Hopp til innhold
th25

Lange eller korte stenger?

Recommended Posts

Jeg har hatt et par kvelder i elva etter laksen og har da snakket med flere folk langs elva.

Da har vi komme inn på dette med lengden på stengene som blir brukt i elvene. Jeg personlig er

veldig ny når det gjelder 2-hånds stenger selv om jeg har rundet 50 år, så jeg er en av de som alltid har

brukt 1-hånds stenger etter laksen.

Da kommer det jeg lurer litt på:

Slik jeg har tolket det jeg leser blir det brukt lengre stegenger i høye elver og hvis det er lave sommer elver går lengden ned, dette er generelt.

Når jeg så litt i går på de andre som sto å fisket så er min tanke at jeg ville ikke ha gått ned noe i lengde på stengene til sommerelv pga når elva er lav står jeg lengre ut og er elva høy står jeg lengre inne og hadde da i prinsippet hatt mest behov for kortere stang pga trær som står bak.

Grunnen til at jeg spør litt om dette er at jeg skal handle meg et par nye stenger da jeg bare har ei 15´#10 i dag men er usikker på om jeg skal holde meg i ca den samme lengden og heller gå ned i klassene enn å gå ned i lengden på stengene.

Er dette noe fasit her eller er det som alt annet inne fluefiske smaken er som baken??

TH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Mulig jeg er en tomsing, men jeg fisker med 12,6' #9 i Altaelva nå, og synes egentlig det fungerer veldig godt. Spesielt siden vi ikke har satt ut elvebåten enda, og må stå på land å fiske. Å stå med 15 fot på land ville etter min mening blitt litt i meste laget. Trær, busker og ulent terreng er ikke det beste underlaget. Når jeg står i båt midt i sesongen går det som regel i 14 foter, selv om elva er "liten"..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er nok "smaken er som baken". Jeg har ikke mye peiling på tohåndstenger, men jeg synes at du bør tenke litt på hva som kan være i veien som kan begrense kastemulighetene. Som nevnt: busker, trær og annen ulendt vegetasjon. Siden du har en 15 foter med en såpass høy klasse ville jeg satset på en litt kortere med en lavere klasse, og en annen i lavere klasse, men like lang som den du har fra før. Da har du flere muligheter :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er nok "smaken er som baken". Jeg har ikke mye peiling på tohåndstenger, men jeg synes at du bør tenke litt på hva som kan være i veien som kan begrense kastemulighetene. Som nevnt: busker, trær og annen ulendt vegetasjon. Siden du har en 15 foter med en såpass høy klasse ville jeg satset på en litt kortere med en lavere klasse, og en annen i lavere klasse, men like lang som den du har fra før. Da har du flere muligheter :msn-wink:

Er jo jævla dyrt for tohåndsstenger da :blink:

Hadde man bare hatt en million eller to slengende til overs hadde jo saken vært en annen, hehe! Klarer meg fint med en 12,6 #9 fra land og en 14 #10 fra båt. På smålaks bruker jeg en 9,6' #7. Jeg skulle gjerne hatt en stang til hvert formål, men da hadde kjerringa gitt meg juling :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Beklager at jeg er litt sein til å svare her.

Har vært på noen demoer i Danmark den siste uka og testet litt forskjellige stenger.

Det finnes mange gode stenger der ute og jeg har funnet meg et par stenger jeg likte godt.

Så nå er jeg den lykkelige eier av 2 Loomis stenger i #7/8 og #8/9 som er fra 14 til 15 fot. Likte bedre

stenger som er fra 14 fot og oppover enn kortere, da får jeg ta med meg ei en-hånds

Takk for deltagelsen i tråden

TH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg for min del foretrekker en 13 foter som kaster klumper rundt 30 gram. Dette er favoritten min og brukes til det aller meste. Men, som trådstarter er inne på, unntaket er tidlig og kald elv med tunge synkesnører, da bruker jeg en 15 foter.

Simbad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg