Hopp til innhold
Sven Kalmar

"Sven Kalmar Flyfishing School 1"; hvordan trener du?

Recommended Posts

Jeg har også lurt på hva som formidles fra instruktører og forfattere. Noen ganger tror jeg de ikke selv er bevisst alle detaljer og andre ganger kan det se ut som om de ikke avslører yrkeshemmeligheter (unngår at eleven får vite like mye som læreren og kan begynne for seg selv).

Det som imidlertid ble slått fast her var at ROSA og "den rette linje" er universelle prinsipp. Ingen med peiling på fysikk vil påstå noe annet. Når jeg Googler fly casting "straight line" får jeg 16200 treff, og det understreker at noen har tenkt tanken før.

Endret av agela

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

"flyfishing strategy" er verdens mest solgte bok om fluekaste teknikk...det er ordet straight ganske hyppig brukt...

lefty sier det inndirekte ved ett av sine prinsipper" the line will always follow the line tip" så hvis du ønsker en rett linje, beveg stanga rett....hvis du ønsker å kaste en kurve.....beveg stang tuppen i en kurvet bevegelse.....ønsker du et 8tall bevegstang tuppen i en 8talls bevegelse....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var da voldsomt til kverhjulering fra dokker! :lol:

Sikkert mange som kjente til de ROSA prinsippene før boka kom ut, og sikkert mange som kunne ha skrevet boka, men det var bare en som skrev den! :P

Takk og pris for at Gøran KUN fant opp hjulet, og ikke den rette linja. :biggrin:

Men for tiden gir jeg faen i ROSA og trener kun etter det anerkjente DRYLE prinsippet. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

har du lagt ut noen nye klipp tom? med bjørn borgen?

Hei Sven.

Ja,med Bjørn og Eirik.Du finner dem på dette nettet under topic

Det skjer - Mattis kastedag.

De ligger også på SL under topic Flycasting - 2 handed

DH Casting Clips.

Ta gjerne en titt,og si hva du synes.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

kjetil mathisens bok ,? D-bevegelsen er jo et gammelt begrep innen fluekasting...her er det mye fokus på rett stangføring..

det er du som kverulerer. dette er gamle greier...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

dessuten nevner jeg det i min"bok", men det er jo ikke en bok, for den er jo ikke gitt ut av "the establishment" :scared:

men for all del hvis du ønsker å skade lilleheim, så go ahead....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var da voldsomt til kverhjulering fra dokker! :lol:

Sikkert mange som kjente til de ROSA prinsippene før boka kom ut, og sikkert mange som kunne ha skrevet boka, men det var bare en som skrev den! :P

Takk og pris for at Gøran KUN fant opp hjulet, og ikke den rette linja. :biggrin:

Men for tiden gir jeg faen i ROSA og trener kun etter det anerkjente DRYLE prinsippet. :msn-wink:

Er det teknikken til Sir, Dryle Til!? Kanskje det hadde vært noe...

Tenker jeg holder meg til å fjerne " en gammel hånball skade" som nylig har dukket opp. Bak kastet har fått en helt tåpelig bue som ødelegger alt for mye.

Kanskje kikke nærmere på teorien til Sir, Dryle Til når jeg har fått fjernet denne,

men akkurat nå kaster jeg som en dass, igjen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg siterer kjetil mathisen fra boka "fluekasting" landbruks forlaget..

side 84 "pass paa t alle bevegelser er aksellererende 'bortsett fra stoppen"""at stanga føres i ett plan, og ikke peker ut til siden eller føres i en D bevegelse"

side 99:"mange fører ikke stanga rett fram og tilbake i samme plan sett ovenifra ser stangføringen ut som en D i lufta egentlig skal stanga gå som på skinner"

S101: "gå alltid inn for å kaste fluesnøret i ett plan....prøv å forestille deg at du sakl kaste igjennom en trang passage."

side 114: om lange kast: den største vanskeligheten under disse lange kastene er å føre stanga helt rett"

har du sett en steve rajeff demo , nemo?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg siterer kjetil mathisen fra boka "fluekasting" landbruks forlaget..

side 84 "pass paa t alle bevegelser er aksellererende 'bortsett fra stoppen"""at stanga føres i ett plan, og ikke peker ut til siden eller føres i en D bevegelse"

side 99:"mange fører ikke stanga rett fram og tilbake i samme plan sett ovenifra ser stangføringen ut som en D i lufta egentlig skal stanga gå som på skinner"

S101: "gå alltid inn for å kaste fluesnøret i ett plan....prøv å forestille deg at du sakl kaste igjennom en trang passage."

side 114: om lange kast: den største vanskeligheten under disse lange kastene er å føre stanga helt rett"

Dette handler stort sett om å unngå vridninger, men Ketil har helt rett i at stangtuppen skal ha en rett linje sett ovenfra.

At stangtuppen også skal ha en rett linje "sett fra siden" glømmer han imidlertid å skrive.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg ser de fleste som ytrer seg her tilhører gruppa jeg kaller ekstremkastere. Sjøl er jeg nok et stykke fra den kategorien. Det er 36 år siden jeg gjorde mine første kast med fluestang. Men manglende system og motivasjon for målretta trening har nok gjort at ferdighetene stoppa opp i mange år. Dessuten hadde jeg små barn i huset mens karbonrevolusjonen kom. Så da jeg igjen begynte å fylle opp i stangkroken med nye stangvidundre var det en del å ta igjen.

Jeg har hatt nytte av tre metoder som vi bruker mye i teknikktrening i langrenn. Når jeg begynner med ei ny stang overdriver jeg. Det viser meg tydelig hva som skjer når en gjør "feil". Så modererer jeg gradvis. Det forteller meg mye om den nye stangas særegenheter og grenser. Etter noen sånne økter har jeg på en måte blitt kjent med den nye stanga. Da kan vi begynne å leke. Da kaster jeg mye, men ikke ekstremt (ikke nær mine grenser). Vanlige kast på vanlige fiskeavstander og helst på vann. I denne fasen tester jeg også forskjellige snører på stanga.

Etter dette er vi blitt gode venner. Da er det på tide å strekke seg. Men hvis en ikke observerer nøye hva som skjer når en strekker seg hjelper det lite. For meg er den beste måten å observere på videokamera. Det er slitsomt avslørende. Først filmer jeg forfra, så bakfra og så fra sidene. Det som er tragisk er at jeg finner igjen noen av de samme tingene med en gang jeg slapper av litt. Litt for tverr start i framkastet. En liten sving mot høyre (gud forby) i starten av det siste framkastet. Kanskje blir jeg ikke bedre. Vi har jo forskjellige evner når det gjelder å lagre vellykkede bevegelser i hjernen og få muskulaturen til å repetere dem ensartet.

Men det er jo ingen grunn til å gå ned på treninga. Det er jo viktig å nærme seg sitt potensiale selv om en ikke kan bli en 40m kaster. Det er sjelden jeg har bruk for svært lange kast når jeg fisker, men det er jo dumt å ikke kunne fiske på de fiskene som vaker litt lenger ut eller litt mer vrient plasert. Det har aldri skadet fisket å kunne kaste langt og/eller presist.

Mine tanker rundt dette er nok ikke myntet på de som kaster langt og vil kaste ennå lenger. Tankene er nok mer gyldig for den "vanlige" fisker. Også vi som ikke tiltrekkes av å konkurere i kasting eller fisking kan ha masse glede og nytte av å jobbe mer systematisk og målrettet med kastinga vår. Derfor er en slik trå fin hvis de som deltar forteller mer om hvordan de jobber i stedet for (eller i tillegg til) å ta den vanlige sleivete lightweight-mobbinga. Intensjonene hos trådstarteren var fine og jeg ser fram til at flere enn de få som har ytret seg kaster seg på og bidrar konstruktivt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

takk. swisher snakke masse om det du nevner nemo.... :clapping: lefty også....hva med krieger og andre. convex/concave path og the rod tip......

ellers har jeg skrytt offentlig av hr lilleheim til det kjedsommelige, og det veit mattias...

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

cyclops, det er masse eksempler på folk som har fortsatt og fortsatt og utvikle seg...i godt voksen alder..bjørm borgen, feks var vel rundt 70 når han tok opp speykasting....nå er han GOD..fluekasting virker å være en spesiell sport i så måte..uvanlig mange kastere "peaker" i godt voksen alder......se på de nye toppkasterene.....som dukker opp...det er voksne karer....

hva dette kommer av skulle det vært artig å høre teorier om.....det er også topp med slike innspill som ditt cyclops hvor du nevner paraleller fra andre idretter.....

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

cyclops, det er masse eksempler på folk som har fortsatt og fortsatt og utvikle seg...i godt voksen alder..bjørm borgen, feks var vel rundt 70 når han tok opp speykasting....nå er han GOD..fluekasting virker å være en spesiell sport i så måte..uvanlig mange kastere "peaker" i godt voksen alder......se på de nye toppkasterene.....som dukker opp...det er voksne karer....

hva dette kommer av skulle det vært artig å høre teorier om.....det er også topp med slike innspill som ditt cyclops hvor du nevner paraleller fra andre idretter.....

Synes også det var et fint innlegg av Cyclops.

Ja, med all respekt for de yngste, det tenderer til å henge endel sammen med modenhet i livet dette. Evnen til å sette oss mål, for så å gjennomføre dem. Vi gjør det oftest skarpere på universitet og høyskoler enn vi gjorde det på ungdomsskole og gymnas, ja i hvertfall mange av oss.

Jeg hadde en 65-åring på kurs i sommer. Tok tre kurs han, både grunnkurs, spey og lengdekasting. Nå skulle han virkelig lære seg dette, sa han, før han lå i graven. Og du verden for en besluttsom kar. Han tok dette lettere enn de aller fleste. Men han var en mann som satt store krav til seg selv og andre, og hadde gjort det over mange år. Ja, bedriftsutvikler var han. Også hadde han en meget viktig ingrediens; livserfaring.

Det hjelper med modenhet, men det aller viktigste er rett innstilling. Disse to henger jo ofte godt sammen, men du klarer det du forteller deg selv at du skal klare. Når vi har levd en stund, har vi hatt flere bekreftelser i livet på at vi faktisk kan lykkes godt med ting. Desto flere slike positive bekreftelser og tilbakemeldinger vi får, desto tryggere blir vi på oss selv, og selvtilliten bare øker.

Det er fullt mulig å begynne sent med fluekasting, og en kan nå helt til toppen etter kun få år. Det er nok av eksempler på det.

Instruer hjernen positivt. Omgås positive mennesker og de du kan lære av, og unngå de negative.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

helt enig myhre....gratulererer igjen med opplegget ditt.. flott at du fikk så god "kritikk" på det andre forumet....

kanskje jeg kan være gjeste foreleser til neste år? :clapping: ...fåreleser :blink: mer i morra ..im passing out......zzzzzz...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sven.

Jeg mener å huske å ha lest.Lefty`s Lawn Drill. :biggrin: Jeg mener det var fra Basic Flyfishing?

Det er så lenge siden at jeg husker ikke når. :shock:

To tau eller snører som du legger ut på gressplenen med en gitt parallell avstand.

Da kan du trene på tight loops. :biggrin:

Jo,kortere avstand du har mellom snørene,desto vanskeligere blir det.

Men desto mer morsomt,og lærerikt spør du meg. :biggrin:

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enda en gang tilbake til der tråden starta med hvordan vi trener. Fant denne på nettet for noen år siden og har hatt mye glede av den:

Pupil: O’ Great One, what is the secret to tight loops?

Caster Master: First you must possess a clear mind, unhindered by all thoughts of work, money and responsibility. Indulge yourself in women and soft drugs. Become idle and reckless. Seek solitude in the mountains for months on end. Meditate and eat raw fish and leaves. Only then will your loops be tight.

Pupil: And for the 'ultra-tight'?

Caster Master: Track your rod tip in a straight line.

Der var altså det med den rette linja!

Hvis en Googler "fly casting straight line/path" får en ca 20.000 treff. Mange snakker imidlertid bare om å la stangtuppen følge den rette linja og ikke så mye om hvordan det gjøres. Vi holder nå en gang ikke i stangtuppen.

Nå er det begrensa hvor mye litteratur jeg har pløyd, men i boka Master the Cast : Fly Casting in Seven Lessons - av George V. Roberts Jr. fra 2002 tas også håndbevegelsen med.

Hvorfor mange bare snakker om stangtuppens rette bane og ikke kastehånda lurer jeg på (som i Troubleshooting the Cast av Ed Jaworowski). Selv om sammenhengen kan være opplagt for en med 10 år praksis kunne det vært framhevd tydeligere til nybegynnere. Fint at Mattias også fokuserte på håndbevegelsen.

Et annet (dårlig) eksempel på hvordan ting læres bort er rullekast. Jeg har også lenge slitt med rullekast og fått altfor åpne bukter. Grunnnen var at alle sa man skulle ta det som et vanlig framkast. I framkastet pleier jeg begynne med ganske flat stang, og etterhvert skjønte jeg at det var det som ga problemet. Med en mindre arbeidsvinkel (i overslaget) gikk det plutselig mye bedre. Kanskje kunne jeg klart det samme med et helvetes dobbelttrekk, men poenget er at du vanskeligere får spennt opp stanga når du bare har D-bukta bak deg og det burde instruktørene få med.

Kjetil Mathisen ble nevnt her og han er en hyggelig og hjelpsom kar. Han kom bortom da jeg kasta på Voldsløkka og ga meg noen tips jeg har hatt stor nytte av i casting. Skulle hilse til alle kjente.

Endret av agela

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

i "fly fishing strategy" er en av øvelsene å stille seg slik at stangtuppen skal kunne følge en rett linje....feks et tak...etc

men selvfølgelig er det bra at det presiseres slik matthias har gjordt. en grunn kan være at fokus har vært på å få inn riktige bevegelser.. ellers mener jeg at det ligger innebygd i helt grunnleggende kaste forståelse.. slik som hvis stangtuppen beveges i en halvsirkel formet bevegelse, vil du få en stor vid bukt.....hvis stangtuppen gjør en konkav bevegelse , får du en

kryssende snørebukt. hvis stangtuppen drives i en rett linje og stoppes litt under denne linje får du en bukt tilsvarende avstanden fra akselerasjons banen og stopp punktet...ett eller annet slikt...som feks jeg beskrev i lefsa mi..

jeg mener bare det er feil å påstå at noen har funnet opp dette, eller å si at dette aldri har vært beskrevet før....og det kan jeg aldri tenke meg matthias har ment. at han har satt fokus spesielt på dette punktet er selvfølgelig bra...

håper ikke jeg oppleves som negativ mot matthias...det er ikke meningen...

dette er helt prisippiellt....

skulle noen være i tvil, så ser altså jeg på mattias som en "worldclass kaster" og god venn..

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan får vi stangtuppen til å vandre mest mulig rett da?

Finnes det en annen måte enn å lese snøret og å tilpasse

håndbevegelsen deretter? :biggrin:

Enig? :biggrin:

Åge.Hyggelig at du møtte Kjetil da. :biggrin:

Hvilke tips var det han ga deg da?

Veldig synd at Kjetil ikke er aktiv lengre.

Eller kanskje han er det?

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan får vi stangtuppen til å vandre mest mulig rett da?

Finnes det en annen måte enn å lese snøret og å tilpasse

håndbevegelsen deretter? :biggrin:

Poenget mitt er at du må gi eleven noe konkret å starte med. "Tilpass håndbevegelsen" blir vagt. Ber du folk starte med å bevege hånda rett og så justere stangvinkel fra start pluss overslag blir det mer håndfast. Her tenker jeg på lengre kast. Hvis de skal trene pene nedlegg på 10-15 m blir fokus anderledes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg synes helt klart fra å ha jobba med ganske mange gode kastere at for mye fokus på tuppen ikke nødvendigvis er så smart..fokus bør være på å spenne opp stanga maksimalt samt ikke å vri...etterhvert som belastiningen på tuppen øker /hastigheten /kraften i kastet, følger stanga riktig bane dersom man har et riktig bevegelses mønster med hånda

. dvs en "ARC" jeg mener det er her fokus bør være...

denne bevegelsen må hele tiden tilpasses for å passe forskjellige aksjoner, snørevekt, etc etc

det er her de aller fleste sliter. jeg merker meg at folk som fokuserer på stangtuppen, svært ofte "kaster med tuppen"

man underklassifiserer, og velger korte stive pinner....hehe get the picture syverzen....nu skal det jo sies at herr syversen er et kastemessig unikum, med ditto buktbeherskelse...og at han er unntaket...eller.. :scared:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fordi jeg har knekt casting stangea mi :badgrin: Må jeg nå trene med Vangen splitcane 42g casting stang, som veier 250g. Man kjenner formelig at det knaker i hånleddet når en trår til :blink: så gamlekara hadde nok mer hår på brøste enn de fleste er klar over.... ikke rart de måtte trene med vekter..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg