Hopp til innhold
bryggster

Hvordan fisker man i elva?

Recommended Posts

heisann.. skal i altaelva 1sep. og fiske sjøørret.. Har aldri fisket i noe elv før, såe.. Slenger man bare ut og lar flua flyte litt nedover, trekker inn og gjentar =) ?

Er det noen plasser fisken liker å stå i elva ?.. hva bør jeg se etter før jeg velger meg ut en fiskespot..?

kom gjerne med flere tips =)

477360.jpeg

her er også fluene jeg har.. noen tips ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei bryggster.

Når du fisker med flue etter sjøørret i elv kaster du skrått nedstrøms, og så lar du strømmen ta tak i snøret så det svinger i en bue inn mot land. La flua svinge godt innover, sjøørreten kan ofte stå grunt. Det er også vanlig etter sjøørret å trekke flua innover i små rykk etter kastet. Dette heter å strippe flua.

Du fisker gjerne sjøørret når det er mørkt. Sjøørreten står ofte på brekket ut av hølen, der hvor vannet blir grunnere og flyter raskere. De kan stå litt overalt også, så det er vanlig å fiske seg nedover fra midt i hølen eller deromkring. Ta et par kast og så flytter du deg et skritt eller to nedover. Det er viktig hvis du fisker sammen med andre. Da går du liksom i kø nedover og fisker av et større område. Med det øker sjansene for å få fisk.

Det vanlige fluevalget er en sort flue sånn omtrent i størrelse 8 eller 10, eller 6. Det du har ser nokså greit ut, men den øverst i midten (Zulu) er en veldig sikker sjøørretflue. Den kan du gjerne ha noen fler av, gjerne i størrelse 8.

Husk at når du kaster i mørket må du stoppe stanga sånn omtrent foran øret, da slipper du å slå flua i bakken. Det er lett å slå i stykker fluer mot stein, og da blir det fort tomt i flueboksen.

Ha det gøy, og skitt fiske.

Endret av SFTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

heisann.. skal i altaelva 1sep. og fiske sjøørret.. Har aldri fisket i noe elv før, såe.. Slenger man bare ut og lar flua flyte litt nedover, trekker inn og gjentar =) ?

Er det noen plasser fisken liker å stå i elva ?.. hva bør jeg se etter før jeg velger meg ut en fiskespot..?

477360.jpeg

her er også fluene jeg har.. noen tips ?

Er vel som sft sier... Sjøørreten kan være en luring, stå veldig grundt og trangt.

Små "lommer" utenfor strømkanten er også gode spots. Skal man ha litt større

fisk har i alle fall jeg hatt hell med sunray shadow i forskjellige størrelser og wolly buggers.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

477360.jpeg

her er også fluene jeg har.. noen tips ? Prøv Mickey finn flua, har hatt godt resultat i saltvann, prøv en flue med litt blått som gjør fisken nysgjerrig

..!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

da har jeg vært i elva og prøvd meg litt.. =).. Men en ting var det jeg slet utrolig med.. når man drar ut snøre så flyter jo snøret langt nedover elva.. har skjønt at man skal holde en del av snøret i hånda.. Men hvordan.. syns det var vanskelig.. kan noen forklare meg ?.. linke til en video, tegning elns... der dem forklarer step by step..

btw.. ellers var det en fin tur.. fikk en fisk og mista en.. :)

Endret av bryggster

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det at strømmen retter ut snøret er bare en fordel.

Dra inn snøre og hold det i løkker som du legger over fingrene på venstre hånd. La den tykke delen av fluesnøret (belly'en eller buken) sånn omtrent være utenfor stangtoppen. Når snøret henger rett nedover strømmen tar du en baksleng. I fremslengen vinkler du kastet utover. Ta et bakkast til, og i fremslengen slipper du løsbuktene så de blir dratt med ut. Det heter å skyte snøre.

Det kan sikkert vøre greit å øve litt på plenen før du prøver det i elven.

Lykke til, og gratulererer med fangst forresten!

Endret av SFTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Av og til kan det være effektivt å dra snøret fort inn - like etter at det har landet. Du kan da klemme stangen mellom sidebrystet og overarmen - og dra snøret som f.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

var og fiska noen timer i dag.. ser masse fisk som hopper rundt meg.. men ingen av dem biter på :/ blir sick frustrert..

Normalen er at de ikke tar. Prøv igjen. Noter bak øret hva som funker. Prøv igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg