Hopp til innhold
Oddbjørn Midbø

Burud Open spey competition

Recommended Posts

Hei!

Ja reglene, så vidt jeg vet, er de samme som i fjor.

Den eneste forrandringen er, at de lover at de skal stå litt grunnere.

Det blir mere rettferdig i forhold til kastere med ulike høyder.

Jeg oppfordre alle til å stille på denne konkurransen, for det bli en begivenhet.

Dette er er tross alt verdens beste speykastere, og så får man prøve seg mot dem.

Ikke noe å være redde for, og vil man være publkumer, så er dere hjertelige velkomne.

mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei

Som jeg har spurt om før:

Går en inn på castingforbundet sine sider står det 20.09 Burud Open spey competition (15 ft.) Burudvann, Bærum .

Det går da tydeligvis over 1 dag. Går det an å få et program for dette? Og for en som ikke har vært der før går det an å få en veibeskrivelse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Regler for konkurransen og informasjon forøvrig ligger nå tilgjengelig på www.castingforbundet.no.

Jeg og Mathias var oppe og "prøvekastet" på onsdag og vannstanden ser ut til å være litt lavere enn i fjor. I området banen var satt opp i fjor var det nå en vannstand mellom 40 og 70 cm, avhengig av hvor langt ut en legger banen.Tror det kan bli bra forhold for lange kast :thumbup: !

Håper mange tar en tur oppom nå, enten for å kaste eller for å se på. Det er virkelig en opplevelse for de som vil se kasting på sitt ypperste!

Fluekastehilsen Knut

Endret av kekelund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Gratulerer til Eirik Hernes Larsen med gull i Burud Open Spey Competition.

Dette var helt rått, og lengdene som ble prestert i årets konkuranse er like rått.

Scottene leverte varene så det holdt, selv om vi fikk gullet.

Denne konkurransen må bare bli tradisjon, og skulle så gjerne vært med.

Vi må bare hedre Knut Syrstad som kastet seg inn til en delt tredje plass, når vi vet hva denne mannen har gått gjennon.

Gratulerer Knut, dette er en prestasjon som setter standarden.

mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gratulerer til Eirik og Andrew og Knut. Suverent.

Vet at Gordon har kastet 65 m før så 54 m er ikke verdensrekord vel? Eller opereres det med to - en stående i vann og en stående på brygge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei roli!

65 meter, er nok med 18 ft`eren på brygge over høyre skulder.

54 meter på 15 ft er et veldig langt kast.

mvh

PEREK

Hei Per Erik

Tenkte på det etter at jeg hadde skrevet innlegget at det er sikkert 15 foter.

Klart 54 m med en 15foter er utrolig langt.

Mvh

Roar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, det er nok 18 ft`eren.

Men kasterne drar på seg noen brutale lengder i dag, så man blir ikke forbauset over noe lenger.

Nå ser jeg videoen fra burudvann ligger ute på Castingforbundet.no.

mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er resultatlisten:

http://www.castingforbundet.no/terminliste...rudOpen2009.pdf

Her er linken til videoklippet fra helgens konkurranse:

http://www.castingforbundet.no/bilder/bilder.asp

Utrolig bra av Eirik og de andre norske gutta! :thumbup:

Gratulere så mye, dere er steingode! :clapping:

Mens det norske castingmiljøet ikke er i nærheten av å hholde det samme nivået som på 90-tallet med hele 10 forskjellige personer som vant medaljer i internasjonale mesterskap, så er det kjempegøy å se det høye nivået i de andre fluekastekonkurransene. Ikke bare i speykasting med de spesielt flotte resultatene til bl.a. Eirik og Tommy (CLA), men også i de andre fluekastekonkurransene. EWM for noen få år siden var litt forenklet en konkurranse mellom Steve Rajeff og nordmennene. Utrolig gøy at vi har fått fram en slik interesse og et slikt miljø her i "lille" Norge! :thumbup:

Edit: Vil bare legge til at i castingen har vi de siste årene hatt 2 av de aller beste juniorene, så jeg håper og tror at vi snart er tilbake i verdenstoppen der også! :msn-wink:

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men hvor i allverden var forhåndsannonseringen av denne konkurransen?? Der kunne det ha blitt gjort en bedre jobb..

Hvorfor har ikke dette blitt annonsert i våre fiskeblader? Og hvorfor var ikke våre fiskeblader på konkurransen for en reportasje.? For etter det jeg hører så var publikumsfremmøtet veldig labert, noe som ikke minst skuffer de utenlandske gjestene som er noe bedre vandt...

Vi er mange som støtter opp om Eirik og jeg vet mange kunne tenkt seg å se på. Da blir det litt for dumt at de får en tekstmelding etterpå hvor det står at han vant... Vant hva liksom..??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men hvor i allverden var forhåndsannonseringen av denne konkurransen?? Der kunne det ha blitt gjort en bedre jobb..

Hvorfor har ikke dette blitt annonsert i våre fiskeblader? Og hvorfor var ikke våre fiskeblader på konkurransen for en reportasje.? For etter det jeg hører så var publikumsfremmøtet veldig labert, noe som ikke minst skuffer de utenlandske gjestene som er noe bedre vandt...

Vi er mange som støtter opp om Eirik og jeg vet mange kunne tenkt seg å se på. Da blir det litt for dumt at de får en tekstmelding etterpå hvor det står at han vant... Vant hva liksom..??

Vi var to stk som dro fra Sandefjord og Tønsberg for å se på dette.Vi var to av totalt 5- 6-7 stk som kun var der for å se på dette.Tror resten av de som var der var med på å arrangere konkuransen eller de som kastet.

Mye flott kasting,både fra de Norske og Skottene. Imponerende lengder :clapping:

Synd det ikke kommer fler på slike konkuranser med så mange dyktige utøvere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Deetuben!

Jeg deler din oppfatning.

Hvor blir de norske fiskebladene av, når de beste speycasterne i verden er samlet i norge.

Er de helt hjelpeløse?

Eller skal vi renne ned av de samme måneskinshistoriene om og om igjen.

Det er mulig jeg får litt pepper nå, men jeg mener slike konkurranser skulle vært anonsert mye bedre.

Ellers ser jeg dette som et lukket miljø.

Det er jeg sterkt imot, og ser ikke dette som som utviklende for sporten.

Ja,ja.

Det var nå et skikkelig rotteres som fant sted på burudvann i år, med gode lengder på både venstre og høyre hånd.

Mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ble vel annonsert her??

Og alle som driver med denne sporten eller, som meg, er fasinert av kasteteknikker og detaljer visste om Burud Open.

Gamleredaktøren til NJFF's -Jakt og Fiske var i hvertfall til stede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei topeti!

Ja, det ble annonsert på castingforbundets nettside.

Og noen få innlegg få FF.net.

Slike konkurranser, slik jeg ser det, fortjener en bedre annonsering god tid i forkant.

Det bregrenser seg hvor mange kastere som stiller på slike stevner, og kasterne selv er godt informert om hendelsen.

Men , intereserte publikumere er ikke like godt informerte, og finner derfor ikke veien til slike mesterskap.

Her mener jeg det er en jobb å gjøre.

Jeg vil tro mange ville ha stor glede av å se disse kasterne i aksjon, og skulle gjerne sett flere publikumere på alle kastekonkurransen.

Det hadde heller ikke vært ueffent å få litt mediadekning til tider.

Det er små håndgrep som skal til, og tror det kan være bra for sporten.

mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei topeti!

Ja, det ble annonsert på castingforbundets nettside.

Og noen få innlegg få FF.net.

Slike konkurranser, slik jeg ser det, fortjener en bedre annonsering god tid i forkant.

Det bregrenser seg hvor mange kastere som stiller på slike stevner, og kasterne selv er godt informert om hendelsen.

Men , intereserte publikumere er ikke like godt informerte, og finner derfor ikke veien til slike mesterskap.

Her mener jeg det er en jobb å gjøre.

Jeg vil tro mange ville ha stor glede av å se disse kasterne i aksjon, og skulle gjerne sett flere publikumere på alle kastekonkurransen.

Det hadde heller ikke vært ueffent å få litt mediadekning til tider.

Det er små håndgrep som skal til, og tror det kan være bra for sporten.

mvh

PEREK

Helt enig med deg.

Arrangør-messig og -teknisk tror jeg var veldig bra og absolutt publikumsvennlig. Hadde det vært flere tilstede ville speakeren også innformert publikum om hva de burde legge merke til og lagt enda mer trøkk på kasterne.

Jeg tror også at en av medarrangørene (jeg representerer en av dem) ville lagd mye forhåndsreklame rundt dette arrangementet, men.......det kan tenkes at dette ville blitt oppfattet "feil" i dette miljøet.

Hvis slike mesterskap ble markedsført riktig og med en publikumsvennlig arena, er det ikke noe problem å vekke interessen

hos langt fler enn ca 10stk. + deltakere.

Jeg kan i hvertfall skrive under på at årets mesterskap var spesiellt bra. Veldig mange 50 meters kast under omtrent totalt vindstille forhold var rimelig spesiellt, men også en tankevekker. Ifjor hadde vi ett kast på 50 meter(Knut's) og da var det både trekk og lett vind!!!!!!!

Veldig hyggelig at Siv Anita Eide deltok sammen med denne gjengen og på egen video av hennes kast, ser man at vannet når henne til skrittet og alikevel kaster 36 meter både på høyre og venstre side!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Ja, de tilstedeværende på årets speystevne, var svært begeistret.

Teknisk sett ble konkurransen godt gjennomkjørt, og nivået på kasterne svært høyt.

Hvem som burde ha ansvaret for en forhåndsreklame (om ønskelig), er etter min mening arrangøren.

De vil også ha en mulighet til å fronte sin geskjeft, som gjøres på andre arenaer.

Castingforbundets oppgave, er å levere informasjon og terminlister for konkurransene.

Jeg tror dette blir bedre, og da vil vi forhåpentligvis se flere begeistrede sjeler på Burudvann neste år.

mvh

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Her er et lite klipp fra Burudvann hvor vi får se for første gang i en slik konkuranse en kvinne delta; nemlig Siv Anita Eide.

Jeg tar meg den friheten og ønsker henne hjertlig velkommen!

Siv Anita Eide

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Her er et lite klipp fra Burudvann hvor vi får se for første gang i en slik konkuranse en kvinne delta; nemlig Siv Anita Eide.

Jeg tar meg den friheten og ønsker henne hjertlig velkommen!

Siv Anita Eide

Kjempefint med flere kvinner til sporten vår, og jeg synes Eide kaster meget bra! :thumbup:

Men hun er ikke den første norske kvinnen som har deltatt i speykonkurranser, Helga Gressaker vant sågar finalen i tohånds spey i Emerald World Masters i 2006 og ble nummer to i finalen tohånds overhodet:

http://www.castingforbundet.no/terminliste...RES_EWM2006.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men da snakker vi ikke om vinkla Speycast på høyre og venstre side???

Det er en stund siden jeg har sett på videoen fra EWM, men jeg er ganske sikker på at det var vinklede speykast. Dere som var til stede får korrigere meg om jeg våser! :msn-wink:

Vår egen Guidelin Cup/NM i fluekasting er den eneste tohåndskonkurransen jeg kjenner til som har "rette" switchkast og ikke vinklede speykast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gressaker hevder seg i endel øvelser med gutta når hun er i form. En dyktig kaster med en dyktig coach. All honnør til Eide her selvsagt. Bare det å stille opp i denne konkurransen vitner om en person som tror på seg selv. Da kan det bare gå en vei, hvis fokuset er riktig, stoltheten er på plass, blandet med en liten porsjon ydmykhet.

Ja, Guideline-Cup ja, jeg tar med meg en tilskuer til lørdag for å være publikum, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme. Tønsberg, ved siden av stadion. 1-hånds lørdag og 2-hånds søndag er det vel.

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg