Hopp til innhold
Nemoura

# 5 cup 2010

Recommended Posts

Hei Johnny.

En av linene mine har 15,1m klump som veier 14,8gram.

Så du får sjekke dine og finne en på 17gram. :biggrin:

Tom.

Tror heller at jeg satser på orvis-lina og en splitcanestang. Hvis jeg kaster dårlig skylder jeg bare på stanga og da slipper jeg den jævla prestasjonsangsten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Tror heller at jeg satser på orvis-lina og en splitcanestang. Hvis jeg kaster dårlig skylder jeg bare på stanga og da slipper jeg den jævla prestasjonsangsten.

:biggrin:

Jeg kan aldri tenke meg at du kaster dårlig. :biggrin:

Men kanskje enda bedre,du kan låne snøret mitt i tillegg.

Da kan du si at du kaster med et snøre som veier 2,2gram mindre.

Hvis du da vinner,så blir du sjefen over alle sjefer. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, Geir!

Få lina litt under huden, så skal du se at avstanden mellom disse linene ikke er så stor som du tror. Snowbee og SA i #5 er jo liner som veier endel gram ekstra, så det er relativt naturlig at de som utgangspunkt vil gå noe lengre, ikke minst fordi de to også er meget gode liner generelt over. Sett lina på en litt dypere stang. Det går langt nok, men jeg ser det at alle tekniske momenter må sitte godt på disse lettere linene. Glemmer en 1 detalj av de mange, så går det 30. Sitter alle sammen, så strekker den mot 35. Kanskje noen kan flytte den ennå lengre også, i vindstille selvsagt. Må få prøvd den innendørs snart, for det vi oppfatter som vindstille der og da er ikke nødvendigvis det, altså vindstille.

Hva slags stang kaster du med, Geir?

Mvh. Jan.

Kastet litt mere med vision lina i dag, må innrømme at det veldig gøy å kaste med den og langt går det i litt medvind, om ikke fullt så langt som SA eller spesiellt snowbee ED. Litt mere usikker på hvor langt det vil gå innendørs, men lina gir overraskende høy line hastighet og skyter veldig bra, over 30m skal det vel gå selv om jeg glemmer noen detaljer. :msn-wink:

Forskjellene i kastelengde mellom de gamle og nye reglene ligger på mellom 7-8% hvis man sammenligner resultatene i 5 cupen mellom 2008 og 2009. Jeg tror heller ikke at forskjellen i kastelengde mellom SA ED og vision lina er så veldig stor for de fleste, for å kaste virkelig langt med SA lina (35+) er det nødvendig å holde mere line i lufta enn de fleste er i stand til.

Jeg har bare kastet med T5 stanga så langt, skal teste lina med sage 590 TCX og Z-axis på første innendørs trening.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mens vi snakker om å holde line;

Jeg var og kikket på Oslo-stevnet i 2008-utgaven, og det kunne se ut som om det til tider var litt trangt med plass der bak på Idrettshøgskolen. Stod ved siden av Tom når han kastet, og husker han traff veggen ved noen anledninger der.

Har dette generelt vært noe problem på arrangørstedene, eller er det greit? Hvordan ser dere som har deltatt tidligere på dette?

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo!

Jeg var ute å kastet med vision- lina i dag.

Den jeg kastet med, er 15,85m og 15,3gr.

Med litt bakvind, fikk jeg den opp mot 36.

Føler at den har gode skyteegenskaper, sammenlignet med mange andre liner.

Og, tror nok at den kan flytte seg noen gode meter innendørs.

Jeg har sett både Per Grønberg og Micke har dratt en enda lettere varriant (en av de tidligere varriantene) på G2`en meget langt.

Da snakker vi om tett på 35.

Men de første Vision ED-linene som kom på markedet ,var steike gode.

Du hadde faktisk en god tilbakemelding på denne lina Geir, etter hva jeg kan kjenne igjen.

Jeg har tross alt kastet med den en stund, uten at det har vært så stor suksess.

Håper det blir bedre til vinteren, da skadene har lagt seg.

Jeg er ikke helt overbevist enda :blush:

Mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mens vi snakker om å holde line;

Jeg var og kikket på Oslo-stevnet i 2008-utgaven, og det kunne se ut som om det til tider var litt trangt med plass der bak på Idrettshøgskolen. Stod ved siden av Tom når han kastet, og husker han traff veggen ved noen anledninger der.

Har dette generelt vært noe problem på arrangørstedene, eller er det greit? Hvordan ser dere som har deltatt tidligere på dette?

Jan.

De fleste idrettshallen som benyttes i cupen er rundt 70 meter lange, og legger man standplassen slik at man har 38 m foran seg, har man allikevel 32 meters plass til bakslengen. Det burde holde for de fleste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg opplevde xxd den gamle som utrolig godt egnet for innendørs kasting....f..at dere ikke målte skikkelig jonny,hhehe nå kan jeg jo ikke nevne kastet?! :badgrin: en DT vil sikkert gå langt , men for å få strekk inne må ikke skytelina være for tynn...

det er stor forskjell på med og motvinds teknikker....med XXD begynte jeg å kaste mer i motvind, og stilen fot arbeidet forandret seg bla...det typiske kalmarkastet er jo et med vinds kast. med xxd/exD foretrekker jeg å kaste med høyre bein foran og sikte rett frem...mer som typisk tohånds....til kalmarkastet bruker jeg venstre først som regel fordi jeg trenger så mye kraft bakover..ps vi burde kanskje flytte "kranglen" fra "fluefiske" hit..og se om noe konstruktivt kommer ut av det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Sven

Den gamle XXD`en synes jeg var den beste.

Vi hadde nylig en liten test med SA ED #4 i hallen. Vektdelen er 19,5 meter og veier 15,2 gram. Godt snøre, men snøret har ikke ”masse” nok slik at luftmotstanden blir litt for stor mot slutten av kastet. Gjennomsnittlig kastelengde med dette var på 32-33 meter.

På Orvis-snøret er klumpen 16,2 m og veier 15,5 gram, dvs 0,18 gram mer enn SA ED pr meter. Mer vekt og snøret hadde ”masse” nok til å slå over fortommen mot slutten av kastet. Gjennomsnittlig kastelengde med dette snøret var på 34-35 meter.

Winston lager gode stenger og her er et forslag til 5 cupstang. Stanga er 5-weight og bare 8 ½ fot, men tar igjen på det råe materialet som er brukt i den. Klikk HER :closedeyes:

Endret av Nemoura

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hoi hoi..

Mitt ED snøre var 30,5m langt, klumpen var 14,5m og vekta var 16g...

Ganske store variasjoner må jeg tilegge...

Tommy

Det jeg fikk til test i dag hadde en klump på nesten 16 meter (inkl. holding line) men veide bare ca. 13,5 gram. Kastet ut hele med Guideline Lpx-e 9 fot #4, men femmerstanga (Vogg First) fikk helt klart for lite å jobbe med. Får et nytt fra Mustad i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva med etterhvert å gjøre lagkonkurranse av 5#CUP, i tillegg til den individuelle biten? Det hadde vært noe. På den måten kan en dra med seg sponsorer, bedrifter og lokale lag av ulike typer på en helt annen måte, tilføre en ny dimensjon, større blest, større interesse.

Det bør stilles helt åpent hvor laget kommer fra eller hva det representerer, om det så bare er en vennegjeng som ønsker å stille et lag. Det kan også gjøres sånn at konkurransen holdes akkurat som den er nå, men der de som ønsker det, i tillegg altså representerer et lag, og at derved beste lag, ved å summere lagmedlemmenes poengsummer, også premieres.

Tror det skaper samhold jeg, og ikke det motsatte. Dessuten kan laget trene sammen der det er muligheter for det. DET utvikler kastemiljøet det.

Edit; trykkleif.

Jan.

Endret av Myhre Fluefiske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Morsomt å lese fra diskusjoner kastemiljøet. Har selv aldri frekventert klubber eller haller for kasting, men har fisket enhands i drøyt 35 år. Jeg ser at dere diskuterer rundt skyteklumper og lengde/vekt på disse. Med min T&T #5 kaster jeg et WF-5 snøre (ihvertfall distance varianten med lang klumpdel) greit 30 meter, og om det står om, over 35 m også.

Hvor mye økt kastelengde kan man regne med med et godt balansert skytesnøre?

Har prøvd (for endel år siden) skyteklump og line på 5-ern, men erfarte at i elv får jeg ikke samme fine buen på snøret som ved et WF snøre. Andre erfaringer på dette? Er det slik at skytelinene er "rene" kasteliner, og ikke så gode til praktisk fiske?

Imøteser gode svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Morsomt å lese fra diskusjoner kastemiljøet. Har selv aldri frekventert klubber eller haller for kasting, men har fisket enhands i drøyt 35 år. Jeg ser at dere diskuterer rundt skyteklumper og lengde/vekt på disse. Med min T&T #5 kaster jeg et WF-5 snøre (ihvertfall distance varianten med lang klumpdel) greit 30 meter, og om det står om, over 35 m også.

Hvor mye økt kastelengde kan man regne med med et godt balansert skytesnøre?

Har prøvd (for endel år siden) skyteklump og line på 5-ern, men erfarte at i elv får jeg ikke samme fine buen på snøret som ved et WF snøre. Andre erfaringer på dette? Er det slik at skytelinene er "rene" kasteliner, og ikke så gode til praktisk fiske?

Imøteser gode svar.

Hei,

vi diskuterer ikke skyteklumper, men #5 wf-liner på typisk 15-16 gram, som er de benyttet i denne cupen.

Kaster en ei sånn line "greit" over 35 meter, båndmålt innendørs, så er en i verdenstoppen da. For alt jeg vet kan du være en fabelaktig kaster. Kaster en derimot med ei longbelly 20-grams line, så gjør det tingene noe enklere, men kast over 35 båndmålt med femmerline er lange kast åkkesom. Er en utendørs og har litt vind, så stiller det seg annerledes, da kan det fort rusle 40 eller mer med en 15 grams.

I Guideline-cup (#7) benyttes klump. Der bruker vel de fleste ei mono skyteline, og det går vel for de aller beste sånn rundt 40-45, litt avhengig av. Ekstra tunge klumper benytter de i Casting. Der kan det vel gå over 60 med 1-hånds og over 100 med 2-hånds.

Personlig liker jeg å bruke tynn coatet skyteline, uansett om stanga er konkurransekastrigget eller fiskekastrigget, og uansett om den ligger i bakkant av en klump eller ei wf-helline som i 5#CUP. Den gir litt bedre balanse og kontroll. I 5#CUP er det ikke så veldig mye fart igjen da, når vi har levert ut de første 30, og running-lina begynner å rusle ut. Tror ikke det er så mye å hente på ei mono kontra ei coatet akkurat her, hvis sistnevnte bare er tynn nok.

Når det gjelder det lengdemessige hel line kontra klump, avhenger det av flere faktorer, og det kan vel diskuteres i det lange og det breie.

For fiske bruker jeg jo klump til 2-hånds skandinavisk, men jeg liker hele liner svært godt, og har nå også begynt å trene inn klassisk spey. I tillegg bruker jeg så og si alltid wf-liner i ulike utforminger til mitt 1-hånds fiske, har jeg alltid gjort. Vel, det er jo selvsagt en innebygd klump, likefullt ei hel line sånn sett. Jeg bruker sjelden løsklump for argumentet "kaste lengre", men kortere klumper med god substans er jo som kjent svært effektivt for vannkastfiske i trange posisjoner.

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er forresten GJENNOMSNITTET av de 3 beste kasterne fra hvert stevne i 2009. Bonuskast er ikke beregnet. Maks antall poeng mulig i presisjon er 36:

Tønsberg

Lengde: 32,8 meter

Presisjon: 23 poeng

Tromsø

Lengde: 30 meter

Presisjon: 17 poeng

Kristiansand

Lengde: 31,6 meter

Presisjon: 20 poeng

Lillehammer

Lengde: 31,8 meter

Presisjon: 24 poeng

Oslo

Lengde: 33 meter

Presisjon: 24 poeng

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej Alle

Hvordan ligger landet med længden på snørerne?

Jeg har indkøbt en orvis easy mend 5'er snøre, klumpen er 15,8 meter lang og vejer 15,2 gram, så den skulle være lovlig, men den er oplyst til at være 90 fod / 27,4 meter lang, og den er kun 84 fod / 25,7 meter!

Mvh

Lasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Karsson!

Da jeg målte snørene for Norges Castingforbund, fikk jeg et snitt på 15,4gr og 16,6 m.

Dette stemmeer noenlunde med de målene du sitter med.

Det er lett å bomme litt, dersom man ikke er proffesjonell nok på vekte og marameteret.

Så her ser det greit ut.

Jeg benyttet ikke så mye tid på å måle lengden på hele lina, da det er er valgfritt hva man monterer bak lina.

Til det normale fiske, vil nok ikke de aller fleste måle linene, men at det går mere på følese.

Men til konkurransekasting vil disse linene bli målt til et helt annet formål.

Så, da ser vi tydligere avvikene lineprodusentene oppererer med.

Gjennom konkurransekasting, har vi sett at det går å provosere frem bedre og gjevnere utstyr enn vi hadde tidligere.

Det er fin utvikling.

Vi må huske på en ting, dette bærer fremdeles preg av håndtverk, og de sender neppe noen til månen med det første.

Mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej Per

Mange tak for svar.

Jeg målte to steder på runninglinen, og der var tykkelsen 0,87 mm, så første gang jeg ramte 0,88 brugte jeg som målepunkt.

Det jeg er mest interesseret i, er at det jo ikke er lovligt at modificere snøren, og med en længde der er mindre end den opgivne på pakken kan det let se ud som om jeg har kappet af den, og det vil jeg gerne undgå hvis jeg tager turen op til Oslo i Marts :blush:

Mvh

Lasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bare hyggelig, Karlsson!

Bare ta lina de med den i mars, det setter vi virkelig pris på.

Vi setter også virkelig pris på alle de som stiller på trening og konkurransenene.

Og, du vil bli tatt godt imot.

Mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det har kommmet noen presiseringer i regelverket til 5#cupen. Det presiseres blant annet at tip skal inkluderes i snørets vektdel. :msn-wink:

Splitcane vil nok være tillatt hvis stanga er handelsvanlig og allment tilgjengelig.

Det skrives også at ved forhold som berører regelen om at alt utstyr skal være handelsvanlig og allment tilgjengelig, gis arrangør/NCF ved behov inntil 6 dager for å undersøke de faktiske omstendigheter.

De som har lyst kan lese mer HER

Del dette innlegget

Lenke til innlegg