Hopp til innhold
MariusN

Aldri mer Guideline Vadere!

Recommended Posts

Denne sommeren har guideline sine vadere brakt mer h*****e enn fryd. Kjøpte et par Explorere tidlig i sesongen, etter en tur piplet det vann inn i sømmen. tettet denne sømmen, tre turer senere var det kneet sin tur å lekke i sømmen. tetta da alle sømmer på det aktuelle beinet og tror dere ikke det andre begynte å lekke første uka i Orkla!

Guidline erstattet buksa med en ny men nå har disse også begynt å lekke langs hele sømmen på innsiden av leggen. Blir ikke klisvåt men det nytter ikke å ha med sånne vadere på tur.

Selv skal jeg aldri ta i en Guideline vader igjen selv om de blir kasta etter meg, disse to parrene har dempa nok turer dette året!

Kan benytte anledningen å spørre om noen kan anbefale noen vadere som holder mål?

På forhånd takk!

PS:Selv om siste turen i Lågen i går ble en våt fornøyelse var det kontakt med to lakser:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Denne sommeren har guideline sine vadere brakt mer h*****e enn fryd. Kjøpte et par Explorere tidlig i sesongen, etter en tur piplet det vann inn i sømmen. tettet denne sømmen, tre turer senere var det kneet sin tur å lekke i sømmen. tetta da alle sømmer på det aktuelle beinet og tror dere ikke det andre begynte å lekke første uka i Orkla!

Guidline erstattet buksa med en ny men nå har disse også begynt å lekke langs hele sømmen på innsiden av leggen. Blir ikke klisvåt men det nytter ikke å ha med sånne vadere på tur.

Selv skal jeg aldri ta i en Guideline vader igjen selv om de blir kasta etter meg, disse to parrene har dempa nok turer dette året!

Kan benytte anledningen å spørre om noen kan anbefale noen vadere som holder mål?

På forhånd takk!

PS:Selv om siste turen i Lågen i går ble en våt fornøyelse var det kontakt med to lakser:)

Heldig du da! Jeg har prøvd å slite ut mine i hele sommer i jakt etter et par patagonia vadere. Ikke sjans! De er potte tette etter flere timer i elva hver dag...

Jaja, noen som har det! Heldiggris! :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flyfisher81,du kan nok være uheldig å oppleve det samme uansett merke, men akkurat de du har hatt problemer med har vel rykte på seg for å være litt kjipe i vann :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg hadde samme problemet med et annet merke for noen år tilbake.

Hull, fikk nye, hull fikk nye om igjen og om igjen. . Tror jeg fikk 4 forskjellige vadere på en sommer.

Tilslutt kjøpte jeg et par GL og de har jeg enda.

Så jeg tror nok det er forskjellig med mange merker.

Jan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

trur dåkker har helt rett med at flere produsenter har hatt disse problemene, selv ha eg hatt akkurat samme problemet med scierra bukser...

meget irriterende!!!

førstegang tok det 3dager fra jeg reklamerte på bukse og sko(sålen på skoa hold på og ramle av)til jeg fikk nye!bra.

men åpningsdagen i beiarelva, lekt buksa og sålen på skoa holdt på og ramle av...... 1dags fiske !!!! :scared: samme problemet som sist hele sømmen på yttersiden av låret og midt i skittet!

ha lima mange ganger gjennom sesongen men ingeting nytter, no ha eg gitt opp og har fått god pris på nye!

no ha eg bestilt et par nye simms som kommer den 15sept! håp dem lev opp til sitt rykte! :msn-wink:

tight lines

speedy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja, jeg har vel ikke så mye tyngde når det gjelder dette, men kjøpte et par guideline vadere tidligere i sommer, og jeg har prøvd å slite de ut på tur både i sjø og halvtimes gåtur inn i heia, begge har kun gitt meg et par svette sokker når jeg kom hjem ;D Hvis de rakner i sømmene, så høres det jo ut som en garantisak spør du meg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De siste to parene mine har vært Guideline (ikke av de billigste typene) og de har holdt tett i 4-5 år hver med tøff bruk. Har måttet lappe et par ganger etter piggtrådgjerder og tubekroker :blush: , men de har vært veldig bra. Men man kan sikkert være uheldig. Vet at andre er godt fornøyd med LTS og Simms.

P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sikkert et problem med alle merker og særlig med de billige modellene. Uansett har jeg fått nok, kunne sikkert fått nye igjen og igjen men gidder ikke pese med å sende sakene fram og tilbake til nettbutikken for så å vente ukevis til de er testa. Kliner de inn med litt skikkelig baderoms silikon og bruker de gjennom vinteren så får jeg håpe julenissen kommer med noe nytt til jul:)

Sjekket noen 4 lags til LTS som ble solgt ut på støren som kjentes veldig robuste ut. Explorer buksene til GL er jo like tynne som en brødpose:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har prøvd mange forskjellige vadebukser opp gjennom tidene,og nesten samtlige har tatt inn vann 1. sesongen.

Tli slutt ble jeg så lei at jeg hosta opp det som måtte til for et par SIMMS 3 lags goretex,og kan med hånden på hjertet si det er min beste investering så langt.

Holdt i 3 sesonger nå med mye fisking i både salt og søtt vann.Fortsatt like gode.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har prøvd mange forskjellige vadebukser opp gjennom tidene,og nesten samtlige har tatt inn vann 1. sesongen.

Tli slutt ble jeg så lei at jeg hosta opp det som måtte til for et par SIMMS 3 lags goretex,og kan med hånden på hjertet si det er min beste investering så langt.

Holdt i 3 sesonger nå med mye fisking i både salt og søtt vann.Fortsatt like gode.

Har hatt Guideline, LTS X4 Patagonia, Kinetic vadere ++. De som holdt lengst var Patagonia, men dog etter at jeg reklamerte på første paret hvor syerne hadde bommet med nåla. De holdt helt til neoprensokken tok kveld.

LTS holdt vel i 2 og en halv sesong.

Guideline kjøpt på salg til 999 nå i vår holdt til midten av august, da begynte de å lekke i skrittet. Gidder ikke reklamere siden de var kjøpt på salg til 1/3 av nypris.

Kinetic Bootfoots holdt en og en halv sesong. Dog med knallhard bruk i Alta av flere personer. Begynte å lekke i overgangen mellom støvel og vadere.

De beste vaderene jeg har hatt var et par LeChameu neoprenbukser som måtte kasseres som spesialavfall etter ca 10 år :)

Konklusjonene er at pustende vadere er forbruksmateriell. Utrolig at det i 2009 ikke produseres vadere som holder tett i mere enn i snitt 2 sesonger. :angry:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når det gjelder vadebukser har jeg erfart at det er dårlig samsvar mellom pris/merke og kvalitet. Jeg har brukt såkalt pustende vadere siden de kom på markedet, og har hatt to som var virkelig gode : Ei bukse i mellomklassen prismessig, GL Breathtex (holdt i 3 sesonger med mye (mis)bruk - masse SØ på vårvinteren + enda mer kratth***** på sommeren - null vedlikehold på denne før den plutselig ga etter), og ei Scierrabukse jeg kjøpte på salg til 900,- som nødløsning fordi ei bukse av topp merke til 5000,- var helt ubrukelig etter 3 uker (midt i sesongen, gadd ikke vente på reklamasjon). Lett, tynn og utrolig slitesterk var den (2 1/2 sesong), men den ga etter til slutt, den og.

Gjennomsnittlig varer vadebuksene en til halvannen sesong uansett merke/pris hvis man behandler dem riktig dårlig, det er ihvertfall min erfaring (men jeg har kanskje vært veldig uheldig med de dyre buksene jeg har kjøpt?).

Kjøper forøvrig ikke helt det resonnementet som går på at underbetalte, asiatiske tenåringsjenter lager dårligere produkter (rent håndverksmessig) enn underbetalte, middelaldrende amerikanere. Hva med amerikanske biler f.eks? Er jo ikke akkurat kjent for superkvalitet - har bl.a. turnert en hel del i Chevy Van...

Det hele går vel på kvalitetskontroll. Er helt sikkert mindre sjangs for å få et mandagsprodukt hvis man kjøper dyrt. Merker som Simms, Patagonia o.l. leverer nok langt færre bukser som lekker enn billigere merker, men de kan jammen lekke rimelig kjapt, de og.

De aller billigste modellene bør man sikkert styre unna, selv om man kan gjøre noen funn der også. Når buksene lekker på første turen, føler man seg jo rimelig snytt...

Endret av Håvard Stubø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Man kan vel aldri være sikker med vadere, selv de beste kan få lekkasjer. Men jeg har vel en tro på at i det lange løp står man seg best med å sikte mot toppen, og har bestemt meg for at vadere ikke er noe jeg prøver å spare penger på... Jeg vet ikke om jeg tør å bruke noe annet enn Simms - det måtte i så fall være Patagonia.

Men siden vadere er nokså utsatt, synes jeg det er nesten like viktig å tenke på den oppfølgingen og servicen du får når det blir trøbbel. Jeg har blitt imponert over det jeg har opplevd i så måte både fra J&B, Tundra og Simms i USA. Så jeg har sluttet å lete...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet ikke helt hva jeg skal tro om dette med vadere jeg.

Har nå brukt seks eller sju sesonger på å slite ut to par grisebillige (500 kroner)

vadere av typen Cool Water (er det et billig brand som Guideline eier?), og det er før jeg har prøvd å reparere

det siste paret som lekker i en søm. Det første paret tøyet jeg en tredje (eller fjerde) sesong

ved hjelp av Aquashure på sokken. Etter at jeg la mer penger i vadesko har

slitasjoen på sokkene blitt betydelig mindre. Det har vært brukt en sånn 30-40

små og store dagsturer pr sesong, pluss en eller to langhelger på fjellet der jeg bor i vaderne.

Blir vel å prøve noe dyrere neste gang, for å se hvor stor forskjellen er. Får håpe det lønner seg i form av

komfort, passform, pusteegenskaper, evt. service etc, for at det lønner seg økonomisk å handle vadere til 4000 spenn har jeg litt vanskelig for å se for meg.

Mvh

Erlend

Endret av ErlendH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan bare nevne at mine Simms G3 holdt tett i 5 år med fiske i både ferskvann og saltvann. Kona synes jeg fisker for mye, jeg mener det er for lite. Dog ser jeg hennes poeng jeg kan gå med på at jeg fisker mye, dog mye vil ha mer og faen vil ha fler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min første bukse var en Hodgeman - og den holdt i 5-6 år :clapping:

Etter dette har det vært forskjellige BILLIGE bukser - som ikke har vært helt bra :blink: .

Nå har jeg hatt en rimelig Slate et par sesonger - og foreløpig er den pottetett :thumbup: .

Hvis man ser hva man må betale for et sett turtøy i Gore-Tex - som er godt, kan man vel ikke forvente så mye av en bukse til en tusning eller to - som HELE BRUKSTIDEN blir SKIKKELIG vannbelastet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde vært artig med en oversikt på hvilke vadere og merker som hadde mest reklamasjon, og ikke minst vilke butikker. Har nordisk like mange reklamasjoner som skitt fiske feks...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"og ikke minst vilke butikker"

Da må vel de ulike butikker "blottlegge" sine produkter :unsure: ?

Og hvem vil vel det :msn-wink: ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"og ikke minst vilke butikker"

Da må vel de ulike butikker "blottlegge" sine produkter :unsure: ?

Og hvem vil vel det :msn-wink: ?

Sant nok. Men det er et sånn merkelig fenomen at levisbukser handlet på svinesund ikke varer like lenge som andre :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis en sånn oversikt skulle komme er jeg sikker på at billigmerkene til de "store" hadde kommet høyt opp på listen. Kjenner litt til ytterklærbransjen og det er mye man kan spinke å spare på om man ønsker, paradokset er at produksjonspris forskjellen mellom en "dyr" ikke goretex vader og en billig er relativt liten men der grådigheten råder teller vel hver eneste dollar. Så det er ikke så rart at ofte billige "no brands" holder vell så lenge og lenger som billige brands.

Nå har jeg gitt mine vadere en omgang med klar baderoms silikon i innersømmer m.m fra leggen og opp til skrittet noe som grantert vil holde vannet ute men gjør fiskeren desto klammere i hakket! Etter min mening den beste kuren når sømmene ikke holder mål! Dette holder forhåpentligvis over vinteren til noen nye er på plass til neste sesong.

Endret av Flyfisher81

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter å ha brukt opp 3-4 Fenwick-vadere (i løpet av en sommer...), Vision Extreme (gamle gode med Entrant HB-membran), Simms Classic Guide og Simms G3 i snitt 2 år hver ser jeg ingen vits i å betale 3000-4000 kroner for vadere mer. På Vision Extreme og Classic-buksen var det til slutt sømtapen på utsiden av leggene som spiste seg gjennom membranen med lekkasje som resultat. På G3 var det kanskje den utstrakte bruken av Orvis-linekurven som førte til et utall hull i membranen i hoftehøyde, med våt pung som resultat. En tube Aquasure hjalp en liten stund men så var det slutt. Sist innkjøp var nye Vision Extreme Zip til en meget rimelig penge, og varer de i 2 år så er jeg fornøyd. Sammenlignet med gamle Extreme og Simms-buksene er den store forskjellen (enn så lenge) pusteegenskapene. Vision Extreme med F3-membran (antar dette er rimeligere enn Toray-saken de brukte før) er rett og slett veldig klamme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg