Hopp til innhold
Ymze

Synkesnøre

Recommended Posts

Heisann,

Har noen prøwd GL Powertaper synk 2/3 og synk 3/4 ?

Synes spesielt synk 3/4 blir litt vinglete i kastet,men det kan veldig godt hende det er kastestilen min det er noe feil med, hehe.

Hvilke andre snører vil dere anbefale til sjøfiske i dypere vannlag?

Noen som har prøvd SA Streamer Express 250 grain ?

Fisker med Lecie 10` #7 og Lpxe RS 9` #7.

Ymze

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Ja, jeg har fisket med GL Powertapere i de fleste synkegrader de siste 6-7 åra. Aller mest til tohåndsen i kl.10-11, men jeg har også synk 3-4 i kl. 8 til min Guideline AWM 10`# 8. - Går som et skudd! Du har vel ikke kappa i feil ende... :mellow: Dette skal jo egentlig funke bra hvis du har kappa lina i riktig tyngde til stanga di...

Salar15

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Heisann,

Har noen prøwd GL Powertaper synk 2/3 og synk 3/4 ?

Synes spesielt synk 3/4 blir litt vinglete i kastet,men det kan veldig godt hende det er kastestilen min det er noe feil med, hehe.

Hvilke andre snører vil dere anbefale til sjøfiske i dypere vannlag?

Noen som har prøvd SA Streamer Express 250 grain ?

Fisker med Lecie 10` #7 og Lpxe RS 9` #7.

Ymze

Hvorfor ikke prøve GL Powertaper Shortcut??

Er ett kort snøre (10.2 m) som er lett å få opp av vannet og går som ei kule :thumbup:

Alle synkesnører virker vel litt vinglete? Vet ikke å det kommer av men er kanskje det at teknikk og kraft må brukes på enn litt annen måte? :unsure: :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor ikke prøve GL Powertaper Shortcut??

Er ett kort snøre (10.2 m) som er lett å få opp av vannet og går som ei kule :thumbup:

:unsure::unsure:

Et synkesnøre til enhånds på 10,2 m er IKKE kort. Noe lengre en ti meter er vanskelig og kaste med om man fisker med kraftige synkesnører på enhånds.

Jevnt over så blir klumpen mer vinglete jo kjappere den synker, men noen ting kan man gjøre for og få den til og gå roligere:

- Tren på jevnte flott innkast (om du kaster spey). Vist snøret kommer jevnt inn vil utkastet bli finere. Om det "kræsjlander" i en krøll vil dette påvirke utkastet i stor grad.

- Jevnt akselerende bevegelse i kastet. Lett og snakke om men vanskelig og gjøre, spesiellt med synkesnører. Jo jevnere akselerasjonen er jo finere vil snører gå i lufta.

- Prøvd deg frem med størrelsen på buktene. Selv liker jeg ganske store bukter, dette senker hastigheter og hindrer sjansen for at fortommen henger seg opp. Langt nok går det som oftest uansett!

- Bruk fortomm på 8-9 fot. Fluen vil fiske høyere i vannet men til gjengjeld vil innkastene bli lettere samt at fortommer vil bremse overslaget på klumpen slik at den går roligere.

- Coated skyteline, denne vil bremse og gi mer mostand til klumpen slik at den går roligere i luften.

Guideline sine synkesnører er skikkelig bra! Ellers har jeg brukt rio T-14 til laks og sjøfiske men denne går styggfort gjennom lufta. Faktisk så fort at man sliter med og se snøret!

Et godt alternativ er flyt/synk5. Fantastiske fiskesnører som er lettere og kaste med en et vanlig synkesnøre.

MVH

Tommy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et synkesnøre til enhånds på 10,2 m er IKKE kort. Noe lengre en ti meter er vanskelig og kaste med om man fisker med kraftige synkesnører på enhånds.

Jevnt over så blir klumpen mer vinglete jo kjappere den synker, men noen ting kan man gjøre for og få den til og gå roligere:

- Tren på jevnte flott innkast (om du kaster spey). Vist snøret kommer jevnt inn vil utkastet bli finere. Om det "kræsjlander" i en krøll vil dette påvirke utkastet i stor grad.

- Jevnt akselerende bevegelse i kastet. Lett og snakke om men vanskelig og gjøre, spesiellt med synkesnører. Jo jevnere akselerasjonen er jo finere vil snører gå i lufta.

- Prøvd deg frem med størrelsen på buktene. Selv liker jeg ganske store bukter, dette senker hastigheter og hindrer sjansen for at fortommen henger seg opp. Langt nok går det som oftest uansett!

- Bruk fortomm på 8-9 fot. Fluen vil fiske høyere i vannet men til gjengjeld vil innkastene bli lettere samt at fortommer vil bremse overslaget på klumpen slik at den går roligere.

- Coated skyteline, denne vil bremse og gi mer mostand til klumpen slik at den går roligere i luften.

Guideline sine synkesnører er skikkelig bra! Ellers har jeg brukt rio T-14 til laks og sjøfiske men denne går styggfort gjennom lufta. Faktisk så fort at man sliter med og se snøret!

Et godt alternativ er flyt/synk5. Fantastiske fiskesnører som er lettere og kaste med en et vanlig synkesnøre.

MVH

Tommy

Takk for amnge gode svar.

Vilglingen har nok litt med teknikk å gjøre. Er nok litt rask på avtrekkeren. Må nok kaste roligere og akselerere jevnt.

Kuttet snøret i snelleenden, så det skulle være i orden. :msn-wink:

Har nå montert coated skyteline. Snøret gikk som ei kule med Greased Weasel på snella, men håper på bedre overrulling med coated skyteline.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

MVH

Tommy

Flyt/synk5 eller andre flyt/synk snører/klumper bør vel ikke forveksles med synkesnører da deres egenskaper er ganske forskjellige. (men enig i at f/s5 er et fantastisk fiskesnøre)

Ser trådstarter er i sjøfiskemodus. Ville selv ikke gått med F/S5 der hvis målet var å komme dypt ned da du pga flytedelen vil trekke det opp mot overflaten.

PT synkklumper er kjempebra de. Kan og anbefale deg Airflo sine 40+ snører i synk3 og/eller synk5(høres gjerne voldsomt ut, men dette er lettkastet)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når jeg kaster med korte og svært hurtigsynkende snører, så synes jeg det er tryggest og mest behagelig å kaste med ovale/belgisk kast - spesielt om jeg i tillegg bruker en svært kort fortom og en flue på størrelse med et garnnøste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg har brukt rios gamle 1000 grainer endel med enhånds...det er rimelig spesiellt...det blir nok ovalt ja eller litt rolige underhåndskast.......men hvis man vil fort ned i sterk strøm, det være seg i elv eller i et sund med sterk strøm.....kan ikke lina bli tung nok...skulle hatt en 9 #15 i glassfiber

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

tom...tohånds castingsnøre må da være brukbart til slikt....Øyvind førland...mesterkasteren..fortalte at han hadde brukt en klump fra en slik line til sei....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

tom...tohånds castingsnøre må da være brukbart til slikt....Øyvind førland...mesterkasteren..fortalte at han hadde brukt en klump fra en slik line til sei....

Det fungerer sikkert fint til det bruket!

Jeg har laget meg et par klumper i forskjellig vekt av noen av de gamle grå lengdesnørene jeg hadde liggende. Ettersom jeg stort sett bare bruker klumper til laksefiske, og ikke har hatt bruk for så hurtigsynkende klumper ennå der, så har jeg ikke skaffet meg noe erfaring med disse selv. Jeg vet at Kjell Ove Grimsmo har laget seg noen veldig korte klumper av både enhånds og tohånds lengdesnøret til laksefiske med enhåndsstang. Jeg tror disse klumpene var noe av årsaken til at Erling Olsen og broren hans angrep Kjell Ove så sterkt i noen usympatiske lesrinnlegg i Alkt om Fiske for noen år siden. De mente at fiskere som brukte slike "langsluker" ikke burde ha rett til å titulere seg med hedersbetegnelsen Fluefisker. :biggrin: Brødrene Olsen fikk, med rette, rimelig mye tyn her og andre steder etter de innleggene. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg