Hopp til innhold
Glitch

Vision ED

Recommended Posts

kanskje mustad kunne veie dem før de blir sendt ut så man får korrekt vekt ? det er vel ikke snakk om ti tusenvis av liner...

Snørene kommer ferdig pakket til Mustad. Tror ikke du kan forvente at de skal bruke tid og krefter på den jobben. Men Mustad er klar over problematikken, og er i dialog med sin leverandør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Så bra da. :biggrin:

Har du det første snøret du fikk?

Det kunne være interessant om du testet de opp i mot hverandre.

Hva synes du?

Tom.

Jeg kommer akkurat fra elva nå, og ja, jeg har testet de to snørene mot hverandre. De er ganske like, men det letteste er helt klart et # 4-snøre, og går best på min GL Lpx-e 9 fot #4. Det tyngste kjennes også litt lett på femmerstanga, som er en Vogg First, men funker helt OK. I min test vurderer jeg snøret utelukkende som fiskesnøre, og jeg kan vel si så mye at dette er ikke noen snarvei for halvgode kastere som vil nå ut til den som alltid vaker en meter for langt ute. Snøret krever en dyktig kaster, god plass og gode forhold om man skal kunne hente ut hele potensialet.

Det som imidlertid kommer litt i skyggen på en tråd som denne, er at det er et fremragende presentasjonsnøre! Den fullstendige testrapporten kommer i Alt om Fiske i løpet av vinteren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå har jeg omsider fått vekten i hus og har målt og veid snøret.

Ved å kjennne med fingrene der jeg anså at klumpen sluttet og veie denne delen, fant jeg at klumpen var 15,8 meter og veide 17,0 gram.

Enten har jeg funnet det perfekte snøret, eller et som irriterende nok er bare litt for tungt! :biggrin:

I løpet av helgen skal jeg måle mer nøyaktig med mikrometer og et digitalt skyvelær for å være sikker på hvor klumpen slutter, om det er helt på håret den ene eller andre veien fpr jeg ta en tur på Forbundskontoret og veie klumpen på vekten der.

Jeg antar at selv om Morgan måler og kontrollerer vekten på Forbundskontoret, så er det den lokale juryen på stevnedagen som avgjør om snøret mitt er lovlig eller ikke. Det blir med andre ord vanskelig å bruke det i konkurranse om det ikke er litt margin å gå på med hensyn på vekten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk tom og andre...jeg tror at i 5er konkuransen har man alt å vinne på ha tyngst mulig line....hvor mye veier ED fra 3M?

hva er grunnen til at det fra tid til annen brukes ureglementert tunge liner i konk. hvis det ikke er noe å tjene på?

i klasse 7 derimot er jeg ening med tom larsen..en DT 7 veier oppmot 40 gr...med en lang lett line vil luftrivningen være av stor betydning. jeg skal anskaffe et sharkskin EX dist for å se om jeg kjenner forskjell..

hvis jeg hadde vært mustad TBL hadde jeg jammen satt en mann på jobben med å veie linene, og returnert de siom var feil..

man skal få prima vare..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk tom og andre...jeg tror at i 5er konkuransen har man alt å vinne på ha tyngst mulig line....hvor mye veier ED fra 3M?

hva er grunnen til at det fra tid til annen brukes ureglementert tunge liner i konk. hvis det ikke er noe å tjene på?

i klasse 7 derimot er jeg ening med tom larsen..en DT 7 veier oppmot 40 gr...med en lang lett line vil luftrivningen være av stor betydning. jeg skal anskaffe et sharkskin EX dist for å se om jeg kjenner forskjell..

Enig, jeg vil gjette det samme - om alt annet er likt, så burde den tyngste "5'erlina" ha best forutsteninger for å gå lengst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tenk om vision DDT kunne vært med ..da hadde vi fått noen lange kast da...men den veier nok betydelig mer....lykke til det årær seg sikkert.. syverzen har alltid vært vision fan.....by the way. :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min SA ED har en klumpdel på ca. 21 meter og veier 20 gram (grønne utgave, #5). Firerlina er jo som kjent tillatt i cup'en, det var kanskje den du mente. Usikker på hva den ligger på.

Jan.

Endret av Myhre Fluefiske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

litt på sia..fine tester du hadde i AOF. TBL!! fikk lyst til å prøve...

Takk! Er det Orvisen du tenker på? I så fall er den returnert til BIOS, men jeg har bestilt en til meg selv for levering til våren. Det er det som er ulempen med å teste vet du, noen ganger må du bare ha det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå har jeg omsider fått vekten i hus og har målt og veid snøret.

Ved å kjennne med fingrene der jeg anså at klumpen sluttet og veie denne delen, fant jeg at klumpen var 15,8 meter og veide 17,0 gram.

Enten har jeg funnet det perfekte snøret, eller et som irriterende nok er bare litt for tungt! :biggrin:

I løpet av helgen skal jeg måle mer nøyaktig med mikrometer og et digitalt skyvelær for å være sikker på hvor klumpen slutter, om det er helt på håret den ene eller andre veien fpr jeg ta en tur på Forbundskontoret og veie klumpen på vekten der.

Jeg antar at selv om Morgan måler og kontrollerer vekten på Forbundskontoret, så er det den lokale juryen på stevnedagen som avgjør om snøret mitt er lovlig eller ikke. Det blir med andre ord vanskelig å bruke det i konkurranse om det ikke er litt margin å gå på med hensyn på vekten.

Hmmm.Du sier noe der Tom.

La oss anta at de veier snøret ditt til 17,2gram.(Uten at vi skal diskutere eksakt klumplengde.)Det betyr nødvendigvis ikke at klumpen på ditt snøre veier over 17gram.Det er litt avhengig av hvordan de måler.

Hvis man skal få det helt riktig,så må man kappe snøret. :biggrin:

Det skiller veldig lett 0,2 - 0,4gram avhengig av hvordan snøret måles/holdes.

Er dette flisespikkeri?Det er det helt sikkert for noen.

Så Tom,hvis du trives med lina di,og vil ha et råd,kapp av litt av spissen.

Sannsynligvis merker de ikke det. :biggrin: (Jeg fleiper litt nå,men på den

annen side......)

Enig, jeg vil gjette det samme - om alt annet er likt, så burde den tyngste "5'erlina" ha best forutsteninger for å gå lengst.

Det er jeg helt enig i også.Nå er det sjeldent at alt annet er helt likt da. :biggrin:

Tenk om vision DDT kunne vært med ..da hadde vi fått noen lange kast da...men den veier nok betydelig mer....lykke til det årær seg sikkert.. syverzen har alltid vært vision fan.....by the way. :clapping:

Ja,det er sant. :biggrin: Vision snøret er utrolig bra. :clapping: Særlig den første versjonen.

Jeg synes at det var/er ganske utrolig hvor mye en kunne/kan holde utenfor stangtuppen

på tross av den tynne skytelina.(0,60 - 0,65)

En annen ting med Vision ED lina er at en må være nøye med fortommen.

Den er vanskelig å få til å slå over på lange kast.

Noen ganger (ikke ofte desverre)så stemmer alt.Da går den lina langt. :biggrin:

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

vi må møtes så jeg kan få prøvd, kanskje vi kan komme en tur til DRAGENS HULE..jeg har prøvd litt med den gamle sa EXdist og "DEN GRØNNE STANGA" det er en kul kombinasjon..du kan dra til skikkelig og 8,6 fot gjør at man kan få høyere hastighet på tuppen...nuvel for meg er det XXD#5 og nano #10 som gjelder fremover...i motvind!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så klart vi må møtes.Og du skal selfølgelig få prøve. :biggrin:

Nå ville jeg dog ikke ha satset på at møtestedet skal være i DRAGENS HULE . :biggrin:

Nå når jo ikke jeg deg til knærne engang når det gjelder kasting,men XXD #5 og

VED #5 er så langt i fra hverandre,at for meg blir det en helt annen verden.

Og nå blir det også off topic,så nå får jeg vel høre det igjen tenker jeg. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvem produserer snører for Vision ?

Lars

Så vidt jeg vet var det Cortland.

Om det er det fremdeles vet jeg ikke.

Har du spurt dem?

Jeg kan ikke skjønne at det skulle være noe å holde hemmelig.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg synes at det var/er ganske utrolig hvor mye en kunne/kan holde utenfor stangtuppen

på tross av den tynne skytelina.(0,60 - 0,65)

Tom.

Det har jeg også tenkt på etterhvert. Første gangen jeg kastet med lina tenkte jeg ikke på hvor mye jeg holdet i lufta. Etter at jeg hadde målt hvor tynn skytelina var tok jeg for gitt at det var vanskelig å holde mye line i lufta. På andre turen skulle jeg måle opp bakfra på lina for å finne ut optimalt holdepunkt. Jeg ble da overrasket at det ikke var noe problem å holde 5m fra enden, dvs på 25m, selv i litt medvind. Blir spennende å se inne hvor mye det går å holde i lufta, selv om det ikke er så sikkert at det lønner seg å holde så mye i lufta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan er det med alle de andre snørene da?

Er det noen som har målt?

Tom.

Scientific Angler Expert Distance... #4 - klump 19,1 m - vekt 15,1 gram

Scientific Angler Expert Distance... #4 - klump 19,5 m - vekt 15,2 gram

Orvis wonderline easy mend..........#5 - klump 16,6 m- vekt 15,4 gram

Orvis wonderline easy mend..........#5 - klump 16,2 m- vekt 15,5 gram

Carron Jetstream..............................#5 - klump 14,4 m- vekt 14,8 gram

Carron Jetstream..............................#5 - klump 14,8 m- vekt 15,5 gram

AFFTA sin linevekttabell:

ATFM_line_weights.pdf

Endret av Nemoura

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så vidt jeg vet var det Cortland.

Om det er det fremdeles vet jeg ikke.

Har du spurt dem?

Jeg kan ikke skjønne at det skulle være noe å holde hemmelig.

Tom.

Det skjønner ikke jeg heller, men slik er det i den bransjen (og i mange andre). Jeg antar det er fordi alle produsentene i markedet også leverer snører under egen label, og forsåvidt er konkurrenter. Heller ikke Mustad vet hvilke produsenter som lager hva av Vision, så det nytter ikke spørre der, og hos Vision får du helt sikkert ikke svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Scientific Angler Expert Distance... #4 - klump 19,1 m - vekt 15,1 gram

Scientific Angler Expert Distance... #4 - klump 19,5 m - vekt 15,2 gram

Orvis wonderline easy mend..........#5 - klump 16,6 m- vekt 15,4 gram

Orvis wonderline easy mend..........#5 - klump 16,2 m- vekt 15,5 gram

Carron Jetstream..............................#5 - klump 14,4 m- vekt 14,8 gram

Carron Jetstream..............................#5 - klump 14,8 m- vekt 15,5 gram

AFFTA sin linevekttabell:

ATFM_line_weights.pdf

Hei Johnny.

Takk for målingene. :biggrin: Jeg lurte litt på om de andre snørene

også kan ha like store variasjoner?

Har du eller andre målt et større antall av hvert enkelt snøre?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

lineprodusenter?

jeg vet slikt.hehe jeg kan nemlig lukte meg frem til det! :biggrin: men jeg har ikke tenkt å si det til noen. ikke betyr det noe særlig heller....Jeg tenker på hvordan målingen fore går.. dersom klumpen ikke er kappet av , skal det utrolig lite til at det slår ut. hva med å foreta 10 målinger av samme lina å se hvordan det blir DA.

jeg har kun prøvd en liknende line Zywezen,s gamle. TOM Z . slutt å gjør deg selv så liten.! jeg husker du kasta utrolig langt ,i dont know ned på fotballbanen. du kasta i allefall den lina betraktlig lengre enn meg.! Slutt med tullet ditt, og fortell heller våre kjære lesere hva som var hemmeligheten med disse imponerende lengdene.hehe jeg har dessuten hørt rykter om meget bra innedørskasting fra deg...deg.hehe. du er en unik kaster veit du og til stor velsignelse for mange!1 :clapping:

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da har jeg omsider fått lagt de to yngste, og mest klåfingrete, barna og kastet ut den lekne katten, så det var mulig å sette seg ned med snøremålingen! :biggrin:

Jeg har målt overgangen mellom klump og skyteline med mikrometer, heldigvis var det en ganske klar overgang mellom klump og skyteline. Skytelina lå jevnt mellom 0,73 og 0,74 mm, jeg satte avslutningen av klumpen til der jeg målte 0,75 mm første gang.

Vekt: 17,0 gram

Lengde: 15,5 meter

Da kan det se ut som jeg har en ganske optimal line, om jeg da tar sjansen på å stille i konkurranse med den. :msn-wink:

Hva gjør man i en slik grensesituasjon?

Det beste hadde selvfølgelig vært om snøret veide 16,5 gram, da hadde jeg hatt nok å gå på til at den burde gå gjennom alle materialkontroller, selv om folk måler litt forskjellig. Nå er imidlertid min situasjon at det nye snøret mitt veier 17,0 gram. I regelverket står det at det ikke er tillatt å tilpasse utstyret, det forstår jeg som at jeg ikke har lov til å kappe snøret jeg skal bruke i konkurransen.

Da jeg ringte Morgan på Forbundskontoret på fredag, fortalte han at det ikke er noe slingringsmonn på vektgrensen, men i arrangørboken står det også at juryen har lov til å vise skjønn i grensetilfeller. Selv om jeg nå har veldig lyst til å kunne bruke dette snøret i konkurranse, så mener jeg at arrangørene burde kunne bruke litt mer skjønn i grensesituasjoner i 5'ercupen enn i Guideline Cup (GC). I GC bruker alle klumper som de selv veier på vekt. Det er lov til å modifisere linene, og det bør være en smal sak å sørge for at man har litt margin i forhold til maksgrensen. I 5'ercupen derimot må vi kjøpe en av noen få forhåndsgodkjente liner og har ikke anledning til å gjøre noe med lina. Således har jeg ikke ønsket å tøye regelverket på noen måte, men den godkjente lina jeg tilfeldigvis fikk, viser seg å veie 17,0 gram.

Blir spennende å se hvordan dette slår ut! :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har målt overgangen mellom klump og skyteline med mikrometer, heldigvis var det en ganske klar overgang mellom klump og skyteline. Skytelina lå jevnt mellom 0,73 og 0,74 mm, jeg satte avslutningen av klumpen til der jeg målte 0,75 mm første gang.

Vekt: 17,0 gram

Lengde: 15,5 meter

Da kan det se ut som jeg har en ganske optimal line, om jeg da tar sjansen på å stille i konkurranse med den. :msn-wink:

Hva gjør man i en slik grensesituasjon?

Det beste hadde selvfølgelig vært om snøret veide 16,5 gram, da hadde jeg hatt nok å gå på til at den burde gå gjennom alle materialkontroller, selv om folk måler litt forskjellig. Nå er imidlertid min situasjon at det nye snøret mitt veier 17,0 gram. I regelverket står det at det ikke er tillatt å tilpasse utstyret, det forstår jeg som at jeg ikke har lov til å kappe snøret jeg skal bruke i konkurransen.

Castingforbundet skriver at det skal brukes flytende WF fluesnøre av AFTM klasse 5 eller lavere, så det første jeg ville ha gjort var å sjekke om lina er i klasse 5. Ifølge AFFTA skal en line i klasse 5 veie mellom 8,7 og 9,5 gram og vekta er for de første 9,14 m, minus level tip.

Da jeg ringte Morgan på Forbundskontoret på fredag, fortalte han at det ikke er noe slingringsmonn på vektgrensen, men i arrangørboken står det også at juryen har lov til å vise skjønn i grensetilfeller. Selv om jeg nå har veldig lyst til å kunne bruke dette snøret i konkurranse, så mener jeg at arrangørene burde kunne bruke litt mer skjønn i grensesituasjoner i 5'ercupen enn i Guideline Cup (GC).

Castingforbundet skriver at snørets vektdel (hodet/klumpen), inkludert for- og baktaperinger, kan veie maksimalt 17 gram. Det er kasters ansvar å påse at snøret ikke overstiger vektgrensen. Her blir jeg litt usikker. Det skrives at snørets vektdel er klump pluss for- og baktapering, men det står ingenting om level tip. Dette betyr kanskje at level tip skal trekkes fra før lina veies? Ellers enig i at man bør praktisere litt skjønn i grensetilfeller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Castingforbundet skriver at det skal brukes flytende WF fluesnøre av AFTM klasse 5 eller lavere, så det første jeg ville ha gjort var å sjekke om lina er i klasse 5. Ifølge AFFTA skal en line i klasse 5 veie mellom 8,7 og 9,5 gram og vekta er for de første 9,14 m, minus level tip.

Du har rett i det Johnny, men vi vet at ganske mange WF-liner på markedet ikke er helt korrekte ifølge AFFTA-klassifiseringen. Det er også fullt mulig at flere av reglene for tillatt snøre kan kollidere med hverandre. Jeg tenker da på tillatte modeller, maks klumpvekt og korrekt vekt på 9,14 meter i følge AFFTA. Jeg tror bestemt at man har sitt på det tørre om man har kjøpt lovlig snøremodell med påtrykt riktig vekt og klumpen ikke veier mer enn 17 gram.

Ellers vil man trenge langt mer enn svart belte i fluesnører for å være sikker på at man har et lovlig snøre.

Dersom man klipper av level tip'en for å måle AFFTA-klassen korrekt, har man ikka da manipulert snøret ved å klippe av 10-15 cm? Er dette snøret da lovlig å bruke i konkurransen? Personlig så vil jeg også bli litt provosert om en arrangør hevder at han må herpe snøret mitt for å kunne sjekke om det er i riktig snøreklasse. Det vil da bli vel dyrt om jeg må kjøpe et nytt snøre for hver konkurranse jeg skal delta i! Om det går så langt, så bør vi heller slutte å bruke private snører og heller kun bruke snører arrangøren stiller med. Da 5'ercupen var under planlegging, var det et mål at konkurranseformen skulle være enklere utstyrsmessig for deltakerne. Man skulle bare kunne ta med et snøre fra butikken av riktig type, så skulle man ha like gode forutsetninger utstyrmessig som de beste. Mulig denne diskusjonen vi har her, er det beste argumentet for at arrangøren skal stille med de eneste tillatte snørene i konkurransen. Det blir litt styr med å fikse fortommer mellom hver deltaker, men ingen vil ha fordeler i forhold til de andre m.h.p. snører. Det er vel slik de har gjort det i Best of the West konkurransen (riktignok har de tatt den enda litt lengre ved å begrense stengene deltakerne kan bruke til noen få modeller som arrangøren stiller med også).

Et annet spørsmål vi ivrigste debattantene må stille oss, er om slike spissfindige diskusjoner bidrar til å skremme bort nye deltakere som synes cupen bli for eltistisk/pirkete/nerdete/komplisert (stryk det som ikke passer! :biggrin: )?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Regler er selvfølgelig til for å følges, og skal ikke ”tolkes”! Det står tindrende klart i regelverket hva som skal veies, og da må man følge dette! Hvis ikke er man i gang med sin egen tolkning av reglene.

En level tip kan kanskje veie 0,3-0,4 gram og er svært vanskelig å måle. Denne blir selvfølgelig ikke målt, men liggende der som et usikkerhetsmoment, eller en slags toleranse om man vil. Dette vil si at hvis et snøre blir veid til 17,3 gram, så må man bruke skjønn og godkjenne dette. Man har alikevel fulgt regelen om 17 grams 0-toleranse! Hvis ikke må det legges til en presisering i regelverket.

OG

Det er dyrt å arrangere #5 cup og man har et visst tidspress, så derfor bør reglene være enklest mulig, og målingene bør gå raskt unna. Vi har ikke for vane å veie linene på 9,14 meter, men AFFTA`S vektspesifikasjon må allikevel være med, og den blir kun brukt i helt spesielle tilfeller, som hvis noen skulle dukke opp med en Vision ED i klasse 5, som veier 17 gram på 12 meter!

Endret av Nemoura

Del dette innlegget

Lenke til innlegg