Hopp til innhold
Ymze

Klumpvekt #7

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Trenger noen tips til klumpvekt for overhåndskasting.

Jeg har enhåndsstenger, Guideline LeCie 10` #7 og Guideline LPXe RS 9`#7.

Noen forslag til klumpvekt?

Føler konstant jeg går med for tunge klumper, skjønner dere.... Tror mine klumper veier 18-19 gram.

Er dette overkill?

Fisker for det meste i saltvann, og kaster over hodet...

Håper noen har gode synspunkter og erfaringer som kan hjelpe meg videre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

ellers er det jo ingen absolutter innen fluekasting, som vår kjære mel krieger pleide å si....

aftm systemet er jo i stor grad basert på skjønn...det kommer veldig an på stangaksjonen. en proggresiv stang kan ofte være litt følsom mot for tungeklumper,,toppen klapper liksom litt sammen. ejg er vanligvis en "LIGHTLINE" type som gjerne bruker lette lange liner. til spey kast..derimot kan korte tunge klumper være tingen...særlig når det er trangt..

min 11,3 #5/6 bruce and walker er utrolig fleksibel mht liner men den har dyp helaksjon og ganske stiv ovre del . gammaldags våtflue aksjon..i 11 fot..slaskeraje..men utrolig god. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Hei du

Har en Loomis IMX 10 fot #8 og på denne bruker jeg en Guideline klump som veier 17 gram. Klumpen er13 meter og er sydd til runninglinen slik at overgangen er veldig fin og merker nesten ikke at det "river" i ringene når skjøten passerer. Bruker og mest klassisk overhåndskast med denne stanga og den skyter og kaster meget bra. Men snøret blir litt i letteste laget for speying og klarer liksom ikke helt å lade stanga da.

Etter hva du sier sier om vektklasse så tror jeg du har ettpar gram for mye i vekt på din klump for overhåndskasting.

Salaren

Hei alle sammen,

Føler konstant jeg går med for tunge klumper, skjønner dere.... Tror mine klumper veier 18-19 gram.

Er dette overkill?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bruker 18g klump på min #7 LPXe RS og det tåler den uten problemer.

Sportsfiskefjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror nok det er et spørsmål om kastestil og preferanser:)

Jeg bruker 18,5g på min Greys Platinum XD Saltwater #8 og synes det er helt perfekt, så for min kastestil høres det litt tungt ut, men vet at om jeg forandre litt på stilen så fungerer stanga godt med tyngre klumper.

Jeg mailet forøvrig Greys og spurte om klumpvekt. De fleste produsenter vil jo kunne svare på hva de mener er ideellt for din stang. Forøvrig ikke sikkert LeCie og RS bør ha samme vekt selv om begge er #7....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det har nok noe med kastestil + hva man liker/vil/klarer + stangas aksjon.

Jeg bruker litt letter klumper til overhode kasting. Har bruk Streamdip mye i sjøen og den veier 16 gram #6/7, sammen med en polyleader blir det tungt, men bruker lengre bevegelse og mindre kraft for ikke å overbelaste tuppen. Dette er en GL Lecie 9.6 fot #7. Til vannkast har jeg brukt både 17 og 18 grams klumper, 19 gram ble for heavy for min del, det går jo, men denne takler ikke like mye vekt som 10 foteren.

På min GL Lecie 10 fot #7 som kun skal brukes til vannkast synes jeg både 17 grams hoover int. klumpen var ok, litt lett, så her vil jeg nok velge 18-19 gram. Ikke fått prøvd så mye forskjellig enda, men legger nok lista litt over 17 gram.

Når det er sagt så bruker Henna her inne betydelig tyngre klumper på denne også i sjøen etter sø og han fisker mye mer enn meg etter sø, for de med sterk rygg og ungdommelighet i blodet er alt mulig selv ved fiske over flere dager. Nå som jeg har blitt såpass krank og gammel (32) grøsser jeg ved tanken på vind og slitsomme helger med kun overhodekasting, så derfor............................venter jeg helst til laksen starter, men siden det snart er tomt må vel også jeg finne alternativer igjen.

Hadde tidligere en greyline #7 9.6 fot, den var så følsom for overvekt at hvis man gikk over 17 gram som jeg fant som idealvekt, så ble alt bare helt feil.

GL RS har jeg kun prøvd på demo og den er jo så rask og tøff at den takler sikkert tunge vekter, men det blir jo ett bal i lengden hvis det er for tungt. 19 gram på denne høres tungt ut og i tillegg vil jeg tro du får større fart på snøret om vekta er letter + du bruker mindre krefter. Likevel er jeg ikke i tvil om at den og takler 22 gram, så alt blir en avveiningssak, rygg, håndledd, kroppen hehe.

I tillegg kommer det jo an på hvordan klumpen er bygget opp. PT klumpene er jo ekstremt baktunge og synes igrunnen ikke de egner seg særlig bra til overhodekasting. Må få ut så mye klump før det blir skikkelig snørekontakt.

Kjøpte ett Snowbee xs wf snøre i clear int, i #7, ikke helt fornøyd med det heller, men det funker jo på ett vis, streamdip er så ekstremt lettkasta så det er liten grunn til å skifte det ut sånn egentlig.

Angrer ganske mye på at jeg solgte SA stillwater snøret! Koster jo en fot og en arm å skaffe ett nytt.

Gudd løkk

Endret av Tres Bien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har en 10 for Lecie MF klasse 8. Her bruker jeg en klump på 22g og ca, 9,5 meter. Synes dette er passende for denne stanga for vannkast og trange posisjoner.

Alt handler om hva du skal bruke det til.

Har etterhvert gått mer og mer over til tyngre og kortere klumper til mitt enhånds laksefiske. Dette handler om fluestørrelse og ikke minst hvor jeg fisker.

Har flere stenger i klasse 7 som jeg kjører vekt opp i mot 23 gram på (Sage TCR, LTS X1).

Kan fort ha snører som veier alt fra 18- 23 g på samme 7er stanga.

PH

Hei alle sammen,

Er dette overkill?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

for mange å siden hadde jeg GLX 10 #8 som lengde stang,, brukte DT7..men det var til overhode....IMXen er kanskje litt mindre toppete...?

tres bien!!! gammel? :scared: 32?%&/ :blink: du må begynne med STORMPADDLING med havkajakk...da får du kjørt overkroppen....og vind har dere vel nok av nede hos dere....i motsetning til her :mellow: ....selv om det lokalt kan bli sterkvind...

mvh "STORMCHASER KALMAR" :clapping:

vis man tar sjansen kan man kappe en cm eller 2 i tuppen, det vil ofte flytte aksjonen betraktlig nedover, men det er jo ikke noe å drive med på en gammel erverdig IMX.......eller som jeg har gjort laget et snøre med front del på ca 4 meter #7 og bakdel ditto #10 da får du masse vekt i D bukta nær stanga . fint til trange kast..

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

tres bien!!! gammel? :scared: 32?%&/ :blink:

Kroppen vil ikke hive tyngre enn den må over tid, ryggen brekker seg og kaster opp!

Sånn er det bare! Hadde en lege sjekk med helseprofil som ble utført, der ble kroppen min 18 år, det KAN IKKE stemme!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

vekter ,tres bien, vekter og yoga.. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg