Hopp til innhold
Sven Kalmar

"Sven Kalmar Flyfishing School 1"; hvordan trener du?

Recommended Posts

som det har vært nevnt her på forumet noen ganger, så skrev Harald mæhle er meget fin artikkel på begynnelsen av 90 tallet. denne var primært tenkt som en intern sak til landslagsutøvere i casting, med fokus utelukkende på flue lengde enhånds. Jeg fikk en av harald og har hatt stort utbytte av den siden...jeg snakka med TOM LARSEN, og spurte om han ville snakke med harald, så kanskje vi kunne få tillatelse til å legge den ut på forumet...det hadde vært fint. Kanskje det finnes noen gamle filmklipp fra the good old days også? :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

ROSA dette er jo universelle prinsipper, som er utviklet av gud. hvordan man bruker dem er individuelt..tror du man hadde andre fysiske lover for hundre år siden?...alle brukbare kaste guruer/lærere beskriver disse elementene på sine måter....

Hvis man skipper noen av de prinsippene blir det svært vanskelig å få til et brukbart kast..

Disse prinsippene er iboende i materien. Og den ble vel neppe skapt av noe menneske....

all respekt forøvrig...

da kan man like godt si at einstein oppfant universet....og det blir vel noe søkt...

Nå skrev jeg ikke at Mathias har funnet opp disse ROSA prinsippene! Jeg skrev at han har utviklet, systematisert og publisert disse i boka si! :msn-wink:

Blir man en bedre fluekaster av å sitte i sofaen og diskutere hysteriske teorier :blush:

NEI...

Eller er det bedre å trene litt "feil" :wub:

Ja, men det aller beste er nok å vite hvordan man skal trene og hvilke feil som skal fjernes, men å stå og denge lengde er kanskje det morsomste! :biggrin:

Nemuora og jeg bla dreiv å lekte oss med laser penner i taket..speil er ok..Det som er sikkert er at det lønner seg å ta fatt i de grunnleggende tinga og se hva som kan forbedres der

De grunnleggende tingene er nok viktig å jobbe endel med og laser-penner, Leftys table, speil, Video osv. er alle glimrende hjelpemidler til å finne kastefeil. Ja, den artikkelen til Harald Mæhle kunne jeg ha tenkt meg å fått tak i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

nei jeg forstod det, nemoura, jeg synes bare det var litt viktig å påpeke det.presisere, generellt.

at det er en enkel og fin huskeregel er noe annet.

det er mulig rod har noen av mine artikkler..det er mulig han lånte den fra harald...

kan du spørre? men vi må snakke med folk før vi evt kan legge noe ut..TOM larsen......

hm, lurer på hvem som etv har rettighetene til arne jackob schultz sine ting?...

er det ellers bra? hvordan går det med kastinga der oppe, er det fortsatt entusiasme?

selv har jeg nesten ikke kasta siden jeg la ut klippa. det var en intens periode...siden har det blitt veldig mye kajakk, og veldig mye musikk..har spilt trommer på solocden til sverre knudsen...det var morsomt...det er litt forkjellig på gang musikalsk...

så det er grenser for hva armene tåler...men vinteren er tradisjonelt sett kasteårstiden min...så får vi se...

som du sikkert har forstått har min interresse vært mot veldig lange stenger og veldig lange liner...finne ut av grants kode.

jeg har tenkt mye på line design....en stum, firkanta ...kontinuerlig tapert line hadde vært interresant, men sikkert ikke veldig lett å få evt produsenter med på...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

1 "blir man en bedre kaster av å sitte..etc."..ja det tror jeg nok. i tillegg til fornuftig trening. hysteriske teorier hører med..

2 " det morsomste er å denge...." det kan hende, men det er ikke det lureste, mht teknisk forbedring....de dårlige vanene etses dypere og dypere inn i systemet. men hvis du er fornøyd med teknikken...og har god fysikk...

driver du med casting for tiden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

det er mulig rod har noen av mine artikkler..det er mulig han lånte den fra harald...

kan du spørre? men vi må snakke med folk før vi evt kan legge noe ut..TOM larsen......

hm, lurer på hvem som etv har rettighetene til arne jackob schultz sine ting?...

Jeg skal reise bort noen dager og tror ikke jeg rekker det før det, men jeg skal finne fram artikkelen og ringe Harald så snart jeg er tilbake. Om det er greit for han, så kan jeg skrive av artikkelen og sende den videre.

Når det gjelder artiklene til Arne J. Schultz, så tror jeg det lureste er å snakke med Gerhard Schive, han og AJS var gamle venner. Faktisk var det gjennom Gerhard vi i castingmiljøet fikk låne en miniatyr dreibenk AJS hadde laget for å trimme spolene på ABU Record 2100 Sport snellene, som lenge var enerådende i øvelsen rulle lengde tohånds.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

kult , tom! jeg skal prate med gerhardt...

nemoura, du skrev."disse prinsippene er utviklet av ..osv" Hadde noen skrevet at gøran hadde utviklet det hadde helvete vært løs, og vel så det....det KAN jo tolkes som om du siterer mattias, og i så måte vil det jo ikke være særlig positivt for ham...

det var poenget mitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

kan du spørre?

skal høre med han på treniga i kveld :msn-wink:

er det ellers bra? hvordan går det med kastinga der oppe, er det fortsatt entusiasme?

Har hatt en liten down-periode, men nå begynner kastelysten å komme tilbake! Blir sikkert å delta i noen konkurranser i år! tror jeg. :biggrin:

Har nylig startet opp med innendørstrening og trener stort sett med #5 stenger nå, men skal trene casting senere i sesongen (press og lengde)

nemoura, du skrev."disse prinsippene er utviklet av ..osv" Hadde noen skrevet at gøran hadde utviklet det hadde helvete vært løs, og vel så det.

det KAN jo tolkes som om du siterer mattias, og i så måte vil det jo ikke være særlig positivt for ham...

det var poenget mitt.

Skjønner, siterer ingen, skriver bare mitt syn. Men det er lett å misforstås på nettet! :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

.

2 " det morsomste er å denge...." det kan hende, men det er ikke det lureste, mht teknisk forbedring....de dårlige vanene etses dypere og dypere inn i systemet. men hvis du er fornøyd med teknikken...og har god fysikk...

Selv jeg kan stå å fisekaste nydelg 50-60 % av maks men det er nor jeg gir gass at di gale ting skjer :blush:

Derfor er det nok lurt og gi 100% og korigere derfra 8) mener jeg har hatt stort utbytte av det :closedeyes:

Men en må jo lære å krype får man prøver å løpe :wub:

Hilsen nilsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hehe, jada nielsen.håper vi treffes snart! personlig har jeg vært igjennom mange slike "kastemessige transformasjoner" jeg har da ofte brukt

tørrtrening, hvor jeg kun fokuserer på det aktuelle aspektet av kastet. Visualisering og konsentrasjon..og det tar tid....

feks har jeg forandret mye fotarbeide...etc håndledd etc..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nielsen.

Det er ikke noe som heter å fisekaste. :biggrin:

Det heter å ha kontroll. :P

Er du sikker på at det ikke ville være smartere å gi 70% og 80%.....

og jobbe videre derfra?

Helt enig med deg i at en må lære å krype før en prøver å løpe,men

det kan være smart å kunne gå også? :biggrin:

Hysteriske teorier?Hva er det?

Og jeg håper også at vi treffes snart. :biggrin:

Da regner jeg med at vi treffes på Lørdag eller Søndag selv om Mattisdagen er

avlyst?

(Hva med deg Sven på Lørdag eller Søndag?)

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

det hadde vært lurt sikkert..å møtes..filme litt. :clapping: sikle sikle... :blush:

Ja.la oss gjøre det. :biggrin:

Jeg har en sterk mistanke om at Tidemansen og Borgen også kommer. :biggrin:

Kanskje fler også har lyst til å komme?

I så tilfelle er det smart å bli enig om det blir Lørdag eller Søndag?

Dette klarer vi helt sikkert å finne ut av i løpet av Fredagskvelden? :biggrin:

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nielsen.

Det er ikke noe som heter å fisekaste. :biggrin:

Det heter å ha kontroll. :P

Er du sikker på at det ikke ville være smartere å gi 70% og 80%.....

og jobbe videre derfra?

Helt enig med deg i at en må lære å krype før en prøver å løpe,men

det kan være smart å kunne gå også? :biggrin:

Hysteriske teorier?Hva er det?

70-80% går ganske greit men opp til å kunne gi 100% med full klaff det tror jeg har hent meg en gang :badgrin:

Hos kalmar med castingstang og DT8?? Så det er langt fram

Hysteriske teorier huuum det er nok bare du som ikke tar den :clapping:

A fisekaste er å slenge 10-15 m. att og fram :msn-wink: (nå lærte du det å)

Men nå tror jeg jeg skal setta meg ned å tenke meg i form :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

70-80% går ganske greit men opp til å kunne gi 100% med full klaff det tror jeg har hent meg en gang :badgrin:

Det er jo det jeg sier da vet du.100% er det en tilfeldighet?

Og tilfeldighet er flaks,vindforhold,og selfølgelig erfaring,og bla,bla....

Kast 10 kast etter hverandre,og du kan be hvem som helst på denne

kloden om å gjøre akkurat det samme.

Så hvis du skal ta utgangspunkt i 100% kastet så blir det mer eller mindre bingo? :biggrin:

Hos kalmar med castingstang og DT8?? Så det er langt fram

Det handler bare om å gjenta det. :clapping:

Hysteriske teorier huuum det er nok bare du som ikke tar den :clapping:

Det kan jo selfølgelig være fullt mulig. :biggrin: Når det er sagt så ville det kanskje ikke være smart

av deg å vedde lommeboka di på det? :biggrin:

A fisekaste er å slenge 10-15 m. att og fram :msn-wink: (nå lærte du det å)

Og når du gjør det,så må du samtidig ta deg tid til å kunne lære deg å kaste

bukter som som du kan variere,i både størelse og form. :clapping:

Men nå tror jeg jeg skal setta meg ned å tenke meg i form :biggrin:

Det er faktisk ganske smart. :clapping:

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

her er det nok mye å lære av casting folket, nok en gang...jeg tror det er liten tvil om at det å bruke samtlige muskegrupper maksimalt i et kast og samtidig kaste teknisk perfekt og konsistent er et forholdsvis ambisiøst mål. men ikke desto mindre en forbilledlig ambisjon....problemet er jo det at hvis du ikke kaster teknisk riktig så går det helt galt, skadeomfanget øker propsjonaLT MED kraftbruken. her er vi jo inne på kjernen av hele greia...teknikk vs kraft....og hva er kraft? er det å mæle til ? eller er kraft hurtighet og presisjon..det var sikkert en uklar formulering..du skjønner sikkert hvor jeg vil tom...

det er flere måter å kaste langt på..ingen tvil..visse kastere bør bruke dype stenger, uannsett, hehe .nielsen tok du den? f... at du brakk den 11fots green visionmk 2 #9 stanga nielsen....den var perfekt til deg....a tragic loss.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

SÅNN, :clapping: nå har jeg snakka med gerhard schive og gitt ham den noble oppgaven å se om vi får lov å legge ut noen av

Arne Jackob Schultz artikkler...han trodde ikke dette ville være problematisk..tvert i mot....så hvem har artikkelen min ?!! :scared:

er det deg rod? :unsure:

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

SÅNN, :clapping: nå har jeg snakka med gerhard schive og gitt ham den noble oppgaven å se om vi får lov å legge ut noen av

Arne Jackob Schultz artikkler...han trodde ikke dette ville være problematisk..tvert i mot....så hvem har artikkelen min ?!! :scared:

er det deg rod? :unsure:

Hallå.Du husker kanskje at jeg har en kopi av en av artiklene. :biggrin:

Så hvis du ikke finner igjen din,så får vi vel alltids ordnet det. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

vi kan gjerne legge ut mine også...gunstig for forumet og artig for meg.....(men det er temmelig mange alt eller igenting..thats the deal)....tror ikke jeg orker det prosjektet aleine gitt..ikke nå..men gjerne sammen med tom larsen.. :thumbup:

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvis du har den er jo saken biff...er det lenge siden du kikka på den? den er MEGET BRA.

schultz er et IKON I NORSK FLUEFISKE..han satte ny persrekord i en alder av var det 72 år med nesten 70 meter med enhånds.. hehe now were talking....nielsen just do it! dont think !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er en god stund siden jeg kikket på den.

70m er langt.Veldig langt.

Jeg leste at han kastet 59,47m. på slutten av 60 tallet.

Dette var også verdensrekord.Han forbedret dette etter at han fylte 70.

Nielsen er ikke 70 ennå. :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt tilbake til der det starta.

Som Sven sier er ROSA universelle prinsipper (men mange har sikkert hatt hjelp av Lilleheims bok likevel).

Oppe i alt annet må vi ikke glemme Timing også. Tar vi det da i rekkefølge blir det

TAROS (for dem som ikke har lest begynnelsen på tråden: timing - akselerasjon - rett linje - overslag - stopp)

Jeg bare tenker på naboens sympatiske, men nå avdøde hund, Taros minne, og tar det som en del av den mentale treninga.

Underveis mot en noe bedre teknikk har jeg i tur og orden holdt fokus på enkelttema som armføring, håndledd, skulderbevegelse for å få bakslengen i riktig plan mmm. En feil jeg gjorde var å bare se på hvor mye snøre som var igjen på snella og mindre på overrulling og strekk. Det gjorde at jeg har slitt med vridninger i noen år (bittert når det bidrar til at Terje slår meg i klubbmesterskapet :scared: ).

En løsning på vridningene ser ut til å være DT-kasting, og etter å ha jobba med å holde mest mulig DT i lufta i sommer ser jeg lysere på framtida og neste års klubbmesterskap.

Så til slutt: Siden full klaff ved 100 % innsats inntrer så sjelden, så har tror jeg det blir mer moro med litt fisekasting innemellom (presisjon, underhånds, snake-roll, supersmale bukter, ...) :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

heisann TAROS..hm kult stang navn...agela eller kanskje du skulle begynne å kalle deg taros? hehe..vi kunne trenge litt hjelp i en tråd under fiske utstyr..tråden heter "hvorfor utgår le cie) på slutten har vi et par teknologiske problemer du kanskje vill være så vennlig å benytte lit av din omfattende kunnskap og erfaring , til å hjelpe oss å løse...stikkord er stenger/miniatyr fiske...lag din egen elv..hjemme i stua....ELVE SETT osv...genialt kånsept." fy fela, kjøpte meg en ny kulp her forleden.."

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Har opp gjennom årene lest en rekke bøker om fluekasting, og det er helt utrulig at det gikk an å skrive så vanvittig mye om fluekasting uten engang å nevne den rette linja. Uttrykket ”rett linje” eksisterte rett og slett ikke! Andreas Fismen sa vel noe slikt som at når han først lærte seg fluekasting var han ikke glad, han var forbannet.(fra filmen ”rett linje”) :biggrin:

Sven

Rod hadde kun fått en artikkel fra deg, og den har vi lagt ut her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg