Hopp til innhold
Jeweler

Finnmarkstur vår 2010

Recommended Posts

Hei!

Jeg driver og småplanlegger en tur til finnmark vår 2010. Ingen av oss har fisket i finnmark før.

Vi er en noen kompiser som vil reise i en uke for og fiske hovedsaklig ørret.

Tenker at vi drar i mai/juni ( er dette et bra tidspunkt?)

Jeg lurer også på om det er mulig og parkere bilene, bli flydd opp i finnmark, og kjøre med kano nedove i elver og slikt for og fiske på veien.

Noen som har gjort lignende og som har prisene på hva det koster og bli flydd noen turer? snakket med min stefar, de gjorde noe lignede for sikkert 10 år sden og da betalte de 1500,- hver, regner med at prisene har steget.

Hvis noen vet en bra rute så er jeg veldig takknemlig for det.

Er det noe annet relevant informasjon jeg burde lese meg opp på?

Har også fått med meg at desinfekjsons utstyr er veldig viktig, og selvfølgelig prioritert hos oss.

Tar imot alle råd/linker og bilder med takk.

Mvh

Jacob :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

>Tenker at vi drar i mai/juni ( er dette et bra tidspunkt?)

Hvis du liker isfiske så er mai et bra tidspunkt. Månedsskiftet mai/juni kan du også muligens fiske på isen på fjellet, men isen begynner å bli utrygg.

Skal du fiske ørret i Finnmark bør du satse på månedsskiftet juni/juli, eller første to uker av juli.

Endret av jfuruly

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

>Tenker at vi drar i mai/juni ( er dette et bra tidspunkt?)

Hvis du liker isfiske så er mai et bra tidspunkt. Månedsskiftet mai/juni kan du også muligens fiske på isen på fjellet, men isen begynner å bli utrygg.

Skal du fiske ørret i Finnmark bør du satse på månedsskiftet juni/juli, eller første to uker av juli.

Ja det ahr du en nyttig informasjon f.eks :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisann!

Hva angår flypriser er jeg ikke helt sikker, men om dere er 4 stk så tror jeg ikke det blir så mange lapper på hver.

Skal dere fiske i fjellvann ville jeg ikke kommet i Mai, de fleste vann over 3-400 meter er ikke isfrie før et godt stykke uti juni. Elvene er nok isfrie i slutten av mai. Men ørretfisket tar ikke av før et stykke uti juni, når insektlivet også eksploderer. Vannet er fortsatt så kaldt at fisken holder seg forholdsvis rolig i mai/juni, selv om det er en del insekter på overflaten.

Vet et bra sted dere kan dra, om du er interessert kan du ta kontakt på PM.

Men dette ligger 5-600 moh, så jeg ville ikke gamblet på å komme før tidligst i slutten av juni om det skulle bli aktuelt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg