Hopp til innhold
helmer

Lette vadesko - Patagonia Riverwalkers?

Recommended Posts

Må ha meg et par nye vadesko, lav vekt er viktig da de er med på flyreiser.

Har i dag Guideline Crosswater, meget lette sko, veier kun ca. 1000 gr.

Kjøpte dem før fjorårets Grønlandstur, men de har allerede begynt å gå i oppløsning

mindre enn en sesong er for dårlig (mine forrige Guideline sko hadde jeg i 7 sesonger).

Har også et par Simms G3, men de er fryktelig tunge, ca. 2300gr.

Det utgjør jo nesten 10% av bagasjevekta jeg kan ha med på fly, så de er uaktuelle å ha med på årets Grønlandstur.

Har snust litt på følgende modeller:

- Simms Rivershed (1636 gr.) Testvinner i Jakt & fiske.

Men jeg vil gjerne litt lenger ned i vekt på skoa. Da blir vel denne meget aktuell !

- Patagonia Riverwalkers (kun 1038gr.)

Er de noen Patagonia forhandlere i Vestfold ?? Eller må jeg inn på Nordisk i Oslo ?

Erfaringer med Patagonia skoa, eller tips om andre lette/solide vadesko mottas med takk !

Et av kriteriene er også at de er goe å gå i

Helge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Vil anbefale Korkers Guide med Boa lissesystem. Lette disse også, og siden du kan benytte ulike såler er de et fullgodt alternativ til fjellsko ved vandringer, mao kan du eventuelt spare et par sko dersom du planlegger fjellsko i tillegg. Meget fornøyd - synes passformen er bedre enn Patagonias Riverwalker, men her må du jo prøve selv.

Endret av Dr. Dry

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vil anbefale Korkers Guide med Boa lissesystem. Lette disse også, og siden du kan benytte ulike såler er de et fullgodt alternativ til fjellsko ved vandringer, mao kan du eventuelt spare et par sko dersom du planlegger fjellsko i tillegg. Meget fornøyd - synes passformen er bedre enn Patagonias Riverwalker, men her må du jo prøve selv.

Interessant, vet du vekt på de ?

Kjøpte meg akkurat et par Viking gore tex sko med samme lissesystem, veldig behagelig å slippe å knyte.

Forhandlere i Vestfold ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må ha meg et par nye vadesko, lav vekt er viktig da de er med på flyreiser.

Har i dag Guideline Crosswater, meget lette sko, veier kun ca. 1000 gr.

Kjøpte dem før fjorårets Grønlandstur, men de har allerede begynt å gå i oppløsning

mindre enn en sesong er for dårlig (mine forrige Guideline sko hadde jeg i 7 sesonger).

Har også et par Simms G3, men de er fryktelig tunge, ca. 2300gr.

Det utgjør jo nesten 10% av bagasjevekta jeg kan ha med på fly, så de er uaktuelle å ha med på årets Grønlandstur.

Har snust litt på følgende modeller:

- Simms Rivershed (1636 gr.) Testvinner i Jakt & fiske.

Men jeg vil gjerne litt lenger ned i vekt på skoa. Da blir vel denne meget aktuell !

- Patagonia Riverwalkers (kun 1038gr.)

Er de noen Patagonia forhandlere i Vestfold ?? Eller må jeg inn på Nordisk i Oslo ?

Erfaringer med Patagonia skoa, eller tips om andre lette/solide vadesko mottas med takk !

Et av kriteriene er også at de er goe å gå i

Helge

Testet litt forskjellig av guideline, simms rivershed osv. Patagonia var helt overlegen

og kan virkelig anbefales. Som å gå med crocks ifht til vekt. Simmse ble litt mere som fjellskoene mine i lær. Håper de skal lage disse i all fremtid :)

Endret av Polkapung

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Interessant, vet du vekt på de ?

Kjøpte meg akkurat et par Viking gore tex sko med samme lissesystem, veldig behagelig å slippe å knyte.

Forhandlere i Vestfold ??

De er ørlite tyngre enn Patagonia, men slett ikke ille. Absorberer lite vann, spesielt med gummisåle, og tørker fort. Boa systemet strammer jevnt over hele foten og gjør at skoa sitter bedre enn noen andre vadesko jeg har hatt med lisser. Streamstix importerer disse i Norge, sjekk med forhandlere på deres side. Kjøpte mine hos Noroco i Drammen, det er jo ikke så langt fra Vestfold.

Endret av Dr. Dry

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eg kjøpte meg eit par Patagonia Riverwalker utifrå same vurdering som du no gjer: eit par lette sko som kan vere med på flyreiser. Dei er no brukte på fleire turar, og eg er svært godt nøgd med skoa.

Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det viktigste er vel å å gjøre som med f.eks joggesko eller fjellsko; prøve før man kjøper og kjøpe de som sitter best på foten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var innom den lokale sjappa i dag, og tok Korkers`n i nærmere øyesyn.

En meget tiltalende vadesko :o)

Prøvde forskjellig størrelser, men de manglet nok den som passer meg best.

Bruker 43/44, 11 buttet i forran og 13 føltes vel romslig. Jeg vil tro det er 12 som passer meg !

Mener du at den også er et fullgått alternativ til fjellstøvlene ???

Simms Rivershed er strøket fra lista pga. vekt.

Tror ikke det er noen Patagonia forhandler her i Vestfold ?

Vil gjerne prøve skoa før jeg handler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mener du at den også er et fullgått alternativ til fjellstøvlene ???

Jeg vil ikke bruke Korkers skoa når jeg kun skal på fjelltur uten fiske, da har jeg egne fjellsko. Skal jeg derimot gå et stykke for så å fiske er valget enkelt. Da bruker jeg Korkers. Ulempen er å gå med disse tilbake da de er våte, og jeg stort sett ikke gidder å gå lenger enn nødvending i varmt vær med vadere. Da bruker jeg neoprensokker i vadeskoa for å holde føttene tørre, og for å kompensere for manglende vadesokk som gjør skoa litt romslige. Boa systemet strammer imidlertid så godt at problemet med litt romslige sko er mye mindre enn med tidligere vadesko jeg har hatt med lisser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Patagonia Riverwalkers med gummisåle er suverene, kan anbefales på det sterkeste. Jeg tok også med meg en eske av simms sine skru dubber til sålene. Skrudde inn 8stk i sålene uten problem og har nå det beste av to verdener. Lette sko, god gummisåle som sitter på det meste og pigger som gjør at vading i elver med sleipe steiner til en drøm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for mange svar !!!

Er det PATAGONIA forhandlere i Vestfold ??

Helge

DU har uansett en veldig god forhandler av patagoinia samt det meste andre på Lysaker, Nordisk Fiskeutstyr. De har nettbutikk også.

Endret av remy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

DU har uansett en veldig god forhandler av patagoinia samt det meste andre på Lysaker, Nordisk Fiskeutstyr. De har nettbutikk også.

Jeg vet, :biggrin: er innom der av og til når jeg er i Oslo.

Ingen planer om det nå, og jeg vil jo gjerne prøve skoa først

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

TAKKER FOR MANGE SVAR !!

Da er Korkers innkjøpt, da gjenstå bare å få testa dem !

Fikk desverre aldri prøvd Pattagonia støvlene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

TAKKER FOR MANGE SVAR !!

Da er Korkers innkjøpt, da gjenstå bare å få testa dem !

Fikk desverre aldri prøvd Pattagonia støvlene.

Har brukt mine Korkers ganske hardt noe uker nå og må si meg meget godt fornøyd. Det eneste lille ankepunktet så langt er at filtsålene ikke går helt ut til kanten av sålen. Det gjør at en spesielt på runde glatte steiner kan skli. Ikke noe stort problem når en først er obs på det.

Boa systemet er jo helt genialt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg