Hopp til innhold
FlyAlf

Korte slag og stangaksjoner

Recommended Posts

Helt korrekt aksjonsbeskrivelse på Opti Peak er " Progressiv helaksjon med kort slag".

Kaster man for tunge kastevekter på ei stang med store bevegelser vil stanga oppføre seg annerledes. Går nok an og bruke 16 gram, men det må kompenseres med lengre bevegelser. Man mister hastighet og presisjon.

Stanga jobber absolutt helt ned med 12 grams kastevekt :)

Enig med TB hvis stanga er tiltenkt mer SØ, så er 3eren et bedre alternativ. (Jeg bruker kastevekt på 9 gram på den :) ).

Hilsen

En som er blitt veldig glad i Opti Peak.

hei,

Først; svært enig i dette med sommerlever og for tungt utstyr. Ser litt rart ut i Finnmarkselver hvor elva omtrent er like bred som stanga er lang :biggrin:

Om stneger; har ikke prøvd denne, men fisket mye med GASS 9'4'' #4 som funker fint til ørret SØ og mindre laks. Denne funker overaskende bra på både OH og vannkast. Tror den er noegenlunde lik Opti-en?

Det jeg derimot ikke skjønner er dette med "kort slag". Hva menes egentlig, og hvordan ser man at en stang har kort slag??

Med GA SS 9'4'' har jeg lengre kastebevegelser (kastesektor) enn med mange andre stenger. Kastesektor er jo også noe som har med kaster å gjøre, og ikke med stangas innebygde egenskaper. og kan derfor ikke inggå i "slag". Frekvens virker lavere (ikke målt). Utslag på stang etter stopp ser også ut til å være dypere enn de fleste. Denne stanga har det jeg kaller lite toppaksjon, dvs dyp, helaksjon. Jeg kan ikke se at denne stanga har noe som ligner på "kort slagl" uansett hvordan man forsøker å definere det. Slik jeg ser det har to like stive stenger omtrent lik slag dersom de er lagd av samme materialer uansett hvordan aksjon de har. En toppaksjon vil få litt kortere slag fordi den har litt mindre masse i tuppen.

For meg virker det altså som om "kort slag" kun er marledsføringshype, og ikke noe som kan etterprøves i motsetning til stivhet, helaksjon og toppaksjon.

Dette er ikke noe kritikk av Loop, men et forsøk på nok en gang prøve å forstå begreper. Ikke noe problem dersom du/dere synes dette for for mye mas :closedeyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Skilt ut fra annen tråd med eget emne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke noe mas, dette er jo et interresant emne :)

Jeg er absolutt ingen ekspert, men skal prøve og svare slik jeg mener det er:

GAS 494 er som du sier nogenlunde lik Opti-stengene, men dypere aksjon og har sitt fortrinn ved kraftig vinkling. Så langt ifra toppaksjon som man kommer.

Vet ikke om en kan samenlikne Peak 11ft og en 9,4 ft stang, Peak stengene er litt annerledes, man kaster en firer line og har rygg som en sjuer som gjør den morsom og få 2 kilos og like morsom og få 6 kilos. Man føler at man har litt og kjøre med uten at den flater ut samtidig som en kaster ei lett line som lander som ei fjær på vannet.

"Kort slag", man kan ikke se det, men kjenne det. Det er ikke valgflesk, men like reelt som en aksjonsform. Kort slag får man i en stang som har en progressiv aksjon, her er det materialet og oppbygging av stanga som bestemmer hvor vellykket dette blir. Hvis jeg har skjønt det riktig så er det mange kvaliteter på grafitt. En god grafitt gir de riktige dempningsegenskapene (skal ikke begi meg videre ut i det tekonologiske med materailet) i den progressive aksjonen som gjør det mulig for et kort slag eller kontant stopp.

Praktisk situasjon hvor et kort slag hjelper kasteren er i trange situasjoner og man skal vinkle ut snøret i feks ca 90 grader. Man løfter lina rolig inn, og med en kort kastebevegelse kaster ut flua dit man ønsker presist og kontrollert. Dette er meget vanskelig og utføre med ei toppksjon, helaksjon eller halvaksjonsstang. Disse tre aksjonene er lite egnet til underhåndskast. En stang med toppaksjon vil ikke få de samme kastegenskapen som en progressiv askjon, da de som regel er stive i bunndelen og myk topp som gjør at den blir ufølsom, vinglete og upresis. vanskelig og kjenne dynamikken i stanga....

Du sier at du har lengre bevegelser med GASen en andre, jeg kjøpte stanga selv i våres, men har desverre ikke fått brukt den mer en en gang i sommer. Synes den var litt rar i begynnelsen, men forandret litt på kasterytmen og gjorde som jeg gjør med tohåndsen, senket tempoet litt og kortet inn bevegelsen.

Bruker man lange bevegelser så er det ikke så godt og kjenne et "kort slag".

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk igjen Hr Lucky Fly,

Alltid en glede å få svar fra deg. Nå, hrmmm, slik jeg forstår det er det altså en egenskap ved stanga som muliggjør et kast med kort slag (altså trenger bare en kort kastebevegelse), ikke det at stanga i seg selv har et kort slag? Det vil derfor bli litt galt å si at stanga i seg selv har kort slag, det er jo kasteren som har det?

Vi er kanskje uenige om hva som mens med aksjon. For meg er både topp, halv og hel alle progressive aksjoner. Slik jeg forstår det betyr det bare at tuppen bøyer seg mer enn i bunnen ved beltastning, og slik er det med topp, halv og hel i varierende grad. Ikke-progressive aksjoner er f.ek.s "parabolsk" hvor stanga bøyer seg mer i bunndel (men kan ha en myk tupp), og "flat" hvor stanga bøyer seg lik (del av en sirkel).

Det jeg ofte hører fra Loop / LTS kastere er kanskje at stenger som er gode for vannkast har en litt stivere tupp, og kanskje en helaksjon videre nedover, og dermed flytter bøyning noe nedover i stanga. Vet ikke om dette kalles "progessiv", men for meg er det ikke det. kanskje det burde finnes (nok) et bzzord for dette? Hva med å bruke "bunnaksjon?

Får se til vinteren om jeg noen gang får tid til å måle stivhet langs hele stanga i en av de nevnte stengene. Da kan man direkte lese av aksjon. Fra før har jeg bare data på noen få Sage som viser veldig tydlieg forskjellen på topp (TCR) kontra mer "bunnaksjon" (LL). En TCR for #5 har jo toppaksjon med en #2 tupp og en LL for #3 har en "#5" tupp og resten av stanga er omtrent #3-myk.

Problemet i disse diksujonene er ofte at vi snakker litt forbi hverandre fordi disse begrpene ikke er helt klare. Anse dette som et forsøk på å avklare noe, ikke som kritkk av den ene eller andre aksjonen. Takk igjen for "kasteinput" til mer teoretiske betrakninger.

Denne stanga har kort slaglengde: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

http://www.youtube.com/watch?v=oE0ZKZy2xPY

Tom.

Luring. Vi snakker vel her om en ca #120 stang? :biggrin:

Endret av FlyAlf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda , stengene har et kort slag, de er lagt inn i stangas egenskaper. Veldig mange kaster med en aktiv høyrearm eller har lange kastebevegelser og vil da ikke kjenne dette.

Du har helt rett i at det er mange meninger og en begrepsforvirring når det gjelder aksjoner. Topp, hel, halvaksjon eller progressiv aksjon er det definisjoner på, kunne tenke meg og skrive ned dette.

Vet ikke om jeg får tid idag, da kona og jeg drar på årets siste laksetur :msn-wink: , der skal jeg kose meg med mine stenger med progressiv helaksjon

Loop og LTS stenger har en jevn progressiv helaksjon med en grafitt og oppbygging som gjør de meget gode til underhånds eller som liker og kalle det moderne spey.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Luring. Vi snakker vel her om en ca #120 stang? :biggrin:

He,he,he...

Jeg måtte le litt når du svarte Alf. :biggrin:

Ingen tvil om at dette er stivt nei. :biggrin:

22-23mm furu knekker tvert av før vi klarer å måle den. :biggrin:

Jeg kan aldri tenke meg at noen klarer å spenne den stanga der.

Hva er slaglengde?

(Er det forholdet mellom spent til rett tilstand?)

Hr.Lucky Fly sier at man ikke kan se det,(kan det måles?) men kjenne det.

Kjennes det likt ut for alle?

Alf sier at slaglengde er arbeidsvei?

Ta en titt på denne:

http://www.looptackle.se/website1/1.0.1.0/308/2/

Hva er full belastning?

Hva er et kort slag?

Hva er tidlig stopp?

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"Denne stanga har kort slaglengde: :biggrin::biggrin::biggrin:

http://www.youtube.com/watch?v=oE0ZKZy2xPY"

Hva skal man med Loomis, Sage etc. med kasteegenskaper som katapulter osv. :biggrin: ?

Når jeg var på det ivrigste (15 år tilbake) - var jeg "merkefreak", og kunne jo selvsagt ikke gå i elva med noe "billigrask".

Heldigvis har jeg kommet over denne perioden - og fisker med stenger som ikke koster skjorta - og kaster like enkelt og greit med de.

Og får ikke noe mindre fisk :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

jeg lurer også på hva "kort slaglengde" er for noe? Jeg er litt treig så en tegning/illustrasjon hadde sikkert gjort susen.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

suicidemission nr.2456.

Hvorfor er en proggressiv aksjon bedre egnet`?

jeg mener at en stang med dyp flat aksjon, er bedre enn en typisk progressiv.

jeg liker gøran og loop stenger men jeg husker jeg med skrekk og gru hvordan slike argumenter ble (mis)brukt av mange.

Man måtte ha de og de stengene ellers gikk det ikke an å gjøre underhåndskast. Fenwock feks var HELT FANTASTISK til moderne underhånds kast INNTIL importør mistet agentur. da var det KUN SAGE.eller ett eller annet .

dette var jo før loop hadde egne serier...og vi hadde ikke forum som dette. Verdens beste, verdens dominans, verdens beste ditt og verdens beste datt og faren min har større bil enn faren din. personlig synes jeg min 11,3 #5/6 bruce and walker speyer bedre enn de fleste progressive stenger,. Hadde jeg sagt dette i 1990 hadde jeg blitt skvisa helt ut.

HVA er det som gjør progressiv aksjon mer egnet enn andre aksjoner..pointet er jo å få ladet bunnen av stanga lettest mulig, skulle tro at en flatere aksjon slik sett var bedre.

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel,i dette tilfellet tre spigotholker og tre tubes i samme diameter.

Ikke tapert i det hele tatt. :biggrin:

Og progressiv aksjon. :biggrin:

Eller vi kunne sette sammen rør med forskjellige diametre. :biggrin:

Kunne vært gøy å prøve? :biggrin:

Og fremdeles progressiv aksjon. :biggrin:

http://balsamart.co.uk/store/?main_page=pr...roducts_id=1273

Ikke koster det skjorta heller. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

oisann den satt i sikringsboxen :scared: jeg mener ikke egentlig å si at noen er bedre eller dårligere enn andre. loop har hele tiden laget nydelige stenger, men det har andre også. Aktiv fritid feks..de kunne godt fått mer kreditt kanskje når det gjelder å utvikle ting...Odd Hagen var en meget god kaster, også med dagens standard. kjetil mathisen var en ekstremt god kaster.en av absolutt beste jeg har sett, på sitt felt..nemlig kasting med moderne progressive stenger. fenwick var jo Cutting edge den gang. fenwick gjorde ting som fikk feks don green til å starte sage. loomis kom på banen...and the rest is history..

"less is often more" et sosiologisk studie av fluefiske verden som helhet kunne sikkert vært et interresant prosjekt...ok

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

den virkelige helten heter JIM GREEN!!! og der tror jeg gøran er enig.... :clapping:og en ting til ..hvis jeg skulle plukke EN stang)under11 fot) som er MIN alltime favoritt til underhånd ørret ville jeg tatt LOOP Greenline 9,7 #4 a real classic.

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tilbake fra årets siste fisketur :cry: , lite vann, mye brunfisk som er oppe og lufter seg innimellom, gult løv begynner og falle av buskene og legger seg på vannflata som tegn på at nå går elva inn i en ny modus hvor gytefiskene begynner og etablere revir og gjøre seg klar til for dem det endelige målet etter en lang vandring tilbake til utgangspunktet.... det er høst.....

Men vi fiskere fortsetter ufortrødent vår søken etter det perfekte verktøy til å kaste og fiske med...

Stangaksjoner, et tema som diskuteres i det uendlige, noen har sterke meninger uten egentlig helt vite forskjellen eller man snakker forbi hverandre. Skal prøve og beskrive de mest vanlige aksjonsformer.

HELAKSJON:

Kan defineres som en "gammeldags" aksjon som man finner i eldre stenger, passer også godt til det opprinnelige speykastet. Stenger med denne aksjonen bøyer seg langt fremover innen den retter seg ut igjen (slag). Den bruker lang tid til og falle til ro. Den har langaksellersjonsstrekke, dårlige dempingsegenskaper som medfører tap av energi og gir generelt dårlig presisjon.

TOPPAKSJON:

Er en aksjon hvor det er stangas øvre del som arbeider, og den nedre delen er stiv. disse er vanskelig å kaste med da man ikke for noen god følelese av kastets dynamik, klinge og line. Arbeider man hardt med dem kan man kaste langt, men egner seg dårlig som fiskestenger.

PROGRESSIV AKSJON:

En aksjon som arbeider i hele sin lengde (fra topp til bunn) selv med moderat belastning. Stenger med denne aksjonen har også meget gode dempningsegenskaper som sikrer kontroll i alle kastets faser. Vi kan kalle den en moderne helaksjon. Vil man ha alt, vinklingsmuligheter, lange kast som starter fra vannet, trange linebuer og høy presisjon så er dette den beste aksjonen.

-------------

Hvis vi tenker oss at du fester en vekt i en lang spralfjær og du selv holder i andre enden av fjæra. har du ei lett og spenstig fjær(progressiv aksjon) behøver du bare dra en liten bit for og få vekta til og røre seg. Har du en mjuk fjær(helaksjon) må en dra en mye lengre strekke før vekta rører seg.Bevegelsen for og få igang vekta er la oss si dobbelt så stor med den mjuke fjæra som den spenstige. samme gjelder med fluekastet. Armens kastebevegelse må være mye lengre med ei myk stang enn med ei som er spenstig. Forskjellen på en bløt helaksjonsstang og ei stang med progressiv aksjon kjenner man godt.

Selv om utviklingen har gått fremover på materialsiden finnes det idag mange stenger med dårlige kasteegenskaper til underhånds/moderne spey. De som selger/lager disse stengene kan sikkert mye om tilvirkning eller om materialer, men kan lite om hva de skal brukes til. Man kan si at kasteteknikken har gått forbi stangprodusentene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ja du er sikkert inne på noe der. kanskje vi skulle snakke litt med professor Zyverzen, og prøve å lage noen diagrammer over aksjoner? han har noen temmelig kule måleinstrumenter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med all respekt, Lucky Fly; jeg mener at ingen av de definisjonene dine i forhold til aksjon er spesielt gode. Selv om de til en viss grad er riktige i et historisk perspektiv, så synes jeg ikke de er spesielt gode i forhold til hvordan de definerer hvor lett det skulle være å kaste med den ene kontra den andre. Nok om det.

Disse begrepene i forhold til aksjon har vi dratt med oss inntil dags dato. For noen år siden, når de oppstod, så beskrev dem nok mer hvordan en henholdsvis topp-, medium, eller full aksjon faktisk arbeidet enn hva tilfellet er i dag. Jeg er mer på linje med Flyalf der oppe. I dag bruker vi gjerne disse samme begrepene mest for å beskrive hvor de bøyer seg mest utstrakt. Hvor ei stang bøyer seg mest utstrakt forteller oss pr. i dag egentlig ganske så lite. Vi kan stå og vifte med den så mye vi orker i butikken, men kan få oss en real overraskelse når lina kommer på i en reell kastesituasjon.

Alle disse stengene som bøyer seg der oppe, litt lenger ned, eller lettere ned i korken er jo i dag oftest progressive alle sammen (hvis de da ikke er parabolske eller noe annet). Dyp progressive eller litt mindre dyp progressive, ja. Men vi kaller dem topp-, medium-, eller fullaksjonerte for det. Ja, i hvertfall gjør jeg det, for nettopp å beskrive hvor stanga har sin stive rygg, og hva som utgjør "den mest aktive" delen, altså hvor den bøyer seg mest, dette typisk i forbindelse med en innlæring av nødvendig arbeidsvei. Ordet "aksjon" i akkurat den forbindelse blir kanskje litt feil. Ordet "bøy" hadde vært bedre i dag, for det finnes vel knapt "gamle toppaksjonsstenger" å få kjøpt lenger, altså de som ikke arbeidet progressivt, men faktisk lot seg knele når vekten ble for stor?

Aksjonen er jo progressiv. Top-flex, mid-flex, og full-flex er bedre begreper for nettopp å skille hvordan ei stang bøyer seg fra beskrivelsen av dens egenskap/aksjon. Det er vel derfor de har kommet, som bedre begreper enn de gamle aksjonsbegrepene, som den gang fortalte oss ganske mye aleine om hvordan en stang ville bete seg. Ikke i dag.

Kanskje er jeg på jordet. Ikke helt håper jeg.

Uansett; noen big deal er det ikke.

MYHRE fluefiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Progressiv innen fluekastinga betyr jo jevnt økende motstand mot å bøye seg.

En stang med f. eks toppaksjon har en markant økning i ”bøyemotstand” når man kommer 1/4 nedover i stangemnet, mens en stang med progressiv aksjon mangler denne økinga i ”bøyemotstand”. Dette er grunnen til at det blir feil å si at alle stenger er progressive. Blir omentrent som å si at alle fluestenger bøyer seg mest i toppen, og derfor har alle fluestenger toppaksjon. :msn-wink:

Gøran designet jo stenger for sage tidlig på 90 tallet, og disse stengene hadde progressiv helaksjon med kort slag, ifølge mesteren selv. Stengene var kanskje ikke fullt så progressive som Gøran skulle ha det til. Stanga hadde vel heller en flat helaksjon, noe som lett gir en kort slaglengde. Men uansett hva man skal kalle denne aksjonen, så er den i hvert fall lett gjenkjennelig for de som har kastet med disse stengene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

PROGRESSIV AKSJON:

En aksjon som arbeider i hele sin lengde (fra topp til bunn) selv med moderat belastning. Stenger med denne aksjonen har også meget gode dempningsegenskaper som sikrer kontroll i alle kastets faser. Vi kan kalle den en moderne helaksjon. Vil man ha alt, vinklingsmuligheter, lange kast som starter fra vannet, trange linebuer og høy presisjon så er dette den beste aksjonen.

Enig med Hr Lucky Fly her, og kan jo tilføye:

Hvis man tar en REN progressiv stang og legger inn et mykt parti like over håndtaket får man en stang med progressiv helaksjon, en såkalt moderne helaksjon. Vil man ha kortere slaglengde legger man bare inn et flatt parti og da gjerne midt på stangemnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For min egen del sa jeg ikke at alle stenger er progressive. Jeg sa at de fleste stenger av i dag typisk er progressive.

Når det kommer til bøyemotstand, så følger jeg deg på det, men mener progressive stenger dem i mellom også har ulik grad av bøyemotstand, menes hvor lett den lar seg bøye nedover i emnet under en gitt belastning. De fleste vet hva som menes med en progressiv aksjon. Progressive stenger arbeider likt, men de er ikke like.

Når vi bruker de gamle begrepene topp/medium/full i dag, så er ikke det for å beskrive dagens stenger slik vi med disse ordene beskrev dem i gamle dager, men det er vel snarere kanskje heller en beskrivelse av hvor lett stanga arbeider jevnt nedover, progressivt, i forhold til en gitt belastning.

Jan.

Endret av Myhre Fluefiske

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallå på dere.

Jeg spør igjen jeg. :biggrin: (Siden ingen svarer direkte.)

Er slaglengde forholdet mellom oppspent og rett tilstand?

Progressiv aksjon.Med en litt annen ordlyd så kan vi kanskje si at

klingen bøyer seg mer og mer ved økt belastning?

(Hvis noen er uenig,så si nå endelig ifra.)

Er det noen som vil peke ut en helt grei,vanlig enhåndstang som absolutt ikke

har progressiv aksjon?

Jeg har så lyst til å prøve den stanga. :biggrin:

Og måle litt. :biggrin:

(I den forbindelse,hvor mye skal jeg belaste stanga i forhold til hvor stiv den er?)

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan svare jeg, Tom, i forhold til hvordan jeg selv ser det:

1. Ja

2. Ja

Jeg har en Silstar MX 350 fra tidlig 80-tall, hehe, nei jeg har ikke det, den gikk på dynga for noen år siden, men den kunne du jo ha brukt :biggrin: Hadde den spent oppunder taket noen år husker jeg, og når jeg tok den ned, så var bøyen der fremdeles. På veien til dynga, tapet jeg sammen endene, viftet med hoftene og brukte den som rokkering.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

GODDAG kapt NEMO! Korsleis går det me dokke? blir det nokka kasting?

dette burde jo være et prosjekt for DR zyverzen! kan du ikke spenne opp noen stenger slik vi gjorde, og filme bøyningskurvene på 1200,hehe tar 45 minutter før stanga har retta seg ut, nei men serriøst, spenn den opp og film på 200 ellikn. kanskje vi kan gjøre det sammen en dag? :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hehe apropos, gøran og SAGE. jeg FIKK!!! :scared: en sage sp+890 av nielsen.

det var jo "DET ULTIMATE PRESISJONSINSTRUMENTET TIL KIRURGISK PRESISE UNDERHÅNDSKAST PÅ OVER 40METER" det var en ganske snodig aksjon nå i etter tid. selv om den er "progressiv" er jo tuppen en blaut lefse. nesten som en TFO :badgrin: goodbye :scared:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg spør igjen jeg. :biggrin: (Siden ingen svarer direkte.)

Er slaglengde forholdet mellom oppspent og rett tilstand?

Slaglengden er avstanden mellom rett og oppspent tilstand.

Jeg beskrev jo i forrige innlegg hvordan man kan minke slaglengden til en stang med helaksjon med å legge inn et flatt parti i klingen. Stangas ERN vil selvfølgelig bil høyere når man legger et flatt (stivt) parti.

Når du måler ERN på en stang måler du jo 1/2 slaglengden, og Bill har bestemt at den skal være en tredjedel av den totale stanglenden. :biggrin:

Progressiv aksjon.Med en litt annen ordlyd så kan vi kanskje si at

klingen bøyer seg mer og mer ved økt belastning?

(Hvis noen er uenig,så si nå endelig ifra.)

Klingen bøyer seg ikke mer og mer ved økt belasting, den bøyer seg mindre og mindre. :msn-wink:

Når du foretar en CCS måling av en #5 stang og legger på 9 gram så bøyer tuppen seg nedover med 90 cm. Når du legger på nye 9 gram (totalt 18 g) så bøyer stanga seg kanskje ned til 110 cm. De første 9 g 90 cm, og de neste 9 g 20 cm vil jo si det motsatte av progressiv.

Er det noen som vil peke ut en helt grei,vanlig enhåndstang som absolutt ikke

har progressiv aksjon? Jeg har så lyst til å prøve den stanga. :biggrin:

Prøv alle fluestenger du kan få tak i, ingen fluestenger har den progressive aksjonen du beskriver. :biggrin:

Hei Sven

Har vært svært mye fisking i sommer etter brunørret, sjøørret og sjørøye. Vi har hatt en god fiskesesong og fått mye stor fisk Vi starter vel opp med innendørs kaste/konkurranse-trening i slutten av denne måneden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg