Hopp til innhold
Shaka

Gjeddefiske

Recommended Posts

Heisann!

Lurer litt på hva folk benytter til fluefiske etter gjedde. Tenker ikke på stenger og sneller, men mer på fortomsmateriale.

Sjøl har jeg handla en ferdig fortom fra prima.villmark.no, som jeg egentlig er ganske fornøyd med. Eneste som er teit er at fortommen har ei løkke i den enden man skal binde flua. Så jeg har festa flua med en slags hurtigkobling jeg tok fra en svivel, men den holdt jo selvfølgelig ikke når det endelig beit på ei gjedde.

Så nå har jeg handla wire-fortom fra Fiskefluer.com som burde holde ei stund. Den er på 5m og har brudstyrke 25kg :clapping:

Men hva anbefales det å feste den i? Finnes det egne fortommer for gjeddefiske? Polyleadere?

Esp1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg bruker en forholdsvis kort fortom, ca. 1*standlengde, som slutter runt 0.30, etterfulgt av ca. 15-20 cm stålwire, som kan kjøpes på spoler, tvinnes og smeltes med lighter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisann!

Lurer litt på hva folk benytter til fluefiske etter gjedde. Tenker ikke på stenger og sneller, men mer på fortomsmateriale.

Sjøl har jeg handla en ferdig fortom fra prima.villmark.no, som jeg egentlig er ganske fornøyd med. Eneste som er teit er at fortommen har ei løkke i den enden man skal binde flua. Så jeg har festa flua med en slags hurtigkobling jeg tok fra en svivel, men den holdt jo selvfølgelig ikke når det endelig beit på ei gjedde.

Så nå har jeg handla wire-fortom fra Fiskefluer.com som burde holde ei stund. Den er på 5m og har brudstyrke 25kg :clapping:

Men hva anbefales det å feste den i? Finnes det egne fortommer for gjeddefiske? Polyleadere?

Esp1

Det finnes flere ferdige gjeddefortommer på markedet. Men det er minst like greit å lage sine egne.

Bruk en butt-del på 1-1,5m, en mellomdel på 30-50cm og skjøt på flexibel wirefortom (bruk albright knuten) som spiss. Pro Logic har en som heter Savage ar softflex wire. Denne kan du knyte som vanlig sene. Da slipper du å kuke med wireklemmer, brenning, og div. hurtigkoblinger som ikke holder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei :biggrin: Jeg bruker el line som heter FireLine crystal , 270 meters rull, 0.12 mm. Den tåler 6.8 kg, men jeg har hatt på tyngre å det funka fint. Der lager jeg alt selv, kapper en stang lengde. lager en løkke i den enden som jeg fester fluelina i. http://www.youtube.com/watch?v=c_NsAZtMXT4 , viktig å bruke rappala knuten på flua , http://www.youtube.com/watch?v=wwNvQVhGWxc

Lykke til :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruker du et snøre beregnet på gjedde/bass så trenger du ikke være så nøye med fortommen..

Når jeg fisker med flyteline(popper/marabouflue) så bruker jeg 120 cm 0,55 og så en ca 35 cm med titan/stålfortom.

Løkke-i-løkke system hele veien. Bruk for all del ikke svirvler, men klipp av den og bruk en sluklås mot flua. Denne bør være slik at den ikke åpner så lett, det finnes noen med en slags dobbel låsing. Bruk ikke større enn nødvendig.

På synkesnøre bruker jeg først 60 cm 0,55, så 80 cm 0,35 og til slutt wire.

Lykke til!

M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for alle svar!

Nå har wirefortommen fra fiskefluer.com (anbefaler alle å sjekke den sia, 2 dagers leveringstid), men har ikke fått prøvd den enda.

Så nå er setup som følger:

- Stang: Vision 3Zone #7 9'

- Snelle: Slate Viper #8-10 (stor, deilig spole)

- Line: Vision Attack #6 WF-F (skal byttes ut)

- Fortom: Fenwick Bass/pike 150 cm

- Tippet: Pafex Fortress 0,50/25kg wire

Har lest litt på nettet om folk som kjøper WF-liner som er en klasse større enn stanga, for så å kutte ned lengden på klumpen. Hvis jeg har forstått det riktig så skal dette gjøre det lettere å bære de relativt tunge gjeddefluene. Noen som har erfaring med dette?

Jeg er ikke så dreven på klumplengder o.l. :)

Esp1

Endret av Shaka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Jeg har fisket en del gjedder m flue og jeg bruker kunn 2- 2,5 m 0,70mm fortom. har ikke fått større gjedde en ca 8 kilo men det holdt. Virker som smågjeddene har lettere for å slite fortom en de store ford fortommen legger seg mellom de store tennene til storgjedda men de risper mye lettere over tennene på småjeddene. Detter er væffal min vurdering :thumbup:

Mvh Robin Olaussen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen!

De linene som er beregnet på gjedde/bass-fiske har kort front-tapering som skal gjøre det lettere å "slå over"

store fluer(som gir stor luftmotstand).

Vil anbefale deg å kjøpe SA Bass WF 7 til stanga di. Denne lina fungerer utmerket; flyter godt, glir bra og har en kort front-taper som slår over store fluer. Bruk ikke lenger fortom enn 1,5-2 m, dette hjelper også på å få flua til å strekke fortommen.

Ikke rot med et 8-er snøre, og for all del ikke kapp mer enn maks 40-60 cm av en front-tapering, da ødelegger du

taperingen på et 7/8 snøre.

M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen!

De linene som er beregnet på gjedde/bass-fiske har kort front-tapering som skal gjøre det lettere å "slå over"

store fluer(som gir stor luftmotstand).

Vil anbefale deg å kjøpe SA Bass WF 7 til stanga di. Denne lina fungerer utmerket; flyter godt, glir bra og har en kort front-taper som slår over store fluer. Bruk ikke lenger fortom enn 1,5-2 m, dette hjelper også på å få flua til å strekke fortommen.

Ikke rot med et 8-er snøre, og for all del ikke kapp mer enn maks 40-60 cm av en front-tapering, da ødelegger du

taperingen på et 7/8 snøre.

M

Heisann!

Takker for utfyllende svar. lir nok ikke o kapping av klumper på meg med det første, men skal se om jeg finner det snøret du nevner. Veit du om noen som selger det forresten? Nettbutikker er fine greier:)

Esp1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg bruker også fletta metalwire på spole. albright og figure of eight til flua. den kan du pirke opp igjen, hvis du skal skifte flue..Lefty lærte meg dette. Han digger Gjedde. Fant foresten en diger gjedde midt utpå harestuvannet, for en tid tilbake..

var ute med kajakken. jeg hadde en gulvklut jeg har liggende for å tørke kajakken invendig, så jeg fikk et godt grep. festa den under strikkene. Den veide 8kilo. gjedda begynner å bli stor oppi her nå....har hørt om MYE større fra tidligere tider...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen som veit om hvor de selger sånn fortom som kan tvinnes og så smeltes med lighter? Det ser så befriende enkelt ut å bruke. Nå er alle gjeddevanna i nærheten isfrie, endelig!!!!!!!!!!!!

Esp1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei :biggrin: Jeg bruker el line som heter FireLine crystal , 270 meters rull, 0.12 mm. Den tåler 6.8 kg, men jeg har hatt på tyngre å det funka fint. Der lager jeg alt selv, kapper en stang lengde. lager en løkke i den enden som jeg fester fluelina i. http://www.youtube.com/watch?v=c_NsAZtMXT4 , viktig å bruke rappala knuten på flua , http://www.youtube.com/watch?v=wwNvQVhGWxc

Lykke til :clapping:

Alt i gel-spun i nogenlunde bruddstyrke burde holde til sjokkspiss. Det må ikke være metall.

t

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jeg bruker også fletta metalwire på spole. albright og figure of eight til flua. den kan du pirke opp igjen, hvis du skal skifte flue..

Har du ett visuellt eksempel på figure of eight til flua? Type med eller uten løkke?

Takk på forhånd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

eg pleier bare å bruke 0,40mm fortom av vanlig type sene, pga eg har erfart at gjedden pleier som regel å krokes fint i munnviken, stålfortom og lignende er mest nyttig ved agnfiske etter gjeddepga da svelger gjedden som regel hele agnet og fortommen blir utsatt for de skarpe tennene, ellers bruker eg litt store fluer, gjerne fortyngede, og fisker langs med siv og trekker kjapt forbi sivkanten, og da raser gjedden ut og voldtar fluen :P hehehe like gøy hver eneste gang når man plutselig ser plogen bak fluen, DET er kick!!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En Engelskmann fortalte meg i sommer at der borte ble det i hovedsak bruk #9 -#10 utstyr, ikke for at Gjeddene der borte er større, men fordi Gjedda ikke tåler "melkesyra" ved en lengre fight og rett og slett dør (forutsatt at de blir satt ut igjen), selvom det ser ut som om de er friske.

Kicket er aldri fighten, men at den tar, derfor tyngre utstyr så fighten blir kort.

Jeg ble så overbevist om at han visste hva han snakket om så heretter drar jeg frem 10' #9 Saltwater stanga mi som burde duge til nettopp dette.

I våres brukte jeg for det meste 9,6' #7 utstyr. Smågjedder taues relativt fort inn, men den største jeg fikk iår, 8,5 kg, tok litt lengere tid , men spørsmålet blir; dau'an?

Jeg blir nervøs av dette "Catch and Release" hysteriet .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gammal tråd dette her nå, men gir det en tjangs:)

Noen som har erfaring med "clip-on" (eller hva det nå kalles) til gjeddefluer? Altså i stede får å knyte fluene til stålfortommen så er det mange som bruker en slags hurtigkobling, men jeg har ikke klart å finne ut hva folk bruker... Så da spør jeg her:)

Er en smule lei av å knyte den fortommen, selv om det går ganske lett. Og det blir fort en del fluebytter i løpet av en session. Enten så fuckes fluene opp av gjeddetenner eller så byttes de ofte i rein frustrasjon:)

Takker for svar!

Esp1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg