Hopp til innhold
Pjakkur

Hva feiler det flyselskapene?

Recommended Posts

Reiste nordover med SAS i sommer og opplevde til min store fortvilelse at stangrøret med begge stengene var fullstendig knust da de kom inn på rullebåndet. Dama i skranken sa "sånt skjer" (uten forøvrig å beklage noen ting som helst) men skrev ut en rekvisisjon på tilsvarende utstyr. Jeg måtte så bruke store deler av min første feriedag til å stresse rundt for å kjøpe nye stenger.

Forrige søndag reiste jeg Namsos-Oslo med SAS, også denne gang med et stangrør. Karen i innsjekken forlangte da 175 kroner i spesielbagasje-gebyr for å sende røret til Oslo. Han virket ubekvem og unnskyldte seg gjentatte ganger for gebyret. Dette betyr at det koster 350 kroner å ta med seg ei fiskestang t/r i Norge med SAS/Widerøe! Tatt i betraktning at røret er ca én meter langt og veier omtrent én kilo, og barnevogner og kofferter på 19,5 kilo går gratis så er det etter min mening hårreisende. Spesielt i lys av min tidligere erfaring som tyder på at stengene ikke får noen "spesialbehandling" (i hvertfall ikke i positiv forstand).

Jeg sendte en epost til SAS og spurte hva man egentlig betaler for og fikk følgende svar;

Jeg har forståelse for at du synes dette er litt rart.

På de fleste flyplasser vi opererer til, er bagasjeanleggene nå automatiske og de opererer i relativt stor hastighet. Bagasje som på grunn av lav vekt, høy vekt eller som på grunn av sin form ikke kan registreres og sendes inn i bagasjeanlegget på vanlig måte, må håndteres manuelt og dette koster penger. Fiskestenger er også mer utsatt for skade enn en vanlig hardplast-koffert.

Jeg har forståelse for at du trekker fram barnevogner som et eksempel, men akkurat når det gjelder barnevogner må vi ta spesielle hensyn. Har man små barn er man nødt til å ta med seg barnevogn. Vi mener at det ville være urimelig overfor barnefamilier å ta ekstra betalt akkurat for å la folk ta med seg barnevognen sin.

Med vennlig hilsen

Supervisor

Customer Relations

Noen refleksjoner;

Automatiske bagasjesystemer har de hatt i mange år, og det koster ikke SAS mer å sende stengene nå enn det gjorde for to år siden. Fiskestenger er heller ikke mer utsatt for skade når de pakkes slik det kreves, dvs i stangcontainer. Når jeg reiser på fisketur er jeg dessuten "avhengig" av å ha med fiskestangen min på samme måte som jeg har med barnevogna når jeg reiser med ungene. Er det ikke da like urimelig å avkreve meg penger for at jeg vil ha med fiskestanga på fisketur?

Dette koker etter min mening ned til at SAS går i Norwegians fotspor og har begynt å lete etter inntjeningsmuligheter i form av meningsløse gebyrer. Det er synd, for jeg betaler gjerne ekstra for service og fleksibilitet, men tullegebyrer irriterer. Jeg har gitt klart uttrykk for dette til SAS kundeservice og oppfordrer alle som reiser med stenger til å gjøre det samme på følgende link;

http://www.sas.no/no/Misc/Hjelp-kontakt/Ko.../Kontaktskjema/

Endret av Pjakkur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har sett på bilde som du har vedlagt: Hvordan er det MULIG og knekke stengene på denne måten på vei fra terminalen og ut til flyet? Må ha blitt kjørt over av en bil eller lignene. Har et tilsvarende stangrør og det tåler en trøkk. Noen som jobber på cargo i et flyselskap her inne som kan si noe om dette. Er lettre rystet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan i **** klarer man å knekke to stenger i tube??

Jeg kan godt prøve å knekke en av mine billig-stenger mens de ligger i tube, men er redd tuben vinner den kampen..

"Sånt skjer" .. har ikke ord :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan i **** klarer man å knekke to stenger i tube??

Jeg kan godt prøve å knekke en av mine billig-stenger mens de ligger i tube, men er redd tuben vinner den kampen..

"Sånt skjer" .. har ikke ord :/

Kanskje det var en jumbojet som kjørte over dem - ikke vet jeg....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fy f,,,,n at det går an. skal reise på tur i dag og skjønner jo at jeg har noe å grue meg til, knekte stenger nei nei nei.

Har tenkt til å pakke tubene inn i en svart søppelsekk for eventuelt å slippe unna med å betale for 1 spesialbagasje, skal ha med 3 stenger og har egentlig ikke lyst til å betale ekstra i hele tatt.

Lurer på om det lurer dem?

Spurte Norwegian- hvis jeg taper sammen rørene så betaler jeg bare for 1 kolli ?

Svar- Å nei du må betale pr rør svarte den hyggelige damen på telefon

Så derfor ned i en svart sekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ang. Stenger på fly.

Pratet med en et par sikkerhetvakter på flyplassen i Ft.Lauderdale for et par måneder siden, og de sa det var vanlig å sjekke inn fluestenger ved gaten, på samme måte som folk gjør med små barnevogner, rullestoler etc..

Spurte så Norwegian om det gikk her til lands, men fikk ikke noe bra svar. De svarte litt som ''kanskje kanskje ikke...''

Utrolig at det skal være så inni helvetes vanskelig, spes. med tanke på at i ''maximum security'' USA var de svært så behjelpelige

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har du 4-delte stenger det jo bare å pakke stengene ned i sekken så får du bedre beskyttelse og slipper unna gebyrer. Dette funker også til nøds med 3-delte dersom sekken er stor.

Dersom du taper f.eks 3 stangrør godt sammen og sender de som ett kolli kan ikke selskapene ta betalt for mer enn ett kolli heller. Jeg betaler da ikke for mer enn ett kolli på min sekk selv om sidelommene kan tas av...Tror nok damen på telefonen misforsto.

Et annet tips er å be om et "Fragile" klistremerke ved innsjekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dersom du taper f.eks 3 stangrør godt sammen og sender de som ett kolli kan ikke selskapene ta betalt for mer enn ett kolli heller. Jeg betaler da ikke for mer enn ett kolli på min sekk selv om sidelommene kan tas av...Tror nok damen på telefonen misforsto.

Et annet tips er å be om et "Fragile" klistremerke ved innsjekk.

Desverre gjør SAS dette nå , de har i sommer tvunget folk til og betale pr stang selv om de er tapet sammen.

Enig ang klistremerke , men selv med det har jeg på mine reiser fått svært mishandlede tuber .

Sjekk igså denne tråden : http://fluefiske.net/forum/index.php?showtopic=29684

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Desverre gjør SAS dette nå , de har i sommer tvunget folk til og betale pr stang selv om de er tapet sammen.

Enig ang klistremerke , men selv med det har jeg på mine reiser fått svært mishandlede tuber .

Sjekk igså denne tråden : http://fluefiske.net/forum/index.php?showtopic=29684

Kjøp et rør med diameter og lengde stor nok til og ta alle stengene/tuber dere skal ha med, lokk og lås i begge ender. Litt jobb og lage men noen kr mindre og bet ved flyreise :biggrin: de eksta kr kan jo brukes til fiskeutstyr :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ang. Stenger på fly.

Pratet med en et par sikkerhetvakter på flyplassen i Ft.Lauderdale for et par måneder siden, og de sa det var vanlig å sjekke inn fluestenger ved gaten, på samme måte som folk gjør med små barnevogner, rullestoler etc..

Spurte så Norwegian om det gikk her til lands, men fikk ikke noe bra svar. De svarte litt som ''kanskje kanskje ikke...''

Utrolig at det skal være så inni helvetes vanskelig, spes. med tanke på at i ''maximum security'' USA var de svært så behjelpelige

I Norge defineres fiskestenger som "stikkvåpen", så de to gangene jeg har forsøkt å ta med korte tuber er jeg blitt stoppet i sikkerhetskontrollen. Tror det er bortkastet tid å prøve, dessverre. Et lite paradoks at det er greit å ta med sprit på glassflasker (les; brannbomber), men det tjener jo myndighetene hundrevis av millioner på hvert år...

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Satt å så på fra flyvinduet når de heiv ut bagasjen. Heiv var riktig ord. Han ene prøvde så godt han kunne å kaste koffertene hardest mulig på tralla. Løftet de til og med over hodet og tok virkelig i for å prøve å ødelegge de. Kanskje det er denne behandlingen de må ta ekstra betalt for?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Satt å så på fra flyvinduet når de heiv ut bagasjen. Heiv var riktig ord. Han ene prøvde så godt han kunne å kaste koffertene hardest mulig på tralla. Løftet de til og med over hodet og tok virkelig i for å prøve å ødelegge de. Kanskje det er denne behandlingen de må ta ekstra betalt for?

Oddbjørn's observasjon er nok mer vanlig enn vi liker å høre ..

Jeg forsøker etter beste evne å merke stangtubene og annet utsatt utstyr før innsjekking og det hjelper godt - en rull med vedlagte klistrelapper "på baklomma" kommer alltid godt med !

Sticker.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oddbjørn's observasjon er nok mer vanlig enn vi liker å høre ..

Jeg forsøker etter beste evne å merke stangtubene og annet utsatt utstyr før innsjekking og det hjelper godt - en rull med vedlagte klistrelapper "på baklomma" kommer alltid godt med !

Ta en titt her http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo angående denne saken. Fantastisk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det lønner seg på alle måter å pakke stangtuber i firkantet pappekse. Da er det mindre sjanse for at stenger "mistes" og at de ruller av bånd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He he - han må ha blitt ganske irritert.

7 millioner visninger på youtube ja... United har hatt noen forsøk på å stoppe dette, og de skal visstnok ha endret rutiner etter dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høhø- fornøyelig vise, men denne er kakken bedre

http://www.youtube.com/watch?v=VEqvCktdSBM...feature=related

Når det gjeder topic så kan en vel snart si at det er et slags monopol på inneriks luftfart. Og da, all den tid mennesket ikke er istand til å fly før en har avsluttet det jordiske, vil jeg anbefale alle å slutte med fluefiske og alt annet fiske forøvrig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg pakker alltid alle mine fluestenger sammen i bagen som sjekkes inn. Gjerne i midten. Har reist en del, og langt, men har ennå tilgode å knekke noen stenger på reise. Ooops! det skulle jeg kanskje ikke ha sagt... :huh:

Så kan man sende en som spesialbagasje i aluminiumstube i tillegg.

Generelt så er vel SAS en skamplett. Alltid litt nedtur å komme på et SAS fly atter å ha fløyet fra andre siden av kloden med andre selksap :mellow: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snart er det ut å reise med stengene igjen, og da blir det å irritere seg på ny.

Har gjort noe så utypisk som å lage en "mot"-gruppe på facebook:

http://www.facebook.com/group.php?gid=120858641269718&ref=mf

Blir vi mange nok, så tar de kanskje til fornuft....?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei karer,

løsningen min var ganske enkel i denne saken, jeg kjøpte en diger jævla bag og pakker stengene nedi først :) Følger det ikke med alutube på stanga man handler er dette rimelig å plukke opp på ebay, 20-60$ og sparer deg mye hodebry.

Snart er det ut å reise med stengene igjen, og da blir det å irritere seg på ny.

Har gjort noe så utypisk som å lage en "mot"-gruppe på facebook:

http://www.facebook.com/group.php?gid=120858641269718&ref=mf

Blir vi mange nok, så tar de kanskje til fornuft....?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

God idé. Kommer nok til å skaffe meg noe sånt. De tredelte tohåndsene er det imidlertid vanskeligere å kamuflere, men det går vel det også.

Synes uansett gebyret er meningsløst, spesielt når stengene er forsvarlig pakket og innenfor grensene for "vanlig bagasje". Vet at ansatte i SAS- og Widerøe er enige med meg i det og har hørt endel flaue unnskyldninger når de har krevd 320 kroner for å sende den 4-delte firerstanga mi på en kort flytur. Jeg betaler gjerne ekstra for service og har opp gjennom årene brukt store beløp på billetter i dette selskapet, men forventer at det skal være en viss grad av fornuft i hva de tar seg betalt ekstra for...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har sett det samme ved et par anledninger! :scared:

Selv om man selvfølgelig må ha en inderlig glede av å knuse bagasje for å ha en sånn jobb, så tror jeg ikke det er eneste grunnen til at de kaster bagasjen vår.

Når jeg tenker på min egen idrettsherpede rygg, og hva den liker og ikke liker, så tror jeg at jeg skjønner noe av årsaken. Disse stuerne skal løfte og vri ryggen med kofferter hele dagen. Det er sjelden noe problem når du spenner muskulaturen for å løfte bagasjen opp, men når du skal sette den ned vil man automatisk slappe av noe. Skal man da bremse bagasjen pent og samtidig vri kroppen, med litt avslappet støttemuskulatur i rygg og mage, er det veldig lett å dra på seg skader.

Oddbjørn, jeg har heldigvis ikke sett noen som var så ivrige i jobben at de løftet kofferten over hodet for å få ekstra fart. Du har nok bare vært så heldig at du har sett et prakteksemplar av en ekstra innsatsvillig stuer! :)

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Uff, kjenner igjen frustrasjonen alle deler. Har selv betalt sure penger for å se at "spesialbagasjen" en floka ny sage z-axis til kr 6500 kom trillende av bagasjebåndet og gikk i bakken så hardt at alle skvatt. Heldigvis er det en solid tube, men "ny" var den ikke lenger. At SAS på liv og død ikke utleverer tuba i "spes. bagasje" luka forstår jeg ikke.

Jeg var og fiske Spey i mai. Vi betalte ikke noe på vei til Aberdeen, men returen ble dyr. 3 fiskere X 3 stenger hver. Uansett, jeg har en sånn bazooka som jeg kjøpte til en billig penge, men forundrer meg ikke om jeg må betale pr stang i den også. Noen som har erfaring med hvoran flyselskapene håndterer en Bazooka? Er nok ikke lurt å nevne det ordet på flyplassen, i hvertfall ikke i Uniteden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjøpte en North Face bag, str L (90L), før avreise i år. Den er akkurat stor nok til at en med litt godvilje får 3-4 rør med 4-delte 9-fotere oppi (ca 80cm lang) i tillegg til alt annet en trenger for en ukestur. Den er vanntett, solid, og det fulgte med gode bæreseler som gjør at den kan bæres om en ryggsekk. Bag´en vil være spart inn etter et par fisketurer med SAS.

Gode priser på disse hos XXL.

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

burde det egentlig ikke holde å pakke tubene i en svartsekk og tape sammen og merke med forsiktig? da er det jo ett kolli. eller skal flyselskapene ta betalt etter innhold? eller sette begrensninger på antall klesplagg pr koffert?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg