Hopp til innhold
Compaq

Relativt ny, treng eg meir utstyr?

Recommended Posts

Stang: Biocraft 9'0"#7 3P

Snelle: Vangen Rameler LA #6-9

Snøre: Fairplay Rocket T WF7F

Bakline: Micron 20LB 100 YD

Fortom: 4x tapert fortom

Tuppstpole: 3x fortomsspiss på spole

Div random flåger som er kjøpt i pakker

1. Stang: Kva betyr "3P" på stanga? Og betyr #7 at stanga kun kan brukast med snøre klasse 7?

2. Snelle: Betyr "#6-9" at snella passar godt for snøre klasse 6-9?

3. Snøre: Kva betyr "T" og "7F"?

4. Bakline: MERK: Eg fann ut at eg ikkje trengde nesten 100 beter med backing, så eg fjerna litt mindre enn halvparten. Forstor det slik at ein 40-50 meter var passande til aurefiske.

5. Fortom: Funker den til fiske i stille vatn? Er litt meir enn èi stanglengde for kort?

Siste spørsmål: Etter kvart vil spissen på fortommen verta kortare, ettersom eg skiftar flåge. Kan eg då knyta på spissmaterialet mitt? I så fall, kor mykje skal eg knyta på? Kor lang skal den ytterste delen på fortommen vera? Burde eg ha kjøpt meg spolar for alle delane på fortommen, i staden for å kjøpa taperte fortommar til 55,-? Kor lenge varer ein tapert fortom før eg må skifta den ut?

Eg liker å ha orden på alt utstyret og teorien, sidan eg har bestemt meg for at dette er noko eg vil satsa på.

Bør eg ha noko impregneringsmiddel for snøret, fortom og flåger?

Dette vart litt fleire spørsmål enn fyrst antatt :thumbup: Skreiv litt på sparket ting som eg plutseleg lurer på. Utan denne sida hadde mine håp som flågefiskar vore særs små :clapping:

Anders

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Først av alt vil jeg på det varmeste anbefale boka til Pål Krogvold. Der blir spørsmåla dine behandlet mye grundigere enn hva det er plass til her!

#7 betyr at stanga skal passe best med snøre i klasse 7. F betyr at snøret er et flytesnøre.

Utstyret ditt er vel egentlig i kraftigste laget til vanlig aurefiske, det passer nok best til sjøaure/smålaks. Klasse 5 ville vært mye bedre, men du vil selvsagt kunne få fisk på den du har også.

Å fjerne backing fra snella var desverre ikke det lureste. Selv om du ikke trenger mer enn 40m så er backingen med på å fylle opp snella slik at innsveiving går fortere. Og skal du bruke stanga til det den egner seg best til kan du brått få bruk for mer enn 40m.

Når fortommen blir kortere kan du skjøte på ny spiss. Du bør ha diverse tykkelser fra ca 0,25 og ned til 0,14. En liten meter kan være passe lengde på spissen. En ferdig tapert er et godt utgangspunkt, den tykke delen varer lenge, den tynne bytter du ut fra løse spoler.

Snøret ditt trenger smøremiddel slik at det glir godt. Tørrfluer bør oftest impregneres med en type fett til den slags bruk. En "risteboks" med tørkepulver er også nyttig.

Men som først nevnt. Skaff deg boka til Krogvold. Da finner du ut mye av det du lurer på og risikoen for at du kjøper feil blir mindre.

Endret av knutis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Anders.

I tillegg til det knutis sier:

1.3P betyr 3 piece.3delt.

Stangdesigneren mener at et#7 snøre passer best.

Det gjør det også helt sikkert.Derimot er det selfølgelig fullt mulig

å kunne bruke et #6,#7 og et #8 snøre på stanga også. :biggrin:

2.Ja

3.T betyr taper.På norsk tapering.Tapering er profilen på lina.

Lina er ikke like tykk hele veien som en level line.

4.Det går helt sikkert bra.Rameler snella har forholdsvis stor diameter

på spolen.Det er ikke mange ørreter som ruser avgårde 60-70m. :biggrin:

5.Jeg ville også ha skaffet meg en annen stang til fiske i stille vann.

En #4 eller #5 passer mye bedre.

En ferdig tapert fortom kan vare hele sesongen så lenge du ikke klarer å

ødelegge den.(Det er fort gjort å kaste opp i et tre eller en busk. :biggrin: )

Du bør ha impregneringsmiddel til snøret og fluene.

Som knutis sier,du kan skaffe deg dry shake (pulver) i sort og hvit.

(Noen fluer er mørke og andre er lyse.)

Når fisken har tatt flua di,så må du skylle den godt i vannet.Legg den så

i en av dry shake boksene og rist,dypp den så i silicon-impregneringen.

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

No har det slik at eg har ei stang til: GuideLine 9"0' #7-3

#7-3............ Betyr det at stanga passar best til snører frå klasse 3 til og med klasse 7? Eg merka i dag at det var lettare å lada stanga, altså å bøye den med vekta av snøret. Dette tydar kanskje på at det takler lettare snører, altså snøre 3 kunne ha funka? Skal kjøpa nytt snøre til den i morgon. Vurderer eit WF flytesnøre (klassen set eg min lit til at de seier :clapping: ), litt usikker på om kva som er best egna til aurefiska i vatn og elv.

Det at eg har to stenger som bør brukast til forskjellig bruk, er vel ein god ting, ja?

Hadde litt problem med knutar på fortommen i øvinga i dag, meir info i annan tråd-->fluekasting

Såg derimot at eg fekk den fine "loopen", som mel krieger snakkar så høgtideleg om :clapping: Det var med rundt 5-6 meter ute, litt verre med 10 meter ute :unsure: Burde vore på eit kurs.

Compaq

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er nok mer trolig at Guideline stanga di er en #7 - 3 delt.

Stanga di er er ikke tilpasset et snøre fra #3 - #7.

Meld deg på et kurs da vel? :biggrin:

Da vil du også få svar på en masse ting du lurer på. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du har nok en 3-delt 7'er stang, samme som i første post

For ørretfiske, så er klassene 3 til 5 å anbefale, men i ditt tilfelle ville en 5'er vært best. Vanlig standard WF snøre i flyt, eks SA Ultra 4, Rio Trout, SA Air Cell, Airflo Ridgeline, Guideline High Float er gode liner og vil passe det meste av stenger.

En tappert 9 fots fortom i 3x og en tippetspole med 0.14-0.15mm er en god start, Stroft og Rio er gode valg her. Mikroring for å feste fortom til tippet er å anbefale, men blodknuten funker også

Et tips angående kasting, ikke bry deg så mye om at buktene dine er åpne, heller konsentrer deg om å få strekt ut lina i fram/baksleng. Når du klarer å holde 10-12m line i lufta, kan du begynne å lukke buktene dine

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stor glipp av meg angåande den andre stanga mi. Gløm 7 og 3, det står #5-6 på den. Den er kanskje litt kraftig, men funker kanskje til aurefiske? Den har ei veldig dårlig snelle, einaste. Den må byttast, med mindre eg ser på snella reint praktisk, som ein snørehaldar. har jo sterngt tatt ikkje bruk for den i aurefiske, med mindre eg får store aurar. Stemmer?

Når det gjeld kastinga, så har eg klart å kasta 15 meter, ca. Om eg har heilt full kontroll er eit anna spm, men eg må øva mykje meir. Korleis funker det å øva på grus? Eg innbiller meg at grusen vil virka skadande på snøret... har elles ein meir eller mindre perfekt plass ved eit vatn (som faktisk er under kultivering, 5 min frå meg.. har også tilgong på båt der, lurer litt på korleis ein går fram når ein fiskar frå robåt) som eg kan øva ved. Er også mange vak rundtom vatnet no i kveldinga, 8-halv 9. Er det å anbefala å øva på kastinga ved eit vatn i motsetning til på ein åker/plen?

Skal tl Voss til helga på hyttetur, så skal stikka innom ein fiskebutikk der og kjøpa dine tips (som eg set pris på).

Takk for svar:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

#5-6 er litt kraftig, men funker greit til aurefiske!

Du bør ikke trene på grus. Det sliter ut snøret. Plen funker bra. Vann er selvsagt også bra. Kombinasjonen av kastetrening og fiske funker som regel ikke så bra. Ender som regel med skremt fisk!

Å fiske fra robåt funker greit det. Viktig å unngå mye dunking og annet bråk. Det skremmer fisken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så bør eg kjøpa snøre klasse 5 eller 6? Har hørt at det er lettast å kasta med den høgaste klassen stanga aksepterer...

Ein ting til: Bør eg satsa på å kjøpa ny fortom kvar gong den ryk, eller kjøpa spolar som eg brukar? I siste tilfelle, kor tjukke skal dei forskjellige spolane vera? På #7 stanga mi har eg #7 snøre, kva for fortom skal eg ha? 4x? Får ein kjøpt 4x fortommar med forskjellige tjukkelsar i spissen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tykkelsen på fortommen/tippet bør reguleres etter hvilken fisk du fisker på, eks 0.12-0.17mm til ørret, 0.17-0.25mm for sjøørret og 0.25-0.50 til laks. Du kan seff fiske med 0.20 på smålaks, men det viktigste er at fortommen ikke ryker når du kjører fisk. 0.15 til laks i 10kg pluss klassen sier seg selv er en dårlig ide, men slett ikke umulig om du er veldig forsiktig. Bruk sunn fornuft og se an hvor stor fisk du er ute etter, så bruk fortom/tippet deretter :)

En tappert fortom har du lenge, bare du bruker tippet når du knyter på flua. Om du lurer på hva tippet er, så er det den delen du knyter flua på, ca 0.5m lang. Tappert fortom er snøret fra enden av fluelina til tippeten og er tykk i en ende og tynn i den andre. Ca 2.5m til 5m lang

Om stanga er stiv og rask, gå for et lett 6'er snøre. Er stanga mykere, kan du fint prøve klasse 5. 

Endret av storfemti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stanga er betydeleg mjukare enn #7-er stanga mi. Prøver et 5'er snøre, eg då... 3, 4 eller 5x fortom? Har 3x tippet på spole, passer det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

3x er vel rundt 0.20mm, så den er i det tykkeste laget for ørret. Sats på noe rundt 0.15, altså 5x. Er fisken ekstra sky, gå ned til 6x. Tilsvarer ca 0.13mm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg