Hopp til innhold
Sven Kalmar

"Sven Kalmar Flyfishing School 1"; hvordan trener du?

Recommended Posts

dette er kanskje en fin tråd. De fleste fluekastere litt over middels interresert, trener tja 3 4 gtr i uka..et par timer hver gang?

wild guess, men ...uannsett. hvordan bruker dere tiden....Tom Larsen nevnte en artikke harald mæhle skrev tidlig 90 tallet. som tgok for seg hver element innen casting flue lengde, men også skrevet på en måte som gjør den annvendelig til allle former for fluekasteing..tanken er jo å systematisk jobbe med hvert element..komme i e selvanalyserende "MODE". dette gjelder trommer, kasting..padling for mindel...alt egentlig...

Så hvordan bruke sin tid mest mulig effetivt. hva bør en fokusere på?

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det er jo fullt mulig at det kan bli en fin tråd. :biggrin:

Helt enig,tracking. :clapping: Slik jeg ser det,så bruk tid på å lære å lese snøret.

Det forteller deg hva stangtuppen din gjør.

(Hvis du vet hvor du har den til enhver tid så er du god til å kaste. :biggrin: )

Det er altfor mange (og jeg er en av dem) som står og kaster og kaster,for

å kaste lengre enn han som står ved siden av deg.

Helt meningsløst i mine øyne.Det eneste du oppnår ved det,er å forbruke tid,og

å trene inn den ene feilen etter den andre.

(Vel,det sosiale ved det betyr jo litt da. :biggrin: )

Som med alt annet,skal du bli god til å kaste,så må du rett og slett sette

av tid til å trene fornuftig.

Om du velger å bruke tiden din på det,eller å fiske,eller drive med helt andre

ting er vel det som gjør at vi trives med det vi gjør. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da kan dere fortelle hvordan en trener fornuftig istedet for å si at en skal trene fornuftig. Dere kan også si hva tracking betyr :P

Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da kan dere fortelle hvordan en trener fornuftig istedet for å si at en skal trene fornuftig. Dere kan også si hva tracking betyr :P

Roar

Tracking betyr rett og slett å føre stanga,eller rettere sagt stangtuppen i en

i en mest mulig rett linje.

Det er ikke lett å få til.Jeg for min del har ennå ikke sett en kaster som kaster dønn rett. :biggrin:

Å trene fornuftig avhenger jo av hva du vil trene på?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å trene fornuftig avhenger jo av hva du vil trene på?

Tom.

Jeg vil trene på å kunne kaste 50 m kast etter kast etter kast

Som du skjønner bruker jeg tohånds og langline :biggrin:

Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vil trene på å kunne kaste 50 m kast etter kast etter kast

Som du skjønner bruker jeg tohånds og langline :biggrin:

Roar

Vel,da er det vel fornuftig å konsentrer seg om tracking. :biggrin:

Hvorfor må du kaste 50m. kast etter kast?

Er det der fisken er?

Eller er det bare det at 50m. er en lengde som du har bestemt for å oppnå?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe.

Fordi det skulle vært moro og fått det til :biggrin:

Neida det er ikke der fisken er - den er som regel mye nermere.

Fisking er en ting og casting er en annen ting.

Moro og kaste utenom sesongen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Liker å gjøre ting enkelt, og trener ofte etter prinsippet ROSA FLUEKASTING. :biggrin:

Bruker også dette prinsippet når nybegynnere skal lære seg fluekasting, og har en nybegynner først lært seg ROSA fluekasting glemmer han det aldri!

Rette linjer (beveger håden seg i en rett linje gjør ofte stangtuppen det samme)

Overslaget av stanga (bør skje mot slutten av kastebevegelsen)

Stopp (En brå stopp er viktig for å få satt fine bukter)

Akselerasjon (Her fokuserer man på å starte kastet rolig og så øke hastigheten jevnt)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Liker å gjøre ting enkelt, og trener ofte etter prinsippet ROSA FLUEKASTING. :biggrin:

Bruker også dette prinsippet når nybegynnere skal lære seg fluekasting, og har en nybegynner først lært seg ROSA fluekasting glemmer han det aldri!

Rette linjer (beveger håden seg i en rett linje gjør ofte stangtuppen det samme)

Overslaget av stanga (bør skje mot slutten av kastebevegelsen)

Stopp (En brå stopp er viktig for å få satt fine bukter)

Akselerasjon (Her fokuserer man på å starte kastet rolig og så øke hastigheten jevnt)

Rosa fluekasting. :biggrin:

Den har jeg ikke sett før.

Pink Flycasting. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rosa fluekasting. :biggrin:

Den har jeg ikke sett før.

Pink Flycasting. :biggrin:

Tom.

Kan jo nevne at disse 4 grunnleggende prinsippene er det Mathias Lilleheim som har utviklet og man kan lese mer om dem i boka Zaap, lær fluekasting.

Navnet Rosa fluekasting er det Pink panther som har utviklet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Blir man en bedre fluekaster av å sitte i sofaen og diskutere hysteriske teorier :blush:

Eller er det bedre å trene litt "feil" :wub:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

nei man blir bedre av å ta med seg stanga ut og å være BEVISST når man kaster..ta for seg alle de viktigste elementene i et kast. lære å oppdage og analysere sine egne feil..her kommer læreren inn i bildet. en god lærer kan hjelpe deg til å bli din egen lærer. ellers veit jo du nielsen at det krever MYE tid og skjærpa jobbing for å bryte ut av gamle møntre, enten det gjelder kasting, generell sosial adferd, :clapping: eller alt annet . Hva ønsker jeg å oppnå...hva er det som hindrer meg? er det vridninger, håndledd, etc etc etc og så må man ta fatt i dette....en"uendelig" prosess...antagelig..

Kraftbruk er et annet viktig område....husker du hva steve sa tom? om fra hans begynnelse....watch that guy etc...

Det er veldig fort gjort som superivrig kaster i en rivende utvikling å skippe de basic tinga litt...tracking er liksom litt kjedelig, men jeg lurer på hva harald mæhle trente på?..man kan bli god kaste langt og alt det der men man kommer ikke utenom det.

for å bli helt topp må man tilbake til basics....slik er det iallefall for meg....alt grunnleggende må saumfares og evt skrotes...

hvis man orker....

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ROSA dette er jo universelle prinsipper, som er utviklet av gud. hvordan man bruker dem er individuelt..tror du man hadde andre fysiske lover for hundre år siden?...alle brukbare kaste guruer/lærere beskriver disse elementene på sine måter....

Hvis man skipper noen av de prinsippene blir det svært vanskelig å få til et brukbart kast..

Disse prinsippene er iboende i materien. Og den ble vel neppe skapt av noe menneske....

all respekt forøvrig...

da kan man like godt si at einstein oppfant universet....og det blir vel noe søkt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

nå er vi inne på det MEL KRIEGER kalte "STYLE and SUBSTANCE" all respekt til mattias...men det har jeg sagt til det kjedsommelige....

jeg synes bare det var en svært lite heldig formulering....jeg tviler sterkt på at han selv ville valgt en slik formulering....

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Blir man en bedre fluekaster av å sitte i sofaen og diskutere hysteriske teorier :blush:

Eller er det bedre å trene litt "feil" :wub:

Mental trening.Visualisering av kastet. :wub:

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

mental trening er viktig, utvilsomt. se på RAJEFF. han er kald som en fisk, selv om det er omkast i finalen i VM.ingen fysiologiske tegn til agitasjon. dessuten nielsen, hva gjør man når man er skadet feks.for ikke å glemme. man kan dele sine kunnskaper med andre ,istedenfor å være en elitistisk wannabe...den satt nielsen..heheh men,men det er vel mange som ser på oss her som lavkaste, den gemene hop.

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja nå burde dere være forberedt til å ta kastet etter 1/2 års mental trening :lol:

Å sitte å diskutere hysteriske teorier og å dele sine erfaringer med andre er vel to forskjellige ting :P

Har vel blitt litt hvem vet mest :P

Sven du har jo ei god venstrehand og så er det 2 hands da :wub:

Hilsen Nielsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:clapping: heisann kjære hr nielsen. har du fått deg noen nielsen stang ennå?

den tråden ble jo en knallskusess, men jeg går ned med flagget til topps....

hvordan trener du nielsen...kanskje du skulle si litt om det så vi ufaglærte får litt utvidet perspektiv.....det hadde vært konstruktivt, ikke disse halvkamuflerte forsøkene på å sabotere tråden min.... :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvordan trener du nielsen...kanskje du skulle si litt om det så vi ufaglærte får litt utvidet perspektiv.....det hadde vært konstruktivt, ikke disse halvkamuflerte forsøkene på å sabotere tråden min.... :unsure:

Synes tråden er fin jeg Kalmar! Er en av de som kaster mye, og ofte uten mål og mening. interessant å se hvordan man systematiserer. Hadde jeg sikkert hatt utbytte

av. Vurderer å kutte til en bunndel og feste den til/i en rett vaier, for trening inne på kalde dager. Den ideen synes jeg er så dum at den er genial :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg har vært inne på lignende tanker sjøl....det som kan være litt dumt er at selve stangføringen blir litt feil selv om den typen trening sikkert kan være bra for "TRACKING"

mange har lagd sine remedier. hugh falkus var jo notorisk. han hadde bla noen

stativgreier som var forma som bevegelsen i et; for ham,riktig utført speykast. Nemuora og jeg bla dreiv å lekte oss med laser penner i taket..speil er ok..Det som er sikkert er at det lønner seg å ta fatt i de grunnleggende tinga og se hva som kan forbedres der, selv om det kan være fristende og fortrenge/utsette.. er ikke spesiellt systematisk selv, ideene kommer ofte når man bare roter rundt litt på måfå.....Men det er klart -vi har noe som heter muskel minne.Og slikt forandrer seg ikke av seg selv. energien tar letteste vei. så vi må lage nye "spor" som den kan gå i....og det krever som regel konsekvent jobbing over tid....slikt vet jeg "alt" om....

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan jeg trener huuum .Tørrflue kast med stiv kuling imot og fjærlett legg :biggrin:

Ellers går det for det meste i 2hands med Bjørn borgen som instruktør(det beste er godt nok) :msn-wink:

Trener ikke mye bare 2-3 økter hver dag :blink:

Den med faglært og ufaglært kunne du spart deg for du trenger ikke drite ut meg (det fikser jeg sjæl) : :scared:

Trenger ikke no nilsen stang T5ern er råå :)

Og hvordan man trener er vel avhengig av hvilket mål en har .Trenger en så store mål?

Dere sto jo så jævelig laglig til for hugg med den ment--treninga :closedeyes:

Sabotasje er no helt annet :biggrin:

Hilsen Nilsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ellers går det for det meste i 2hands med Bjørn borgen som instruktør(det beste er godt nok) :msn-wink:

Gleder meg til å se deg svinge tohåndsen .... :P

for min egen del er det blitt heller lite med trening .stagnert litt....Helsa påvirker kasteformen såpass mye fra dag til dag at jeg får ikke så mye igjen for treninga når jeg endelig skal fiske.. Er fisket dødt benytter jeg som regel den "dødperioden" til litt mere "realistisk" trening på fiskeplassen og da sitter det til fisket tar seg opp igjen.

I det siste har jeg brukt videosnutter, av både meg selv og andre, til å rette på småfeil som ikke alltid kommer så tydelig frem når en står der og denger i elva.... eller hvor det måtte være.

Har brukt mye tid på på å sitte å kjøre "kastesnurter" i ulike hastigheter med ulike effekter, for å få et tydligere bilde av hva som skjer.

Selv om det ikke akkurat er noen god erstatning for treninga med stanga i handa ,så har jeg fått en del aha-opplevelser og det har vel bidratt til at jeg har fått fjerna noen irriterende småfeil ....eller i alle fall fått fokus på hva jeg skal kvitte meg med av "unoter".. :)

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

kjipt å høre det med helsa thormill..jeg tror absolutt du kan oppnå endel ved å sitte å studere slik du beskriver det..du har det jo med deg i (under)bevisstheten neste gang du skal ut å prøve litt..og man kan få noen aha opplevelser ideer..håper vi sees på lørdag...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg