra både på sage 950 tcx, streamstix t5 og zpey comp #5.

Taperingen er slik: 4 m fronttapering - 3 m 1,28mm - 2 m nedtapering til 1,07mm - 8 m 1,07mm - 6 m baktapering ned til 0,84mm - 4 m 0,84mm - ca. 10m 0,64mm

På min line er klump lengden 22,8 m og veier 21,5 g, hele lina er 37m. På pakken står det at lina er 43m lang

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Jeg kommer til en klumpvekt på 21.5 gr.

Går vi ned max 4 gr, blir klumpvekta 17,5 gr.

Ut fra den vekta RIO presenterer, mener jeg denne lina overskrider vektbegrensninga på 17 gr.

Men jeg stoler ikke helt på de målene linefabrikantene oppgir, jeg ville ha målt den.

Kanskje går den innenfor 17 gr i #4.

RIO har tegnet en mye mere stegvis tapering, enn man finner på RIO GOLD.

Mere lik med den som var på SELECTIVE TROUT og NYMPH.

Men selv her kan vi bli lurt.

Spennende line.

Mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Geir!

Du fikk vist postet innlegget ditt mens jeg satt å skrev.

Så da flytter den seg bra.

Har du veid lina til 21,5 gr, Geir?

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Geir!

Du fikk vist postet innlegget ditt mens jeg satt å skrev.

Så da flytter den seg bra.

Har du veid lina til 21,5 gr, Geir?

PEREK

Ja, jeg veide den til 21,5 g. Jeg tror denne lina bare har kommet i line klasse 5.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Ja det ser slik ut, kommer nok bare i #5.

De holder nå hva de lover på vekt.

Virker nesten som RIO ønsker å gjøre den til en standard konkurranseline for 5`er konkurransekasting.

Hva med XXD`en?

Mvh

PEREK

Endret av perek

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Taperingen er slik: 4 m fronttapering - 3 m 1,28mm - 2 m nedtapering til 1,07mm - 8 m 1,07mm - 6 m baktapering ned til 0,84mm - 4 m 0,84mm - ca. 10m 0,64mm

På min line er klump lengden 22,8 m og veier 21,5 g, hele lina er 37m. På pakken står det at lina er 43m lang

Fra disse dataene, så virker det som det er mest aktuelt å sammenligne den med Snowbee XS ED. Min Snowbee WF5F line har en klumpvekt på rundt 20 gram, drøye 18 meter klumplengde og svært tynn skyteline. Selv om XS ED'en har en tradisjonell WF-profil, så gjør klumplengden, vekten og skytelinen at det muligens er den lina som yter nærmest den nye Rio'en.

På linken Micke la ved, står det bl.a.: "The line conforms to AFTMA and competition specifications and is deemed legal for standard WF5 floating line distance competitions."

Hvilke konkurranseregler er det den skal passe til? Ikke våre eller ACA's, på Best of the West er det sponsoren (SA til nå) som har bestemt. Hvordan passer den i forhold til de danske reglene? Jeg kjenner faktisk ikke til abdre 5'erkonkurranser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvilke konkurranseregler er det den skal passe til? Ikke våre eller ACA's, på Best of the West er det sponsoren (SA til nå) som har bestemt. Hvordan passer den i forhold til de danske reglene? Jeg kjenner faktisk ikke til abdre 5'erkonkurranser.

Hej Tom

Den passer inte i forhold til de danske regler. Her er hellinen fastsat til at være en Scientific Anglers ED, og der kastes kun med de af arrangørerne udleverede liner for at det skal være så ens som muligt.

Skal gerne høre Simon om det er et PR stunt eller om der er andre 5'er konkurrencer i staerne end ACA :blush:

Mvh

Lasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

På linken Micke la ved, står det bl.a.: "The line conforms to AFTMA and competition specifications and is deemed legal for standard WF5 floating line distance competitions."

Det har blitt arrangert andre femmer konkurranser i USA enn "best in the west" der det også har brukt SA ED. Ellers har det vært konkurranser i nederland, russland, tyskland og the British Flycasting Club har femmer konkurranser. Vi kan sikkert anta at det har vært arrangert mange andre konkurranser som vi ikke kjenner til. I de fleste konkurransene jeg kjenner til, har det vært SA lina som har vært brukt, årsaken er nok fordi det er den lina man har kastet lengst med, det er vel dette rio tenkte dem skulle gjøre noe med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo dere..

Vi snakker om at SA ED har vært ledende snøreprodusent..

I best of the west 2009 ble den nye SA ED brukt med Sharkskinn og

visst nok en forbedret profil.

Og det ble vel satt nye rekorder tror jeg :unsure:

Det som er rart er at den linen kan du ikke få tak i...

Ihvertfall ikke jeg da. Noen som vet noe mer om det?

Rio går ut å sier at de laget den ultimate lengdelinen for #5..

Interesant. Lurer på hva de tenker med dette...

Syns det er spennende at flere snøreprodusenter tenker i den rettningen.

Bestillte du linen din direkte fra Rio eller Geir?

Tight lines Micke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej Micke

ED med sharkskin coatingen har samme profil som den normale ED.

Mener ikke at der blev sat nogen rekorder med den, længste kas er såvidt jeg husker stadigvæk Rick Hartmanns der blev sat i en af de indledende runder inden SS ED'en kom på programmet.

Og så kaster SS ED'en ikke længere end den normale ED comp udgave i mine hænder :blush:

Mvh

Lasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Vi kastet litt innendørs med Rio-lina igår kveld. Det var en svært god line m god coating, men den var lettere enn SA ED (på stanga i hvert fall). Det lengste kastet var rundt 35 m, men den tynne skytelina gjorde at de var vanskelig å få strekk på de lange kastene, men det er sikkert snakk om litt tilvenning og å finne riktig stang til snøret. Men for min del går SA ED litt lengre innendørs.

Endret av Nemoura

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo dere..

Rio går ut å sier at de laget den ultimate lengdelinen for #5..

Interesant. Lurer på hva de tenker med dette...

Syns det er spennende at flere snøreprodusenter tenker i den rettningen.

Bestillte du linen din direkte fra Rio eller Geir?

Tight lines Micke

Jeg kjøpte lina hos fishwest.com Micke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk Geir :msn-wink:

Gir du lidt tilb.meld når du fåttprøvd linen?

Tight lines Micke

Kastet litt med rio lina i dag innendørs. Lina er veldig gøy å kaste med, men jeg følte at jeg ikke helt klarte å utnytte potensiale i lina, selv om den gikk litt over 35m. Enig med "Nemoura" i at det er er vanskelig å full strekk på lina på lange kast, men det er jo et problem med de fleste liner. Rakk ikke å sammenligne den med andre liner på dagens trening, det er utrolig hvor fort tiden går på innendørstreninger, mange å snakke med og mange stang/line kombinasjoner å prøve.

Kastet 39,5m med en prototype på en zpey 18m klump laget for guideline cup, det synes jeg er bra med en line som kanskje er vel så bra på spey som overhode.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Geir!

Spennende erfaring.

Jeg venter egentlig bare på Z-Sey lina, egentlig Spey-lina(de har vel forrandret navn, mener jeg).

39,5 meter.

I helsike har det gått av deg Geir?

Har du trenet for mye nå, eller er lina veldig god?

Hvor mye veier den?

Går den under vekta vi har i 5`er cupen?

Snakket litt med Knut, og profilen på lina burde tilsi gode lengder.

Ser ut som vi kan forvente guld og grønne skoger, og tror faktisk på det.

Jeg gleder meg.

Jeg har fått liner på hode :scared:

Mvh

PEREK

Endret av perek

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Geir!

Spennende erfaring.

Jeg venter egentlig bare på Z-Sey lina, egentlig Spey-lina(de har vel forrandret navn, mener jeg).

39,5 meter.

I helsike har det gått av deg Geir?

Har du trenet for mye nå, eller er lina veldig god?

Hvor mye veier den?

Går den under vekta vi har i 5`er cupen?

Snakket litt med Knut, og profilen på lina burde tilsi gode lengder.

Ser ut som vi kan forvente guld og grønne skoger, og tror faktisk på det.

Jeg gleder meg.

Jeg har fått liner på hode :scared:

Mvh

PEREK

Jeg kastet ikke 39,5 m med femmer line, men med 18 m klump 27 g til guideline cup. Zpey femmer lina er vel ikke helt klar ennå.

39,5 m inne med femmer line det hadde vært tøft

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Ja, leste nok litt fort her.

Holdt nesten på å pakke sammen 5`er stanga for godt :biggrin:

Brukte du en Zpey under NM i år.

Jeg håper 5`er lina snart dukker opp.

Den kan bli spennende.

Mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ok!

Langt gikk det nå i allefall, mener du trakk det lengste strået på lengde enhånds.

Jeg må nok finne meg ei ny line til 7`eren til våren.

Mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I kveld hadde vi litt bedre tid, og prøvde vi Rio-lina på T5 og straks ble kastene lengre, og vi fikk god strekk på lina og fortom. De lengste kastene var på rundt 36 meter. Jo mer jeg kaster med denne lina, desto bedre liker jeg den. :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg