Hopp til innhold
FlyAlf

Korte slag og stangaksjoner

Recommended Posts

Og slik jeg forstår det kan jeg fortsatt oppsummere det slik: Kort slaglengde er da det samme som "stiv i forhold til lineklassen". Men da er vel egentlig "kort slaglengde" ikke noe annet enn noe markedsførngsgreier?

Grunde

Kanskje Görans "kort slaglengde" ikke er så galt et ord å bruke.

Låpp sine stenger ER jo stive i forhold til lineklassen har jeg hørt :thumbup: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Og hva menes med "stiv i forhold til lineklassen"? Lineklassen sier noe om snøre, ingen ting om stang. Det finnes desverre ikke noen stangklasser. Jeg kan ta en hvilken som helst stang og si at den er stiv siden dette ikke er definert av fabrikanter, på samme måte som jeg kan klistre et hvilken som helst anbefaling for snørevekt på stanga.

Men nå går vi kanskje i ring?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Alle disse sidene koker ned for min del til: Kjøp en stang, og tilpass et eller flere snører til den :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lol,

OKI da er vi enige om at "kort slaglengde" er en subjektiv markedsføringsterm :huh::lol:

Grunde

Nettopp, de subjektive har ikke forstått at slaglengde er relativt (uinteressant)... :lol:

Ok da, ikke for alle.

edit; ja, kom til å tenke på at det meste innen fluefiske- og kasting jo faktisk er ganske relativt... noe må de jo si, annet enn "stanga er bra". Hva med "denne stanga egner seg godt for..." Nei... subjektivt igjen...

Jan.

Endret av Myhre Fluefiske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En ting er å ha respekt for stangdesignere, en annen ting er å glatt kjøpe alle påstandene i en utstyrskatalog. Om du kjøper alle påstander fra enhver seriøs stangfesigner i en utstyrskatalog, da vil jeg påstå at du er ørlite grann naiv! :msn-wink:

Det er ikke måte på hvilken snørehastighet, kastelengde og presisjon du vil oppnå med alle stengene. De er faktisk den beste stangen på markedet, alle sammen! :thumbup: For ikke å snakke om hvilket kvantesprang i ytelser de har gjort i forhold til forrige års toppmodell!

Å glatt kjøpe alle påstandene i en utstyrskatalog, var vel ikke akkurat det som var utgangspunktet her.Det er nå bare en gang sådan at skal vi kjøpe oss noe i dette samfunnet så må en utvise sunn skeptisk til all reklame og jeg tviler på at fluefiskebransjen stikker seg ut som en versting i så måte.

Selv om en del reklame er "svulstig" betyr det vel ikke nødvendigvis at det er direkte feil...at så noen kan være uenige og vurdere andre som godtroende eller naive få de mene hva de vil om.. :msn-wink:

Hva mener du med "et minimum av respekt"? Kan heller ikke skjønne at jeg har sagt noe om at de ikke vet hva de driver med eller at de ikke kan kaste. Jeg lar meg heller ikke overraske av at snører av samme klasse som det står anbefalt på klingen som oftest funker bra eller at en kort klump i anbefalt vekt går godt på en eller annen Låpp kjepp.

Jeg har bare litt problemer med å mobilisere nesegrus beundring for "autoriteter"...

Grunde

sorry!!,,var ikke rette mot deg spesielt , men som støtte til Speydorks tanke, spesielt fordi det er vel ikke luftet her på forumet så mange ganger før..

Forøvrig har jeg vel langt mindre interesse for autoriteter en de fleste andre her. :msn-wink:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å glatt kjøpe alle påstandene i en utstyrskatalog, var vel ikke akkurat det som var utgangspunktet her.Det er nå bare en gang sådan at skal vi kjøpe oss noe i dette samfunnet så må en utvise sunn skeptisk til all reklame og jeg tviler på at fluefiskebransjen stikker seg ut som en versting i så måte.

Selv om en del reklame er "svulstig" betyr det vel ikke nødvendigvis at det er direkte feil...at så noen kan være uenige og vurdere andre som godtroende eller naive få de mene hva de vil om.. :msn-wink:

Du skal få lov til å mene akkurat hva du vil om meg!

Jeg kommer ikke til å kommentere eller svare på noe innlegg frra deg her inne - ever!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ok se littt positivt på det. det er kanskje iallefall i gøran og mitt tilfelle, en anbefaling for hvordan stanga skal funke optimalt i forhold til intensjonen. loop stenger iallefall de le maestro anderson har designet er laget for å være spesiellt gode til å kaste med hans underhand stil. jeg er fortsatt helt uenig i at "progressiv" betyr at hele stanga bøyer seg. dette er det spRingende punkt.

Det er klart det har vært ufattelig mye kortsiktighet og "dumhet" innen markeds føring. Jeg har alltid ment at å undervurdere kunden, er det dummeste man kan gjøre. IT BACKFIRES! :badgrin::scared:

Et annet spørsmål er som kan være interressant er hvilke konsekvenser forskjellige TAPERINGER av stenger har for linehastighet. o.l. Dette er jo ganske så likt det vi alle vet om snøretaperinger. Vil en progressiv stang ifølge min definisjon, aksellerere slik at det gir en høyere line hastighet enn evt en flat/parabolisk aksjon? hvilken aksjons type er best egnet for å gi en god rask oppspenning for trange vinklede underhånds kast? gøran har jo alltid skilt seg ut fordi han er "motstander"

av for høye linehastigheter/trange bukter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvilken aksjons type er best egnet for å gi en god rask oppspenning for trange vinklede underhånds kast? gøran har jo alltid skilt seg ut fordi han er "motstander"

Progressiv helaksjon med kort slag :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et annet spørsmål er som kan være interressant er hvilke konsekvenser forskjellige TAPERINGER av stenger har for linehastighet. o.l. Dette er jo ganske så likt det vi alle vet om snøretaperinger. Vil en progressiv stang ifølge min definisjon, aksellerere slik at det gir en høyere line hastighet enn evt en flat/parabolisk aksjon?

1) Har du sammenliknet tapering på noen stenger?

2) Hvis i såfall det er forskjellig tapering på X antall typer stenger, hvordan da måle konsekvens?

3) Vil ikke materialtypen sammen med aksjon og tapering tilsammen danne egenskapene på stangen?

4) Kan ikke en flat/parbolsk aksjon også være ikke- progressiv?

5) Er det ikke materialtypen som har egenskapene for og gjøre stanga progressiv?

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du skal få lov til å mene akkurat hva du vil om meg!

Jeg kommer ikke til å kommentere eller svare på noe innlegg frra deg her inne - ever!

Hmm ...jeg deler bare ikke din halvhumoristiske latterliggjøring av utstyrsbransjen.For mange handler det om jobben deres og mest sannsynlig noe de har bygd opp fra grunnen av. Synes vel heller ikke det var rette plassen og trekke det frem heller.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

material valg har selvfølgelig litt å si. noe av pointet med å bruker høyere modulus grafitt er at du kan bruke mindre materiale for å oppnå samme stivhet. ulempen er at "råere" grafitt er mye mer såbar for slag, den tåler mindre overbelastning før den brekker. bruddforlengelse som det kalles. lavere modulus tåler mer strekk. så vegg tykkelse, mandrill tapering, materialvalg, hvordan duken er kutta, hva slags skrimduk, og hvor mye bindemiddel, hva slags bindemiddel, fibertetthet fibreorientering.

scrim materiale, dere husker sikkert ironfeather fra fenwick med sin innvendige spiral..shimano freestone hadde spiraler mellom hvert lag av lengde fibre...

etc alt dette spiller inn. man kan mao lage lettere stenger med high modulus fiber, men det er ikke "BEDRE" enn low modulus.

rør diameter er en faktor jfr tapering. "stretch and compression in tubular structures" når vi bøyer et rør strekkes fibrene på den ene siden mens de komprimeres på den andre siden. karbon fibre har forskjellige egenskaper mht til dette..stenger brekker ikke de imploderer. som et sugerør. boron er et mye bedre materiale i så måte. jeg har brekt temmelig mange high og ultra high modulus stenger, men kun en gang en lav modulus stang. da satt flua i et tre og jeg var frustrert og røska til...

forsjellig fibre føles forskjellig,,selv liker jeg ofte tykkvggede lowmodulus stenger , men de blir tyngre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

1) Har du sammenliknet tapering på noen stenger?

2) Hvis i såfall det er forskjellig tapering på X antall typer stenger, hvordan da måle konsekvens?

3) Vil ikke materialtypen sammen med aksjon og tapering tilsammen danne egenskapene på stangen?

4) Kan ikke en flat/parbolsk aksjon også være ikke- progressiv?

5) Er det ikke materialtypen som har egenskapene for og gjøre stanga progressiv?

:)

1) ja, men bare indirekte ved å måle stivhet langs stanga. For karbon har det liten mening å måle tapering (tykkelse) fordi det lages med ulike materialer, ulike veggtykkelser osv. For splitcane kan man nåle tapering (dvs diameter langs stanga) og finne ut om egenskaper ut fra det fordi det er et tilnærmet uniform materiale og fordi den er massiv (ser bort fra hulbygget).

2) Grunde har jo såvidt jeg husker målt line hastighet, og dersom jeg husker rett fant han at en meget god kaster oppnådde lik hastighet med to helt ulike aksjoner

3) Se svar fra Kalmar. I tillegg kan rigging også bidra litt.

4) Slik jeg ser det er flat aksjon og parabolsk ikke-progressive. Men ikke sikketr alle er enige her.

5) Nei, ikke dersom det er samme materiale gjennom hele stanga. Om du bygger to stenger med samme tapering og samme tykkelse men ulike materialer (a) Høy modulus=stivt og b) lav modulus=myk) så vil de ha nøyaktig samme aksjon dvs være like progressive, men få ulik stivhet. a) vil bli stivere enn b) Dersom du bruker mindre materiale i a) enn b) slik at de blir like stive men ellers har samme tapering så vil de få samme aksjon og samme stivhet, men få forskjeiig frekvens. a) vil få høyere frekvens, dvs rette seg ut raskere.

Man kan jo ha stenger for ulike linevekter som har samme aksjon. Forskjellen er da stivhet.

Det er derfor det ikke finnes noe splitcane aksjon, dvs det kan lages samme typer splitcane aksjoner som grafitt, men som regel vil en grafitt få høyere frekvens.

Edit: beklager, så nå at spørsmål kanskje var til Kalmar. Han får bare rette på det han er uenig i :closedeyes:

Endret av FlyAlf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:msn-wink:

Lurer på en ting, du skriver at det ikke finnes noen splitcane- aksjon? Eller feiltolker jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

nei jeg er ikke uenig i det heletatt..bra innlegg...du nevner frekvens o.l. som jeg ikke tnekte på...

hva med luftmotstand...? dette ofres ikke mye tanke..det er jo lett å kjenne etter (høre) hvis man kaster litt uten line.

jeg mener å huske noen firkantede eksprimentelle stenger av karbon fra B&W...hexagraph en hånds er temmelig annerledes enn en rørformet..superb tracking, ingen ovalisering.....umulig å vri, hehe stanga går rett uANSETT...

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Hadde egentlig tenkt å holde meg unna denne tråden, men jeg har noen spørsmål som det kunne være interessant å få svar på.

Her er en av Grundes CCS-målinger, med Grundes egen kommentar

Peregrine S3 (10', 3 biter, #6/7): ERN/AA = 5.3/70

OK med 5'er line. Crap med 6 og 7 er line! Den dype aksjonen er "faka" med myyyk toppaksjon.

Hvilken aksjon har egentlig denne stanga?

1. Har stanga en toppaksjon som er så myyyk at den bøyer seg helt ”ned i håndtaket”?

2. Har stanga en dyp aksjon med ”myk tupp”?

3. Hvis stanga tilfeldigvis skulle ha en dyp aksjon, vil det da si at aksjonsmålinga til CCS ikke fungerte, rett og slett fordi stanga er så spesiell?

"En stang med toppaksjon eksisterer ikke, det er kun er en dypere stang som ikke er tilstrekkelig oppspent"!

Greit nok, men hva er det egentlig Bill mener?

4. Hvis jeg mot all formodning skulle ha en #5 stang med toppaksjon, så er det egentlig en #6 stang med dyp aksjon?

5. Har man to stenger beregnet for en bestemt snørevekt, så vil alltid stanga med toppaksjon være den stiveste?

6. Hvilket snøre som passer til en stang bestemmes ikke bare av stangas stivhet, men også av aksjonen?

Når en stangdesigner lager en fluestang, så har han en ide som han ønsker å formidle til brukeren. Ideen kan gå ut på hvilket snøre som skal brukes, hvor langt ned stanga skal bøye seg under kasting, bruksområde, fiskefølelsen, kastefølelsen osv. Når man kjøper denne fluestanga kjøper man på en måte ”designerens ide” og ikke bare selve stanga. Hvis man kun kjøper selve stanga, så har det egentlig ingen betydning hva slags stang man kjøper.

Det å sammenlikne en toppaksjonert stang(T5) mot en med 1/2 aksjon(techna AV) er svært vanskelig. Blir omtrent som å sammenlikne en sportsbil med en familiebil.

Det å beskrive følelsen av en bestemt stangaksjon med ord er vanskelig.

Mathias skrev om LTS X3 at aksjonen sitter langt ned, like over håndtaket og du kan kjenne dette punktet under kasting. Det er det punktet du føler stanga vil knekke på, hvis den overbelastets. Faktisk en veldig god beskrivelse.

Slik jeg ser det er CCS rett og slett et valg man tar.

Man velger å se Peregrine-stanga til Grunde på en helt bestemt måte. Han ser en stang med toppaksjon som er så myyyk at den bøyer seg helt ”ned i håndtaket”, mens jeg ser en stang med dyp aksjon og myk tupp.

:biggrin:

Endret av Nemoura

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He,he,he.... :biggrin:

Jeg visste vel at du ikke klarte å holde deg unna Johnny. :biggrin:

Prøver du å oversette CCS til subjektive begreper? :P

Når det gjelder Peregrine stanga til Grunde så har jeg ikke prøvd den,så den

vil jeg da heller ikke uttale meg om. :biggrin:

"En stang med toppaksjon eksisterer ikke, det er kun er en dypere stang som ikke er tilstrekkelig oppspent"!

4. Hvis jeg mot all formodning skulle ha en #5 stang med toppaksjon, så er det egentlig en #6 stang med dyp aksjon?

"However,rod builders are well aware,that since a 6-weight rod never been defined,there actually is no such thing as a 6-weight rod."

5. Har man to stenger beregnet for en bestemt snørevekt, så vil alltid stanga med toppaksjon være den stiveste?

Hvorfor det?

6. Hvilket snøre som passer til en stang bestemmes ikke bare av stangas stivhet, men også av aksjonen?

Det som først og fremst bestemmer det,er vel den som kaster?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:msn-wink:

Lurer på en ting, du skriver at det ikke finnes noen splitcane- aksjon? Eller feiltolker jeg :)

Jepp. splitcane stenger finnes i alle typer aksjoner, så man kan ikke si at det finne noe splicane aksjon. En splitcane og en karbon stang kan ha nøyaktig samme aksjon (bøye seg på samme måte) men alikevle oppleves litt forskjellig pga splitcane stanga har litt mer masse.

Edit: men som sagt så vil de føles forskjellig, så man kan kanskje snakke om en "splitcane feeling"?. Rent målbart vil forskjellen være vekt/frekvens, og ikke aksjon.

Endret av FlyAlf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Hadde egentlig tenkt å holde meg unna denne tråden, men jeg har noen spørsmål som det kunne være interessant å få svar på.

Her er en av Grundes CCS-målinger, med Grundes egen kommentar

Peregrine S3 (10', 3 biter, #6/7): ERN/AA = 5.3/70

OK med 5'er line. Crap med 6 og 7 er line! Den dype aksjonen er "faka" med myyyk toppaksjon.

Hvilken aksjon har egentlig denne stanga?

1. Har stanga en toppaksjon som er så myyyk at den bøyer seg helt ”ned i håndtaket”?

2. Har stanga en dyp aksjon med ”myk tupp”?

3. Hvis stanga tilfeldigvis skulle ha en dyp aksjon, vil det da si at aksjonsmålinga til CCS ikke fungerte, rett og slett fordi stanga er så spesiell?

Stanga har ERN/AA=5,3/70. Mer sier ikke CCS :msn-wink:

4. For det første så finnes det fortsatt ikke noe slikt som #5 og #6 stenger (sukk :blink: ). Hva mener du med #5 og #6 stang, toppaksjon og dyp aksjon?

5. "Beregnet for"? Det er opp til deg som kaster å beregne hva som passer. CCS gir deg objektive mål for dette. Ifølge CCS kan man ta utgangspunkt i stengers stivhet for å finne passe snøre , og da vil de være nøyaktig like stive, men bøyer seg på en ulik måte. F=kx. Si gjerne fra om du har en annen forståelse av "stivhet" enn det som ellers brukes i fysikken :msn-wink: .

6. Enig med Tom S. Det er bare kaster som kan bestemme hvilket snøre som passer. Ved å kaste, lese objektive data, eller høre hva de man kjenner preransene på mener. Jeg skjønner fortsatt ikke denne motstanden mot objektive må?. Det er da opp til kastere å bruke de, Dersom du f.eks. vil ha en stivere stang til et gitt snøre fordi stanga har toppaksjon så har du jo hatt nytte av systemet og begynt å bruke det. Før CCS kunne du ikke si noe objektivt om hverken stivhet eller aksjon (med unntak av cane da).

Endret av FlyAlf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når vi snakker om stangaksjoner (hvordan stangen bøyer seg), så tenker de fleste av oss på det som en objektiv egenskap ved stangen. Det er forsåvidt riktig, men en ting som kludrer til diskusjonene våre er at ikke bare føler vi forskjellige ting når vi kaster, men stangen vil jo også bøye seg forskjellig avhengig av kasteteknikken/stilen.

Ved f.eks. kontrollerte tørrfluekast på ca 15 meter kan du kaste fint med å belaste toppdelen mest (f.eks. en litt huggende kastestil med kort bevegelse som jeg har sett Lars Lenth bruke) eller spenne opp stangen dypere som når Harald Mæhle kaster. Begge stilene vil fungere supert til dette kastet men den samme stangen vil bli spent opp forskjellig.

På dette bildet kaster jeg med tohånds castingstang i Bærum Cup 2007. I mine øyne ser det ut som om jeg kaster med noe tilsvarende en halvaksjonsstang. Da Tom S., Ken Tore og jeg målte stangen, fant vi litt overraskende at den hadde en AA på 84 grader. M.a.o. en ganske ekstrem toppaksjon etter CCS. Da kan det også nevnes at dette er en stang de fleste castingutøvere vil anse for å være relativt stiv og som kastes med et lett snøre (alt er relativt! :msn-wink: ) på 110 gram, så den er ikke akkurat overbelastet for å bringe aksjonen så dypt.

Det er jammen ikke rart det er lett å prate litt forbi hverandre i en slik diskusjon! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når vi snakker om stangaksjoner (hvordan stangen bøyer seg), så tenker de fleste av oss på det som en objektiv egenskap ved stangen. Det er forsåvidt riktig, men en ting som kludrer til diskusjonene våre er at ikke bare føler vi forskjellige ting når vi kaster, men stangen vil jo også bøye seg forskjellig avhengig av kasteteknikken/stilen.

Ved f.eks. kontrollerte tørrfluekast på ca 15 meter kan du kaste fint med å belaste toppdelen mest (f.eks. en litt huggende kastestil med kort bevegelse som jeg har sett Lars Lenth bruke) eller spenne opp stangen dypere som når Harald Mæhle kaster. Begge stilene vil fungere supert til dette kastet men den samme stangen vil bli spent opp forskjellig.

På dette bildet kaster jeg med tohånds castingstang i Bærum Cup 2007. I mine øyne ser det ut som om jeg kaster med noe tilsvarende en halvaksjonsstang. Da Tom S., Ken Tore og jeg målte stangen, fant vi litt overraskende at den hadde en AA på 84 grader. M.a.o. en ganske ekstrem toppaksjon etter CCS. Da kan det også nevnes at dette er en stang de fleste castingutøvere vil anse for å være relativt stiv og som kastes med et lett snøre (alt er relativt! :msn-wink: ) på 110 gram, så den er ikke akkurat overbelastet for å bringe aksjonen så dypt.

Det er jammen ikke rart det er lett å prate litt forbi hverandre i en slik diskusjon! :)

:biggrin: Ja, alt er relativt, Tom. 110 gram er jo ganske heavy metal.

Ellers enig.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg