Hopp til innhold
Nemoura

# 5 cup 2010

Recommended Posts

Noen som har noen formening om hva som bør velges da?

Har det lekket ut noe informasjon om hvilke nye snører som vurderes godkjent?

Legger ved noen 2009 målinger av godkjente snører som kanskje kan være til hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei!

Ja,så er det på`n igjen.

Jeg ser linene fra i fjor er godkjente fra Casingforbundet.

Men skal ikke se bort fra at det kommer nye liner i tillegg.

Min favoritt-line er VISION EXTREME DISTANSE.

Mange i fjor benyttet både VISION og CARON.

Økern kastet bra med ED-lina.

Osv............

Man må vel bare prøvekaste linene, men når det kommer til stykket, står det vel mest på kasterne.

Pressen er vel vanskelig å komme utenfor, mht å samle poeng.

5`er cupen er etter mitt syn blitt en fin kastekonkurranse.

Mange kunne nok tenke seg noen flere øvelser, men det lar seg vanskelig gjennomføre.

Da tenker jeg både tid for å gjennomføre konkurransene og plass til rådighet i hallene.

Skal love dere at det er mer enn nok å trene på.

Håper så mange som mulig finner veien til 5`er stevnene i 2010.

mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo Oddbjørn!

Orvis-lina gikk skapelig den, men ble veldig stiv i kalt vær.

Vi fikk den heller ikke til å gå like langt som Vision og Carron.

Ellers en god line på pressen.

Jeg tror du har valgt en grei line.

mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I går hadde JanM og jeg en kastedag i Vestby, der vi pælmet mye 5'er. Vi prøvde da Royal Wulff Long Belly opp mot Vision Extreme Distance på Jans Scott S4. Jeg tror vi begge var enige om at Royal Wulff'en mangler 1 meter eller 2 mot Vision-lina.

Aller lengst gikk Snowbee XS ED'en #5, men den er jo egentlig en 6'erline på anabole steroider, og ikke lenger tillatt i 5'ercupen. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ingen grunn til å bruke sandpapir på den skytelina, Oddbjørn :msn-wink:

At Distance har ei tjukk skyteline er bull. Hva sammenligner en med når en hevder det?

Nydelig line. Varierer litt på vekt og total lengde, men de siste jeg har bestillt har alle vært under 17 eller akkurat på.

Ja, vi kasta litt Scott G2 også. For ei vidunderlig stang. Litt av samme frasparket i den som i S4, bare væra ennå litt roligere på'n. Det er en kunst å ta ut disse litt dypere stengene. Krever mengdetrening over tid for å få ut potensialet i dem. Kropp og stang i harmoni. Det er det som gjelder.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da er et Vision Extreme Distance bestilt, får gå over skytelina med fint sandpapir :clapping:

Mulig jeg er litt teit, og det bare var ment som en spøk......... :msn-wink:

I NM i fluekasting er det lov å fikse på snørene slik du vil, bare det er et flytende snøre, i 5'ercupen er det ikke tillatt å fikse på snørene. Det skal være handelsvanlige, av godkjent type og uendrete snører som brukes i konkuransen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mulig jeg er litt teit, og det bare var ment som en spøk......... :msn-wink:

I NM i fluekasting er det lov å fikse på snørene slik du vil, bare det er et flytende snøre, i 5'ercupen er det ikke tillatt å fikse på snørene. Det skal være handelsvanlige, av godkjent type og uendrete snører som brukes i konkuransen.

Var ment som en spøk ja. Tror ikke det hadde blitt lett å fått den så veldig glatt etterpå heller. Får heller bare smøre godt om den ikke glir så bra. Er jo en fordel med tykkere coating også at en kan holde mer snøre i lufta. Merker jo det på Carron lina som vel egentlig har en av de korteste klumpene av snørene som brukes. Uansett skal jeg bare klare å kaste lengre enn 26 meter som jeg hadde forrige gang. Selv om det er litt feigt skal jeg i vinter stille med 5'er utstyr og ikke 4'er :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ingen grunn til å bruke sandpapir på den skytelina, Oddbjørn :msn-wink:

At Distance har ei tjukk skyteline er bull.

Jan.

BULL? :biggrin:

Kjøpte inn 10 Vision-liner fra Skitt Fiske for en billig penge, og alle gikk fint i lufta, men skytelina var tykk, ruglete, uglatt og hadde elendige skyteegenskaper. Men nå hadde ikke vi behandlet snørene på noen måte da. Vision-Linene av i år kan jeg ikke uttale meg om, for de har jeg ikke prøvd enda.

Caron-lina var også en line som gikk fint i lufta, men de hadde litt tykk og myk coating på skytelina slik at coatingen ble revet av etter kort tids bruk. Med litt bedre coating ville nok denne ha vært min favoritt.

Scientific SA ED var rett og slett for lett med sine 15,2 gram fordelt på 19,5 meter. Det tilsvarer en DT 3. Gjennomsnittlig vekt pr meter er 0,78 gram og selv om klumpen på ED-lina er lang blir det mye luftmotstand å overvinne.

Min favoritt er Orvis wonderline easy mend. Denne lina er ikke av de tyngste(0,96 gram/m), men har en svært glatt coating og en litt tynnere diameter enn andre femmerliner. De lengste treningskastene i Tromsøhallen ble foretatt med nettopp denne lina.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

BULL? :biggrin:

Kjøpte inn 10 Vision-liner fra Skitt Fiske for en billig penge, og alle gikk fint i lufta, men skytelina var tykk, ruglete, uglatt og hadde elendige skyteegenskaper. Men nå hadde ikke vi behandlet snørene på noen måte da. Vision-Linene av i år kan jeg ikke uttale meg om, for de har jeg ikke prøvd enda.

Da må vi snakke om to ulike liner. Den nye versjonen av Vision Extreme Distance er ikke sånn du beskriver, langt i fra. Enhver kaster som har bestillt denne lina siste halvår kan bekrefte det. Ja, for å si det sånn; lina snakker for seg selv den, når vi kaster med den.

Vision Extend derimot. Den er nøyaktig sånn du beskriver.

Edit; hmm... kanskje de brukte coatingen til Extend på Distance også, i en periode litt lenger tilbake i tid? Kan jo være. Kanskje satt også Skitt Fiske på liner av litt eldre dato? Uansett; i dag er lina meget bra, jeg har kastet med Carron-lina også, den er og god, men selv mener jeg Distance går bedre.

Mottok akkurat en ny Distance her jeg, og den er like bra som de forrige jeg har kjøpt. Vet ikke helt hva Vision har tenkt bak denne Extend egentlig, med den litt spesielle profilen det har. Ikke spesielt godt egnet for det bruket denne tråden omhandler i hvertfall. Jeg har gitt tilbakemelding til Mustad om den. Der bør de gjøre noe med lina, for den er akkurat som det du beskriver i forhold til Distance ovenfor.

Nå er det også lett å ta feil av Distance og Extend, hvis en bare ser på lina uten å gå i detaljer. De ser utapå nærmest like ut, med sine hvite klumpdeler. Distance er gul i runninglina, og Extend er grå.

Mvh. Jan.

Endret av Myhre Fluefiske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bestilte fra Skitt Fiske så skal bli spennende å se hvordan mi er. Kanskje ikke så lurt å ville spare noen hundrelapper da. Men tviler på at noen av forhandlerne her i Stavanger har linen i butikk så måtte uansett bestilt usett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bestilte fra Skitt Fiske så skal bli spennende å se hvordan mi er. Kanskje ikke så lurt å ville spare noen hundrelapper da. Men tviler på at noen av forhandlerne her i Stavanger har linen i butikk så måtte uansett bestilt usett.

Dersom Nemoura skulle ha rett i forhold til eldre liner, håper jeg for din skyld Oddbjørn at du ikke får en av dem. Men de linene tror jeg eventuelt må ha ligget ei god stund. Jeg har kastet lina med både Per Knudsen og Tom Larsen, og hadde de linene vi har kastet med vært som Nemoura beskriver ovenfor, så vil jeg mene at alle vi ville ha reagert med en eneste gang. Det har ingen av oss gjort. Tvert i mot ser vi alle ut, på nåværende tidspunkt, til å kunne havne på den lina i år. Lina er super den. Men joda, jeg hører hva Nemoura sier. Det kan bare ikke gjelde dagens line, da jeg har bestillt flere nå som alle er strøkne å kaste med.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Edit; hmm... kanskje de brukte coatingen til Extend på Distance også, i en periode litt lenger tilbake i tid? Kan jo være. Kanskje satt også Skitt Fiske på liner av litt eldre dato? Uansett; i dag er lina meget bra, jeg har kastet med Carron-lina også, den er og god, men selv mener jeg Distance går bedre.

Du har sikkert rett i at Skitt Fiske på liner av litt eldre dato! Synes å huske at vi betalte 298 kr pr stk.

Er det noen som har målt tykkelsen på skytelina på disse nyere snørene?

Endret av Nemoura

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du har sikkert rett i at Skitt Fiske på liner av litt eldre dato! Synes å huske at vi betalte 298 kr pr stk.

Tror nok det. Veiledende pris på Distance i dag er forøvrig kr. 699,-.

Mottok ennå å ei line her i dag tidlig, like fin som de andre.

Jeg har ikke målt tykkelsen på skytedelen. Den er tynnere enn på de fleste andre liner faktisk, sånn på øyemålet, og følgelig har jeg overhodet ikke hatt noe behov for å måle den. De kan variere litt på klumpvekten da. Siste lina her i dag veide underkant 16, og var 29,7 meter lang. Den forrige lina jeg mottok har jeg nå lagt av til cup'en. Den veide prikk 16, og er 29,5 meter lang. Hadde en fin en her en periode, på rett underkant 17, men den er nå utslitt. Holdt forholdsvis godt synes jeg, den coatingen der.

Men jeg savner litt mere jevnhet i produksjonen. Det gjelder produsenter generelt. Det er viktig for dem å være/bli klar over (ser det ut for) at flueliner benyttes til flere formål, og at noen er mer i behov av at det som står trykket på pakka er i samsvar med det som ligger inni, enn andre igjen.

Mvh. Jan.

Endret av Myhre Fluefiske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk Vision lina i går. Var så vidt ute og prøvde den og coatingen virker relativt grei. Ihvertfall langt fra det verste jeg har prøvd, og med litt smøring så tror jeg den skal gå rett så bra. Kastet forøvrig greit ut hele snøret både i medvind og motvind, men ble ikke den helt store økta da jeg har pådratt meg en liten strekk i venstrearmen under vekttrening som merkes godt under dobbelttrekket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk Vision lina i går. Var så vidt ute og prøvde den og coatingen virker relativt grei. Ihvertfall langt fra det verste jeg har prøvd, og med litt smøring så tror jeg den skal gå rett så bra. Kastet forøvrig greit ut hele snøret både i medvind og motvind, men ble ikke den helt store økta da jeg har pådratt meg en liten strekk i venstrearmen under vekttrening som merkes godt under dobbelttrekket.

Det er bra, Oddbjørn. Var det med eller uten stang?

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Johnny.

Tykkelsen på skytelina på de siste versjonene av snøret som jeg har

måler 0,83mm. (Nå vil det selfølgelig variere noe.Du kan ta et og et snøre,

og om du måler skytelina hele veien så ser du fort at det ofte varierer med

0,02 -0,03mm.Toleranse heter det. :biggrin: Og da kan du tenke deg

tapering og klump og......)

Sånn bare for moro skyld Johnny,du skulle hatt noen av de aller første

snørene som kom.Jeg har noen som har skyteline med diameter 0,61 - 0,65mm.

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk min Vision ED #5 line i dag, 15,6 m klumpdel som veide i underkant av 16g. Diameteren på skytelina var 0,76mm. Hadde nok vært mulig å holde mere line i lufta hvis skytelina hadde vært tykkere, men den skøyt bra. Kastet litt ute med lina og fikk inntrykk av at det er fullt mulig å kaste langt med den lina, men ikke i nærheten av like langt som med snowbee ED eller SA ED. Vi får se hvor langt vi klarer å kaste med vision lina når vi snart kommer i gang med innendørstreningen her i Bergen.

Enig med deg Sven, jeg synes også at SA XXD (ED) burde ha vært med i konkurransen. Dette er og har vært referanselina for lengdekasting med femmer stang i mange år nå.

Noen som har prøvd den nye konkurranse lina til rio ? Hørt rykter om at den går lengre enn SA ED, men den er dessverre også for tung for femmer cupen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Geir.

Kaster du med femmerutstyr? :biggrin:

Tom.

Klart det Tom. Herlig å holde masse line i lufta med lett utstyr, spesiellt gøy innendørs. :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk min Vision ED #5 line i dag, 15,6 m klumpdel som veide i underkant av 16g. Diameteren på skytelina var 0,76mm. Hadde nok vært mulig å holde mere line i lufta hvis skytelina hadde vært tykkere, men den skøyt bra. Kastet litt ute med lina og fikk inntrykk av at det er fullt mulig å kaste langt med den lina, men ikke i nærheten av like langt som med snowbee ED eller SA ED. Vi får se hvor langt vi klarer å kaste med vision lina når vi snart kommer i gang med innendørstreningen her i Bergen.

Hei, Geir!

Få lina litt under huden, så skal du se at avstanden mellom disse linene ikke er så stor som du tror. Snowbee og SA i #5 er jo liner som veier endel gram ekstra, så det er relativt naturlig at de som utgangspunkt vil gå noe lengre, ikke minst fordi de to også er meget gode liner generelt over. Sett lina på en litt dypere stang. Det går langt nok, men jeg ser det at alle tekniske momenter må sitte godt på disse lettere linene. Glemmer en 1 detalj av de mange, så går det 30. Sitter alle sammen, så strekker den mot 35. Kanskje noen kan flytte den ennå lengre også, i vindstille selvsagt. Må få prøvd den innendørs snart, for det vi oppfatter som vindstille der og da er ikke nødvendigvis det, altså vindstille.

Hva slags stang kaster du med, Geir?

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg