Hopp til innhold
th25

Beste måte å ta vare på laksen i sommervarmen?

Recommended Posts

Er det noen som har noen gode tips om hvordan den beste måten å ta vare på laksen langs elva?

Vet ikke hvor mange måter jeg har sett at folk tatt vare på fiske langs elven, Noen renser den og henger den i et tre så fisker de videre,

Andre legger den i elva nærme land uten å gjøre noe med den. Noen sier at en skal tømme fisken for blod mens andre sier at en ikke skal gjøre det, etc etc.

Noen erfarne folk her inne som har en liten fasit på dette?

Hvis grensa er på 2 fisk i døgnet og jeg får en på et av de første kastene har jeg lyst til å fiske noen timer til den dagen uten å måtte ødelegge turen for å gå hjem med fisken.

TH

Endret av th25

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jada ingen fare med det, da jeg stort sett setter tilbake det meste av fisk jeg får.

Så C&R er noe jeg praktiserer mye hvis fisken ikke er skadet.

Var nok bare litt dumt formulert det første innlegget.

Det er mer tenk på hvordan enn kan ta best mulig vare på fiske som skal beholde?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synd det skal være så vanskelig å få svar på et enkelt spørsmål her inne.

Regner med at dem skjønte hva du mente i ditt første innlegg.

Jeg pleier å bløgge den, litt avhengig av temp ute så kan den henge noen timer. sløyer den ikke.

Dette er det jeg pleier å gjøre.

Jeg er også tilhenger av C&R, men matfisk må man jo ha.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Jeg bruker som regel å henge fisken etter sporden og snitte over gjellene slik at den blør skikkelig, lar den henge slik uten å sløye den, den tømmes da effektivt.

Som regel er jeg også C&R men noe fisk må man jo ta, og da bruker jeg å gjøre det slik.

Lar den ikke henge slik alt for lenge før jeg legger den rund i fryseren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har blitt fortalt at man av kosmetiske grunner bør sløye fisken, og vaske vekk blodranden som koagulerer langs ryggraden (også om den bløgges). Bortsett fra det kosmetiske spiller det liten rolle om man fryser fisken rund eller sløyd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Jeg bløgger (tømmer fisken for blod) først, deretter henger jeg den på en skyggefull plass, usløyd hvis den skal røkes, da min "røker" vil ha laksen usløyd, inne i en bløt striesekk. Striesekken brukes av 2 grunner; for det første for at jeg hindrer fluer og annet utøy og komme til fisken. Den andre grunnen er at når vannet fordamper fra striesekken så vil det holde fisken kjøligere enn om den ikke var våt (striesekken) derfor er det viktig og hele tiden holde striesekken våt (fuktig)

Viking

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har blitt fortalt at man av kosmetiske grunner bør sløye fisken, og vaske vekk blodranden som koagulerer langs ryggraden (også om den bløgges). Bortsett fra det kosmetiske spiller det liten rolle om man fryser fisken rund eller sløyd.

Det er jeg ikke enig i fordi så fort du sløyer fisken så settes det igang en bakterieprosess uansett hvor renslig man er. Bløgges gjørs deremot all fisk.

Endret av gøte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er jeg ikke enig i fordi så fort du sløyer fisken så settes det igang en bakterieprosess uansett hvor renslig man er. Bløgges gjørs deremot all fisk.

En bakterieprosess vil nok starte i fisken uansett om man sløyer den eller ikke. Den skal henge ganske lenge før jeg ville vært redd for disse bakteriene. Dersom fisken skal fraktes til en fryser innen rimelig tid ville jeg sløyd den dersom du for eksempel har tenk å røyke den og gi den bort i gave til venner og kjente. Dersom du skal ete den selv eller gi den katten er det ikke så nøye. Det er som sagt bare kosmetisk for å unngå missfarging av fileter langs bukhulen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisken bløgges, henges til avrenning etter sporen. Deretter lager jeg en seng av ris med løv på og legger ris med løv over, så heller jeg vann over riset og fisken. Avdampingen som oppstår kjøler fisken. Dette er et "miljøkjøleskap" og du kan oppbevare fisken slik temmeliog lenge. Eventuelt kan fisken henges med tett ris/løvverk rundt og vannes på samme måte. Har oppbevart fisk slik i 2 døgn. Viktig å merke seg at fisken ikke skal ligge å flyte i vann, derfor må senga ha en viss høyde slik at det luftes under også.

Vannes med jevne mellomrom avhengig av fordampningen.

Lykke til og skitt fiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det første jeg gjør når laksen er landet er å kakke den i hodet med en sten eller en priest. Dette fordi at så lenge laksen er i live vil den stresse og forbruke blodsukker (glukogen). Det er dette glukogenet som gjør at laksen blir dødsstiv (Rigor mortis) og jo mere glukogen i musklene jo lengre er laksen dødsstiv. Først når Rigor opphørerer slipper bakteriene inn i kjøttet og forråtnelsen kan begynne.

Når jeg har kakket fisken i hodet skjærer jeg over alle gjellebuene på en side og lar laksen blø ut i elva for å få mest mulig blod ut av fisken. Når fisken er tom for blod sløyes den umiddelbart og jeg er nøye med å fjerne blodrand og gjeller. Hodet beholdes på.

Hvis det er snakk om å oppbevare fisken inntil 8-10 timer henger jeg den i et tre i skyggen. Ved lengre oppbevaring har Jørgensen over den beste metoden. Evt kan man dekke fisken med avispapir som man fukter med jevne mellomrom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Først bløgging ja, få ut alt blodet, og heng opp laksen med sporden opp. Og skyll godt inn under gjellelokkene. Fjern gjellene. Hvis det er varmt og laksen skal henge en stund, er mitt råd og heng den i skyggen inne i en strisekk som blautes. Uansett hvor varmt det er i lufta så vil laksen bli iskald inni sekken. Kjøleskapeffekt ! Og etterfukt strisekken hvis den blir for "tørr". Skummelt å legge laksen i elva, pga. rev/oter. De lukter laks lang vei :blush: Blaute kvister over laksen brukes ofte hvis man ikke kan henge den opp. Greit å ta ut innmaten før den tas med hjem, og den pakkes inn i plast og få ut all luft og teip igjen godt. Evt. skjær opp laksen i passende biter (måltider) før nedfrysning. Jo raskere i fryser, jo bedre. Og det er alltid best å fryse ned feit fisk i isblokker rundt fisken, for mindre gjennomtrengning av oksygen som forringer kvaliteten hver eneste uke på en fryser som holder 18 minus !

Skal laksen lagres en god stund i fryser bruker jeg alltid å fryse den rund (med innvoller og alt) pga. at den ikke skal bli tørr. Når den da utpå vinteren skal leveres til røyking f.eks. er den fremdeles "fersk" og fin som røyket laks, ikke harsk !

Jeg anbefaler aldri å henge opp laksen i skyggen for lenge om sommeren, spesielt ikke når det er finvær. Spyfluer lukter laksen lang vei og legger egg i gjellene. Og spyfluene er mestre i å trenge seg inn i en svartsekk og legge egg på laksen. Ikke noe vakkert syn når man åpner svartsekken :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisken bløgges, henges til avrenning etter sporen. Deretter lager jeg en seng av ris med løv på og legger ris med løv over, så heller jeg vann over riset og fisken. Avdampingen som oppstår kjøler fisken. Dette er et "miljøkjøleskap" og du kan oppbevare fisken slik temmeliog lenge. Eventuelt kan fisken henges med tett ris/løvverk rundt og vannes på samme måte. Har oppbevart fisk slik i 2 døgn. Viktig å merke seg at fisken ikke skal ligge å flyte i vann, derfor må senga ha en viss høyde slik at det luftes under også.

Vannes med jevne mellomrom avhengig av fordampningen.

Lykke til og skitt fiske.

I prinsippet bruker vi samme metode. God gammel striesekk, også kalt laksesekk.

Laksen legges i fuktig sekk, fordamping skaper kulde.Hold sekken våt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk alle samme for tipsene jeg har fått i tråden min her.

Nå føler jeg at jeg har gjort det mer riktig enn jeg trodde

Ha en fin laksesesong alle sammen og takk for hjelpen

TH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter mange diskusjoner med folk som forsker på fiskekvalitet og lagring har jeg fått høre følgende om behandling og oppbevaring av laks (og fisk generelt):

1. Fisken bløgges og får blø ut godt. Det hjelper å la den blø ut i kaldt vann.

2. Fisken skal sløyes og blodranda må fjernes helst før rigor mortis (dødsstivhet) setter inn. Dette er fordi at musklene strammes og mye av blodet fra årer og fra blodrand presses ut i muskulatur. Det samme skjer hvis fisken fryses hel. Da vil iskrystaller presse blodet ut og forringe kvaliteten. Innvoller fjernes også for å unngå autolyse (enzymene i tarm og mage løser opp fisken).

3. Gjellene må fjernes fra hodet hvis dette skal fryses med fisken.

4. Frys fisken i vann. Man kan fryse fisken først, for så å spraye vann på den litt etter litt slik at den får en tykk frossen hinne rundt seg. Dette gjør at oksygen ikke slipper så lett til og harskning tar lengre tid. Pakk gjerne fisken inn i sort plast slik at lys ikke slipper til.

5. Dette har jeg fått anbefalt av fiskehandlere og fiskeforedlere også.

Håper dette hjelper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg