Hopp til innhold
Pjakkur

Hva leser du? Akkurat NÅ?

Recommended Posts

Holder på å avslutte "Generation Kill" av Evan Wright (journalist i Rolling Stone), som fulgte en amerikansk bataljon under invasjonen av Irak. Boka er en nøktern og skremmende skildring (overhodet ikke "romantiserende") som virkelig anbefales.

Er visst kommet som miniserie - noe som har sett den?

Terje

Endret av Pjakkur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Holder på å avslutte "Generation Kill" av Evan Wright (journalist i Rolling Stone), som fulgte en amerikansk bataljon under invasjonen av Irak. Boka er en nøktern og skremmende skildring (overhodet ikke "romantiserende") som virkelig anbefales.

Er visst kommet som miniserie - noe som har sett den?

Terje

Har sett den og den er fantastisk bra!

Kan kjøpes her: http://www.platekompaniet.no/Film.aspx/DVD.../?id=NDVSY25013

Koster bare 249,-kr for 7 timer og 31 min med særdeles bra underholdning!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nettopp blitt ferdig med den tredje krimromanen av Qui Xiaolong, krim fra Shanghai.

Kriminaletterforskeren Chen er en utrolig artig avveksling fra de etterhvert så tallrike og monotome nordiske krimheltene: prototypen er skilt, middelaldrende mann med alkoholproblemer, som tyr ukonvensjonelle og lite populære politimetoder, men alltid ender opp med å løse saken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ferdig med "The looming tower, Al-Qaedas road to 9/11".

Glimrende og lettlest "review" av utviklingen av islamsk ekstremisme, og de tragiske følgene av manglende samarbeid mellom CIA og FBI. Fikk Pulitzer i 2007. Anbefales!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ferdig nå med " A small death in Lisbon" av Robert Wilson. Skikkelig bra krim med "det lille ekstra".

Anbefaler også Francisco Falcon-serien av samme forfatter (også krim) som starter med "The blind man of Seville". Lette å leve seg inn i og ikke enkle å legge bort.

De har forresten "3 for 2" på engelske paperbacks på Ark for tiden.

Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"Rebels and Redcoats", av George Scheer og Hugh Rankin, om den amerikanske revolusjon. Så rart det enn kan høres er den utrolig spennende. Som de fleste hadde jeg inntrykk av at revolusjonen var ganske kvikt unnagjort. Det var nok feil. Det var en fem års krig mot verdens ubestridte stormakt pa den tiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stieg Larssons første bok i millenniumstrilogien; Menn som hater kvinner. Bok nummer to; Jenta som lekte med ilden, ligger klar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har lest noen komiske bøker av Arto Paasilinna; "Kollektivt selvmord", "Den ulende Mølleren" og et par til jeg ikke husker navnet på, i det siste. Han tar opp noen alvorlige temaer på en særdeles "snodig" måte kan man vel si!

Nå er det litt spenning igjen og "Den Siste Tempelridder" av Raymond Khoury leses for øyeblikket. Snart halveis i boka er bare sånn passe fornøyd, men potensiale er der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forøvrig er jeg enig i at det bare er å sette av morgendagen (levere egenmelding som "alle" andre nordmenn virker å benytte seg av i hytt og gevær) og lese alle tre "Salander-bøkene". Har lest de to ganger :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var utsolgt. Men får vel att før jeg kommer til tredje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Leser akkurat nå; "Jorden skal gråte" av James Wilson. Det er historien om USA, eller kolonialiseringa av USA, fortalt av, og sett gjennom indianernes øyne. Den er tankevekkende og grusom på mange måter. Nok et bevis på hva fanskap i religionens navn kan avstedkomme.

Forøvrig ligger "bibelen" - "The compleat angler" (Izaak Walton og Charles Cotton) alltid klar på nattbordet. En bok som fortsatt fenger og forbauser, til tross for at den var skrevet på 1600-tallet. Har en dansk oversettelse fra rundt 1940-tallet, og leser den i små porsjoner. Artige fiskehistorier om "Mesteren" (Piscator) og hans "Disippel".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Akkurat ferdig med "Vidunderbarn" av Roy Jacobsen.

For noen år siden fikk jeg tildelt "Seierherrene".

Jeg åpnet den på slutten av en flytur til Spania. Etter det så fikk ikke Damen kontakt før jeg var ferdig med denne mursteinen av en bok.

Husker fremdeles skuffelsen da jeg så at de siste sidene var blanke.: "Ferdig? Mer!"

Denne sagaen er vel muligens det beste jeg har lest. Så derfor var spenningen stor da "Vindunderbarn" kom i høst.

Dette skulle nemlig være en slags paralellhistorie til sistedelen av "Seierherrene". O glede!

Jeg har selvfølgelig fått med meg, for å nevne de jeg synes er de beste, "Frost", "Grenser", "Hoggerne", etc, i mellomtiden.

Alle er bøker jeg mener bør leses av de fleste.

Så, etter å ha ventet helt siden boka kom ut på høsten, fordi jeg tidlig fikk hint om at den muligens kom til å ligge under juletreet, og det gjorde den jo, så fikk jeg endelig lest den.

Jeg må si jeg er skuffa! Skuffa over at den er så altfor kort. Den godeste Roy kunne godt plusset på snaue hundre sider til.

Dette er en bok som setter deg rett inn i hovedpersonens liv.

Det er ømt, ettertenksomt, og brutalt. Og morsomt.

Og i motsetning til mange av de andre flinkisforfatterne her på berget, som hele tiden må henvise til allverdens andre forfattere, filosofer, og det meste, så kan man faktisk lese boka uten å føle seg lite belest. Selvfølgelig henvises det litt innimellom, men man kan lese denne boka som en god historie, og uten følelsen av å bli "sett ned på".

At barndommen er en vanskelig tid, får vi så ettertrykkelig beskrevet her. At det ulmer under overflaten er vel en underdrivelse...

Jacobsen tar oss tilbake til tiden og området "Seierherrene" beskrev mot avslutningen.

60-tallet, og Årvoll i Oslo.

Finn bor sammen sin mor. Og alt virker helt greit. Men så begynner ting å komme til overflaten. Og en leieboer, pluss et nytt familiemedlem melder seg på i kampen om disharmoni.

Et lite utdrag (den nye leieboeren):

"- det var en snikende og uimotståelig magi i nær sagt hver eneste setning han uttalte. Og selv om han i de neste minuttene brukte både rasshøl (én gang) og låghalt og raddiator og ikke minst skoft, så kom vi igjen inn på tanken om at han kanskje kunne være utdannet, og jeg så på muttern at det gjorde henne mer urolig enn det vulgære; jeg mener, hvem som helst kan jo banne, det hadde blant annet vært et svare munnbruk her inne da døra til det gamle rommet mitt blei rivi. Så det var nok blandingen som satte henne ut av spill, dette at det i ett og samme menneske skulle finnes ord som både rasshøl og sporadisk, som om fyren var av blandingsrase, en mann uten hjemstavn, som enhver vet er en sigøyner, som igjen betyr falsk og uetterrettelig; hadde vi fått en trojansk hest oppstallet her inne i idyllen vår?"

Anbefales.

Endret av dryflyfool

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dan Brown The lost symbol den er lovende :)

Robert Langdon roter rundt i Capitol etter en gjemt og glemt frimuerer skatt men hans beste venn er kidnappet av en syk syk mann, et rotteres ut av en annen verden med Sikkerhetstjenesten til C I A i hælene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Biografien som Benedicte Ingstad har skrevet om sin far Helge Ingstad..

Er den bra? Har flere av bøkene hans...., meget interessante skal sies.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dan Brown The lost symbol den er lovende :)

Robert Langdon roter rundt i Capitol etter en gjemt og glemt frimuerer skatt men hans beste venn er kidnappet av en syk syk mann, et rotteres ut av en annen verden med Sikkerhetstjenesten til C I A i hælene :)

Anbefales så langt (akkurat passert side 234) :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er den bra? Har flere av bøkene hans...., meget interessante skal sies.

kjempeinterresang bok, hvertfal når en er Helge Ingstad fan.. har skaffet meg alle bøkene hans bortsett fra Klondyke Bill(hvis noen har den og vil selge den så ta kontakt).

Men har bare kommet halveis i boka enda da..

P.S Helge Ingstad tok sin første laks i elva Leiro, den ble tatt på flue og tre-delt bambusstang. Vekta på laksen er ukjent, men ifølge Ingstad selv så var det en storlaks :thumbup:

Endret av j.cash

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For de som er interessert i å lese litt om hva CIA har bedrevet opp gjennom tidene. Interessant og spennende lesning. Historien gjentar seg - gang på gang...

Robbins, Christopher. Air America (Corgi, 1988) ISBN 055212821X

Robbins, Christopher. The Ravens: Pilots of the Secret War of Laos (Asia Books Co., 2000) ISBN 9748303411

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"Fighter pilot - the memoirs of Robert Olds"

Knallbra bok! Fascinerende, spennende og tidvis artig lesning for dem som liker krigshistorie. Ser krig i flere perspektiv, og jeg synes ikke denne var spesielt "amerikansk" (i positiv forstand). Faller den i smak kan jeg også anbefale bøkene som er skrevet av ED Rasimus.

Robin Olds was a larger-than-life hero with a towering personality. A graduate of West Point and an inductee in the National College Football Hall of Fame for his All-American performance for Army, Olds was one of the toughest college football players at the time. In WWII, Olds quickly became a top fighter pilot and squadron commander by the age of 22—and an ace with 12 aerial victories.

But it was in Vietnam where the man became a legend. He arrived in 1966 to find a dejected group of pilots and motivated them by placing himself on the flight schedule under officers junior to himself, then challenging them to train him properly because he would soon be leading them. Proving he wasn’t a WWII retread, he led the wing with aggressiveness, scoring another four confirmed kills, becoming a rare triple ace.

Olds (who retired a brigadier general and died in 2007) was a unique individual whose personal story is one of the most eagerly anticipated military books of the year

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lars Kepler Paganinikontrakten etter Hypnotisøren. Likte førstnevnte best. En skikkelig pageturner krim.Anbefales for de som var på Stieg Larsson kjøret :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Akkurat nå leser jeg Odd Lindback Larsen: "Generalen og hans testamente". For spesielt interreserte :-) Angående fiskebøker så kjøper jeg en og annen bok, men jeg må innrømme jeg bare blar gjennom dem og ser atort sett på bildene. Røverhistorier fra fiske blir det nok av under laksesesongen uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg