Hopp til innhold
guru33

Ny rekordkludd på enhånds fluestang i Driva

Recommended Posts

Er dette en Drivakludd eller en laks?Ut i fra bildet å dømme så synes jeg at det ligner veldig mye på en Laks :unsure: .

http://www.auraavis.no/lokal_sport/article4504847.ece

Må nå også si at at liknet veldig på en laks. Linken virket forresten ikke, men når jeg gikk inn på forsida så lå den der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Kludd=sjø-ørret. Lokalt navn.

Skjønner ikke at de greier å ta feil en gang. Det er jo bare en laks.

Endret av SFTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg måtte google litt for å finne ut hva det var.. Kludd, artig navn.

Men jeg har sett brunørret med sånn kjeft.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lett å se at det er laks.. Ser at sporen har v form, ørret er rett. Kjeften på fisken går bak øyet på ørret hvis man tenker en rett linje opp og laksen har så og si ingen prikker under midtlinjen..

Endret av sronil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dere virker veldig skråsikre nå, gutter :biggrin: med tanke på at dere konkluderer på grunnlag av ett enkelt bilde. T.O. har jo håndtert en og annen fisk før - av begge arter....

Sronil: i mine bøker står det at munnviken bak øyet er et typisk kjennetegn på sjøørret!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er overraskende mange som ikke ser forskjell på to arter her i landet. Det er jo latterlig at en klassisk hannlaks type blir tatt for å være en sjøørret- Det er absolutt ingen ting ved den fisken som tilsier sjøørret. Og skulle det vise seg å være en ørret så må jeg ha noe meget galt oppe i huet mitt.

Det er for meg sjokkerende at folk ikke bare ser at det er en laks, se de klassiske lakseprikkene som er mer spettete i formen. Ørreten har mer runde prikker og er buttere i formen generelt. Halen er laksehale, den hvitaktige koløren på gattfinnene er også typisk for Salmo salar. Ørreten har selvagt når den kludder seg over to kilo+ ofte et lakseaktig fravær av prikker, men ellers er det kun hybrider som lager misforståelser hos folk som kan dette.

Fin fisk. Hvert år det mange rekordørreter på børset og i aviser. Litt patetisk faktisk, stå å triumfere med feil art.

Husker de første "kommersielle" sesongene i Mandalselva, da var det eksempler på både sjøørret og vanlig ørret som bikket 10kg..........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fölger flokken her, :biggrin: Er vel snakk om en overivrig journalist eller en klassisk "örretsuggesjon" :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dere virker veldig skråsikre nå, gutter :biggrin: med tanke på at dere konkluderer på grunnlag av ett enkelt bilde. T.O. har jo håndtert en og annen fisk før - av begge arter....

Sronil: i mine bøker står det at munnviken bak øyet er et typisk kjennetegn på sjøørret!

Stemmer det...

... Videre kjennetegn på at det er laks: sidefinnen er veldig spiss, mens ørret er mer rund, bakerste toppfinn er på ørret er nærmere spor, denne har forholdsvis lang avstand. Er selvfølgelig bedre å se når man har to fisker ved siden av hverandre.. - og laks er slankere rundt foran spor. Generelt ville en 8kg ørret vært mer feit og rund..

:closedeyes:

Endret av sronil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kansje en lørret (laks som blir til s-ørret) i nattens mulm og mørke pga div kvoter ;-) , men en fin fisk er det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva med en liten skjellprøve. Da er det ikke så mye å diskutere.

Hilsen

Gillen

Lite å diskutere uavhengig av skjellprøve etter min mening!

Men det var en fin laks, det skal han ha... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En sjøørret kalles ikke kludd kun fordi den er 2 kg+.En kludd er en sjøørret som er andregangsgytende eller mer...Dette fikk jeg bragt på det rene av ekspertisen i Driva tidligere i år.Den får gjerne litt færre men større prikker samt at den får en litt grå-lig farge :msn-wink: ....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg