Hopp til innhold
asgeir17

Erfaringer med skagit?

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har erfaring med disse skagit linene? ser at de er svært utbredd i statene, men har enda ikke sett noen fiske med denne typen utstyr her. Skjønner prinsippet, og lurer på hvorfor det ikke blir brukt her til lands. Har lurt litt på å prøve et snøre til enhånds, men venter litt i tilfelle noen har prøvd, og mener at det ikke er verd å bruke penger på.

Mvh

Asgeir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Skagit-liner er brukt til dypnymfing etter steelhead om vinteren. Du dead-drifter altså store fortyngede nymfer til spesielt treg steelhead som står dypt.

Det er kanskje anvendelsesområder for dette i Norge, selv om jeg ikke kommer på noen i farten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er da mer med Skagit enn bare dypvannstråling med nymfer? Iallefall er jo konseptet ganske smart, med kort ~10 meters hovedklump og utskiftbare fronter, i ulike synkegrader. Med Skagit-cheaters i tillegg (forlenge bakdelen av klumpen), så har man plutselig 10 snører i ett, grei basis for å finne seg en flyt og et par synkekomboer til 1-3 stenger. Det sagt, så synes jeg det er forferdelig å kaste med, og det gjelder faktisk det meste av snørevalg amrikkene sender ut til butikkene med ordet "spey" på, enten det kommer fra SA, RIO eller Orvis. De lager glatt verdens beste WF snører til vanlig overhåndsfiske, men synes de ligger lysår etter skandinaviske turboklumper som f.eks. Vision, Snowbee, Loop etc. Iallefall for de av oss med en tilnærmning til fiske som går ut på å finne en skikkelig tung klump og så tvinge den utover med rå kraft etter at snøret kollapser på et feil bakkast. :msn-wink: Hadde vært fett om de kastbare klumpene vanlig her til lands også var mulig å skreddersy på en mer elegant metode enn irreversible sakseklipp. SA sitt Skagit snøre er det jeg har brukt, det fra 2006 eller 2007, sikkert kommet i nye versjoner nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Utfiskingen skjer veldig ofte likt som vi gjør oftest i skandinavia. Er ikke bare nymfer dette brukes til. En av opphavsmenennene (Ed Ward) står jo også for Intruder fluene og fisker disse med skagit. Fordelen med Skagit er at man kan mende mesteparten av linen samtidig som man fisker veldig dypt. Ulempen er at det gir mer plasking pga de tunge spissene som skal forankres foran deg. Et vanlig skagit oppsett kan imidlertid kastes med en kraftig 15 foter med single spey, og da blir det mindre plasking.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Utfiskingen skjer veldig ofte likt som vi gjør oftest i skandinavia. Er ikke bare nymfer dette brukes til. En av opphavsmenennene (Ed Ward) står jo også for Intruder fluene og fisker disse med skagit. Fordelen med Skagit er at man kan mende mesteparten av linen samtidig som man fisker veldig dypt. Ulempen er at det gir mer plasking pga de tunge spissene som skal forankres foran deg. Et vanlig skagit oppsett kan imidlertid kastes med en kraftig 15 foter med single spey, og da blir det mindre plasking.

Jeg har vært med på to Jim Green Casting Games i Skagit-elven (eller rettere sagt dalen,) litt tidligere i tiåret. Ed Ward vant begge årene med Perry Poke kast.

Det går langt, men det og mange andre Skagit-style kast, særlig kombinert med Skagit liner, plasker noe helt for jævlig. Jeg tror jeg vet ihvertfall noen kortvald i Norge hvor du ville blitt jagd langt opp i skauen hvis du brukte metodene der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja plasker dette mer enn en flyt/synk 3 eller synk 5 klump?

Jeg vet ikke men så et par stykker i fjor i Orkla som brukte denne teknikken og det så utrolig greit ut.

Det brukte mest Snap-T mye samt Perry Poke og Dobbel spey når de kastet. En kar sto der seinere å kastet med en synkeklump

og ha stripet mer i vanne enn det de andre gjore med skagit snøre. De "plasket" mer inne langs land mens han andre brukte flere blindslenger

over det aktuelle området der fisken sto. Virket som om han strevde mer med å få snøre greit opp av vann. Kanskje det var stor forskjell på kaste ferdighetene på de men for en som meg som satt og så på så det ut som om de fisket vel så effektivt med skagit snøre kontra et annet synkesnøre.

Så jeg regner at ei gang skal jeg ha et slikt snøre og da har jeg sett på den utgaven SA har med ferdige tupper.

Endret av th25

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har vært med på to Jim Green Casting Games i Skagit-elven (eller rettere sagt dalen,) litt tidligere i tiåret. Ed Ward vant begge årene med Perry Poke kast.

Det går langt, men det og mange andre Skagit-style kast, særlig kombinert med Skagit liner, plasker noe helt for jævlig. Jeg tror jeg vet ihvertfall noen kortvald i Norge hvor du ville blitt jagd langt opp i skauen hvis du brukte metodene der.

Vil nok tro et oppsett til konkurranse vil plaske enda mer enn et vanlig oppsett til fisking. Har en på 550 grain selv. Den passer til en 13 fot 8/9 stang, men jeg synes det er bedre å bruke litt kraftigere stang. Er mulig å kaste med dette uten å plaske så sinnsykt, men blir selvsagt ikke like elegang som med underhåndskasting eller spey.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja plasker dette mer enn en flyt/synk 3 eller synk 5 klump?

Jeg vet ikke men så et par stykker i fjor i Orkla som brukte denne teknikken og det så utrolig greit ut.

Det brukte mest Snap-T mye samt Perry Poke og Dobbel spey når de kastet. En kar sto der seinere å kastet med en synkeklump

og ha stripet mer i vanne enn det de andre gjore med skagit snøre. De "plasket" mer inne langs land mens han andre brukte flere blindslenger

over det aktuelle området der fisken sto. Virket som om han strevde mer med å få snøre greit opp av vann. Kanskje det var stor forskjell på kaste ferdighetene på de men for en som meg som satt og så på så det ut som om de fisket vel så effektivt med skagit snøre kontra et annet synkesnøre.

Så jeg regner at ei gang skal jeg ha et slikt snøre og da har jeg sett på den utgaven SA har med ferdige tupper.

En uvøren speykaster plasker uansett med klump. Men med underhåndskast blir det ikke mye plasking når man behersker det. Et kast ut. Opprulling av synkesnører skjer inne på grunna og dette plasker heller ikke mye når man gjør det rett. Et skagit kast vil alltid plaske litt selv om det er en ekspert som utfører det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En uvøren speykaster plasker uansett med klump. Men med underhåndskast blir det ikke mye plasking når man behersker det. Et kast ut. Opprulling av synkesnører skjer inne på grunna og dette plasker heller ikke mye når man gjør det rett. Et skagit kast vil alltid plaske litt selv om det er en ekspert som utfører det.

Jeg oppholder meg av og til ved kastedammene in Golden Gate Park. Det er ganske typisk å se kastere ritsje kraftig i snøreløftet, og mere plasking blir det når de setter anker eller forandrer kasteretning. Min erfaring med speykastere ihvertfall i San Francisco er at det ikke brukes mye tid og konsing på å kaste pent og umerkelig.

Jeg er av den sorten som øver meg på å kaste for fiskebruk. Det er sikkert mange der som er mer casting-orientert. Jeg håper allikevel på at de som skal gå foran meg i køen til en viss grad tenker på å ikke skremme fisken. Mitt utgangspunkt er at forstyrrelser på overflaten gir var laks.

Endret av SFTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så sant vi ikke snakker om 3 meter breie elver og folk som vader ut i hølen og kaster(speyer) over hue på fisken kan jeg ikke skjønne dette maset med plaskinga. Under bevegelig fiske blir jo flueliner slengt ut over hue på laksen med jevne mellomrom rett i "vinduet" til laksen.Hvorfor skulle laksen bli mindre var for det en noe plasking som forgår på avstand.Tross alt er det mange steder vannet\elva "plasker"(støyer) nok i seg selv....eller fisker alle bare på blank elv.

ser laksen plaskinga di er det nok langt større sjanse for at den høre når du tråkker i stein og gruss i elva.

plaskinga er ikke pent men så lenge den "skyldige" har en hvis målrettet plan i fisket sitt og kjenner elva ser jeg ingen grunn til å "se stygt" på ham.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så sant vi ikke snakker om 3 meter breie elver og folk som vader ut i hølen og kaster(speyer) over hue på fisken kan jeg ikke skjønne dette maset med plaskinga. Under bevegelig fiske blir jo flueliner slengt ut over hue på laksen med jevne mellomrom rett i "vinduet" til laksen.Hvorfor skulle laksen bli mindre var for det en noe plasking som forgår på avstand.Tross alt er det mange steder vannet\elva "plasker"(støyer) nok i seg selv....eller fisker alle bare på blank elv.

ser laksen plaskinga di er det nok langt større sjanse for at den høre når du tråkker i stein og gruss i elva.

plaskinga er ikke pent men så lenge den "skyldige" har en hvis målrettet plan i fisket sitt og kjenner elva ser jeg ingen grunn til å "se stygt" på ham.

Hei Thormill:

Dette er først og fremst et moment på mere stille elvepartier. De er det ikke så få av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Veldig veldig enig med deg i det du skriver her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Thormill:

Dette er først og fremst et moment på mere stille elvepartier. De er det ikke så få av.

ja om det så er aldrig så blankt vann blir vel neppe laksen mindre var det som skjer rett over den.Det henger liksom ikke på greip at laksen skal ignore ei feit flueline ,som dasker ned over hue på den, mere en det som skjer langs elvebredden , selv om vannet er aldrig så blankt.

Slikt sett burde bevegelig fiske egentlig vært forbudt...kun fiske på laks som en vet hvor står slik at den kun får se fortommen og flua... :msn-wink:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ja om det så er aldrig så blankt vann blir vel neppe laksen mindre var det som skjer rett over den.Det henger liksom ikke på greip at laksen skal ignore ei feit flueline ,som dasker ned over hue på den, mere en det som skjer langs elvebredden , selv om vannet er aldrig så blankt.

Slikt sett burde bevegelig fiske egentlig vært forbudt...kun fiske på laks som en vet hvor står slik at den kun får se fortommen og flua... :msn-wink:

Det er riktig at det skjer til en viss grad, men poenget med god kasting er at du også legger ut snøret med så lite plask som mulig (hvilket fint lar seg gjøre), og vi bruker vel også fortom for å holde snøret litt unna fisken. Fisken vet ikke hva et snøre er for noe. Fra dagene som parr har de kanskje litt instinkter på at plasking og uro kan bety trøbbel.

Det er kanskje en grunn til at hegrer er flinke til å bevege seg forsiktig?

Endret av SFTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er riktig at det skjer til en viss grad, men poenget med god kasting er at du også legger ut snøret med så lite plask som mulig (hvilket fint lar seg gjøre), og vi bruker vel også fortom for å holde snøret litt unna fisken.

god kasting?...mulig du prestere det 100% av tiden du fisker , men jeg ser at det i praksis ikke alltid fungerer sådan hverken for min egen del eller andre.Vet om mange som enten har permanente sykdommer eller periodevis lidelser som lager krøll med kastinga.Ser i alle fall at folk får laks selv med uvøren kasting.Det går faktisk an å bli så opphengt i kastinga og rett atferd langs elva at en glemmer å fokusere på det viktigste som er det som skjer når flua er i vannet. Ikke bedre blir det om andre ser skjevt på deg fordi du kløner litt ,og en enten blir fortvila eller forbanna.

Det er nok av elver her i norge med plass til "plasking" og følgelig synes jeg Skagit er helt greit ...så lenge folk ikke står i hølen og roter.

Det er kanskje en grunn til at hegrer er flinke til å bevege seg forsiktig?

Hvis du står like nærme fisken som en hegre og stikker hue inn i "vinduet" til fisken så er det ikke rart du er redd for plaske litt. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi hadde en fenrik på belsskolen som hadde skikkelig underbitt, og var litt spastisk i leppeføringa. Han ble hetende fluesnapper'n. Jeg lærte mye av ham.

Vi er vel kanskje litt enige til syvende og sist? Jeg kaster ikke stille og pent 100% av tiden, men jeg prøver. Det gjør kanskje du også?

Når det gjelder Skagit-metoder og alt jeg har sett av det får jeg følelsen av at den biten mangler litt. Det er vel alt det er å si om det. Det er ganske stor uenighet om hvor var laksen er sånn rent generelt. En opplevelse fra Romstad-valdet i Søråa: I en høl der er det en ganske smal renne mellom to fosser. Hvis jeg sto på berget så jeg ikke fisk. Hvis du satte deg ned tok det ca. 20 minutter og så begynte det å gå laks i fossen. Det var ganske tydelig at laksen ikke likte synet av folk der ihvertfall. På Mo har vi flere ganger opplevd at laks har stilt seg opp nedstrøms for oss og brukt oss som hvileplass. Om noen av delene kan overføres til å bli noen kommentar om plasking i hølen er naturligvis en annen sak.

Endret av SFTor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du satte deg ned tok det ca. 20 minutter og så begynte det å gå laks i fossen. Det var ganske tydelig at laksen ikke likte synet av folk der ihvertfall. På Mo har vi flere ganger opplevd at laks har stilt seg opp nedstrøms for oss og brukt oss som hvileplass. Om noen av delene kan overføres til å bli noen kommentar om plasking i hølen er naturligvis en annen sak.

kanskje den som parr husker dere sto å dro storlaks der. :biggrin:

Vel....det bekrefter kanskje bare det jeg nevnte tidligere om laksens "vindu"...det den ser over seg. Plaskinga forgår ikke i det området.

Forøvrig hadde all laksen vært så var bestandig ,hadde det ikke vært noe som het båtsoner.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg