Hopp til innhold
Jeweler

Målselva

Recommended Posts

Hei allesammen her, jeg er nogså ny i dette forumet, har lest endel poster, men ikke skrevet så mange selv.

Jeg har funnet min meditasjon i og fluefiske etter mange travle dager på jobb, til min frues store fortvilelse og glede.

Det jeg skal nå er og dra en litt sen tur til Målselva med 2 kompiser + fruene. Vi har hytte ved Rundhaugen og får fiske på grunneierens del.

Mitt spørsmål er som følger, er det noen spesielle plasser jeg burde stå? Nå vet jo at folk ikke glad i og røpe godplassene, jeg kan da forsikre at det foregår catch and release.

Andre spørsmål: Fluer, disse har jeg lest meg frem til, (bl.a her at jeg burde bruke)

Green Highlander- Str : 8

stkAllys Shrimp-

- Str : 6

stkBlack Nobbler-

- Str : 12 4

stkWooly Bugger White (nohead) Str : 12

Er disse bare tull siden det er så sent?

Takk for svar. :)

Mvh

Jacob

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Akkurat kommet tilbake fra målselv, vi sov med flaggstad camping. Fin tur, og veldig fin elv!

Kunne notere meg 5 Harr, største på ca 1.9 kg.

Ellers så man ikke mye til laksen, prøvde meg med en rekeimitasjonflue men det gikk ikke. En annen kar om tydligvis var fast inventar til elva lot meg vitne en Laks på ca 5 kg på sluk. Laksen tok visst kun sluk og makk lot jeg meg fortelle.

Definitivt en elv jeg skal til rundt åpningen neste år. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Akkurat kommet tilbake fra målselv, vi sov med flaggstad camping. Fin tur, og veldig fin elv!

Kunne notere meg 5 Harr, største på ca 1.9 kg.

Ellers så man ikke mye til laksen, prøvde meg med en rekeimitasjonflue men det gikk ikke. En annen kar om tydligvis var fast inventar til elva lot meg vitne en Laks på ca 5 kg på sluk. Laksen tok visst kun sluk og makk lot jeg meg fortelle.

Definitivt en elv jeg skal til rundt åpningen neste år. :)

Laksen tar så absolutt flue i Målselva . . . . . bare ha trua på det du driver med og stå på videre, så vil du nok oppleve det en vakker dag. Ingen tvil om at Målselva er ei flott elv og naturen rundt likeså.

Nå er det ikke mange dager igjen til sesongen er over. Min sesong ble avsluttet med en blanklaks på drøye 6 kg 20. august i Målselva, tatt på flue selvfølgelig. En herlig fight og herlige minner å ta med seg gjennom en lang, tung og fiskelaus vinter.

Endret av cardinal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Jeweler:

ser du har et interessant utvalg av fluer i størrelse 4 til 12.

Har aldri fisket i Målselv, men har fisket mye sent i August. Jeg tror det er riktig å ha med en god del smått i flueboksen. 6 og 8 er ofte stor flue sent i sesongen. Det er smart å ha med fluer i 10 og 12 og til og med 14. Ikke at det ikke går an å prøve noe litt stort på tube, særlig hvis fisken begynner å bli klar for gyting, og da er det ofte noe med noe rødt i som gjelder, for eksempel en Sunray med rød undervinge eller det samme i en Tempelhund.

Ta med tørrfluer også. Hvis du får lite vann og blanke dager funker det ofte bedre enn våtfluer. Ikke minst er det utrolig spennende, og selv om ikke fisken alltid tar en tørrflue får du den ihvertfall ofte til å vise seg. Selv om det er som å banne i kjerka her inne ville jeg gått ned på fortomstykkelse også hvis fisken er treg. 0.25 til 0.30 fluoro får inn de fleste laks hvis du passer på å unngå vindknuter. Du kan allikevel legge plenty med press på fisken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå er Målselva ei elv som sjelden går under 50 kubikk i august, så jeg har egentlig aldri følt behov for å bruke særlig mye mindre fluer enn krok 8. Har fått laks på vilt forskjellige fluer og størrelser, fra rimelig store tubefluer til krok 8, på lite vann i august. Små fluer er normalt utgangspunktet på denne tiden, men variasjon er en dyd om ikke det nytter.

Tørrfluer er selvfølgelig også et interessant område. Kan være effektivt og morsomt fiske, men har ikke testet det i Målselva, kun i finnmarkselver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg