Hopp til innhold
Sven Kalmar

"Sven Kalmar Flyfishing School 1"; hvordan trener du?

Recommended Posts

den var rå den cane 42 grammeren nielsen. den likte jeg virkelig, men man bør være varsom.

oppvarming er lurt, jeg pleide å gjøre et lite program bestående av bla. sirkel øvelser. dette myker fint opp, og styrker håndleddet samtigdig som du utvikler linekontroll og blir god på snakerolls o.l. anbefales stående sirkler , sirkler rundt kroppen, 8 tall etc etc..pass DOG på at hvis du lager 10 sirkler mot klokka bør du gjøre 10 med etterpå. ellers kan tvinnen sette seg i lina . knakk du stanga nielsen? hvordan fåre-gikk det? provde du med en full tohånds castingline eller en hel DT12 utafor stanga?! :scared:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Oki Doki Åge.

Jeg skjønte poenget ditt. :biggrin:

Og er i grunnen enig med deg.

Om du som lærer/instruktør leser snøret til eleven,og

forklarer eleven hvorfor snøret oppfører seg som det gjør,

synes jeg for min del er en svært vesentlig greie.

Får du eleven til å forstå det, så er det alt annet en vagt. :biggrin:

Hallå Kalhmar.

Ja,ja,ja....

Den har jeg hørt fra både deg og Nielsen flere ganger. :biggrin:

He,he,he...I get the picture. :biggrin:

Stiv kort pinne,med et altfor lett snøre.Er ikke det typisk meg da?

Takk for de hyggelige ordene.Jeg blir litt flau. :blush:

Hva som er smart min gode venn,er kan hende noe avhengig

av hva en vil oppnå? :biggrin:

Nielsen.

Har du knekt casting stanga di?Ikke fortell meg at det var gressklipperen

denne gangen også. :biggrin:

Har du den ennå?Delene altså?

Vangen casting stanga ja. :biggrin:

At gamlekara hadde hår på brystet er det ingen som betviler.

Jeg vil nok tippe at det er et fåtall av dagens kastere som klarer å

beherske den stanga.

Det er slettes ikke umulig at du følger med ut i vannet etter å ha stoppet stanga. :biggrin:

Å prøve den stanga var en opplevelse som jeg ikke ville vært foruten. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med den stanga tror jeg ikke stoppen teller så mye som slippunkte For med den stanga får en ingen markert stopp

:huh: Det som ovrrasker meg er at jeg fårså trangere bukter ergo ganskke lange kaqst ca50 m+ tTakker Adolf tross mitt vonde handledd (her på dammen er det metera som teller)takk Adolf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med den stanga tror jeg ikke stoppen teller så mye som slippunkte For med den stanga får en ingen markert stopp

:clapping: Kunne ikke sagt det bedre selv. :biggrin:

:huh: Det som ovrrasker meg er at jeg fårså trangere bukter ergo ganskke lange kaqst ca50 m+ tTakker Adolf tross mitt vonde handledd (her på dammen er det metera som teller)takk Adolf

Ja det husker jeg også. :biggrin:

"Her på dammen min herre,er det kun meterne som teller."

Jeg kommer aldri til å glemme at han fortalte meg det flere ganger.

Vi gliste og lo hver gang. :biggrin:

Jeg savner Adolf jeg.

Han var skikkelig fan av deg vet du Nielsen.

Han snakket mye om det.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

adolf var helt fantastisk. jeg var med ham i nordmarka i 1991 eller noe slikt. da fiska vi med muse imitasjoner i tryvann, bjordammen(der har jeg sett jævla svær ørret) og prata. han var sergeant first class US ARMY i koreakrigen. jeg FIKK sersjant merket hans!! har det på flue vesten..

vi har prata endel om korea, han fortalte om kinesere og om det tyrkiske regiment som var nattkrigere og brukte kniv bak fiendens rekker..ryktet om dem spredte angst og panikk blandt fienden som gjerne dro seg tilbake da..

,jeg har utrolig lyst til å få bygd meg en splitcane castingstang..10-tja 42gr. jeg ville nok prøvd å få en litt jevnere aksjon..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

lefty er en smarting,,,synd så få her hjemme har studert ham....

Ja ikke sant. :biggrin:

Kameraten hans er også smart.

Jeg tenker på Bob Clouser.

Det er vel år og dag siden Bob startet med snoren som et hjelpemiddel

for å oppnå den rette linjen?

http://www.clouserflyfishing.com/flyfschool.html

Jeg sitter her og ser på klippet av Lefty,Charlie og Bob.

Et absolutt siste og vindunderlige sted å fiske på,hvor drar du da?

Lefty ler så han så han blir nødt til å løfte på capsen.

Okey Charlie.You grilled us.

http://www.youtube.com/watch?v=8fDt0iWoHgc

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Der var altså det med den rette linja!

Hvis en Googler "fly casting straight line/path" får en ca 20.000 treff. Mange snakker imidlertid bare om å la stangtuppen følge den rette linja og ikke så mye om hvordan det gjøres. Vi holder nå en gang ikke i stangtuppen.

Nå er det begrensa hvor mye litteratur jeg har pløyd, men i boka Master the Cast : Fly Casting in Seven Lessons - av George V. Roberts Jr. fra 2002 tas også håndbevegelsen med.

Hvorfor mange bare snakker om stangtuppens rette bane og ikke kastehånda lurer jeg på (som i Troubleshooting the Cast av Ed Jaworowski). Selv om sammenhengen kan være opplagt for en med 10 år praksis kunne det vært framhevd tydeligere til nybegynnere. Fint at Mattias også fokuserte på håndbevegelsen.

Her er et videoklipp med Lefty Kreh:

http://www.fishbuzz.tv/?channel=lefty&...leftyprinciples

Han mener at den beste måten å få stangtuppen til å følge en rett linje, er å la albuen følge en rett linje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hehe , tom l. men det b lir jo fundamentalt feil ved pendelkasting. så her snakker vi altså om en paralellforskyning av stanga i oppspennings fasen. så det er neppe et godt prinsipp grunnleggende sett.

tom hvis du isolerer bevegelsen albuen har i et lengde kast med dt og myk stang får man et ganske merkelig tredimensjoinalt bevegelses mønster. men bevares slik lefty kaster lavt stanga litt ut til siden er jo en helt ypperlig teknikk for den moderne fluefisker. du får en fleksibilitet mht hvor bakkastet plasseres. du kan ha en tidlig stopp, på lange kast fordi du har så lang bevegelse bakover. tidlig stopp gir bedre kontroll samt at jeg mistenker at du også får utnyttet spensten i stanga bedre da. med litt dårlig timing er det fort gjort å miste litt av oppspenningen igjennom en lang fremslengs bevegelse. men THE ARC må alltid være tilstede i den siste avsluttende bevegelsen.mikroskopiske eller stor og åpen. aksellerasjon /hvordan vinkelen forandres. og i denne fasen vil albuen få en nedadgående med påfølgende bakover /oppover rettet bevegelse.....kanskje... :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg